Aanvechtingen: heeft iedere christen die?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Aanvechtingen: heeft iedere christen die?

Berichtdoor meribel » 28 feb 2014 18:45

naamloos schreef:Aanvechtingen als is het wel voor mij snap ik eigenlijk niet goed.
Ik bedoel, als je de hele bijbel gelooft dan weet dat dat toch? Dat staat er duidelijk genoeg in :!:
Ik heb het bij tijden veel moeilijker met de bijbel zelf.
Hoe kan ik nou zeker weten of alles wat daarin staat van God komt?
Misschien staan er wel dingen in die niet van God zijn, misschien zijn er wel dingen weggelaten die er wel in horen.
Onder de leiding van de H.G. , hoe moet ik dat weten?
Je hebt altijd al mensen gehad die claimen dat de H.G. hen overtuigt heeft heeft van iets, terwijl een andere stroming het tegenovergestelde beweerd en dat ook met een beroep op leiding van de H.G.
Bijv. kinderdoop, geloofsdoop of helemaal geen doop. Allemaal geleid door de H.G.
Of de Geestesgaven. De ene stroming is door de H.G. overtuigt dat het ook voor deze tegenwoordige tijd is, en de andere stroming is door de H.G. overtuigt dat het niet voor deze tijd geldt. enz.
Dus waarom zou er bij het samenstellen van de bijbel geen fouten gemaakt kunnen zijn?
Zitten de geleerden boekenkasten vol te schrijven over een woordje wat verschillend vertaald kan worden waardoor je verschillende interpretaties krijgt, en misschien hoort dat woord of het hele bijbelgedeelte wel helemaal niet in de bijbel thuis.

ja dit herken ik heel erg!
met name dat er mensen zo volledig overtuigd van hun eigen gelijk kunnen zijn, en dan zeggen geleidt door de Geest, maar dat er dan twee mensen zijn die van het tegenovergestelde volledig overtuigd zijn.
En de bijbel is natuurlijk door mensenhanden samengesteld, dus zal het feilloos zijn? met name vertalingen....iedereen doet zijn best maar foutloos kan niet...ik geloof wel dat God ervoor heeft gezorgd via de Geest dat het belangrijkste er gewoon inzit.
maar daarom snap ik weer weinig van mensen die iets geloven om een klein woordje, lettertje of punt of komma ding, als je begrijp wat ik bedoel.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 feb 2014 18:45

mealybug schreef:Ja dat moet, OT en NT zeggen beiden, dat niets mag worden toegevoegd og weggelaten, laat staan veranderd aan God's Woord.

Daar kan onmogelijk de bijbel zoals jij en ik die vandaag de dag hebben mee bedoeld worden.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 28 feb 2014 19:02

mealybug schreef:Ja dat moet, OT en NT zeggen beiden, dat niets mag worden toegevoegd og weggelaten, laat staan veranderd aan God's Woord.

Faramir schreef:Daar kan onmogelijk de bijbel zoals jij en ik die vandaag de dag hebben mee bedoeld worden.

Denk je dat het in de Hebreeuwse Bijbel niet staat dan? Of mogen we een eigen draai aan de huidige vertalingen geven en de Hebreeuwse niet.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 mar 2014 10:12

Teus schreef:Denk je dat het in de Hebreeuwse Bijbel niet staat dan? Of mogen we een eigen draai aan de huidige vertalingen geven en de Hebreeuwse niet.

Citaten uit de bijbel over de bijbel of heilige geschriften kunnen nooit op de bijbel zelf slaan aangezien die pas ergens in de 3e eeuw na Christus gebundeld is. De bijbel die jij en ik hebben bestaan allemaal uit losse boeken waarvan velen nog geschreven moesten worden toen zo'n verwijzing naar de schrift opgeschreven werd. Hooguit kan men dus het OT bedoelen. En we weten inmiddels al wel dat we daar het NT aan toegevoegd hebben. Het het OT zijn binnen sommige denominaties ook weer wat dingen uitgehaald.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 01 mar 2014 12:09

Toch Faramir, zo zijn er meerdere beredeneringen en heb me er nooit in verdiept.
Eerlijk gezegd is mijn behoefte er ook niet naar.
Voor mij geldt dat het Gods woord is, in welk verband en volgorde dan ook.
God is nergens aan verbonden, al maken mensen er van alles van Hij gaat overal doorheen.
Als God iemand iets duidelijk wil maken door Zijn Woord dan maakt het niet uit welk Bijbelboek het vandaan komt. Hij gebruikt het op de manier zoals Hij het wil.
Er staat in iedere bijbel dat we er niets aan toe of af mogen doen maar eigenlijk is het logisch als je in acht neemt dat het Zijn Woord is.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 01 mar 2014 12:21

Ik heb altijd wel aanvechtingen gehad, maar de laatste tijd is het echt niet normaal, die vuurgloed der beproeving. Pfff ik zal me er maar in gaan verheugen dan. Ik heb echt het idee van een snelkookpan.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 01 mar 2014 12:33

Boerin schreef:Ik heb altijd wel aanvechtingen gehad, maar de laatste tijd is het echt niet normaal, die vuurgloed der beproeving. Pfff ik zal me er maar in gaan verheugen dan. Ik heb echt het idee van een snelkookpan.

