"Refo"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

D
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor D » 01 nov 2002 20:03

Het blijft volgens mij toch staan, gezien de reactie's dat het woord refo nou niet bepaald populair is?
AbcD

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 01 nov 2002 21:54

Natuurlijk is het moeilijk om eenheid te bereiken tussen al die geloofsbelevingen, maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is al die groepen die Jezus Christus beleiden als christelijk te typeren en niet in eerste instantie als reformatorisch of gereformeerd of evangelisch. Katholieken laat ik even buiten beschouwing omdat dat inderdaad wel heel ver van bovenstaande af staat. In eerste instantie ben je christen, net als alle andere christenen, dat staat toch voorop??? En kijk eens buiten Nederland en Belgie, daar bestaan die termen niet eens zo uitgebreid als in Nederland. Hoewel volledige eenheid krijgen (helaas!!!) waarschijnlijk niet haalbaar is, lijkt het mij nog steeds niet goed dat te benadrukken.

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 02 nov 2002 11:59

ik vraag me nogsteeds af wat refo nu onderscheid van grefo herfo katho enz enz....

wat maakt een refo een refo ?
leaver dea as slaaf

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 02 nov 2002 12:41

Er zitten in ieder geval voor een zeer groot deel traditionele verschillen in. En sommigen maken die traditionele verschillen zo groot dat het lijkt alsof het ter zake doende verschillen zijn.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 02 nov 2002 13:04

Refo heeft inderdaad vaak een negatieve klank. Daar kun je je bij neerleggen, maar je kunt het natuurlijk ook proberen te veranderen. Nou is dat in je eentje wat lastig te realiseren maar als iedereen een beetje zijn best doet...zo hebben we deze site ook gewoon refoweb genoemd ook al is dat voor sommige niet echt aansprekend.

Lees het verhaal van Omega nog eens en je weet wat er precies met refo bedoeld wordt. Een soort christen dus , zoals inspec. Morse al zei. Binnen de christelijke wereld lijkt me dat prima om aan te geven waar je staat. Als je het over christenen hebt, behoren daar bijvoorbeeld ook Rooms Katholieken bij. Daar voel ik me nou niet direct thuis. Wilko hoorde bijvoorbeeld liever de term gereformeerd maar dat dekt de lading weer niet.

Om het voor buitenstaanders niet al te lastig te maken, houd ik het daar bij 'christelijk'. Refo zegt ze natuurlijk weinig.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 02 nov 2002 17:16

Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 02 nov 2002 18:59

thanx maar ik zie nogsteeds niet wat een refo nu onderscheid van een andere christen...

Voorwaarde om tot de gereformeerde gezindte of de reformatorische kerken te behoren is onder meer het gebruik van de belijdenisgeschriften zoals die tijdens de Nationale Synode in Dordrecht (1618/1619) zijn vastgesteld.

ik ken deze geschriften niet
wat staat daar is hooftlijnen in ?
leaver dea as slaaf

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 02 nov 2002 19:52

Omega, waarom behoren de GKV en NGK niet tot de refo's. Vooral van de Nederlands Gereformeerde Kerken hoor ik bijzonder weinig. Ze zijn samen met de GKV ook niet vertegenwoordigd in het pannel van de dominees hier op refoweb.
Afbeelding

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 03 nov 2002 00:21

Henkie,

Je zei: "Wilko hoorde bijvoorbeeld liever de term gereformeerd maar dat dekt de lading weer niet."
Toen de Gereformeerde Gemeenten (buiten verband) de naam: "Gereformeerde Gemeenten in Nederland" kozen, hielden ze expliciet vast dat ze gereformeerd waren en niet reformatorisch ofzo. Gezien de 'rechtse' kerken: "Geref. Gem./Oud Geref. Gem./Geref. Gem. (binnen en buiten verband) heten en de rechtse stroming in de Hervormde Kerk de "Gereformeerde Bond" heet en er sprake is van de "Hervormd-Gereformeerde beweging" waar dus ook de groep rondom "Het Gekrookte Riet" toe behoort, lijkt mij zachtjes gezegd dat de term gereformeerd wel zou moeten dekken.

Alleen wanneer 'gereformeerd' wordt genoemd, denken mensen al gauw ook aan "Gereformeerde Kerken in Nederland", maar deze zijn allang niet meer gereformeerd.
Laat ik het zo zeggen: Het behoort dekkend te zijn. Ik vind "refo" maar een negatieve klank hebben en daar kom je niet vanaf, al verander je de hele boel. Laten wij ijveren voor "Gereformeerde scholen" ipv "Refoscholen". En "Gereformeerde jeugd" ipv Refojongeren. Ik vind het allemaal zo goedkoop en stempeltjesachtig klinken. Net als "Alto's en gabbers".

