Homobeweging wil ‘scoren’ met aanval op kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Homobeweging wil ‘scoren’ met aanval op kerk

Berichtdoor Mortlach » 26 feb 2010 23:21

Faramir schreef::) Om maar voor mijzelf te spreken. Ik maak me wat betreft dit helemaal geen zorgen over de Kerk of godsdienstvrijheid oid. Dit is maar een heel zacht windje in vergelijking met voorvallen in de geschiedenis.

Ik ben blij dat te lezen, Faramir. En het is natuurlijk ook een storm in een glas water, wat door de direct betrokkenen allang onderling is uitgepraat maar het duurt even voordat de meute de aandacht weer op iets anders richt. Het is ook geen proces waar je grote veranderingen kunt afdwingen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 26 feb 2010 23:35

Mortlach schreef: Zo denk ik dat de gemiddelde homo best begrip kan opbrengen voor de moeite die anderen met homoseksualiteit kunnen hebben. Misschien vragen ze zelfs: hoe kan ik helpen die moeite te verminderen.

Het raakt me en ik vind het heel fijn dat je 't zo zegt. Ook bij christenhomo's is veel begrip voor het onbegrip van anderen. Er is pijn omdat ze niet kunnen beantwoorden aan wat bijvoorbeeld ouders van het verwachten.
Eerst hebben ze de eigen strijd en dat ook nog eens met de omgeving.

En dan komt er zo'n zootje de kerk binnenstormen om hun mening op te leggen....
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 26 feb 2010 23:39

Faramir schreef::) Om maar voor mijzelf te spreken. Ik maak me wat betreft dit helemaal geen zorgen over de Kerk of godsdienstvrijheid oid. Dit is maar een heel zacht windje in vergelijking met voorvallen in de geschiedenis.

Ik ben daarin veel pessimistischer. Ik heb jarenlang met de homobeweging gewerkt: het is alles op niets. Vanuit een jarenlange onderdrukking, ruikt men nu de kansen...

De oplossing ligt IN de kerk. Kerken kunnen het niet meer maken om deze groep nog langer te marginaliseren en ze het bos in te sturen met gemeenplaatsen...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 feb 2010 23:50

Natuurlijk wordt er hard geroepen door de homo-beweging. De emancipatie van homo's is nog relatief jong (om maar niet te zeggen "onaf") en voor het verkrijgen van rechten moet je harder werken dan om ze te behouden. In de strijd is weinig ruimte voor nuance; we zullen geduld moeten betrachten en proberen begripvol te reageren ipv direct defensief te worden.

Het zootje denkt misschien dat als ze maar genoeg lawaai maken, of de juiste dingen zeggen, dat de ander dan volledig overtuigd zal raken. Daarbij vergeten ze misschien dat ook het kerkelijk standpunt bestaansrecht heeft. Soms wou je dat er naast recht van spreken ook de plicht tot luisteren was.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Faramir

Berichtdoor Faramir » 26 feb 2010 23:56

JeeWee schreef:

Ik ben daarin veel pessimistischer. Ik heb jarenlang met de homobeweging gewerkt: het is alles op niets. Vanuit een jarenlange onderdrukking, ruikt men nu de kansen...

De oplossing ligt IN de kerk. Kerken kunnen het niet meer maken om deze groep nog langer te marginaliseren en ze het bos in te sturen met gemeenplaatsen...

Feit is dat de katholieke Kerk niets gaat veranderen aan haar moraalleer. Dan kun je laag of hoog springen, je kan een jaar lang met duizenden demonstreren voor de kathedraal, je kan een legermacht op de been brengen en de katholieken afvoeren naar werkkampen, je kan alle kerken, kloosters en kathedralen afbranden of in beslag nemen, je kan van alles en nog wat doen maar je zult er 0,0 mee bereiken.

Dus ze ruiken bloed? Dat is dan heel fijn voor ze, maar bloed of niet, de katholieke Kerk gaat haar standpunt in deze niet wijzigen, voelt zichzelf volgens mij ook helemaal niet bevoegd om deze te wijzigen.

Dat er in de praktijk door vele priesters niet zo heel moeilijk gedaan wordt als iemand die ter communie gaat homoseksueel is is bekend, evengoed geldt dat voor samenwonende stelletjes of gescheiden en weer hertrouwde mensen. Dat is nu de praktijk en dat zal het in de toekomst ook wel blijven. Enkel omdat het primair de verantwoordelijkheid van de persoon zelf is.
Maar aan de leer gaat er echt helemaal niets veranderen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 feb 2010 12:58

Waarom maakt mgr. Hurkmans zoveel spektakel over de hostie voor (of juist niet voor) homo's? In zijn eigen RK Kerk zijn vreselijk veel mensen vreselijk misbruikt en die krijgen gewoon nog de hostie - sterker nog, ze delen 'm uit.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 feb 2010 13:57

Optimatus schreef:Waarom maakt mgr. Hurkmans zoveel spektakel over de hostie voor (of juist niet voor) homo's? In zijn eigen RK Kerk zijn vreselijk veel mensen vreselijk misbruikt en die krijgen gewoon nog de hostie - sterker nog, ze delen 'm uit.

