Mortlach schreef:Uhh, dat zou ik zo gauw niet zeggen. Om eerlijk te zijn denk ik dat veel evangelisatie een averechts effect heeft en dat het slechts mensen (verder) van het christendom vervreemdt. Iets meer dan een jaar geleden liep ik door de winkelstraat, en werd ik aangesproken door evangeliserende christenen. Ik liep op dat moment met mijn arm in het gips, en zij vertelden doodleuk dat als ik naar hun dienst zou komen dat God me wel zou genezen. Ja, ze zeiden zelfs dat ze getuige waren geweest van een been dat terug aangroeide nadat het geamputeerd was. Je kunt me niet kwalijk nemen dat ik op dat moment dacht dat ze een beetje aan het jokken waren, en dat ik verre van een bijeenkomst van dat soort lui moest blijven. Het bleek ook trouwens dat het Boeddhistisch concept van lijden en "genezing" hun compleet boven de pet ging. Wat zij mij probeerden te geven was enkel valse hoop.
Wel, niet alle evangelisten pakken het op deze manier aan.
Ik moet toegeven dat ik niet bepaald warm word van dit soort gezwets hoor. Zeker wanneer men op straat naar je toe komt en propagandeert, aandringt of angst zaait.
Maar nogmaals: genoeg evangelisten hebben goede bedoelingen en stellen hun overtuiging openlijk aan de medemens tentoon.
Van mij hoeft het allemaal niet, dat evangeliseren op straat, voornamelijk omdat iedereen Het woord wel zo ongeveer kent, maar wanneer men geen folders onder mijn neus duwt (slecht voor 't milieu en bovendien opdringerig) maar gewoon vriendelijk vraagt of ik in ben voor een gesprekje, zal ik daar zeker de tijd voor nemen.
Pas geleden had ik nog een heel debat met een evangelist. Was erg enerverend, moet ik zeggen.