geest, ziel en lichaam.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dirk
Sergeant
Sergeant

Re: geest, ziel en lichaam.

Berichtdoor Dirk » 01 sep 2011 15:31

Janvanverweg schreef:wachtman nee heeft er ooit een 4 cm dik boek over geschreven.
en dat heeft hij later herroepen. :)

ik ben er zelf ook niet helemal overuit.
mijn voorlopige tusen stand is dat
lichaam : de materie waaruit de mens gemaakt is. en waardoor we de natuurlijke wereld waarnemen. (dit meen ik vrij zeker te weten :) )
geest: dat deel van de mens dat waarmee me in relatie staan tot de geestelijke wereld
ziel: dat deel van ons dat reageert op de natuurlijke en geestelijke wereld.

geest ziel en lichaam zijn door zonde verdorven en moeten door Christus herschapen worden
de nieuwe geest hebben we gekregen bij onze wedergeboorte
ons lichaam wordt pas na het oordeel vernieuwd (iig niet op de huidige aarde)
onze ziel is in een proces van verandering en conflict. (wordt vernieuwd in uw denken) nieuwe geest en oude lichaam voeren strijd in onze ziel.

wat ik al schreef, dit is een tussenstand. ik ben er nog niet over uit en betwijfel of met de karige info uit de bijbel hierover of ik er uit uit zal komen.
misschien helpt mijn tussenstand, en mischien kunnen anderen de sterkte en zwakte ervan benoemen zodat ik weer wat verder kom.

Ik zie in de tussenstand van Janvvw een groot probleem opduiken:
- aan welke van de drie 'rommelt' een psycholoog? (Niks ten nadele van de psychologen, maar het is nu eenmaal minder grijpbaar en gestructureerd dan de tastbare materie? Als ik er over nadenk kom ik tot de volgende onderdelen:
1) Het lichaam. Volgens mij is dit het meest makkelijke.
2) De psyche. Deze valt denk ik weer in twee delen uiteen, namelijk emotie en rede. Is de psyche moe, dan gaat al snel de emotie de boventoon voeren en verdwijnt de rede sterk naar de achtergrond; er kunnen dan hele rare dingen gedacht worden. Dit zegt echter niets over de staat van iemands ziel of geloof als genadegave.
3) De ziel. Deze heeft mijn inziens ook sterk te maken met persoonlijkheid en met het gevoel (een aansporing om iets wel of niet te doen, terwijl je psyche er geen mening over heeft). Het gevoel zien als een los deel, dat sterk verbonden is aan de ziel kan ook; besef wel dat het gevoel ten alle tijden zeer sterk wordt beïnvloed door de psyche, is de psyche van slag dan is het gevoel of bedekt met een grote laag emotie of zelf ook de weg kwijt. Het gevoel is ook de plaats waar de geloofsbeleving vandaan komt, maar als de psyche van slag is, dan is de beleving dus ook van slag.

Verder wordt 'ziel' in de Bijbel op verschillende manieren gebruikt:
ziel als 'het leven'. De reden waarom de Israëlieten geen bloed mogen eten.
ziel als datgene wat weer terug gaat tot God. (Dit is ook de beschrijving die ik in bovenstaand overzicht hanteer.)

De Heilige Geest werkt in de ziel. Daarom dat wij gedachten van God kunnen hebben die totaal anders zijn dan alles wat wij voor die tijd gedacht hebben. Mensen die hun ziel verkopen aan de duivel laten zichzelf (hun ziel) niet leiden door Gods Geest, maar laten hun ziel (en daarmee de kern van hun zijn en dus alles wat zij doen en laten) leiden door Satan. Bij de bezetenheid die in de Bijbel voorkomt gaat het denk ik erom dat satan iemands psyche en gevoel volledig in zijn greep houdt.

Als ik hetgeen Janvvw samenvat tot me door laat dringen, heb ik het idee dat wat bij hem de geest is, door mij ziel genoemd wordt. Maar ook ik ben zoekend, ik merk dat een goede afbakening niet makkelijk is.

