Boely schreef:Kaw schreef:Ik heb altijd moeite gehad met het woord "aannemen", want dan lijkt het net of wij kiezen voor God en dan maar "aannemen" wat Hij zegt. Maar dit komt enkel en alleen door het (hyper?)Calvinisme (je kunt het geloof niet aannemen) en het activisme (wij kunnen onszelf redden). Ik heb hier jaren mee lopen vechten.
Maar uiteindelijk is dit het enige wat je kunt doen. Wat zou je anders kunnen doen dan aannemen wat God je aanbiedt? Je hebt zelf niets te bieden, dus dat gaat niet op. Aan de andere kant kunnen we God's aanbod niet afslaan, omdat dit puur ongeloof en zonde is. Er blijft werkelijk echt niets anders over dan aannemen wat God ons biedt. Zelfs de meest bevindelijke dominee kan dit niet ontkennen. Ooit moet een mens beslissen wie hij dienen zal. Dat is een keuze die de mens moet maken. Kiest hij ervoor om God te dienen, dan gelooft hij dat deze beslissing enkel genade is van God's kant, want hij zou anders nooit voor God gekozen hebben. Hij weet ook dat deze keuze inhoudt dat hij de genade van God aanneemt die God aanbiedt aan alle gelovgien. Ook weer niet omdat hij voor God heeft gekozen, of omdat hij dit verdient, maar omdat God ooit eens voor hem heeft gekozen, om hem vanwege Zijn "amazing grace" te redden van zijn doodsstaat.
Jah als je zegt dat een mens in een doodstaat gevallen is kan hij er alleen maar door God uitgehaald worden en dus niet zelf kiezen. Bovendien zeg jij hier ook: je moet zelf voor God kiezen. God kiest pas voor jou als jij voor God kiest. Dit slaat echt nergens op, en is ook echt niet Bijbels gefundeer.d Wat een echte bevindelijke dominee hoort te zeggen is: Zo je geboren bent ga je voor eeuwig verloren, als je niet behouden bent ga je voor eeuwig verloren tot eer van Gods rechtvaardigheid. Maar de bekering is geen kwestie van: Ik kies voor God. Mensen mensen, dat deed die rijke man ook, hij was echt een heel braaf iemand, hield alle geboden, die was echt oprecht... maar toch niet... God moet met je beginnen. Calvijn (zonder hyper en activisme) zegt zelf: eerst is Gods- en zelfkennis nodig. Je moet inzien wat het betekend om tegen God gezondigd te hebben als nietig mens. Je moet jezelf zondig zien voor God, als een schuldenaar bij God komen. En dan pas kan God, Godskennis in je hart schenken. En daar heb je toegang toe, tot de kennis en de liefde van God door het geloof. Maar het kiezen voor God... arme stakkers... met dat wat je zegt... ga je voor eeuwig verloren!
En "Kiest nu heden wie gij dienen zult." en "Gaat in tot de enge poort." en "Komt en drink van dit levende Water om niet."
Kaw schreef:Kiest hij ervoor om God te dienen, dan gelooft hij dat deze beslissing enkel genade is van God's kant, want hij zou anders nooit voor God gekozen hebben. Hij weet ook dat deze keuze inhoudt dat hij de genade van God aanneemt die God aanbiedt aan alle gelovgien. Ook weer niet omdat hij voor God heeft gekozen, of omdat hij dit verdient, maar omdat God ooit eens voor hem heeft gekozen, om hem vanwege Zijn "amazing grace" te redden van zijn doodsstaat.
Ik zeg hier helemaal niet dat God afhankelijk is van een keuze van een mens. Ooit gehoord van een vrije wil? Of zijn wij enkel robotjes van God?