Jesus-film/dvd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 31 okt 2003 22:32

Ik heb de film Ben Hur ook gezien. Ik vond het heel aangrijpend. Door de film kan ik me beter verplaatsen in de tijd van Jezus, maar ik kan niet zeggen dat ik door deze film dichter bij God ben gekomen.

Ik ben er geen voorstander van om films te zien die gebaseerd zijn op gebeurtenissen uit de Bijbel. Dit omdat een film niet wordt gemaakt om het evangelie te verkondigen, maar voor sensatie voor de kijkers en voor omzet voor de makers van de film. Er gaat geen eer naar God.

lorit

Berichtdoor lorit » 31 okt 2003 22:45

Dat weet ik zo net nog niet, of er geen eer naar god gaat. Misschien niet direct, maar wel indirect omdat ik geloof dat deze film dient als evangelisatie. Met name voor moslims en mensen die nooit over en uit de Bijbel gehoord hebben
Het is natuurlijk zo dat beelden veel indringender zijn dan woorden en dat daardoor een film over de kruisiging veel meer indruk kan maken dan het lezen uit de Bijbel er over.

caprice

Berichtdoor caprice » 31 okt 2003 23:00

Een film is niet meer dan pure commerciele sentimentele sensatie die gericht is op ontspanning. Wordt Christus niet volmaakt genoeg aangeboden door Gods Woord? Moet Christus aan arme zondaren die het niet meer weten aangeboden worden door een film? Daar heeft God Zijn Woord toch voor gegeven, en de prediking, de uitleg door Zijn knechten ervan?
Ik vind dat we niet kunnen en mogen toegeven aan de tijdgeest. Vroeger kon men zonder de film, nu ook. Lees maar een extra boek.

Hoe listig is de satan...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 01 nov 2003 09:43

ahuibers schreef:is de Bijbel dan niet duidelijk genoeg?
moet het perse verfilmd worden?

Gij zult u voor die niet buigen

buigen wij hier voor dan???

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 01 nov 2003 10:03

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 01 nov 2003 11:57

De Jesus-film (het Lukas evangelie) wordt zeker niet gemaakt uit commercieele overwegingen. Alle medewerkers van Campus Crusade Ministries leven van de gift en zijn vrijwilligers!!!
Dit geldt ook voor de vertalers van de film bij Wycliffe.

Inderdaad worden er ook commercieele versies gemaakt, maar deze zijn niet een verfilmd Bijbelboek en ook niet alleen als zodanig bedoeld. Met de laatste cathegorie is het idd de vraag of dat de bedoeling is. De Jesus-film (http://www.jesusfilm.org/) is alleen bedoeld voor Evangelisatie (met name onder analfabeten) en is een betrouwbare overzetting uit de Bijbel zelf. Aardig is wel dat als je deze kijkt soms dingen mist waarvan je denkt dat ze toch echt er in zouden horen. Dit komt omdat ons beeld van het leven hier op aarde van de Heere Jezus min of meer een samenvoeging van de vier evangelieen is en de Jesus-film slechts het Lukas evangelie.

En mensen die denken dat alle andere mensen op de wereld wat aan een Bijbel hebben zou ik willen voorstellen om een weekje stille tijd te houden uit een Bijbel in het Sarnami Hindstani (of een andere willekeurige taal die ze niet kunnen lezen), kun je zien wat het is om wel letters te zien maar omdat je het niet kunt lezen het niet kunt begrijpen. Juist voor analfabeten is de Jesus-film gemaakt... En als je deze mensen het Evangelie wilt onthouden dan ben je lekker bezig, zegt de Heiland zelf niet: "Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij dat Mij gedaan."
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

caprice

Berichtdoor caprice » 01 nov 2003 13:35

Waarom heeft iedereen het over 'Jesus'-film, en niet gewoon 'Jezus'-film?

joris

Berichtdoor joris » 01 nov 2003 13:49

omdat het een engelstalige is toch?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 01 nov 2003 13:59

Voor de mensen die films als ben hur te commercieel vinden: Paulus schrijft ergens over mensen die Jezus prediken tot hun eigen eer en niet tot die van GOd, maar dat hij toch blij is dat jezus gepredikt wordt, alvast is het met de verkeerde motivatie.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 01 nov 2003 23:08

caprice schreef:Waarom heeft iedereen het over 'Jesus'-film, en niet gewoon 'Jezus'-film?

omdat ie zo heet, hij is zoals ik al zei door Campus Crusade Ministries gemaakt, dat is de ECHTE Jezus-film: een bijbelgetrouwe verfilming van Lukas. Ik gebruik de engelse naam om het verschil met niet zo bijbelse varianten als Jesus Christ Superstar en zo aan te geven.

De Jesus-film is een evangelisatie project, de overigen in meer of mindere mate commercieel bedoeld.

aanvulling:
zie http://www.jaars.org/vstory1.shtml
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

Terug naar “Archief”