O ja, een van de boeken die mij hierbij hebben geïnspireerd is het boek 'Een helpende hand' van wijlen ds. Elshout. Deze heeft zelf verschillende perioden van grote psychische problemen gehad en vanuit zijn ervaring geschreven.

@Janvvw: is dat het enige boek dat Watchman Nee heeft herroepen? Of heeft hij er nog meer herroepen?
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 01 sep 2011 15:36

Janvanverweg schreef:beetje off-topic maar aansluitend bij de voorgaande reactes.
kennen jullie het beels van het (stoom-)treintje?
je hebt een locomotief, een kolentender en een wagonnetje.
het wagonnetje is ons gevoel; als dat voorop gaat (volg je gevoel) dan slinger je heen en weer en kom je nergens.
de locomotief trekt de trein. de locomotief is beeld voor de heilsfeiten. het volbrachte werk van Christus en de verandering die dat brengt in de gelovigen. de kolentender is het geloof.
de locomotief is de reden dat de trein ergens heen gaat. maar als het niet door kolen (geloof) gevoed wordt dan doet de locomotief niets. pas als je het geloof aan het werk zet door op de feiten te gaan vertrouwen komt de zaak in beweging.
de reden dat ik het beeld hier noem is dat het wagonnetje (gevoel) vanzelf volgt als de trein in beweging is. waar de locomotief gaat volgt het wagonnetje.

een gospelzangeres zong ooit
"what you feel
is maybe real
that does not make it wrong or right
commitment is black and white"

Het beeld klopt aardig. Alleen als ik dit lees dan lijkt het alsof de gelovige zelf gelooft en het vuur aan de praat houdt of moet houden. In Filip 2:13 (Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.) wordt echter het willen van de gelovigen en het werken van de gelovige beiden gezien als een werk van God de Heilige Geest en de mate van het geloof of de vertwijfeling, afhankelijk gemaakt van het welbehagen van God.
Laatst gewijzigd door Dirk op 07 sep 2011 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 01 sep 2011 16:47

@Dirk

De laatste tekst is wat onvolledig er staat in Fil.2:12

Daarom, mij geliefden, gelijk gij te allen tijde GEHOORZAAM zijt geweest, blijft, niet alleen zoals in mijn tegenwoordigheid , maar nu des te meer bij mij afwezigheid, uw behoudenis BEWERKEN met vreze en beve. 13 Want God is het, die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt.

De Here God werkt het willen maar de opdracht is wel DOEN dan zal God werken, dus gehoorzamen.
Ik denk dat we allen wel eens een tijd meemaken van ongehoorzaamheid, wat de reden daar ook van is.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 01 sep 2011 17:06

schaapje schreef:@Dirk

De laatste tekst is wat onvolledig er staat in Fil.2:12

Daarom, mij geliefden, gelijk gij te allen tijde GEHOORZAAM zijt geweest, blijft, niet alleen zoals in mijn tegenwoordigheid , maar nu des te meer bij mij afwezigheid, uw behoudenis BEWERKEN met vreze en beve. 13 Want God is het, die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt.

De Here God werkt het willen maar de opdracht is wel DOEN dan zal God werken, dus gehoorzamen.
Ik denk dat we allen wel eens een tijd meemaken van ongehoorzaamheid, wat de reden daar ook van is.

Ik wil graag wat extra uitleg: het woordje dan dat ik heb onderstreept, wat betekent dat? Stel je nu dat God alleen gaat werken als ik doe? Of is het meer een vorm van geloofspraktijk: als ik meer investeer in mijn geloof (meer bijbellezen o.i.d.) ervaar ik ook meer geloof?

Als ik vers 13 lees, dan staat daar dat het willen om te werken en het werken zelf wat wordt bedoeld in het met hoofdletters geschreven 'BEWERKEN' gevolg is van Gods welbehagen en daarmee dus de enige oorzaak is van ons bewerken en van onze zaligheid.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 01 sep 2011 17:14

Mat.10:28 ...maar wees veeleer bevreesd voor Hem Die zowel ziel als lichaam te gronde kan richten in de hel.

