Het zicht op de Heere (kwijt)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

3Sophie
Verkenner
Verkenner

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor 3Sophie » 18 apr 2016 09:28

Het zicht op de Heere kwijt. Herkent iemand dit?

Ik heb sinds mijn tienerjaren veel nagedacht en veel in de knoop gezeten over het ontstaan van het kwaad. Allang geaccepteerd dat ons kleine verstand dat nu eenmaal niet kan bevatten en God te vertrouwen is. Maar om dan de schuld te ervaren van de zondeval, dat is nog weer een stap verder. Dan komt die weerstand weer opzetten.
Uit wanhoop over mijn onmacht en vijandschap, (want zo ervaar ik die gedachten/blokkade) gevlucht naar de Heere Jezus. Want ik verlang zo naar God! Al die weerstand en zonde op Hem gelegd! Ik kon niet anders dan geloven, heb Hem lief! Niet uit mij, juist niet, maar Hij doet het alleen! Het was goed en zeker.

Het zicht op de Heere kwijt, doordat ik niet snap hoe het kan, niet kan rijmen met in de Heere Jezus zijn, dat ik merk dat die vijandschap nog springlevend is. Ik had zo vast vertrouwd en verwacht dat de Heere Jezus dit zou verbreken. Ik zal hun afkeringen genezen. Kan natuurlijk nog gebeuren, en er is wel in plaats van haat, liefde tot God gekomen. Maar het houdt wel in dat ik de zondeval, het lijden en sterven van de Heere Jezus niet goed kan begrijpen, gedachten heb als trucje, vooropgezet plan van God, Hij had dit kunnen voorkomen, waarom de mens gemaakt met mogelijkheid om te vallen, wat oneerlijk. Terwijl ik tegelijkertijd zoveel liefde voel voor en met name van de lijdende Borg! Maar het lijkt me zo cruciaal, het erkennen van mijn schuld. Ik voel weerstand daartegen, omdat ik de zondeval altijd moeilijk vind. Dat is mijn verstand. Als ik bid tot de heilige God, voel ik me wel heel schuldig en hopeloos zonder Christus, juist doordat ik deze gedachten heb. Ik heb er ontzettend verdriet over, maar krijg het niet weg!

Ik vraag me dus af of iemand deze strijd herkent en ik vraag mijzelf nu echt vertwijfeld af of dit wel kan samengaan met in de Heere Jezus zijn. Geen zonde is een bezwaar voor Hem, maar als je echt gered bent dan kan dit toch niet zo blijven? Het lijkt mij iets anders dan alle andere zonden die je nog doet.

Pff dat lucht op ;-) ik ben benieuwd of iemand dit herkent want ik ken in mijn omgeving niemand die gelooft en dit herkent

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 18 apr 2016 13:07

3Sophie schreef:Ik vraag me dus af of iemand deze strijd herkent en ik vraag mijzelf nu echt vertwijfeld af of dit wel kan samengaan met in de Heere Jezus zijn. Geen zonde is een bezwaar voor Hem, maar als je echt gered bent dan kan dit toch niet zo blijven? Het lijkt mij iets anders dan alle andere zonden die je nog doet.

Ja, ik herken dat wel.
Paulus schrijft aan de Romeinen:
Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
Dat gaat over de strijd, tegen het eigen ik. Dat zal blijven zolang we op aarde zijn.
Maar ik kan je als troost meegeven dat satan nooit lege schepen aanvalt.
Hij weet dat er misschien iets te halen is bij jou, maar voer die strijd niet zelf, zeg het tegen de Heere.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 18 apr 2016 16:11

3Sophie schreef:Het zicht op de Heere kwijt. Herkent iemand dit?

Ik heb sinds mijn tienerjaren veel nagedacht en veel in de knoop gezeten over het ontstaan van het kwaad. Allang geaccepteerd dat ons kleine verstand dat nu eenmaal niet kan bevatten en God te vertrouwen is. Maar om dan de schuld te ervaren van de zondeval, dat is nog weer een stap verder. Dan komt die weerstand weer opzetten.
Uit wanhoop over mijn onmacht en vijandschap, (want zo ervaar ik die gedachten/blokkade) gevlucht naar de Heere Jezus. Want ik verlang zo naar God! Al die weerstand en zonde op Hem gelegd! Ik kon niet anders dan geloven, heb Hem lief! Niet uit mij, juist niet, maar Hij doet het alleen! Het was goed en zeker.