Vreselijk veel? Elk geval is natuurlijk te veel, maar buiten de kerk wordt veel en veel meer misbruik gepleegd. Maar goed, ook als bekend is van een geestelijke dat hij mensen misbruikt heeft zal hij moeten worden uitgesloten van de eucharistie. Totdat hij berouwvol zijn zonden opbiecht. Misbruik gebeurt echter veelal achter gesloten deuren en is moeilijk op te speuren. Dat is in de kerk en daarbuiten het geval. Dat er veelal te laks is gereageerd ben ik het geheel mee eens, en ik hoop op vervolging zowel door een wereldlijke rechtbank alsook een kerkelijke rechtbank voor schuldigen. Maar je gaat nu heel kort door de bocht.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 feb 2010 17:11

Hoe geloofwaardig is een priester die over zeden en moraal spreekt, maar intussen een misdienaar aanrandt? En waarom wordt daar zo omheen gedraaid?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 feb 2010 17:28

Optimatus schreef:Hoe geloofwaardig is een priester die over zeden en moraal spreekt, maar intussen een misdienaar aanrandt?

Op het gebied van zedenleer is zo'n man niet geloofwaardig, maar helaas blijven zulke zonden vaak verborgen. De sacramenten die hij bedient blijven echter geldig.
En waarom wordt daar zo omheen gedraaid?

Er wordt helemaal niet omheen gedraaid. Jij doet alsof zo'n beetje elke priester zich aan zulke misdaden schuldig maakt terwijl het in Nederland waarschijnlijk nog minder dan 1% van de priesters betreft.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 feb 2010 17:52

Faramir schreef:
Optimatus schreef:Hoe geloofwaardig is een priester die over zeden en moraal spreekt, maar intussen een misdienaar aanrandt?

Op het gebied van zedenleer is zo'n man niet geloofwaardig, maar helaas blijven zulke zonden vaak verborgen. De sacramenten die hij bedient blijven echter geldig.

Sorry, maar als onze predikant zo'n vieze ranzige aanrandende rat zou zijn, zou ik uit zijn handen geen kruimel brood meer wensen te ontvangen - sterker nog, dan zou ik per direct mijn ontslag als organist indienen, zolang hij hier nog zou staan.

Voor alle duidelijkheid: ik heb alle vertrouwen in onze huidige predikant.

Faramir schreef:
Optimatus schreef:En waarom wordt daar zo omheen gedraaid?

Er wordt helemaal niet omheen gedraaid. Jij doet alsof zo'n beetje elke priester zich aan zulke misdaden schuldig maakt terwijl het in Nederland waarschijnlijk nog minder dan 1% van de priesters betreft.

De RKK is een wereldwijde kerk en wereldwijd is er nogal wat aan de hand in die kerk, nog afgezien van het feit dat de RKK de meest foute regimes heeft gesteund (Mussolini, Pinochet, Videla, Batista, etc. etc. etc.)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 feb 2010 18:05

Optimatus schreef:Sorry, maar als onze predikant zo'n vieze ranzige aanrandende rat zou zijn, zou ik uit zijn handen geen kruimel brood meer wensen te ontvangen - sterker nog, dan zou ik per direct mijn ontslag als organist indienen, zolang hij hier nog zou staan.

Voor alle duidelijkheid: ik heb alle vertrouwen in onze huidige predikant.

Daar hoef je geen sorry voor te zeggen. Eveneens zou ik een andere parochie opzoeken indien mijn pastoor een pedofiel bleek die misbruik op zijn geweten heeft. Tevens zou ik de bisschop aanschrijven en aangifte doen bij de politie.
De RKK is een wereldwijde kerk en wereldwijd is er nogal wat aan de hand in die kerk, nog afgezien van het feit dat de RKK de meest foute regimes heeft gesteund (Mussolini, Pinochet, Videla, Batista, etc. etc. etc.)

Ja, er is zeker wat aan de hand. Niemand die dat zal ontkennen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 27 feb 2010 20:23

Optimatus schreef:Hoe geloofwaardig is een priester die over zeden en moraal spreekt, maar intussen een misdienaar aanrandt? En waarom wordt daar zo omheen gedraaid?

Het één heeft niets met het andere te maken. Hoe abject het ook is om kinderen te misbruiken.
Het gaat er hier om dat de wereld en de poilitiek zich met de leer van de kerk gaart bemoeien.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 27 feb 2010 20:28

Optimatus schreef: De RKK is een wereldwijde kerk en wereldwijd is er nogal wat aan de hand in die kerk, nog afgezien van het feit dat de RKK de meest foute regimes heeft gesteund (Mussolini, Pinochet, Videla, Batista, etc. etc. etc.)

Beetje jammer dat je nu als Oud Katholiek je gram gaat spuien over de RK kerk. Natuurlijk is er van alles aan de hand in de RK kerk, net als in veel andere kerken. Dta is triest en heel fout.
Maar als een kerk besluit dat de eucharistie of het avondmaal niet open staat voor praktizerende homo's dan is het aan de kerkleden zelf om daar over in hun gesprek te gaan met hun kerkleiding. En niet aan de seculiere homobeweging of aan de politiek!

Als je kerk en staat wilt scheiden, doe dat dan ook!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 feb 2010 22:50

Ik ben belijdend lid van de PKN.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 mar 2010 17:48

Wel opmerkelijk dat er blijkbaar maar één partij is, die het inzicht heeft om de gebeurtenissen van gisteren in Den Bosch gewoon bij de naam te benoemen: SGP: Ordeverstoring kerk crimineel.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”