Waarom zou hier geest er niet bij genoemd worden?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 01 sep 2011 17:36

Ik wil graag wat extra uitleg: het woordje dan dat ik heb onderstreept, wat betekent dat? Stel je nu dat God alleen gaat werken als ik doe? Of is het meer een vorm van geloofspraktijk: als ik meer investeer in mijn geloof (meer bijbellezen o.i.d.) ervaar ik ook meer geloof?

Als ik vers 13 lees, dan staat daar dat het willen om te werken en het werken zelf wat wordt bedoeld in het met hoofdletters geschreven 'BEWERKEN' gevolg is van Gods welbehagen en daarmee dus de enige oorzaak is van ons bewerken en van onze zaligheid.

God is het die in ons werkt, maar we kunnen zeker ook daaraan ongehoorzaam zijn, dat is wat
ik bedoel te zeggen.

Mat.7:21 Niet een ieder tot tot Mij zegt, Here, Here, zal het koningrijk der hemelen binnegaan, maar wie "doet" de WIL Mijns Vader.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 01 sep 2011 17:47

@Dirk

Ik denk zeker dat de tegenstander in de ziel van de mens bezig is want het is de ziel die zondigt

Maar de Heilige Geest woont in onze geest, want het is Zijn Geest die met onze geest getuigd dat wij kinderen Gods zijn.

Verder vind ik Lev.17:11 veelzeggend
Want de ziel van het vlees is in het bloed en Ik heb het u op het altaar gegeven om verzoening te doen over uw zonden.

Dus ik lees dat de ziel van het vlees is, en het vlees is zondig en de ziel is zondig,
n.m.i. kan God daar geen woning maken.

Joh.19:34
Een van de soldaten stak een speer in Zijn zijde en terstond kwam er bloed en water uit.

De Here Jezus heeft Zijn kostbare bloed en ziel voor ons geofferd, wat volmaakt was zonder
zonden.

Lucas 23:46
Vader in Uw handen beveel Ik Mijn Geest.

We weten dat de here Jezus altijd één was met Zijn Vader en dat was in/door de Geest

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 07 sep 2011 19:26

1a2b3c schreef:Mat.10:28 ...maar wees veeleer bevreesd voor Hem Die zowel ziel als lichaam te gronde kan richten in de hel.

Ik denk omdat in dit geval de 'ziel' het onsterfelijke is en het 'lichaam' het sterfelijke van een mens. Met deze twee woorden wordt dus ons gehele zijn aangeduid. Het sterfelijke kun je nog wel verder uitsplitsen, maar dat voegt aan deze tekst niet toe.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 sep 2011 19:49

Als de mens wedergeboren ontvangt die mens een levendmakende Geest.
Kunnen we de konkluzie trekken, ook d.m.v. verschillende Bijbelteksten dat de
geest van de mens dood is voor God.

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 07 sep 2011 20:47

Ik heb nog eens even zitten puzzelen:

- De ziel is in het oude testament vaak hetzelfde als het leven, tenminste, als het over de dieren en mensen gaat. Van God wordt ook gezegd dat hij een ziel heeft (Richt 10:16), maar God is een geest.
- In de Pentateuch worden hart en ziel als verschillende zaken gezien, bijvoorbeeld in het dienen van God met hart en ziel (vrij naar Deut 26:16 en andere teksten).
De liefde tussen David en Jonathan wordt omschreven als een liefde tussen een ziel en een ziel.
- David haat met zijn ziel (2 Sam 5:8)
- In Job 33 en dan met name vers 28 worden ziel en leven als verschillende zaken gezien. Blijkbaar is het niet altijd zo dat 'ziel' gelijk staat aan 'leven'.
- In de psalmen komt het woord ziel ook heel veel voor. Maar als ik in bijvoorbeeld psalm 35:3 ziel vervang door 'het leven', dan wordt het wel een heel aardse uitleg van deze tekst. In psalm 139 spreekt de psalmist over 'mijn ziel', dat betekent dat zijn ik dus op een afstand naar zijn ziel kan kijken en dat 'ik' en 'ziel' hier gescheiden zijn.
- In Spr 23:7 is de ziel datgene wat dingen bedenkt, in vers 14 wordt er een verband gelegd tussen de ziel die naar de hel gaat (Gij zult hem met de roede slaan, en zijn ziel van de hel redden). En dit geval is 'ziel' niet gelijk te stellen aan de ziel die dieren in hun bloed hebben.
In het hooglied (o.a. 3:3) heeft de bruidegom de ziel van de bruid lief (tenminste, dat wil de bruid).
- In Jes 53: 10 en 12 lijkt me dat ziel en leven synoniem zijn. In vers 11 kan dit echter niet, omdat het verlossingswerk komt vanuit de hele Christus en niet niet alleen vanuit zijn leven (levensgeest).
- Nog een keer Jesaja (61:10): Ik ben zeer vrolijk in den HEERE, mijn ziel verheugt zich in mijn God, want Hij heeft mij bekleed met de klederen des heils, den mantel der gerechtigheid heeft Hij mij omgedaan; gelijk een bruidegom zich met priesterlijk sieraad versiert, en als een bruid zich versiert met haar gereedschap. Wie verheugt zich hier? Ik zou haast zeggen datgene van de mens dat door God wedergeboren is.