Het zicht op de Heere kwijt, doordat ik niet snap hoe het kan, niet kan rijmen met in de Heere Jezus zijn, dat ik merk dat die vijandschap nog springlevend is. Ik had zo vast vertrouwd en verwacht dat de Heere Jezus dit zou verbreken. Ik zal hun afkeringen genezen. Kan natuurlijk nog gebeuren, en er is wel in plaats van haat, liefde tot God gekomen. Maar het houdt wel in dat ik de zondeval, het lijden en sterven van de Heere Jezus niet goed kan begrijpen, gedachten heb als trucje, vooropgezet plan van God, Hij had dit kunnen voorkomen, waarom de mens gemaakt met mogelijkheid om te vallen, wat oneerlijk. Terwijl ik tegelijkertijd zoveel liefde voel voor en met name van de lijdende Borg! Maar het lijkt me zo cruciaal, het erkennen van mijn schuld. Ik voel weerstand daartegen, omdat ik de zondeval altijd moeilijk vind. Dat is mijn verstand. Als ik bid tot de heilige God, voel ik me wel heel schuldig en hopeloos zonder Christus, juist doordat ik deze gedachten heb. Ik heb er ontzettend verdriet over, maar krijg het niet weg!

Ik vraag me dus af of iemand deze strijd herkent en ik vraag mijzelf nu echt vertwijfeld af of dit wel kan samengaan met in de Heere Jezus zijn. Geen zonde is een bezwaar voor Hem, maar als je echt gered bent dan kan dit toch niet zo blijven? Het lijkt mij iets anders dan alle andere zonden die je nog doet.

Pff dat lucht op ;-) ik ben benieuwd of iemand dit herkent want ik ken in mijn omgeving niemand die gelooft en dit herkent
Wel, als je geaccepteerd hebt dat het verstand te klein is om het ontstaan van het kwaad te bevatten, dan is het niet meer dan logisch dat je je daar ook niet schuldig over kunt voelen. Leer dat dan ook gewoon accepteren. (van wie moet je daar schuld over ervaren trouwens?)

Hier een antwoord van v. Campen over erfzonde: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/198 ... -erfschuld
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 18 apr 2016 16:34

3Sophie schreef:Maar het houdt wel in dat ik de zondeval, het lijden en sterven van de Heere Jezus niet goed kan begrijpen, gedachten heb als trucje, vooropgezet plan van God, Hij had dit kunnen voorkomen, waarom de mens gemaakt met mogelijkheid om te vallen, wat oneerlijk.

Ik snap er ook geen fluit van; hoe lang ik er ook over nadenk.
Maar naar wie kan ik anders gaan?
Hij heeft de woorden van eeuwig leven.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 18 apr 2016 18:05

3Sophie schreef: Maar het houdt wel in dat ik de zondeval, het lijden en sterven van de Heere Jezus niet goed kan begrijpen, gedachten heb als trucje, vooropgezet plan van God, Hij had dit kunnen voorkomen, waarom de mens gemaakt met mogelijkheid om te vallen, wat oneerlijk.

Hoi Sophie, je bent niet de enige hoor.
Ik herken het uit het begin van mijn geloofsleven maar al te goed.
De acceptatie van de zondeval en het hoe en waarom is voor ons mensen een heel probleem.
Daar kun je lang mee worstelen.
Maar de Heere was er natuurlijk volkomen vrij in om te bepalen hoe en waarom Hij alles juist zó gedaan heeft.

Anselmus van Canterbury geeft in zijn boekje "Waarom God mens werd", een goede reden aan, waarom de Schepper de mogelijkheid van de zondeval toegelaten heeft.
Hij zegt daar letterlijk..............."De mogelijkheid van de zonde (en dus van de zondeval) is de noodzakelijke voorwaarde voor de vrijheid van het schepsel. God die de vrijheid van het schepsel wil, moet dus toelaten, dat het schepsel tracht Zijn orde te verstoren. Maar Hij moet daarop ook reageren. Er is dus bij God geen vergeving zonder meer; dat zou zijn een vrij laten gaan der zonde en een ongerechtigheid tegenover Zichzelf én tegenover het schepsel"............
Het kón dus niet anders, Hij wilde het zo.

h.g.
Learsi

3Sophie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 3Sophie » 18 apr 2016 20:54

Inderdaad Chaya: hetgeen ik haat dat doe ik!
Dankjewel
Laatst gewijzigd door 3Sophie op 18 apr 2016 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.

