WK-voetbal 2014

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: WK-voetbal 2014

Berichtdoor StillAwake » 06 mei 2014 09:31

rotterdam schreef:Bidden voor uitschakeling is net zo gek als bidden voor winst.
#-o

Dat is dan ook iets waar ik nog nooit voor gebeden heb.
In de tijd dat ikzelf voetbalde was er wel een jongen die altijd bad voor de wedstrijd, maar hij doelde dan vooral op het voorkomen van blessures bij beide teams en op een goed taalgebruik.
Bidden voor de uitslag van een sportwedstrijd grenst in mijn gevoel een beetje aan blasfemie (zowel een gebed voor verlies als voor winst).

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 mei 2014 13:12

Bidden om uitschakeling is ook heel egocentrisch. Je bidt dat Nederland uitgeschakeld wordt van oh, het voetbal houdt zovelen in de greep.... Dat is leuk en aardig... maar als je zo redeneert kan je beter bij een Nederland - Duitsland bidden voor de uitschakeling van Duitsland. Want daar wonen veel meer mensen.... als Duitsland uitgeschakeld wordt worden er veel meer mensen "verlost van het voetbal" dan wanneer Nederland verliest.

Wat de vraag betreft, ik vind voetbal een leuk spelletje. Ik ben dan op vakantie maar als Nederland speelt duik ik wel een cafe'tje op een camping of zo in om de wedstrijd te kijken. Ik hoop natuurlijk dat Nederland het goed doet. Zo niet, dan lig ik er niet wakker van :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 mei 2014 13:45

StillAwake schreef:En om welke reden?
Als iemand verklaart te bidden voor de uitschakeling van Nederland omdat het voetbal hemzelf stoort kan ik dat niet geheel serieus nemen. Sorry!
Bovendien, waarom dan niet bidden voor de uitschakeling van andere landen, waar veel meer mensen wonen die hier "last" van hebben?

Een ernstige waarschuwing van een predikant in de satirebak te mikken, vind ik een belediging.
Als jij mij ergens in ernst voor waarschuwt en ik doe dat af met satire en smijt het achteloos weg, hoe voel jij je dan?
Je moet kijken naar de intentie die er achter zit.
Ik denk bij andere waarschuwingen ook wel eens, moet dat nu zo? Maar dan toch neem ik het dan wel serieus.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 mei 2014 14:19

schelpje3 schreef:Een ernstige waarschuwing van een predikant in de satirebak te mikken, vind ik een belediging.
Als jij mij ergens in ernst voor waarschuwt en ik doe dat af met satire en smijt het achteloos weg, hoe voel jij je dan?
Je moet kijken naar de intentie die er achter zit.
Ik denk bij andere waarschuwingen ook wel eens, moet dat nu zo? Maar dan toch neem ik het dan wel serieus.

Allereerst is de discrepantie tussen het (terecht) aangeven hoe onbelangrijk voetbal is en het vervolgens wél voor de uitslag gaan bidden iets wat op mij overkomt als tegenstrijdig.
Daarnaast noemt de man werkelijk niet één argument wat enig hout snijdt...

Een serieuze waarschuwing in de wind slaan van iemand die weet waar hij over praat en daar ook echt over heeft nagedacht is niet helemaal het zelfde als een serieuze waarschuwing van iemand zonder enige kennis van zaken die ook nog eens met zichzelf strijdig is onder de satirisch bedoelde stukken te rekenen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 06 mei 2014 14:40

Rozijn schreef:Ik sluit me volledig aan bij wat ds. Kempeneers vier jaar geleden schreef!

