meribel schreef:
Je hebt een groep mensen die houdt van discussie, ja dat deden ze vroeger in de krant via ingezonden brieven maar sinds het internet is de drempel zo laag dat er veel meer en makkelijker mensen aan mee kunnen doen, en geloof is zo'n belangrijk deel van je identiteit, en zo divers dat het een dankbaar onderwerp voor discussie is.
Het valt mij vaak op dat de discussies die je online ziet ( wederdoop/kinderdoop, alverzoening, vrouwen in het ambt, homoseksualiteit ) die daar heel heftig verlopen in real life nooit zo heftig zijn. Ik probeer op een vrouwenvereniging wel eens een raar standpunt in te nemen ( waarom? Omdat ik blijkbaar ook erg van discussie houd ..) maar gesprekken lopen heel anders en stukken beschaafder.
Aan de andere kant, onder protestanten zijn idioot veel kerkscheuringen, nederland is er heel goed in, dus het zal ook een stukje cultuur zijn om veel, graag en heftig te discussiëren,
Ik vraag me inderdaad vaak af of het een stukje volksaard is of een verworven overtuiging, die zich gesteund weet door de (kerk)geschiedenis.
http://www.refdag.nl/opinie/beeldenstor ... e_1_699908
*helaas weer geen woord van afkeuring in het artikel, waardoor weer blijkt dat de traditie vrij onaantastbaar is.