Invloed van achtergrond/volksaard op het geloofsleven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Invloed van achtergrond/volksaard op het geloofsleven

Berichtdoor Optimatus » 09 feb 2011 23:51

Ik vind het altijd wel mooi om te zien dat elke cultuur weer een eigen wijze van geloofsbeleving heeft. De calvinistische heupen in Nederland zijn weliswaar ongeschikt voor het ritmische geloofsgevoel van de gemiddelde Afro-Amerikaanse kerkganger, maar het is prachtig om te zien hoe daar mensen de Heer dienen.

En in Nederland gaat het er iets plechtiger aan toe, ook prima, toch?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 10 feb 2011 00:07

Optimatus schreef:Ik vind het altijd wel mooi om te zien dat elke cultuur weer een eigen wijze van geloofsbeleving heeft. De calvinistische heupen in Nederland zijn weliswaar ongeschikt voor het ritmische geloofsgevoel van de gemiddelde Afro-Amerikaanse kerkganger, maar het is prachtig om te zien hoe daar mensen de Heer dienen.

En in Nederland gaat het er iets plechtiger aan toe, ook prima, toch?

de calvinistische gezagsdragers hebben dansen enz tot grote zonde verklaard, waardoor we stil zitten als standbeelden.
Ritme is al niet stichtelijk genoeg, toch?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 feb 2011 08:39

Zeker wel, als het maar iso-ritme is! Niet-ritmisch zingen is heel verschrikkelijk, dan doet ieder maar wat hij zelf wel met de nootlengte :mrgreen:

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 10 feb 2011 11:56

Riska schreef:Ik ben van oorsprong een noorderling. Nuchter en niet 'goed-gelovig' maar kritisch. Opgegroeid binnen de Hervormde Kerk in de jaren '40 en '50. Vader zeer actief, ouderling, secretaris/penningmeester van de schippersgemeente (coasters, binnenvaart).
Zondagsschool met Kerstfeest waarin prachtige verhalen verteld werd.
Op school helaas een onderwijzer die hel en verdoemenis verweefde in zijn verhalen en ons alle dagen waarschuwde voor de Dag des Oordeels.
Dat ben ik nooit helemaal kwijtgeraakt.

Zeker weten dat je gevormd wordt door het gezin waarin je opgroeit, de kerk waar je catechese kreeg en de scholen. Jezuïeten zeiden niet voor niets: "geef ons het kind de eerste 7 jaar van zijn leven en wij hebben het voor goed gevormd".

De lessen van de onderwijzer ben ik nooit geheel kwijtgeraakt. Altijd is er ergens nog iets van angst dat ik inderdaad verdoemd ben. Het is verschrikkelijk dat het zo gebracht werd en, naar ik begrijp op dit forum, nog steeds gepredikt wordt. De HC heeft maar een superklein deel "ellende" maar heel veel verlossing en dankzegging als je het goed naleest.

Maar wat wij ons hele leven hebben meegekregen aan Bijbeluitleg en leer vormt ons beslist en daardoor komen we in bepaalde topics ook niet tot elkaar. Wat heel jammer en verdrietig is.

Riska toen jij je verslag schreef kwam mij Franca Treur in gedachte.
Ken je haar?
http://www.youtube.com/watch?v=zG2MMLBS ... re=related
Het heeft 100 % overeenkomst met wat je verteld.

.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 10 feb 2011 12:07

Jantjes schreef:
Riska schreef:Ik ben van oorsprong een noorderling. Nuchter en niet 'goed-gelovig' maar kritisch. Opgegroeid binnen de Hervormde Kerk in de jaren '40 en '50. Vader zeer actief, ouderling, secretaris/penningmeester van de schippersgemeente (coasters, binnenvaart).
Op school helaas een onderwijzer die hel en verdoemenis verweefde in zijn verhalen en ons alle dagen waarschuwde voor de Dag des Oordeels.

