bedekking van het hoofd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: bedekking van het hoofd

Berichtdoor Gershwin » 01 sep 2003 16:38

surfer schreef:Ik kan geen oudere topic vinden, dus maak ik maar een nieuw, niet om alle voors en tegens te herhalen, maar ik zie hier een mogelijk verband dat ik jullie niet wil onthouden :) :

Genesis 6:1 ¶ En het geschiedde, als de mensen op den aardbodem begonnen te vermenigvuldigen, en hun dochters geboren werden,
2 Dat Gods zonen de dochteren der mensen aanzagen, dat zij schoon waren, en zij namen zich vrouwen uit allen, die zij verkozen hadden.

Henoch 6:1 En het gebeurde dat toen de mensenkinderen talrijk geworden waren, dat er aan hen in die dagen 2 mooie en bevallige dochters geboren werden. En de engelen, de kinderen van de hemel, zagen hen, verlangden naar hen , en zeiden tegen elkaar: 'Kom, laat ons vrouwen kiezen vanuit de mensenkinderen 3 en nageslacht bij hen verwekken'.

1 Corinthiers 11 9 Want ook is de man niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om den man.
10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil

Deze teksten lijken te suggereren dat vrouwen (mede) hun hoofd dienen te bedekken om de engelen niet in verleiding te brengen....

Leuke verklaring! maar ik vraag me wel af waarom de vrouwen dan niet:
- altijd iets moeten dragen
- een burka ipv alleen maar een hoofddoekje/hoed moeten dragen

Verder heb ik uit de mond van prof. Balke mogen vernemen dat het niet-dragen van een hoofdbedekking door vrouwen in die cultuur alleen bij hoeren voorkwam... dat zou dus ook een mogelijke verklaring zijn.

Maar darmee heb ik nog steeds niet verklaard hoe het met die engelen zit, tot nu toe is daarvoor jouw verklaring de beste.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Re: bedekking van het hoofd

Berichtdoor Petertje » 01 sep 2003 18:53

1 Corinthiers 11 9 Want ook is de man niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om den man.
10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil

Deze teksten lijken te suggereren dat vrouwen (mede) hun hoofd dienen te bedekken om de engelen niet in verleiding te brengen....[/quote]

Leuke verklaring! maar ik vraag me wel af waarom de vrouwen dan niet:
- altijd iets moeten dragen
- een burka ipv alleen maar een hoofddoekje/hoed moeten dragen

Verder heb ik uit de mond van prof. Balke mogen vernemen dat het niet-dragen van een hoofdbedekking door vrouwen in die cultuur alleen bij hoeren voorkwam... dat zou dus ook een mogelijke verklaring zijn.

Maar darmee heb ik nog steeds niet verklaard hoe het met die engelen zit, tot nu toe is daarvoor jouw verklaring de beste.[/quote]

Leuk, leuk. Inderdaad, het is net zoiets als met de vrouwelijke kousen/panties. Die zijn ook ontdekt door de hoeren in Italie. Wij vinden het 'netjes'. Over cultuur gesproken.... Maar als de vrouw haar hoofd bedekt moet hebben, dan moet ze dat 24 uur per dag doen, en niet in alleen in de kerk. Verschillende groepen mensen doen het nog, zoals onze vroegere klederdracht, de Amish, de Mennonieten etc.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 01 sep 2003 20:20

Interessante materie Surfer! Toch heb ik er m'n vraagtekens bij, Jezus zegt dat engelen niet getrouwd zijn. (overledenen zullen zijn als engelen, niet huwende, Matth 22 of 23 ergens)
Ik heb dat altijd opgevat als dat er geen seksualiteit en geen seksuele verlangens zijn bij engelen. Maar in jouw visie zou dat dus betekenen dat engelen die wel degelijk hebben?