3Sophie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 3Sophie » 18 apr 2016 21:02

Cathy schreef:
Ik snap er ook geen fluit van; hoe lang ik er ook over nadenk.
Maar naar wie kan ik anders gaan?
Hij heeft de woorden van eeuwig leven.

Dat is herkenbaar Cathy. Alle redenaties even links laten liggen en tòch geloven! Schuilen bij de Heere Jezus. Omdat je er toch ook nergens anders mee naar toe kan en omdat Hij betrouwbaar is. Jij begrijpt er niets van zeg je, maar je hebt daar geen last van in de zin dat je het er niet mee eens bent bijvoorbeeld?

@ Naamloos:
WIe zegt dat je daar schuld over moet ervaren dan?

Nou ik bedoel dat als je doorredeneert en je dus geen schuld hebt aan het ontstaan van het kwaad, je in het geheel niet schuldig zou zijn voor God.
Ik heb het antwoord van ds van Campen gelezen. In ieder geval verfrissend, ik ga er nog eens over nadenken.

Dank voor jullie reacties, goed te lezen dat het een bekende worsteling is.
De Heere Jezus doet het allemaal zo anders dan ik had bedacht. Ik had bedacht dat ik eerst die vijandschap kwijt zou raken zodat ik dan de Heere Jezus aan zou kunnen nemen. Maar Hij kwam midden in mijn vijandschap! Bizar.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 18 apr 2016 21:44

3Sophie schreef:Het zicht op de Heere kwijt. Herkent iemand dit?

Ik heb je bericht met belangstelling gelezen. Veel herken ik wel. Je schrijft wel veel toestanden door elkaar. In de Heere Jezus zijn en je vijandschap is nog springlevend? Als ik me niet vergis verbreekt Hij juist je vijandschap als je in de Heere Jezus bent.
We zijn zo geboren dat we niets van goddelijke zaken weten. Zonder God dus. Alleen aards gericht. We kunnen niet alles zomaar aan de duivel toeschrijven, maar er komt ook veel uit jezelf. (even richting Chaya) De duivel wordt pas echt actief als je dicht bij Jezus bent m.i.. God moet zelf in ons hart en leven komen met Zijn Geest. Ons verstand verlichten. Zodat we onszelf leren kennen en ik geloof dat we met ons hart dan ook toestemmen; als ik in de plaats van Adam of Eva had gestaan had ik hetzelfde gedaan. Ik kan er niet boven gaan staan. We houden God verdacht; dat is alleen ongeloof wat God moet wegnemen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

3Sophie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 3Sophie » 18 apr 2016 21:59

Johan100 schreef:
Zodat we onszelf leren kennen en ik geloof dat we met ons hart dan ook toestemmen; als ik in de plaats van Adam of Eva had gestaan had ik hetzelfde gedaan. Ik kan er niet boven gaan staan. We houden God verdacht; dat is alleen ongeloof wat God moet wegnemen.

Dank voor je meedeken. Het gaat er niet om dat ik denk dat ik het niet gedaan had, natuurlijk stem ik dat toe, dat is ook logisch omdat wij nu gevallen mensen zijn. Het ging over het ontstaan van het kwaad.

Maar het is niet de bedoeling om een antwoord te krijgen op die vraag, dat kan niet. Alleen dat ik er van schrok dat deze gedachten blijkbaar ook na van harte in de Heere Jezus geloofd te hebben, nog zomaar weer op kunnen komen. Het is inderdaad puur ongeloof.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 18 apr 2016 22:11

3Sophie schreef:

Dank voor je meedenken. Het gaat er niet om dat ik denk dat ik het niet gedaan had, natuurlijk stem ik dat toe, dat is ook logisch omdat wij nu gevallen mensen zijn. Het ging over het ontstaan van het kwaad.

Maar het is niet de bedoeling om een antwoord te krijgen op die vraag, dat kan niet. Alleen dat ik er van schrok dat deze gedachten blijkbaar ook na van harte in de Heere Jezus geloofd te hebben, nog zomaar weer op kunnen komen. Het is inderdaad puur ongeloof.