Zeker weten dat je gevormd wordt door het gezin waarin je opgroeit, de kerk waar je catechese kreeg en de scholen. Jezuïeten zeiden niet voor niets: "geef ons het kind de eerste 7 jaar van zijn leven en wij hebben het voor goed gevormd".

De lessen van de onderwijzer ben ik nooit geheel kwijtgeraakt. Altijd is er ergens nog iets van angst dat ik inderdaad verdoemd ben. Het is verschrikkelijk dat het zo gebracht werd en, naar ik begrijp op dit forum, nog steeds gepredikt wordt. De HC heeft maar een superklein deel "ellende" maar heel veel verlossing en dankzegging als je het goed naleest.

Maar wat wij ons hele leven hebben meegekregen aan Bijbeluitleg en leer vormt ons beslist en daardoor komen we in bepaalde topics ook niet tot elkaar. Wat heel jammer en verdrietig is.

Ken je haar?

.

Alleen gooide Franca Treur het kind met het badwater weg.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 10 feb 2011 12:43

Bastiaan30 schreef:
Jantjes schreef:

Ken je haar?

.

Alleen gooide Franca Treur het kind met het badwater weg.

Oké eens.
Maar daarmee is het ook haar eigen verhaal, dus eenzijdig.
Aan het einde van het filmpje zegt die vrouw (uit die kerkelijk gemeente waar Franca zat) dan ook dat er ook nog een andere kant van het verhaal is en: wanneer zet je die eens op zo vroeg zij.

Wat denk, je zou Franca die ander kant ook nog opzetten, in een boek, na zo’n negatieve trauma uit haar jeugd. ik denk van niet.
Daarom is het belangrijk hoe in de kerken wordt gepredikt.
Ik denk wel eens niet vanaf een preekstoel maar tussen de mensen in op gelijk nivo niet over de mensen heen want dat was bij Franca wel het geval.

Riska

Berichtdoor Riska » 10 feb 2011 13:11

Ik weet van het boek van Franca Treur, ik heb het (nog) niet gelezen.
In tegenstelling tot Maarten 't Hart bv. neemt, naar ik begrepen en gelezen heb, Franca liefdevol afscheid van haar oorspronkelijke kerk.
En niet alle mensen die een kerk verlaten of andere wegen gaan, gooien het kind met het badwater weg.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 feb 2011 13:25

Jantjes schreef:

Ken je haar?

.

Welnee, Franca komt uit een Zeeuws dorpje !
Het is een prachtig boek, erg mooi geschreven, het is nergens echt kwetsend of beledigend voor de reformatorische groep.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 feb 2011 16:37

Toch moet ik zeggen dat in dit filmpje de GG van Meliskerke wel even wordt weggezet met een enkel citaat uit een preek. Als ik het goed uitreken moet zijn ook ds. P van Ruitenburg daar hebben beluisterd. Dat is nu niet de grootste hel- en verdoemenisprediker uit ons kerkverband...
Van het boek was ik overigens niet erg gecharmeerd, hoewel ik het wel uit kreeg. Maar de gedachte dat iemand die het zelf niet geloofd bepaalde uitdrukkingen goed weet neer te zetten (met dank aan haar oma) vond ik best schokkend.

Riska schreef:Maar wat wij ons hele leven hebben meegekregen aan Bijbeluitleg en leer vormt ons beslist en daardoor komen we in bepaalde topics ook niet tot elkaar. Wat heel jammer en verdrietig is.

