gebedsgenezingdiensten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: gebedsgenezingdiensten

Berichtdoor meribel » 26 mei 2011 13:00

maar weet je zelf dan wat je zegt of dat ook niet?
( ik ken de korinthe brief, maar in mijn gemeente wordt niet in tongen gesproken vandaar mijn nieuwsgierigheid )

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 26 mei 2011 13:07

schaapje schreef:Om dat soort gevoelens en uitdrukkingen kan je beter niet vertellen dat je in tongen bidt,
en hoe is dat uit te leggen, het is iets tussen God en de mens, ken er velen die de gave
niet hebben, ik heb de gave wel ontvangen, waarom?? maakt me geen beter christen hoor!
Maar het is wel fijn om in vertrouwen tot God in tongen te bidden ik ervaar geestelijk "iets"
en zelf denk ik dat ik God verhoog door dit bidden. Ook als ik niet weet "wat" te bidden is
het heel fijn om te doen.
Kortom het is niet uit te leggen het is er gewoon, mijn ervaring is dat anderen die de gave
ook hebben het begrijpen.

Je ervaart "iets", wat is dat "iets" dan?
Je denkt dat je God verhoogt door dat bidden, waarop baseer je dat?
Let wel: Ik ben niet bezig je onderuit te halen, maar oprecht benieuwd!
Ik heb het weleens meegemaakt dat we met een groepje mensen baden, en 1 van hen begon ineens te "murmelen" zeg maar. En heel eerlijk: Het moet dienen tot stichting van de gemeente en ik vraag me wat daarvan sticht.
Als ik iets wil vertellen van Gods grootheid en goedheid, of ik wil de mensen waarschuwen dat het van levensbelang is dat ze zich in geloof overgeven aan Christus; in gewoon Nederlands komt de boodschap heel best over. Als ik datgene wat ik te zeggen heb, in tongen zou doen; wat zou dat meer stichten dan dat ik het in normale taal vertel? Ik heb weleens het idee dat sommige mensen denken dat er in tongen gesproken MOET worden, anders is er iets niet in orde of is de dienst niet goed genoeg ofzo.
Nogmaals: Ik ben oprecht benieuwd!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 mei 2011 13:08

Nee Meribel ik weet zelf niet wat ik zeg, het is een volkomen vertrouwen op Gods gave.

Wel wil ik zeggen dat het zeker geen bewijs van inwoning van de Geest is, en ik denk
dat het ook gevaarlijk is als mensen alles af lopen om toch maar deze gave te ontvangen.

Triest is het verhaal van een man die bevrijdt moest worden van het in tongen bidden, hij
kon gewoon niet meer in gewoon Nederlands een gebed doen. Zo is de gave van God niet, ik
bedoel als een soort dwang.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 mei 2011 13:11

Race 406, ik ben het volkomen met je eens zie mijn bericht hierboven.

Op je eerste vragen kan ik geen duidelijk antwoord geven, het is zo persoonlijk.
Kan ik jou vragen ervaar je God wel eens van heel nabij en waar baseer je dat op?
Volgens mij kan je dat niemand in woorden uitleggen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 26 mei 2011 13:25

@schaapje ok, ik denk dat ik het een beetje begrijp, het is in ieder geval bij jou iets persoonlijks tussen/van jou en/aan God. Maar hoe is het dan in de kerk/gemeente, zijn er dan ook mensen die in het openbaar in tongen spreken, en zijn er ook die kunnen vertalen? ( ik ben gewoon oprecht benieuwd wat de boodschappen dan zijn die doorgegeven worden )

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 26 mei 2011 13:40

schaapje schreef:Op je eerste vragen kan ik geen duidelijk antwoord geven, het is zo persoonlijk.
Kan ik jou vragen ervaar je God wel eens van heel nabij en waar baseer je dat op?
Volgens mij kan je dat niemand in woorden uitleggen.

