JeeWee schreef:Mijn zus woont in Engeland. In haar gemeente is het gebruikelijk dat er voor de preek eerst een korte verhaal is voor de kinderen waarin wordt uitgelegd waarover het straks in de grote preek over zal gaan. De kinderen mogen dan ook actief meedoen, er worden dingen gevraagd en ze mogen antwoorden..
Later in 'de grote preek' refereert de dominee herhaaldelijk aan aan wat hij tegen de kinderen heeft gezegd aan het begin: "kijk, nu zeg ik eigenlijk iest moeilijker wat ik net al tegen jullie zei".
En wat dacht je: hoe belangrijk is het niet als ouders na de preek thuis eens terugkomen op de preek, hem uitleggen en vragen wat ze niet begrepen hebben. En ook vertellen wat de preek je als ouders voor troost en bemoediging heeft gegeven en wat jij er van hebt geleerd...
Onderschat je kinderen niet!
Jij slaat een spijker flink op zn kop. Vertellen wij onze kinderen wat de Heere in ons leven betekent ? Wie Hij voor ons is ? Maar ook onze angsten en twijfels kun je bespreken hoor. Mijn zoon was als peuter wel eens bang snachts en dan zei ik tegen hem: als mamma bang is gaat ze zacht zingen, gewoon in je hoofd, zacht voor jezelf, hoger dan de blauwe luchten of blij blij mn hartje is zo blij. Wij zongen al voor hen in de box. Vooral mijn moeder zong heel veel voor onze kinderen.
Maar op een keer was hij zo bang, zingen had niet geholpen. Toen heb ik samen met hem gebeden, en dat hielp wel zei hij

Het viel mij ook zo vaak op wat kinderen oppikken tijdens een dienst en dan is het lachen om de conclusie die ze er uit trokken.
Maar dat mag, worden als een kind !
Wat pannenkoek zegt, de dominee zou zo eenvoudig moeten preken dat de kleinsten het snappen, dan snappen de gasten die geheel onwetend zijn het ook.