- In Matth 16:26 wordt de ziel gezien als datgene dat schade kan lijden voor de eeuwigheid. In Hebr 10:39 wordt de ziel behouden. In 2 Petrus 2 vers 8 verwijs Petrus naar Lot die door zijn doen (dus door zijn eigen wil) zijn (door God wedergeboren) ziel heeft gekweld.

Wat ik meen te hebben gezien (maar 583 keer het woord ziel beoordelen in zijn context is een flinke klus) is dat ziel meerdere betekenissen heeft. Ik kom de volgende dingen tegen:
- de levensgeest
- ons hart waarmee wij liefhebben
- datgene wat gered wordt van de hel

Wat ik overigens met deze tekst moet weet ik niet: De ziel des mensen is een lamp des HEEREN, doorzoekende al de binnenkameren des buiks (Spr 20:27).

Wat betreft het woord 'geest': al in Genesis wordt er over de 'geest des levens' gesproken, in mijn ogen hetzelfde als wanneer daar over 'ziel' wordt gesproken. Jakobus geeft aan dat een lichaam zonder geest dood is. Hier wordt geest dus ook gebruikt voor 'leven'. En als ik kijk naar de tekst "En de God des vredes Zelf heilige u geheel en al; en uw geheel oprechte geest, en ziel, en lichaam worde onberispelijk bewaard in de toekomst van onzen Heere Jezus Christus." (1 Thess 5:23) dan lijkt geest hier meer met karakter of met verstand te maken hebben. Vanuit dat gezichtspunt zou je ook kunnen stellen dat de tekst uit Rom 8:16 gaat over het werk van de Heilige Geest in ons verstand (deze uitleg is overigens niet bevredigend). Nog twee andere teksten uit de Romeinbrief: Romeinen 11:8: (Gelijk geschreven is: God heeft hun gegeven een geest des diepen slaaps; ogen om niet te zien, en oren om niet te horen) tot op den huidigen dag & Romeinen 12:11: Zijt niet traag in het benaarstigen. Zijt vurig van geest. Dient den Heere.

O ja, wat betreft Lukas 23:46. Het gaat hier over de levensgeest van Christus, dus geest met een kleine letter. En dat is juist weer datgene wat in vooral in het oude testament wordt aangeduid met ziel.

Met dat ik dit allemaal zit te typen, krijg ik het idee dat op grond van de Bijbel er geen heldere verdeling is te maken tussen alles wat anders is dan het lichaam. De begrippen geest en ziel worden in sommige gevallen door elkaar gebruikt of er zit zo'n grote overlap tussen beide dat het van het onderwerp afhangt hoe het woord ziel of geest geïnterpreteerd moet worden of het maken van onderscheid op basis van de Bijbel niet mogelijk is.

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 07 sep 2011 20:49

schaapje schreef:Als de mens wedergeboren ontvangt die mens een levendmakende Geest.
Kunnen we de konkluzie trekken, ook d.m.v. verschillende Bijbelteksten dat de
geest van de mens dood is voor God.