Je wekt de indruk dat je het lijdelijk aan gaat?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 mar 2014 12:37

Boerin schreef:Ik heb altijd wel aanvechtingen gehad, maar de laatste tijd is het echt niet normaal, die vuurgloed der beproeving. Pfff ik zal me er maar in gaan verheugen dan. Ik heb echt het idee van een snelkookpan.

Dat is heel naar maar komt op mij echter over dan al die mensen die maar kunnen jubelen. Wie vooraan in de strijd staat, wordt aangevallen.
Gods volk krijgt met vijanden te maken, van buiten en van binnen!
Als je nooit iets van aanvechting van satan bemerkt, klopt er iets niet.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 01 mar 2014 12:43

schelpje3 schreef:Dat is heel naar maar komt op mij echter over dan al die mensen die maar kunnen jubelen. Wie vooraan in de strijd staat, wordt aangevallen.
Gods volk krijgt met vijanden te maken, van buiten en van binnen!
Als je nooit iets van aanvechting van satan bemerkt, klopt er iets niet.

Kun je eens een voorbeeld noemen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 mar 2014 12:46

De Heere Jezus Zelf, werd verzocht in de woestijn.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 01 mar 2014 12:49

schelpje3 schreef:De Heere Jezus Zelf, werd verzocht in de woestijn.

Als dit een antwoord is op mijn vraag, ik ontken het niet en dit is mij wel bekend maar ik bedoel persoonlijk.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 01 mar 2014 16:52

Teus schreef:Kun je eens een voorbeeld noemen?

Gedoe, leugens, je wordt onder druk gezet van alle kanten, een man zei: Zo deze meneer gaat zijn boekje ver te buiten en hij zet het nog op papier ook en dan moet je leren er niet onder te gaan zitten en depressief een pity party houden, maar vergeven en inzien dat je niet strijdt tegen vlees en bloed en de omstandigheden aan God geven, die in alles kan heersen. Maar ja dan heb je dat net gehad en hop dan komt er weer een ander je onder druk zetten. Ik moet leren rustig blijven en geen aanstoot nemen, ben ik nu een mooi boekie over aan het lezen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 01 mar 2014 17:13

schelpje3 schreef:De Heere Jezus Zelf, werd verzocht in de woestijn.

Teus schreef:Als dit een antwoord is op mijn vraag, ik ontken het niet en dit is mij wel bekend maar ik bedoel persoonlijk.

O, had dit kennelijk niet moeten vragen.

Wij vragen in onze omgeving aan kennissen en vrienden hoe het met ze is, hoe het is van binnen, hoe hun relatie is met de Heere Jezus. Mijn vrouw vroeg het eens aan een oude vriendin tijdens een warm gesprek. Weet je wat ze zei? "Hoe kun je zoiets nu vragen"?

Wat hier gebeurd is net zoiets denk ik.
Wel anderen veroordelen omdat ze geen aanvechtingen zouden hebben en alleen maar jubelen en juichen, zonder het te hebben vernomen want geen hond praat hier hierover.
Vraag je ernaar dan komt het automatisme van knippen en plakken en hier hebben we weer een tekst. Toevalligerwijs weten we ook nog een verwijzing uit het hoofd dus komt die.
Maar erover praten wat we zelf beleven of mee worstelen en hoe we er mee omgaan nee daar hebben we het niet over. Stel je voor dat iemand een bemoediging voor je hebt of voor je wilt bidden.
Als je geen relatie hebt met de Heere Jezus, dan zou ik daar eerst eens voor gaan voordat ik anderen de les lees hoe een relatie moet zijn.
Het is triest, zeer triest als je elke keer maar bewust anderen kwetst, je hebt aldoor van die taaie bewoordingen om een sneer te geven, je hebt niet in de gaten wat het voor iemand kan betekenen.
Sorry, maar dat jij bij tijden niet blij in Christus kan zijn is dat jou fout hoor, het lijkt wel of je je er aan troost. Als iemand wel verheugd in Christus is, is dat werk door de Heilige Geest en jij trapt het gewoon de grond in. Het is niet alleen mensen die je het aan doet, ook God.
Waarom doe je dat nu steeds? Vertel eens iets moois, wat God met je doet of vraag eens hoe het komt waarom iemand zo blij in zijn of haar geloof is. Als het jaloersie is kun je er mee bij God terecht en als je je er aan erger zou ik het ook eens bij God brengen met een oprecht hart.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 01 mar 2014 17:25

Teus schreef:Kun je eens een voorbeeld noemen?

Boerin schreef:Gedoe, leugens, je wordt onder druk gezet van alle kanten, een man zei: Zo deze meneer gaat zijn boekje ver te buiten en hij zet het nog op papier ook en dan moet je leren er niet onder te gaan zitten en depressief een pity party houden, maar vergeven en inzien dat je niet strijdt tegen vlees en bloed en de omstandigheden aan God geven, die in alles kan heersen. Maar ja dan heb je dat net gehad en hop dan komt er weer een ander je onder druk zetten. Ik moet leren rustig blijven en geen aanstoot nemen, ben ik nu een mooi boekie over aan het lezen.

Ik hoop voor je dat het boekje tot steun of lering mag zijn. Dat je wat ruimte of wijsheid krijgt om er mee om te gaan.

Terug naar “Archief”