Schaapje, maar het spreken in tongen (en vallen in de Geest etc) is wel iets hel buitengewoons, dus dat moet dan toch te verklaren zijn? Of zeg ik nu hele rare dingen... :wink:
Ja, ik ervaar God. Soms heel nabij. Tijdens het zingen van een lied of het horen van de preek. Soms ook door het gebed of heel eenvoudig doordat de organist een lied speelt wat vertolkt wat/hoe ik me voel.
Voorbeeld? Het is al heel veel jaren geleden (voel me met mijn 34 nu wel oud worden nu ik dit zo neerschrijf.. :mrgreen:) dat ik God niet echt meer kon ervaren als mijn God. En dat was mijn eigen schuld. Plus dat ik het allemaal even niet meer zag zitten op persoonlijk vlak zeg maar.
Zondags ging ik niet naar mijn eigen kerk. Mijn ouders waren op vakantie en 7 kilometer fietsen daar had ik totaal geen zin in :).
Dus ben ik in een kerk in mijn eigen dorp terecht gekomen. Waar de preek over ging weet ik niet meer. Ik weet wel dat we na de preek Ps. 42:5 zongen: "Maar de Heer zal uitkomst geven."
En die eerste regel sloeg ZO hard bij mij naar binnen, dat ik niet anders meer kon dan God danken dat Hij het goed zou maken. De situatie was nog niet veranderd, maar ik mocht wel zeker weten dat Hij het goed zou maken. En dat heeft Hij gedaan ook!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 mei 2011 13:55

Ik denk dat spreken in tongen niet zo buitengewoon is ik ken er velen die de gave hebben
maar ook velen die dat niet hebben. Het is, als je de brieven van Kor. lees voor een persoonlijke
geestelijke opbouw, maar vallen in de geest ... ik denk niet dat het bijbels is, tenminste ik lees
er nergens iets over.

Overigens is het bij ons in de gemeente niet toegestaan om hardop in tongen te bidden,
of je zou het moeten kunnen vertalen of iemand anders, want dan zou het het woord
zijn tot opbouw voor de gemeente.

Zelf doe ik het als ik alleen ben, een heel enkele keer als ik met iemand samen bid
die ik goed ken, en dan nog heel zachtjes.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 26 mei 2011 14:49

schaapje schreef:Ik zelf denk dat het een soort liefdestaal is naar God toe, tenminste zo ervaar ik het.

Bedoel je zoiets als wanneer wij gekke lieve woordjes wat nergens op slaat, tegen iemand zeggen van wie we houden?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mei 2011 14:55

Race406 schreef:Schaapje, maar het spreken in tongen (en vallen in de Geest etc) is wel iets hel buitengewoons, dus dat moet dan toch te verklaren zijn? Of zeg ik nu hele rare dingen... :wink:
Ja, ik ervaar God. Soms heel nabij. Tijdens het zingen van een lied of het horen van de preek. Soms ook door het gebed of heel eenvoudig doordat de organist een lied speelt wat vertolkt wat/hoe ik me voel.
Voorbeeld? Het is al heel veel jaren geleden (voel me met mijn 34 nu wel oud worden nu ik dit zo neerschrijf.. :mrgreen:) dat ik God niet echt meer kon ervaren als mijn God. En dat was mijn eigen schuld. Plus dat ik het allemaal even niet meer zag zitten op persoonlijk vlak zeg maar.
Zondags ging ik niet naar mijn eigen kerk. Mijn ouders waren op vakantie en 7 kilometer fietsen daar had ik totaal geen zin in :).
Dus ben ik in een kerk in mijn eigen dorp terecht gekomen. Waar de preek over ging weet ik niet meer. Ik weet wel dat we na de preek Ps. 42:5 zongen: "Maar de Heer zal uitkomst geven."
En die eerste regel sloeg ZO hard bij mij naar binnen, dat ik niet anders meer kon dan God danken dat Hij het goed zou maken. De situatie was nog niet veranderd, maar ik mocht wel zeker weten dat Hij het goed zou maken. En dat heeft Hij gedaan ook!

Niet om jouw ervaring nu in twijfel te trekken, maar ik heb onlangs gelezen dat je op moet passen met eigengemaakte ervaringen. De duivel is nl ook listig hierin. nl dat hij ons zgn ervaringen of belevenissen laat voelen, die niet van de Heere zijn ! Ik schrok daar best wel van. Want hoe kun je dit toetsen ?
Wel, in grote lijnen is het dat het wordt bestreden, als het van God is gegeven. Als de duivel je iets influistert of laat beleven, laat hij je verder met rust. Hij komt nl ook als een engel des lichts !! Laten we dit niet vergeten.
Dus ik zou in zijn algemeenheid zeggen, wanneer je nimmer iets van bestrijding ervaart of merkt, je jezelf nauw moet onderzoeken in hoeverre het echt is.
Nogmaals, dit is niet tegen jou Race, persoonlijk gericht, maar ik vond het wel iets om te vermelden.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 26 mei 2011 14:59

schaapje schreef:
Overigens is het bij ons in de gemeente niet toegestaan om hardop in tongen te bidden,
of je zou het moeten kunnen vertalen of iemand anders, want dan zou het het woord
zijn tot opbouw voor de gemeente.