Jardena
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jardena » 02 sep 2003 14:14

Het klinkt misschien heel onbenullig bij al die wijze antwoorden, vaak geciteerd uit de bijbel, maar wat denken jullie.
Als ik in de kerk zit en God ziet mij zitten vanuit de hemel, denk je dan niet dat God het fijner vindt om naar mijn haar te kijken dat zijn eigen scheppingwerk is, of zal God liever al die modebewuste hoedjes en petjes bekijken.
Want geef maar toe, 9 van de 10 dames zijn zich er niet van bewust waarom zij een hoofddeksel dragen.
Wedden dat je voor de spiegel blijft dralen om te kijken of hij modebewust genoeg is en of hij goed staat en of er niemand anders in de kerk zit die een mooiere, modebewustere hoed draagt.

In alle eerlijkheid naar God toe, denk ik dat God het prettiger vindt en dat ik meer tot eer van hem mijn standpunt inneem als ik zonder hoofddeksel aan God laat zien dat ik blij ben met mijn haar zoals hij me dat gegeven heeft
Unaware, I have been unfair
I've been unfit for blessings from above
But even I can see The sacrifice You made for me.
To show that I have never been unloved
It's because of you, And all that you went through
I know that I have never been unloved"

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 02 sep 2003 14:18

Jardena schreef:Het klinkt misschien heel onbenullig bij al die wijze antwoorden
Nee hoor, ik denk dat het juist wel mooi aangeeft hoe belangrijk deze discussie eigenlijk is en welke emoties er in mee wegen. Hoedje of haar... zolang je God maar dient! Toch :?:
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 02 sep 2003 15:42

Ik heb dat altijd opgevat als dat er geen seksualiteit en geen seksuele verlangens zijn bij engelen. Maar in jouw visie zou dat dus betekenen dat engelen die wel degelijk hebben?
je kunt dat afleiden uit Genesis en Henoch dat er engelen waren die zich tot vrouwen aangetrokken voelden en hen op één of andere wijze zwanger gemaakt hebben, waaruit reuzen geboren zijn.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 02 sep 2003 15:44

surfer schreef:
je kunt dat afleiden uit Genesis en Henoch dat er engelen waren die zich tot vrouwen aangetrokken voelden en hen op één of andere wijze zwanger gemaakt hebben, waaruit reuzen geboren zijn.
Ja, maar waren dat 'gewone' engelen of gevallen engelen? Of zijn de engelen hiermee gevallen? Bijbelcommentaren zijn het er niet helemaal over eens.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 02 sep 2003 15:51

het is misschien verleidelijk om te zeggen dat het de gevallen engelen waren, maar ik denk zelf dat ze daardoor gevallen zijn. Ze worden nl. beschreven als 'zonen Gods', je kan zeggen dat dat op de ongevallen staat wijst.

Ik moet trouwens zeggen dat ik onder de indruk ben van het boek Henoch, ik heb wel andere apocriefe boeken gelezen, maar het waarheidsgehalte van Henoch lijkt me hoog, en ik deel de mening van velen dat het vreemd is dat Henoch als apocrief beschouwd wordt.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 02 sep 2003 16:05

Oké, op die manier heb ik het nog nooit bekeken! Ik ga hier zeker wat meer over lezen!

urkole
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor urkole » 03 sep 2003 08:10

Preek van ds. K. Visser over de bedekking tijdens de dienst aan God gehoord (met name de eredienst) ;

Een van de punten was ; (eigenlijk de hoofdzaak)

Scheppingsorde --> Christus is het hoofd van de man --> de man dient het hoofd niet te bedekken tijdens de eredienst (zie 1 Kor. 11) --> de man is het hoofd van de vrouw --> dmv het in de Bijbel opgelegde gebod het hoofd te bedekken bij de dienst aan God (en voor lang haar staat een ander woord in de grondtekst dan voor een "bedekking of omhulsel") geeft de vrouw aan het met de scheppingsorde van God eens te zijn, om der engelen wil, die voor Gods troon zijn.

Heel duidelijk voor verdere uitleg van bovenstaand zou een kleine studie van de tekst uit 1 Kor. 11 vs. 1-18 met de kanttekeningen erbij zijn.
wat is de mens..........

