wormpje schreef:Nog een medestander! Ik ga ook helemaal voor klassiek
Ik speel zelf cello en viool en luister bij voorkeur naar klassieke muziek uit de romantiek. Tsjaikovsky ben ik dol op. Andere favoriete werken van mij zijn het celloconcert van Elgar en het vioolconcert van Sibelius.
Iemand bekend met het requiem van Mozart? Prachtige muziek!
Me speelt cello tooooooooooo!
En ik ben helemaal russische componsisten fan (tsjaikovsky, shostakovitsch, prokoviev, balakirev, rimsky-korsakov etc.)
Er is niet veel muziek waar ik een hekel aan heb, behalve dwarsfluit, orgel en Mozart. Ok, nu krijg ik ruzie. (maar de muziek van mozart is wel mooi!)
Verder houd ik wel van pianosonates, vooral van beethoven, rachmaninov, schubert en chopin.
Maar natuurlijk is cellomuziek het mooist, dat staat buiten discussie. En dan vooral celloconcert van Shostakovich, Elgar, Dvorak en Kabalevsky. Verder zijn uiteraard de cellosuites van Bach favoriet (ook om te spelen), rococovariaties van tsjaikovsky, cellosuites van Britten, enz. enz. mensen dr is te veel mooie cellomuziek om op te noemen.
Viool vind ik ook mooi, en dan vioolsonates en partita's van bach, vioolconcert van tsjaikovsky, beethoven, tartini en dvorak. En de capprices van paganini.
Verder vind ik kamermuziek van schubert mooi, m.n. forellenkwintet, pianotrio's en strijkkwartetten (vooral der tod und das madchen).
Symfonien van Shostakovich, Tsjaikovsky, Schubert, Beethoven en Dvorak vind ik erg mooi.
Ook houd ik van gitaarmuziek, vooral spaans. En luitsuites van Bach en andere luitmuziek.
Pfff... en dan heb je nog saint-saens. En Vivaldi. En Mendelssohn. En Barttok. En Williams. Denk dat ik dan mn meest favoriete wel gehad heb.
(misschien lijkt het veel, maar dat valt best mee. Overigens luister ik lang niet alleen klassiek hoor. Maar ff beetje samengevat: favoriete instrument: cello, gevolgd door viool en contrabas. Favoriete componisten: Tsjaikovsky, Kabalevsky, Shostakovich, Elgar, Dvorak, Schubert en Vivaldi)
"That's noise!" some shrieked.
"That's life," Cage shrugged.