He, wat jammer dat mn smilie nou weg is

Hij was zo lief
Enfin, hoi Hans!
Hans schreef:Invincible schreef:Ik vind formulieren een doodmaker. A) Ze zijn zo lang dat ze toonloos rap worden doorgelezen.
de predikant die ze zo voorleest veroordeelt zichzelf " niet uit gewoon of biijgelovigheid gebruiken" (doopformulier)
Veroordeelt
En om uitspraken over de doop nou meteen op de formulieren te betrekken

daarmee geef je die formulieren echt teveel eer.
Hans schreef:B) Ze zijn standaard waardoor ik de boel wel zo'n beetje uit mn hoofd ken, t wordt saai en nietszeggend op den duur.
dat ligt niet an het formulier maar aan de luisteraar. Ik vind ze heel waardevol met een rijke inhoud.
Iets standaards is op den duur geestdodend. Fijn dat jij ze geweldig vind, maar ik wordt er een beetje kriebelig van, soms
wil ik ze echt niet horen.
Sommige mensen voelen zich er lekker bij, maar dat heeft imo meer met gewenning en vertrouwelijkheid te maken dan met de inhoud.
Hans schreef:C) Vrijwel niemand van de jeugd beheerst de 'heilige' oud-Hollandse taal waarin het geschreven is.
ik wel, en waar de SV of de NBG gebruikt wordt in de eredienst zal dat heus geen probleem zijn voor iemand die wil luisteren.
Statenvertaling is beter te volgen dan de formulieren. Welliswaar subjectief.
Hans schreef:D) Ze staan los van de bijbel en hebben voor mij daarom geen doorslaggevende betekenis.
Ze zijn gegrond op de Bijbel en ze staan zeker neit lost van de Bijbel!
Meningsverschil. Er staan wel tekstverwijzingen bij, maar er zitten genoeg menselijke overtuigingen doorheen gemixt dat ik er mn ?? bij zet.
Besides: G.ds woorden zijn levend, de formulieren niet. Zo ervaar ik dat echt, in alle eerlijkheid.
Hans schreef:E) Ze zijn HeiligeGeest dodend.
niet mee eens, sommige formuleringen in de formulieren zijn op het eerste gehoor misschien niet helemaal helder, maar hebben wel hun waarde gekregen voor mij. Noem het voortschreidend inzicht of groeien in het geloof of whatever.
Formulieren doden het feest.
Ik doe hiermee niets af aan jouw ervaringen, ik zou echt niet durven, maar op een gegeven moment moet een kind ook van zijn driewieler af kunnen stappen vind ik. Dan is het tijd voor het echte werk.
De formulieren zijn er om een basis aan te leggen, een stappenplan, maar niet om aan de bijbel te worden toegevoegd of als heilig te zien. Laat iedere generatie zijn eigen weg hierin vinden.
k Moet nu weg.
Liefs van Invin

..