Ha, je hebt mijn verborgen agenda ontmaskerd. Dit was een soort vervolgvraag cq opmerking die ik hier aan wilde gaan koppelen... :)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 feb 2011 16:39

Ja wel, maar vind jij het niet schokkend dat zij een bepaalde vroomheid doorprikt ? Als het uiterlijk maar goed zit dan....
Je moet het zo zien, meisje in een dorpje, beschermd gebied en dan gaat ze naar Leiden. Tja, dan wordt je een beetje kind in een snoepwinkel.
Pakken wat je pakken kunt ? Velen denken door studeren wijs te worden, maar het tegenovergestelde is waar :-k

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 feb 2011 16:45

schelpje3 schreef:Ja wel, maar vind jij het niet schokkend dat zij een bepaalde vroomheid doorprikt ? Als het uiterlijk maar goed zit dan....
Je moet het zo zien, meisje in een dorpje, beschermd gebied en dan gaat ze naar Leiden. Tja, dan wordt je een beetje kind in een snoepwinkel.
Pakken wat je pakken kunt ? Velen denken door studeren wijs te worden, maar het tegenovergestelde is waar :-k

Zeker is het schokkend. Temeer omdat ik datgene waar zij tegen ageert (zij het beschaafd) dagelijks om mij heen zie. Nu ken ik alleen maar een paar positieve Meliskerkers, maar op de Veluwe gaat het er soms net zo aan toe...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 feb 2011 16:47

Ik ken ze ook, tot en met in mijn familie aan toe :(

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 10 feb 2011 18:51

TheKeimpe schreef: Toch moet ik zeggen dat in dit filmpje de GG van Meliskerke wel even wordt weggezet met een enkel citaat uit een preek. Als ik het goed uitreken moet zijn ook ds. P van Ruitenburg daar hebben beluisterd. Dat is nu niet de grootste hel- en verdoemenisprediker uit ons kerkverband...

Het is wel bekend van de GG dat ze op een vooraf bepaalde wijze preken. Ja, je weet wel de drie stukken en met de drie punten. De vraag is of je het eerste punt, de ellende dus, zo moet zeggen zoals, ik citeer uit het filmpje:
Maar vergeet noooooooit, gemeente: God ziet de zonde niet door de vingers.
God haaaaaaat de zonde. Ook de volks zonde, met een volkooooooomen haat.
Zeg, maak u dat wel eens bang?

De uithaal van woorden maak je alleen al bang en de vraag is moet je zo in het eerste stuk van de preek, de ellende dus, de mensen zulk een angst aanjagen. Kijk persoonlijk wordt ik niet zo gauw bang maar ik kan mij wel voorstellen als je een en gevoelig karakter heb of nog kind ben je wel degelijk bang wordt al is het maar van deze enkele regels op een bepaalde manier gesproken. Tevens is de vraag of je bang moet worden van de vraag dat God de zonde niet door de vingers ziet. Je hoeft helemaal niet bang te worden zoals deze zielknijper het zegt. Dan krijg je dat een deel van de mensen zoals o.a. Franca weg vlucht.

.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 feb 2011 19:08

Natuurlijk kan het gebeuren dat precies zo'n zin bij iemand blijft hangen. Maar jij bent vaak genoeg in de GerGem ter kerke geweest om te weten dat:
a. Lang niet alle predikanten zo uithalen
b. Zo'n uithaal in de kerk anders klinkt dan uit de speakers van een computer
c. Een groot gedeelte van de preken niet bestaat uit zulke uitspraken

En wat je misschien niet weet (ik weet niet waar je kerkt(e)):
Lang niet alle predikanten hanteren als 3 punten: ellende, verlossing en dankbaarheid.

Ten laatste: het lijkt me niet meer dan logisch dat een predikant tegen de zonde waarschuwt, toch? Zolang dit gepaard gaat met een heenwijzen naar Christus lijkt mij daar niets mis mee.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 11 feb 2011 13:22

TheKeimpe schreef:Ten laatste: het lijkt me niet meer dan logisch dat een predikant tegen de zonde waarschuwt, toch? Zolang dit gepaard gaat met een heenwijzen naar Christus lijkt mij daar niets mis mee.

Klopt, maar de manier waarop is wel heel belangrijk, en mede bepalend of de boodschap over komt.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “Archief”