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 04 nov 2002 16:11

Inspector Morse schreef:Omega, waarom behoren de GKV en NGK niet tot de refo's. Vooral van de Nederlands Gereformeerde Kerken hoor ik bijzonder weinig. Ze zijn samen met de GKV ook niet vertegenwoordigd in het pannel van de dominees hier op refoweb.

De GKV en NGK horen niet tot de "gereformeerde gezindte"(reformatorisch). Vroeger hadden de GKV alles zelf: eigen krant, eigen scholen, eigen politieke partij. Nu zie je dat niet echt meer. Je hebt nog wel een paar GKV scholen, maar de de GPV is CU geworden en het Nederlands Dagblad is een gewone protestants christelijke ochtendkrant geworden.
~Get out and do what we were meant to do~

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 04 nov 2002 16:45

Omega, waarom behoren de GKV en NGK niet tot de refo's. Vooral van de Nederlands Gereformeerde Kerken hoor ik bijzonder weinig. Ze zijn samen met de GKV ook niet vertegenwoordigd in het pannel van de dominees hier op refoweb.

De officiële reden is volgens mij (maar wie het beter weet mag het zeggen) omdat ze de gereformeerde belijdenisgeschriften niet volledig onderschrijven. Ze behoren overigens wel tot de gereformeerde gezindte.

Waarom ze niet in het domineespanel zitten? Dat heeft diverse oorzaken. 1. Er komen weinig vragen die direct te maken hebben met specifiek die kerken en dus niet door andere predikanten beantwoord kunnen worden. 2. We hebben weinig contacten met predikanten uit die kerken. 3. De meeste bezoekers van Refoweb behoren tot de reformatorische kerken.

Overigens wil dat niet zeggen dat de betreffende predikanten niet welkom zijn in het panel.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 04 nov 2002 19:38

Volgens mij gaat dat 'niet volledig onderschrijven van de belijdenisgeschriften' om een artikel waarin staat dat de overheid met het zwaard andere godsdiensten moet bestrijden. En als ik het me helemaal goed herinner is dat artikel 36, kan dat? Ik weet het niet precies hoor, maar dat is volgens mij het enige punt.

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 04 nov 2002 20:53

rutgernation schreef:Volgens mij gaat dat 'niet volledig onderschrijven van de belijdenisgeschriften' om een artikel waarin staat dat de overheid met het zwaard andere godsdiensten moet bestrijden. En als ik het me helemaal goed herinner is dat artikel 36, kan dat? Ik weet het niet precies hoor, maar dat is volgens mij het enige punt.

jaiks.... :shock:
dat mag dan mischien wel het enige punt
maar das wel een heel eng punt
als je andere godsdiensten met het zwaard moet bestrijden zeg je dus niets anders dan dat je eigen godsdienst moet laten overheersen en alle andere religies moet uitroeien

dat is eerder christen funamentalisme

en das even gevaarlijk als moslim fundamentalisme (om maar ff een paralel te trekken)

en met het zwaard bestrijden.....
hoe zit dat dan met "gij zult niet dood slaan" ???

en wie heeft er een zwaard aan de muur hangen als teken van zijn geloofbetuiging ??
leaver dea as slaaf

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 nov 2002 20:58

Omega doet alsof ergens officieel is vastgelegd wie wel en niet refo is. Is dat zo? Volgens mij is 'refo' een etiket dat bepaalde christenen zichzelf opplakken. Vaak omdat men vindt dat 'gereformeerd' niet voldoende is.

Refo's zijn vaak de farizeeërs van onze tijd. Niet alleen wat betreft de nadruk op uiterlijke zaken maar ook om de manier waarop ze andere christenen eigenlijk als minder beschouwen. Om over de hypocrisie nog maar te zwijgen. Wat zei Jezus daar ook alweer over?

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 04 nov 2002 21:12

ongetwijfeld heeft Jezus daar heel pittige dingen over gezegd :mrgreen:

inderdaad is refo een etiket dat zelf opgeplakt wordt, en door andere mensen weleens smalend wordt gebruikt, ongetwijfeld door de invloed van de 'farizeeers'.

uiteraard zijn lang niet alle refo's zo (en ik probeer niet zo te zijn), dat moge duidelijk zijn, al is het houden aan bepaalde regels niet verkeerd. men moet alleen wel in de gaten houden dat die regels een middel (kunnen) zijn om God te dienen, en geen doel op zich, en daar gaat het nog wel eens fout. dan hoor je ook weleens de claim op bepaalde regels, als zouden het Gods instellingen zijn, en dat je zonder die regels geen waar christen kunt zijn.
Laatst gewijzigd door Napoleon op 04 nov 2002 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Terug naar “Archief”