.

een algemene vraag dan, heeft iemand weleens meegemaakt dat er in tongen werd gesproken en dat het ook vertaald werd? En zoja, wat was dan de boodschap?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 mei 2011 15:01

="1a2b3c.

Bedoel je zoiets als wanneer wij gekke lieve woordjes wat nergens op slaat, tegen iemand zeggen van wie we houden?

Nee zo,n vergelijking gaat niet op want gekke lieve woordjes maak je met je verstand.
Tongentaal gaat buiten je verstand om.
Ik vind het zo moelijk om uit te leggen. :-k

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 mei 2011 15:20

een algemene vraag dan, heeft iemand weleens meegemaakt dat er in tongen werd gesproken en dat het ook vertaald werd? En zoja, wat was dan de boodschap?

Ik heb het nog nooit meegemaakt ben daar ook heel nieuwsgierig na, maar dan nog moet de
boodschap beoordeeld en getoetst worden.

Ik heb lang geleden weleens meegemaakt dat een gast die voor het eerst was in onze gemeente
plotseling onder het bidden "plechtig" begon te spreken over, laten we zeggen wat algemeenheden,
en eindige met "en zo spreekt de Heer", direct stond er een oudste op die deze man aansprak
met de worden; "wij zijn dat hier niet gewent want door te zeggen " zo spreekt de Heer" legt
u het karakter van God in uw woorden.
Tenen krommend was het :oops: die gast is nooit meer terug gekomen.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 26 mei 2011 15:25

schelpje3 schreef:Niet om jouw ervaring nu in twijfel te trekken, maar ik heb onlangs gelezen dat je op moet passen met eigengemaakte ervaringen. De duivel is nl ook listig hierin. nl dat hij ons zgn ervaringen of belevenissen laat voelen, die niet van de Heere zijn ! Ik schrok daar best wel van. Want hoe kun je dit toetsen ?
Wel, in grote lijnen is het dat het wordt bestreden, als het van God is gegeven. Als de duivel je iets influistert of laat beleven, laat hij je verder met rust. Hij komt nl ook als een engel des lichts !! Laten we dit niet vergeten.
Dus ik zou in zijn algemeenheid zeggen, wanneer je nimmer iets van bestrijding ervaart of merkt, je jezelf nauw moet onderzoeken in hoeverre het echt is.
Nogmaals, dit is niet tegen jou Race, persoonlijk gericht, maar ik vond het wel iets om te vermelden.

Hoho, ik zeg ook niet dat ik nooit bestrijding ken. Die ken ik wel degelijk, helaas. Ik moet eigenlijk zeggen gelukkig. Ken je helemaal nooit bestrijding dan is het ook niet goed...
Maar goed, je sprak ook niet tegen mij persoonlijk. :wink:

Riska

Berichtdoor Riska » 26 mei 2011 15:27

Inderdaad moeilijk om uit te leggen.
Ik begrijp het dan ook totaal niet.
Wat niet betekent dat ik je niet respecteer.
Maar soms komt er een gebed,
in gewoon, puur Nederlands in mij op.
Zonder enige omhaal van woorden,
niet volgens 'de regels' misschien.
Het zij zo...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mei 2011 15:37

Ik begrijp het eerlijk gezegd ook niet :?
Het lijkt mij juist eng als je ineens "anders" zou gaan praten, net alsof iemand door jouw mond spreekt. Dat gebeurt in die vage bijeenkomsten, met geesten van gene zijde. Dat zal hier niet bedoeld worden, maar ik zou erg terughoudend zijn. We zijn het ook helemaal niet gewend, ik lees het ook niet terug in de Bijbel.
Alleen tijdens de uitstorting van de Heilige Geest, maar dat is nu niet.
Ik denk dat we ook hier een zekere nuchterheid moeten betrachten.

Terug naar “Archief”