Mijn antwoord is simpel: ja.
De levenmakende Geest is de Heilige Geest die onze geest levend maakt
Zie Efeze 2:1: En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 sep 2011 21:07

quote="Dirk"Ik heb nog eens even zitten puzzelen:

- De ziel is in het oude testament vaak hetzelfde als het leven, tenminste, als het over de dieren en mensen gaat. Van God wordt ook gezegd dat hij een ziel heeft (Richt 10:16), maar God is een geest.
- In de Pentateuch worden hart en ziel als verschillende zaken gezien, bijvoorbeeld in het dienen van God met hart en ziel (vrij naar Deut 26:16 en andere teksten).
De liefde tussen David en Jonathan wordt omschreven als een liefde tussen een ziel en een ziel.
- David haat met zijn ziel (2 Sam 5:8)
- In Job 33 en dan met name vers 28 worden ziel en leven als verschillende zaken gezien. Blijkbaar is het niet altijd zo dat 'ziel' gelijk staat aan 'leven'.
- In de psalmen komt het woord ziel ook heel veel voor. Maar als ik in bijvoorbeeld psalm 35:3 ziel vervang door 'het leven', dan wordt het wel een heel aardse uitleg van deze tekst. In psalm 139 spreekt de psalmist over 'mijn ziel', dat betekent dat zijn ik dus op een afstand naar zijn ziel kan kijken en dat 'ik' en 'ziel' hier gescheiden zijn.
- In Spr 23:7 is de ziel datgene wat dingen bedenkt, in vers 14 wordt er een verband gelegd tussen de ziel die naar de hel gaat (Gij zult hem met de roede slaan, en zijn ziel van de hel redden). En dit geval is 'ziel' niet gelijk te stellen aan de ziel die dieren in hun bloed hebben.
In het hooglied (o.a. 3:3) heeft de bruidegom de ziel van de bruid lief (tenminste, dat wil de bruid).
- In Jes 53: 10 en 12 lijkt me dat ziel en leven synoniem zijn. In vers 11 kan dit echter niet, omdat het verlossingswerk komt vanuit de hele Christus en niet niet alleen vanuit zijn leven (levensgeest).
- Nog een keer Jesaja (61:10): Ik ben zeer vrolijk in den HEERE, mijn ziel verheugt zich in mijn God, want Hij heeft mij bekleed met de klederen des heils, den mantel der gerechtigheid heeft Hij mij omgedaan; gelijk een bruidegom zich met priesterlijk sieraad versiert, en als een bruid zich versiert met haar gereedschap. Wie verheugt zich hier? Ik zou haast zeggen datgene van de mens dat door God wedergeboren is.

- In Matth 16:26 wordt de ziel gezien als datgene dat schade kan lijden voor de eeuwigheid. In Hebr 10:39 wordt de ziel behouden. In 2 Petrus 2 vers 8 verwijs Petrus naar Lot die door zijn doen (dus door zijn eigen wil) zijn (door God wedergeboren) ziel heeft gekweld.

Wat ik meen te hebben gezien (maar 583 keer het woord ziel beoordelen in zijn context is een flinke klus) is dat ziel meerdere betekenissen heeft. Ik kom de volgende dingen tegen:
- de levensgeest
- ons hart waarmee wij liefhebben
- datgene wat gered wordt van de hel

Wat ik overigens met deze tekst moet weet ik niet: De ziel des mensen is een lamp des HEEREN, doorzoekende al de binnenkameren des buiks (Spr 20:27).

Wat betreft het woord 'geest': al in Genesis wordt er over de 'geest des levens' gesproken, in mijn ogen hetzelfde als wanneer daar over 'ziel' wordt gesproken. Jakobus geeft aan dat een lichaam zonder geest dood is. Hier wordt geest dus ook gebruikt voor 'leven'. En als ik kijk naar de tekst "En de God des vredes Zelf heilige u geheel en al; en uw geheel oprechte geest, en ziel, en lichaam worde onberispelijk bewaard in de toekomst van onzen Heere Jezus Christus." (1 Thess 5:23) dan lijkt geest hier meer met karakter of met verstand te maken hebben. Vanuit dat gezichtspunt zou je ook kunnen stellen dat de tekst uit Rom 8:16 gaat over het werk van de Heilige Geest in ons verstand (deze uitleg is overigens niet bevredigend). Nog twee andere teksten uit de Romeinbrief: Romeinen 11:8: (Gelijk geschreven is: God heeft hun gegeven een geest des diepen slaaps; ogen om niet te zien, en oren om niet te horen) tot op den huidigen dag & Romeinen 12:11: Zijt niet traag in het benaarstigen. Zijt vurig van geest. Dient den Heere.