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 03 sep 2003 09:29

geeft de vrouw aan het met de scheppingsorde van God eens te zijn, om der engelen wil, die voor Gods troon zijn
maar waarom is het nu ineens zo belangrijk dat dit speciaal ook voor de engelen gedaan wordt..? Dat boeit mij dan wel.

urkole
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor urkole » 03 sep 2003 09:59

om der engelen wil.
Dit verstaan sommigen van de
leraars der gemeente, die in de
Schrift ook engelen, dat is, boden
of gezanten Gods genaamd
worden, Mal. 2:7; Openb. 1:20.
Doch kan bekwamelijker
verstaan worden van de
dienstbare geesten, die vanwege
hun ambt eigenlijk engelen
doorgaans genaamd worden.
Want dewijl dezelve in de
vergaderingen der gelovigen
tegenwoordig zijn, Ps. 34:8, en
Matth. 18:10, en door
onordelijkheid of ongeschiktheid,
die daar zou mogen gepleegd
worden, bedroefd worden, zo
vermaant de apostel de vrouwen,
dat zij deze heilige geesten ook
behoren te ontzien, om hen hierin
niet te bedroeven.

Kanttekening 1 Kor. 11 vs. 10
wat is de mens..........

Nien
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nien » 15 sep 2003 17:27

Lieve mensen,

Ik wil graag eerst mijn visie verwoorden over "Wel of geen hoofddeksel voor de vrouw in de eredienst". Dit is een zeer moeilijk en twistgevend onderwerp, maar laten we teruggaan naar de basis (nl. de eerste christengemeente van Corinthe in het Nieuwe Testament):

Houd Corinthiërs 11 er maar eens bij!

De bijzondere verhouding tussen Christus en de man, en de man en zijn vrouw worden uitgedrukt met: het hoofd.
Christus staat boven elke man én vrouw en de man staat boven zijn vrouw.
Als de man met bedekt hoofd bidt of profeteert dan is dat een schande,
maar als een vrouw (in deze tekst wordt in verklaringen dus de getrouwde vrouw bedoeld, ook gezien de verwijsteksten!) met ongedekt hoofd bidt of profeteerd dan maakt ze haar man tot schande.
Want met ongedekt hoofd is zij gelijk aan een vrouw die haar haar heeft afgeknipt. Maar wanneer zij het een schande vindt om haar haar af te scheren of af te knippen, dan moet zij iets op haar hoofd doen!
Een man hoeft niets op zijn hoofd te zetten, want hij straalt de glorie van God uit. Maar een (getrouwde) vrouw moet de glorie van de (=haar) man uitstralen en daarom iets op haar hoofd zetten. Daarmee erkent zij immers het gezag van de (=haar) man en draagt dat hooddeksel ook tot eer van de engelen. Het is (in de eredienst) niet fatsoenlijk als de (getrouwde) vrouw bloothoofds tot God bidt. Voor de man is lang haar een schande, maar voor de vrouw juist een eer! Want lang haar is voor de vrouw als een sluier, en een sluier is een hoofddeksel, dus...

Kortom, het gaat hier om de verhouding tussen man en vrouw.
Heeft een vrouw geen man, dan is dat gedeelte niet voor haar van toepassing.
Vrijgezelle vrouwen/meisjes hoeven dus geen hoofddeksel te dragen.
Getrouwde vrouwen daarentegen wel, tenzij zij lang haar heeft, wat dus gelijk staat aan een sluier die het hoofd bedekt!
Vrouwen met lang haar (getrouwd of ongetrouwd) hoeven dus ook geen hoedje o.i.d. op.
De meeste kerken vinden dit een moeilijke 'discussie'.
Sommigen hebben daarom die gewoonte afgeschaft,
terwijl in andere gemeenten alle vrouwen en meisjes een hoofddeksel dragen, om twist te voorkomen, want ja, dan is daar weer de vraag: Wat is kort en wat is lang haar!

