schelpje3 schreef:TheKeimpe schreef:Onze kerk wordt niet leger, onze tafels wel voller.
Sorry, maar ik kan hier zo verdrietig van worden, dat veroordelen van het die wel aangaan.
Het Heilig Avondmaal is veel meer dan de aardse maaltijd, ja. Maar waarom is die drempel zo hoog? Het is het medicijn voor de zieken, waarom denken mensen dan dat ze te ziek zijn? Het is het voedsel voor de hongerigen, waarom, waarom, waarom zijn er dan mensen met een grote geestelijke honger die niet komen, om allerlei redenen?
Waarom zijn er mensen die achter blijven, en durven oordelen over hen die wel aangaan? Laat ze bij zichzelf beginnen. Waarom ga je niet aan? Waarom acht je het bloed van Christus onrein? Waarom belijd je metterdaad dat je GEEN deel hebt aan Christus? Waarom zeg je met Petrus: Ik ken Hem niet? (Ik weet niet of dit op jou van toepassing is, daar ik niet weet of je deelneemt aan het Heilig Avondmaal.)
Alleen VERZEKERDE gelovigen dienen aan te gaan ! Daarmee zeg ik niet dat ALLEN verkeerd zijn, maar ik zie wat er gebeurt, i.i.t. pakweg 20/30 jaar geleden. Dus het H.A. is niet als geestelijk dagelijks voedsel bedoeld.
En ik word verdrietig als ik zie hoe "makkelijk" men schijnbaar aangaat. Bij de voorbereiding uit blijft slapen en in de middagdienst ook hun plaats leeglaten. Als je dan werkelijk zo "hongerig" bent, moet je daar toch de vruchten van kunnen zien EN horen ?
Dat alleen verzekerde gelovigen aan mogen gaan is niet waar, zondag nog gehoord: degenen die zekerheid missen mogen juist aangaan om daardoor zekerheid te krijgen!
Ik ben van mening dat het Avondmaal heilig is, en dus in de kerk plaats hoord!
Maar dan wel vaker als 1x per jaar, zoals bij ons het geval is, en ook geen 2x per jaar, maar liefst 1x in de maand ofzo, zodat onbekeerden er iedere keer weer bij bepaald worden dat ze er buiten staan...en dat er nog plaats is om aan te gaan.