Ik sluit me aan bij deel 2, hij verbetert zichzelf nota bene:
En we zullen maar hopen en bidden dat Nederland zo spoedig mogelijk zal verliezen. Of nog beter, we zullen bidden om de bekering van land en volk.
Toen Wales gered werd met die opwekking hadden de voetballers geen zin meer in dat stomme spelletje. Ik weet niet of het ga volgen. Heb een periode gehad dat ik erg gelegenheidssupporter was, misschien laait het weer op.
Als je het boven God stelt is het zonde, anders niet. Ik heb weleens voor het Nederlands elftal gebeden. Ik vond het niet kunnen om te bidden dat ze gingen winnen, maar wel dat ze nu eens een keer zich niet zo lieten intimideren met die strafschoppen en toen hadden ze gewonnen weet ik nog. Kwam natuurlijk allemaal door mijn gebed. :D
Wel grappig, van hem mogen de kinderen niet kijken. Afgelopen zondag, onze voorganger: Oh, is er voetbal?? Helemaal dolenthousiast. Ach ja joh, het is maar wat je gewend bent.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 mei 2014 14:42

StillAwake schreef:
Een serieuze waarschuwing in de wind slaan van iemand die weet waar hij over praat en daar ook echt over heeft nagedacht is niet helemaal het zelfde als een serieuze waarschuwing van iemand zonder enige kennis van zaken die ook nog eens met zichzelf strijdig is onder de satirisch bedoelde stukken te rekenen.

Hij zou niet weten waarover hij praat? Dominee woont in een glazen huisje, ver weg van de boze wereld, zo denk jij. Dat is vrij makkelijk voor een dominee he?
Lees dan DIT ARTIKEL maar eens en wellicht matig je dan je oordeel.
Het is maar een nuttig weetje...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 mei 2014 14:51

schelpje3 schreef:Hij zou niet weten waarover hij praat? Dominee woont in een glazen huisje, ver weg van de boze wereld, zo denk jij. Dat is vrij makkelijk voor een dominee he?
Lees dan DIT ARTIKEL maar eens en wellicht matig je dan je oordeel.
Het is maar een nuttig weetje...

Ik heb nergens gezegd dat de man ver weg van de boze buitenwereld woont.
Ik heb ook nergens gezegd dat ik geen achting of respect voor hem zou hebben. Sterker nog, ik heb hem misschien wel hoger zitten dan jij denkt.
Het feit dat ik achting en respect voor deze man heb maakt echter nog steeds niet dat ik een persoonlijke, ononderbouwde mening van een dergelijke man voor absolute waarheid houdt.
Wat een ex-rechercheur in zedendelicten nu ineens tot een expert op voetbalgebied maakt blijft voor mij daarnaast ook nog steeds een raadsel.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 mei 2014 14:57

Hij benoemt zichzelf niet als voetbalexpert, dat heeft ene meneer Derksen al gedaan.
Hij waarschuwt voor de gevolgen van deze goddeloosheid.
Als nu zelfs een voetballer zegt dat de maffia in het bestuur van de Fifa zit, hoorde ik gisteravond.
De zondagen worden ontheiligd. Mensen raken kompleet van de leg, er wordt veel geld uitgegeven (hotelkamers onder de 400 euro zijn niet te krijgen)
Voetbal is voor velen het nieuwe evangelie.
En DAT is het punt!
Maar ja, ... probeer een man zijn spelletje af te pakken en het oergevoel komt boven.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 mei 2014 15:13

schelpje3 schreef:Hij benoemt zichzelf niet als voetbalexpert, dat heeft ene meneer Derksen al gedaan.
Als nu zelfs een voetballer zegt dat de maffia in het bestuur van de Fifa zit, hoorde ik gisteravond.
De zondagen worden ontheiligd. Mensen raken kompleet van de leg, er wordt veel geld uitgegeven (hotelkamers onder de 400 euro zijn niet te krijgen)
En DAT is het punt!
Maar ja, ... probeer een man zijn spelletje af te pakken en het oergevoel komt boven.