Ik bezocht tijdens mijn vakantie in Frankrijk een gemeente, waar het er precies zo aan toe ging, zoals de bijbel ons voorschrijft! Ongetrouwde vrouwen, meisjes en vrouwen met lang haar (op/over schouder) droegen geen hoed/sluier/sjaaltje, maar de getrouwde vrouwen met kort jaar droegen keurig iets op haar hoofd!
Heel bijzonder vond ik dat!

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 15 sep 2003 19:05

Nien schreef:Lieve mensen,

Ik wil graag eerst mijn visie verwoorden over "Wel of geen hoofddeksel voor de vrouw in de eredienst". Dit is een zeer moeilijk en twistgevend onderwerp, maar laten we teruggaan naar de basis (nl. de eerste christengemeente van Corinthe in het Nieuwe Testament):

Houd Corinthiërs 11 er maar eens bij!

De bijzondere verhouding tussen Christus en de man, en de man en zijn vrouw worden uitgedrukt met: het hoofd.
Christus staat boven elke man én vrouw en de man staat boven zijn vrouw.
Als de man met bedekt hoofd bidt of profeteert dan is dat een schande,
maar als een vrouw (in deze tekst wordt in verklaringen dus de getrouwde vrouw bedoeld, ook gezien de verwijsteksten!) met ongedekt hoofd bidt of profeteerd dan maakt ze haar man tot schande.
Want met ongedekt hoofd is zij gelijk aan een vrouw die haar haar heeft afgeknipt. Maar wanneer zij het een schande vindt om haar haar af te scheren of af te knippen, dan moet zij iets op haar hoofd doen!
Een man hoeft niets op zijn hoofd te zetten, want hij straalt de glorie van God uit. Maar een (getrouwde) vrouw moet de glorie van de (=haar) man uitstralen en daarom iets op haar hoofd zetten. Daarmee erkent zij immers het gezag van de (=haar) man en draagt dat hooddeksel ook tot eer van de engelen. Het is (in de eredienst) niet fatsoenlijk als de (getrouwde) vrouw bloothoofds tot God bidt. Voor de man is lang haar een schande, maar voor de vrouw juist een eer! Want lang haar is voor de vrouw als een sluier, en een sluier is een hoofddeksel, dus...

Kortom, het gaat hier om de verhouding tussen man en vrouw.
Heeft een vrouw geen man, dan is dat gedeelte niet voor haar van toepassing.
Vrijgezelle vrouwen/meisjes hoeven dus geen hoofddeksel te dragen.
Getrouwde vrouwen daarentegen wel, tenzij zij lang haar heeft, wat dus gelijk staat aan een sluier die het hoofd bedekt!
Vrouwen met lang haar (getrouwd of ongetrouwd) hoeven dus ook geen hoedje o.i.d. op.
De meeste kerken vinden dit een moeilijke 'discussie'.
Sommigen hebben daarom die gewoonte afgeschaft,
terwijl in andere gemeenten alle vrouwen en meisjes een hoofddeksel dragen, om twist te voorkomen, want ja, dan is daar weer de vraag: Wat is kort en wat is lang haar!

Ik bezocht tijdens mijn vakantie in Frankrijk een gemeente, waar het er precies zo aan toe ging, zoals de bijbel ons voorschrijft! Ongetrouwde vrouwen, meisjes en vrouwen met lang haar (op/over schouder) droegen geen hoed/sluier/sjaaltje, maar de getrouwde vrouwen met kort jaar droegen keurig iets op haar hoofd!
Heel bijzonder vond ik dat!

Staat er dat je alleen in de dienst/bijbeenkomst als vrouw iets op het hoofd moet hebben? Of zou het zo zijn dat je als vrouw dan altijd wat op het hoofd moet dragen, 24 uur per dag, 7 dagen in de week OF het niet doen???

Nien
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nien » 15 sep 2003 19:22

Het gaat over vrouwen in de gemeente (binnen de diensten dus, en niet daarbuiten), dus: op zondag en in doordeweekse diensten. Meer niet!

Terug naar “Archief”