Graag gedaan, bedankt voor je openhartigheid. Dit zijn belangrijke dingen. Ik weet niet of het logisch is hoor, ik dacht vroeger;''ik zou er nóóit van gegeten hebben. Moet ik nu boeten voor wat Adam en Eva hebben gedaan?''
Het ontstaan van het kwaad, eigenlijk is het een mysterie, des te langer je er over nadenkt. God wil ons geloof schenken, zodat we verlicht worden en dingen zien zoals ze echt zijn, want ons verstand is verduisterd na de val. ja theoretisch gezien; de afgevallen engelen kwamen in opstand, verleidde de mens, de mens was toen vol goddelijk licht en in staat om niet te vallen. Dat is wat ik geloof.
Wat bedoel je met geloofd te hebben? Je gelooft toch nog steeds?
De satan heeft de discipelen ook zeer begeerd te ziften als de tarwe trouwens.....
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 18 apr 2016 22:17

3Sophie schreef:Dat is herkenbaar Cathy. Alle redenaties even links laten liggen en tòch geloven! Schuilen bij de Heere Jezus. Omdat je er toch ook nergens anders mee naar toe kan en omdat Hij betrouwbaar is. Jij begrijpt er niets van zeg je, maar je hebt daar geen last van in de zin dat je het er niet mee eens bent bijvoorbeeld?

Ik kan het er niet mee eens zijn maar dat veranderd niets aan de situatie van het wereldgebeuren.
Dus het is zinloos en verspilling van energie om het er niet mee eens te zijn.
Maar als ik God was dan....... :wink:

Nee, nu serieus: ik vertrouw Hem. Ik moet wel want ik geloof dat Hij het geheel overziet. Van alle tijden, alle plaatsen.
Denk je dat eens in.
Maar dat is wel moeilijk. Wanneer ik kijk naar het menselijke leed dan snap ik niet dat Hij er niets aan doet terwijl Hij het in principe wel kan. Hoeveel vrouwen worden er op dit moment verkracht? Hoeveel kinderen misbruikt? Hoeveel mensen gemarteld en vermoord? Dan word ik boos. Woest.
Dan voel ik mij een machteloos mensenmiertje.
Ik wil graag meewerken om het koninkrijk van God gestalte te geven. Omdat ik geloof dat het dan op de een of andere manier goed komt. Door liefde, die je hele verstand te boven gaat.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 20 apr 2016 00:42

Het komt er zo ongeveer op neer dat we God de schuld geven wat er in het paradijs gebeurd is.
God heeft de mens een vrije wil gegeven en onze wil was satan gehoorzamen.
Nee, God had het tegen moeten houden.
We waren ook gemaakt om satan te kunnen weerstaan, God heeft ons goed en naar Zijn evenbeeld geschapen toch?
Nu, wanneer we mogen weten dat Hij Zijn zoon gegeven heeft om ons vrij te kopen van dat kwaad geven we God nog een schop achteraan.
Wij hebben er een puinhoop van gemaakt, wij hebben satan over ons afgeroepen en nu roepen we hem weer over ons af door op deze manier te redeneren.
We snappen niet wat God doet maar snappen we wel wat Jezus voor ons gedaan heeft?
We zien niet op naar de dingen die van boven zijn, we kijken naar de dingen die van satan zijn.
Satan leest mee en lacht zich kapot.

Het lijkt of we denken dat God er weinig last van had dat Hij Zijn enige Kind, waar geen zonden in was, gegeven heeft om voor ons te betalen. Zou God geen verdriet en pijn in Zijn hart gehad hebben?
Hij heeft het gedaan om ons terug te krijgen, omdat Hij zoveel van ons hield. Hij heeft het gedaan omdat wij Hem verlaten hebben in het paradijs.
We hebben een Rechtvaardig God en jij mag kiezen. Kies je voor Hem? Je zult het Beste krijgen wat Hij te bieden heeft. Kies je voor satan? Je zult het meest beroerde krijgen wat hij te bieden heeft.
Je krijgt wat je kiest, zo eerlijk is God.
Nee hoor, ik herken het niet. Ik heb God op het hoogst misdaan. Niet alleen satan heeft schuld, ik heb schuld. Maar.....mijn Verlosser leeft!