Helaas probeert Kempeneers mij mijn spelletje niet af te pakken, ik heb als kind gevoetbald (keeper omdat ik zo goed was ;-) ) maar volg het niet (meestal ook deze toernooien niet). Het is dus mijn spelletje niet, en hoewel ik zeker van een mooie pot voetbal kan (en mag) genieten zal het mijn spelletje ook nooit worden.
Dat een dergelijke man echter verteld dat ouders door God veroordeeld zullen worden als ze hun kinderen toestaan voetballen te gaan kijken is in mijn optiek blasfemie.
Kempeneers gaat daarmee op de stoel van de Rechter zitten, een stoel waar hij niet hoort.
Ik moet altijd denken aan een bladzijde uit het RD, waarop gewaarschuwd werd tegen de verdwazing rond de verafgoding van voetballers. Met voorbeelden en alles erop en eraan.
Sloeg je de bladzijde om kwam je op een bladzijde waar de prinsesjes verafgood werden op een manier die ik de Telegraaf nog niet op voetballers zie toepassen...
En het kostenargument: natuurlijk wordt er veel geld uitgegeven. Dat wordt er op ieder evenement, of het nu de Olympische spelen, Koningsdag, de braderie van de dorpsvereniging of een WK voetbal is.
Of het feit dat een hotelkamer in Rio niet te betalen is het fenomeen "voetbal kijken met een paar vrienden" ineens onbetaalbaar maakt ontgaat me ook.
Nogmaals: ik ben geen fan, en zal het WK met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet kunnen volgen omdat ik geen tijd heb (iets waar ik niet rouwig om ben).
Voor mij is de mooiste dag de dag na de uitschakeling van Nederland.
Om het echter te veroordelen op deze manier gaat me veel en veel te ver.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 mei 2014 15:30

In een dergelijke discussie haak ik af want dat wordt zo appelen met peren vergelijken.
Je begrijpt echt wel het punt dat gemaakt wordt, maar daar ageer je tegen.
Dat begrijp ik best, want als het erop aankomt is het ook moeilijk om een radicale keuze te maken.
Als Nederland straks door is en er gaat op zondag gevoetbald worden, heb ik hier ook enigszins teleurgestelde juniortjes hier zitten.
Maar de buren juichen zo hard, dat we geen doelpunt hoeven te missen.
(Of janken :mrgreen: )

Tip: laat de prinsesjes er buiten. Zij kunnen er niets aan doen dat sommige mensen hier nogal dom mee omgaan. Het zijn normale meisjes, die heel erg met de beentjes op de grond worden opgevoed, voorzover mogelijk.
Petje af!

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 mei 2014 15:39

schelpje3 schreef:In een dergelijke discussie haak ik af want dat wordt zo appelen met peren vergelijken.
Je begrijpt echt wel het punt dat gemaakt wordt, maar daar ageer je tegen.
Dat begrijp ik best, want als het erop aankomt is het ook moeilijk om een radicale keuze te maken.
Als Nederland straks door is en er gaat op zondag gevoetbald worden, heb ik hier ook enigszins teleurgestelde juniortjes hier zitten.
Maar de buren juichen zo hard, dat we geen doelpunt hoeven te missen.
(Of janken :mrgreen: )

Tip: laat de prinsesjes er buiten. Zij kunnen er niets aan doen dat sommige mensen hier nogal dom mee omgaan. Het zijn normale meisjes, die heel erg met de beentjes op de grond worden opgevoed, voorzover mogelijk.
Petje af!

Ik houd de prinsesjes erbuiten, maar noem de verdwazing rond deze meisjes en hun familie (over henzelf, noch hun ouders kun je mijn mening destilleren uit mijn vorige post).
Ik houd de voetballers erbuiten, maar geef toe dat er verdwazing rond deze jongens bestaat.Dat er exorbitante bedragen in voetbal omgaan is me ook bekend (Real Madrid kocht enige tijd geleden een jongen voor €100.000.000,-).
Wat dit echter met het al dan niet mogen volgen van het WK te maken heeft ontgaat me nog steeds.

