roeping?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: roeping?

Berichtdoor Riska » 05 mar 2009 11:15

In onze kerk gaat het ook zo. En we zijn blij als alle vacatures vervuld worden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 mar 2009 12:53

Organisten zijn ook al zo lastig te krijgen...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 mar 2009 14:03

Worden die dan ook geroepen tot een ambt? ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 mar 2009 19:34

Wil jij beweren dat ons nobel vak niet een vorm van roeping onderhavig is? [-X
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 05 mar 2009 22:38

Optimatus schreef:Wil jij beweren dat ons nobel vak niet een vorm van roeping onderhavig is? [-X

Nou de organisten die ik ken, je kan roepen wat je wilt en tekens geven dat ze moeten stoppen, maar ze blijven gewoon eigenwijs doorspelen. Hoezo geen gehoor geven aan roeping .............

Annekkote: paar weken geleden meegemaakt dat de kerkenraad binnenkwam en de organist gewoon aan het doorspelen was. De predikant loopt naar de kansel achter de organist langs en tikt even op de schouder van de organist. Die kijkt naar links en zijn mond gaat open van verbazing en accuut hield hij op. En de predikant knikte vriendelijk in de trant van 'goed gedaan jochie'. ....... had de organist het lampie niet gezien dat het aan was gegaan.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Riska

Berichtdoor Riska » 05 mar 2009 22:46

Ik weet niet in wat voor kerk je komt, maar ik heb dat mijn hele leven nog niet meegemaakt. Wel eens een doodenkele keer dat hij vergeten was dat er nog een couplet gezongen moest worden, maar dat werd dan wel door de dominee even opgelost.
Als er geen goede organist is is er bij mij enige irritatie - ik hoor elke fout, ook in voor- of naspel. Voor een deel hangt een goede dienst af van een goede organist.
Volgens mij moet je met hart en ziel organist zijn, anders gaat het niet goed. Dus ja, wel de roeping om het talent te gebruiken.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 05 mar 2009 23:08

Riska schreef:Ik weet niet in wat voor kerk je komt, maar ik heb dat mijn hele leven nog niet meegemaakt. Wel eens een doodenkele keer dat hij vergeten was dat er nog een couplet gezongen moest worden, maar dat werd dan wel door de dominee even opgelost.
Als er geen goede organist is is er bij mij enige irritatie - ik hoor elke fout, ook in voor- of naspel. Voor een deel hangt een goede dienst af van een goede organist.
Volgens mij moet je met hart en ziel organist zijn, anders gaat het niet goed. Dus ja, wel de roeping om het talent te gebruiken.

Nu hoor ik ook veel fouten, maar irriteren doe ik mij er niet aan. Alle organisten hebben het "vak" moeten leren. En waar geleerd wordt vallen spaanders :-)

Het (foutjes) valt me op, maar ik reken het de organist niet aan.

Waar ik me wel aan kan ergeren is net niet fris gestemde registers.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Riska

Berichtdoor Riska » 06 mar 2009 07:49

Onze eigen organist doet dat dit jaar 40 jaar en speelt gewoon goed.
We hebben nu een vervanger die redelijk is, maar ook geen groentje - iemand die ook al jaren en jaren speelt. Hij maakt nog wel eens een foutje. Misschien dat ik teveel verwend ben met een goede organist...
Het gekke was dat een heel goede pianist/muziekleraar er helemaal niks van bakte. Niet de verkeerde registers gebruikte, maar echt fout na fout speelde. Dat was echt een ramp en soms een ergernis.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 06 mar 2009 09:00

mmmm...fout na fout is inderdaad wel andere koek. Dat zou mij denk ik ook gaan irriteren (zeker met de gedachte in het achterhoofd dat het om een muziekleraar gaat).
Nuja...de mantel der liefde dan toch maar :-)

Riska

Berichtdoor Riska » 06 mar 2009 09:31

Hij speelt nooit meer, want hij is verhuisd naar een geheel ander deel van het land. :wink: :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2009 09:16

De vraag bij roepingen is natuurlijk in hoeverre mensen als ze een beroep ontvangen, kijken of ze daadwerkelijk een roeping van God hebben gekregen of zelf een beslissing nemen. Ik heb daar nog wel eens mijn vraagtekens bij. Zou God alleen mensen roepen naar de grote gemeenten in gerespecteerde plaatsen? De Ger Gem in Arnhem is alweer jaren vacant, in grote steden lopen de rechtse kerken leeg, hebben ze vaak geen dominee. Die gaan allemaal naar Veenendaal, Rijssen, Opheusden etc. Heeft dat te maken met roeping of met wat predikanten graag zelf willen, wat een respectabele preekplaats is etc? Laten mensen zich dan niet teveel leiden door status, grootte van gemeente etc?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Riska

Berichtdoor Riska » 09 mar 2009 12:31

Ook dominees zijn heel gewone mensen...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2009 16:51

klopt maar dat maakt mijn zorgen nog niet minder. De verzuiling die we zien (gemeenten in steden moeten stoppen en christenen gaan op kluitjes wonen) zijn zorgwekkend en dat wordt alleen maar erger als de dominees alleen op die kluitjes gaan zitten. Zijn we dan als gemeenten nog wel missionair? Of laten we de steden aan hun lot over? Ik ben bang dat het "missionaire" helemaal niet zo leeft en onder andere hierdoor tot uiting komt.

sela

Berichtdoor sela » 09 mar 2009 18:33

cool marnix, dat je dit aandraagt.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 10 mar 2009 16:28

Marnix schreef:klopt maar dat maakt mijn zorgen nog niet minder. De verzuiling die we zien (gemeenten in steden moeten stoppen en christenen gaan op kluitjes wonen) zijn zorgwekkend en dat wordt alleen maar erger als de dominees alleen op die kluitjes gaan zitten. Zijn we dan als gemeenten nog wel missionair? Of laten we de steden aan hun lot over? Ik ben bang dat het "missionaire" helemaal niet zo leeft en onder andere hierdoor tot uiting komt.

Snap wat je zegt...maar dan toch een tegengeluid : boei90
(Als dit als ongewenste reclame wordt gezien...schroom niet te verwijderen)

Er is erg veel animo voor dit project in een vinex wijk waar straks +/- 25000 mensen wonen.

Zelfs een groep jongeren (15<=leeftijd<=21) (moeilijk bereikbare groep) is erg enthousiast (denk bv. Youth Alpha)

Terug naar “Archief”