Er wordt gezegd dat we het gevecht niet aan moeten gaan maar tegen Jezus zeggen.
Het is ongeloof, Jezus is Overwinnaar en een wedergeborene is overwinnaar in Hem.
Wie in geloof op Jezus ziet, vreest voor dood en duivel niet. We mogen de wapenrusting aan trekken en in de autoriteit van Jezus gaan staan. Je mag en moet Jezus om hulp vragen hierin want je kunt niet zonder Hem, maar niet aan Hem overlaten. Het is wanbesef in welke positie God je gebracht heeft.

@Sofie, ga het gevecht aan, jaag satan weg in de naam van Jezus.
Hou hier mee op joh, hij heeft een handvat om je te misleiden en van God af te houden.
Breng het maar bij God en vraag om hulp.
God is teleurgesteld in ons wanneer we ons laten meeslepen door satan.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2016 11:31

3Sophie schreef:Maar het houdt wel in dat ik de zondeval, het lijden en sterven van de Heere Jezus niet goed kan begrijpen, gedachten heb als trucje, vooropgezet plan van God, Hij had dit kunnen voorkomen, waarom de mens gemaakt met mogelijkheid om te vallen, wat oneerlijk.

Ik herken je vragen. Heb er zelf ook wel over nagedacht. Misschien is het toch goed om te proberen er iets van te begrijpen om meer van Gods grootheid en liefde te ontdekken. Heb je je wel eens afgevraagd waarom God alles maakte, het paradijs, dat het heel goed was maar dat het toch niet zo bleef? Waarom maakte God de hemel en de aarde niet zo dat het niet fout kon gaan? Hoe zou dat er uit gezien moeten hebben? De mens zou eens soort robot zijn die zou doen zoals hij geprogrammeerd was. Een machine, een computer, een apparaat. Ik hou doorgaans meer van mensen dan van apparaten. Omdat ze beslissingen kunnen nemen en bovenal, omdat ze daarmee liefde kunnen laten zien. Je kan een wil, de mogelijkheid om te kiezen, niet loskoppelen van het mens-zijn. Ontneem een mens zijn wil en het is geen mens meer, er is geen relatie meer mogelijk en geen onderlinge liefde. Dat is waarom God mensen maakt zoals Hij ze maakte. Hij wil een relatie met ze, van ze houden en die liefde beantwoord zien. Daarom heeft de mens een keuze gekregen. Daarom werd Jezus mens, zodat er redding is en mensen weer zo kunnen worden als God het bedoeld had, zoals het goed is. De mens had wel degelijk een keuze en het is niet Gods schuld dat ze de verkeerde keuze maakten. Maar hij maakte alles goed en Hij gaat alles weer goed maken. Dat is Zijn keuze. Hij had ook de aarde kunnen vernietigen en opnieuw beginnen maar dat doet Hij niet. Want Hij is liefde. Wat een machtige, liefdevolle en genadige God hebben wij. Wat kunnen we anders doen dan Hem loven en prijzen, ook al snappen we zoveel dingen niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 20 apr 2016 13:11

3Sophie schreef:Maar het is niet de bedoeling om een antwoord te krijgen op die vraag, dat kan niet. Alleen dat ik er van schrok dat deze gedachten blijkbaar ook na van harte in de Heere Jezus geloofd te hebben, nog zomaar weer op kunnen komen. Het is inderdaad puur ongeloof.

Lieve Sophie, er kan zelfs een vloek in ons binnenste opwellen, wanneer de Heere ons er niet voor bewaart.

Ik beluisterde een preek en de dominee vertelde daarin dat hij bij een oude man op bezoek was. Ze zaten samen op een bankje voor het huis. Er fietsten een paar meisjes voorbij en plots zag de dominee dat er een traan over de wang van de oude man rolde.
Waarom huilt u nu? vroeg de dominee.
Ach dominee, Salomo kon zijn vrouwen nog tellen....
Kijk Sophie, dat is het leven van God's kind.
We blijven uit de aarde aards, hoe graag we dat anders zouden willen.
Van nature zijn we vijanden van God en onze naaste en wat is het dan geschonken Genade wanneer je de Heere lief hebt leren krijgen.
Dat is nu het Wonder!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 20 apr 2016 13:34

Heel jammer dat het verhaal niet compleet is Chaya, het belangrijkste wordt niet vermeldt. Als het hier bij blijft.......
Zo leven oprechte kinderen van God niet hoor.
Deze man is werkelijk het zicht op de Heere kwijt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Terug naar “Archief”