Jij vertelt me dat ik het gemaakte punt wel begrijp. Fijn dat jij mijn begrip zo hoog hebt zitten, maar in dit geval moet ik je teleurstellen in mijn begripsvaardigheden: het volledige punt van Kempeneers ontgaat me ten enen male.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 mei 2014 16:00

StillAwake schreef:
Jij vertelt me dat ik het gemaakte punt wel begrijp. Fijn dat jij mijn begrip zo hoog hebt zitten, maar in dit geval moet ik je teleurstellen in mijn begripsvaardigheden: het volledige punt van Kempeneers ontgaat me ten enen male.

Nogmaals: het gaat niet om zaterdagmiddagamateurs die een leuk potje voetbal spelen. Daar is niks op tegen. Het gaat om de goddeloosheid rondom het WK.
Zelfs mensen die aan god noch gebod doen, hoor ik er over.
Het is totaal uit de hand gelopen en het gaat maar om 1 ding!
Die beker. En de glans is van korte duur, want kort daarna beginnen de oefenwedstrijden alweer voor de Europese.
Rondom het voetbal is ook een glitter en glamourwereld ontstaan.
Er zit zo'n levensgroot verschil tussen de Feijenoorders uit de jaren 50 en 60 en die glamourboys van nu. Het gaat helemaal nergens meer over.
Met velen loopt het dan ook slecht af.
Is er na zo'n (verloren) wedstrijd op zondagmiddag nog ruimte voor de Heere over?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 mei 2014 16:04

schelpje3 schreef:Hij benoemt zichzelf niet als voetbalexpert, dat heeft ene meneer Derksen al gedaan.
En DAT is het punt!

Net als wanneer je mensen probeert een traditionele visie af te pakken op bijvoorbeeld voetbal. Dan komt er ook een oergevoel boven met vervolgens dingen als: Je begrijpt best wat ik bedoel, je weet best dat het niet goed is enz.... (ook al snappen en weten mensen dat niet) ;)

Jammer dat zo wordt ingevuld voor mensen hoe ze het zouden beleven, of ze nog tijd voor de Heere overhebben enz. Ik ga gewoon kijken. Ik vereer de spelers niet. Mijn dag is niet bedorven als ze verliezen en ik heb tijd voor de Heer.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 07 mei 2014 08:13

schelpje3 schreef:Nogmaals: het gaat niet om zaterdagmiddagamateurs die een leuk potje voetbal spelen. Daar is niks op tegen. Het gaat om de goddeloosheid rondom het WK.
Zelfs mensen die aan god noch gebod doen, hoor ik er over.
Het is totaal uit de hand gelopen en het gaat maar om 1 ding!
Die beker. En de glans is van korte duur, want kort daarna beginnen de oefenwedstrijden alweer voor de Europese.
Rondom het voetbal is ook een glitter en glamourwereld ontstaan.
Er zit zo'n levensgroot verschil tussen de Feijenoorders uit de jaren 50 en 60 en die glamourboys van nu. Het gaat helemaal nergens meer over.
Met velen loopt het dan ook slecht af.
Is er na zo'n (verloren) wedstrijd op zondagmiddag nog ruimte voor de Heere over?

Persoonlijk zou ik nooit voetbal kijken op zondagmiddag, domweg omdat ik dan in de kerk wil zitten.
Bovendien kijken wij überhaupt zelden televisie, waardoor er wel echt iets aan de hand moet zijn wil het ding op zondag aangaan.
Ik zou echter niet weten waarom ik na een verloren (of gewonnen) wedstrijd waarvan ik heb kunnen genieten ik God niet zou kunnen danken voor de dag die ik uit Zijn hand ontving.
Als ik met vrienden voetbal kijk kan ik daar van genieten. Daar kan ik God voor danken.
Op dezelfde manier als ik hem kan danken voor een fijne werkdag, een goed gesprek, een goede kerkdienst, een lekkere maaltijd, een gezellige dag met mijn kinderen, enz. enz. enz.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 12 mei 2014 19:14

Ik griezel van het voetbal als massa hysterie. De verkleedpartijen, het gejoel, het gevloek, het geld, het drinken, de normvervaging....

Ik geniet van het potje voetbal van de buurjongens.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Terug naar “Archief”