Wanneer er kernwapens in het spel zijn, moet je toch beter weten dan een "verlicht" standpunt in te nemen. Het gros van de Perzen zal absoluut geen bom op Israël willen gooien, maar het gaat om de paar Perzen die daar aan de macht zijn en die op de knop kunnen drukken. En als die maar hard genoeg geloven dat ze 72 maagden scoren omdat ze als martelaar dit leven verlaten, dan is iedere "veiligheid" weg. Waar wederzijdse zelfvernietiging de meeste staten afschrikt, werkt dat bij een regime als Iran niet. En dat is nu net zo vervelend aan de hele situatie.
Stel: de Polen hebben een enorme hekel aan ons. Regelmatig roept de Poolse president dat die stomme Hollanders geen recht hebben om op dat kleine stukje land te wonen, daarbij zijn toespraken wat opleukt met insinuaties over onze sexuele voorkeur, ziektes die we zouden hebben, en de vermeende snorren van onze moeders. Enfin, you get the point.
Daar trekken wij onze schouders over op, totdat blijkt dat de Polen aan een kernwapen werken. Dan slaap je iets minder lekker lijkt mij. Gaan we dan nog steeds zeggen: ook de Polen hebben het recht om zo'n bom te bouwen. Uit voorzorg liever maar niet lijkt mij.
Joh dat standpunt is volkomen rationeel te verdedigen, ik wijs er slechts op dat het wel degelijk een hypocriete actie is.
Overigens leuk je je eigen toespraken ook op met retoriek als die 72 maagden weer, alsof dat de enige motivatie zou zijn.
De discussie polariseert dan al snel, een hoop mensen gaan dan denken dat religieuse motivatie de enige reden is.
Dat is het niet natuurlijk.
Ten diepste gaat het erom, dat ze net zoveel recht hebben om een misdaad te begaan als jij en ik dat hebben. Stel je voor dat je preventief word vastgezet omdat de kans groot is dat je iets van plan bent.
Feit is je hebt geen idee of ze kernwapens op Israel gaan gooien. Zou kunnen zou niet kunnen.
De vraag of het verstandig is om af te wachten is natuurlijk lang beantwoord en dat is wat mij betreft ook nee.
Het blijft alleen wel krom hoe recht je standpunt ook is.
Zo stom zullen ze vast niet zijn om het te doen, want dan verandert het idd binnen een week in werelds grootste glasplaat.