O ja, wat betreft Lukas 23:46. Het gaat hier over de levensgeest van Christus, dus geest met een kleine letter. En dat is juist weer datgene wat in vooral in het oude testament wordt aangeduid met ziel.

Met dat ik dit allemaal zit te typen, krijg ik het idee dat op grond van de Bijbel er geen heldere verdeling is te maken tussen alles wat anders is dan het lichaam. De begrippen geest en ziel worden in sommige gevallen door elkaar gebruikt of er zit zo'n grote overlap tussen beide dat het van het onderwerp afhangt hoe het woord ziel of geest geïnterpreteerd moet worden of het maken van onderscheid op basis van de Bijbel niet mogelijk is.

Wat een werk heb je verricht Dirk, wat je als laatste schrijft dat er bijna geen verdeling is te
te vinden in de Bijbel, dat heb ik ook al ondekt, vooral met het woord geest, soms staat het met
een kleine letter en andere keer met een grote letter; Geest en de kleine letter geeft niet altijd aan
dat de geest van de mens bedoeld wordt.

Ik vraag me af waarom ik het zo boeiend vind om hierover na te denken, helemaal begrijpen
lukt toch niet,...denk ik :(

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 07 sep 2011 21:49

schaapje schreef:Ik vraag me af waarom ik het zo boeiend vind om hierover na te denken, helemaal begrijpen
lukt toch niet,...denk ik :(

Misschien omdat wij de dingen zo graag begrijpen? En dat begrijpen kan nuttig zijn, zeker als het gaat om de psyche en psychische ziekten. Maar ik denk dat we het soms ook los moeten laten en dat juist door het niet te willen uitpluizen de Bijbel een veel rijker boek is en blijft.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 sep 2011 22:00

Daar ben ik het mee eens, maar we zijn wél geschapen naar Gods beeltenis.

m.v.g.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 08 sep 2011 12:09

1a2b3cMat.10:28 ...maar wees veeleer bevreesd voor Hem Die zowel ziel als lichaam te gronde kan richten in de hel.

Dirk schreef:Ik denk omdat in dit geval de 'ziel' het onsterfelijke is en het 'lichaam' het sterfelijke van een mens. Met deze twee woorden wordt dus ons gehele zijn aangeduid. Het sterfelijke kun je nog wel verder uitsplitsen, maar dat voegt aan deze tekst niet toe.

Het lichaam is nu wel sterfelijk, maar in de hel sterft het de eeuwige dood, maar dan wel in die zin dat het eeuwig blijft voortbestaan.
Dus in de hel blijven ziel en lichaam voortbestaan, maar zijn geest staat hier niet bij. Dan lijkt het hier of de geest van de mens dood is in de zin van 'hij bestaat niet meer' of anders is de geest hier bij de ziel inbegrepen.

De geest van de mens in zijn natuurstaat is dood in de zonden en misdaden, door wedergeboorte wordt hij geestelijk levend.
Hij is dus geestelijk dood, maar ik krijg niet de indruk dat hier met dood 'een onbewuste passiviteit' wordt bedoeld.(net zoiets als bijv. een boek, dat leeft niet)
Ik denk dat hij meer actief dood is, dood voor God maar levend voor de zonden.
Ik denk dat de mens naar lichaam, ziel en geest altijd blijft voortbestaan, of in de hel of in de hemel. (het lichaam wordt weer opgewekt)
schaapje schreef:Ik vraag me af waarom ik het zo boeiend vind om hierover na te denken, helemaal begrijpen
lukt toch niet,...denk ik

Ik denk ook dat we het nooit helemaal zullen begrijpen, maar boeiend is het zeker. Misschien ook om jezelf wat beter te kunnen snappen.

Terug naar “Archief”