Hoe kan ik een kind van God worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Else-Marilyn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Else-Marilyn » 11 jun 2003 21:22

parsifal schreef:Mensen allereerst kan geen mens hierin helpen. Alleen God kan de Weg wijzen. Hij is het die mensen tot bekering brengt. Hij is het die mensen tot Zijn kinderen aanneemt. Hij is het die alles doet. Dit kan beangstigend zijn, alsof je er misschien niet bij zult horen. Maar weet ook dat onze Heere weende over Jeruzalem. Weet dat Hij beloofd heeft dat "wie zoekt ook zal vinden."

God is de enige die het geloof kan werken. Maar ik geloof wel dat je als mens mag wijzen op de genade en barmhartigheid van God. Je weet zelf ook dat in veel kerken ellendekennis en bekering gepreekt wordt als voorwaarde om tot Christus te komen. Vandaar dat er zoveel vragen ontstaan vanuit deze gezindte, die op een goeie manier beantwoord moeten worden.

joris

Berichtdoor joris » 12 jun 2003 10:52

Else-Marilyn schreef:
parsifal schreef:Mensen allereerst kan geen mens hierin helpen. Alleen God kan de Weg wijzen. Hij is het die mensen tot bekering brengt. Hij is het die mensen tot Zijn kinderen aanneemt. Hij is het die alles doet. Dit kan beangstigend zijn, alsof je er misschien niet bij zult horen. Maar weet ook dat onze Heere weende over Jeruzalem. Weet dat Hij beloofd heeft dat "wie zoekt ook zal vinden."

God is de enige die het geloof kan werken. Maar ik geloof wel dat je als mens mag wijzen op de genade en barmhartigheid van God. Je weet zelf ook dat in veel kerken ellendekennis en bekering gepreekt wordt als voorwaarde om tot Christus te komen. Vandaar dat er zoveel vragen ontstaan vanuit deze gezindte, die op een goeie manier beantwoord moeten worden.

Tuurlijk, Jezus zendt zijn discipelen er niet voor niets uit om disciepelen te maken. Da tkan blijkbaar.

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 12 jun 2003 11:58

Mag ik je vragen hoe je dit bedoeld??

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 12 jun 2003 12:07

Else-Marilyn,

Bedankt voor de aanvulling. Je hebt inderdaad gelijk. Maar dit werk is te vergelijken met wat de mensen deden die de steen van voor Lazarus graf wegrolden en niets meer dan dat.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

joris

Berichtdoor joris » 12 jun 2003 12:08

Heb je dat tegen mij?
God stuurt zijn discipelen de wereld in om discipelen te maken. En ook ons heeft Hij in principe die boodschap gegeven. We hebben zijn Geest gekregen dus kunnen we de juiste woorden zeggen om mensen tot Hem te leiden. Kijk maar hoe de discipelen bij Jezus kwamen, de meesten werden door hun vrienden/kennissen/collega's tot Jezus geleid! Dat kunnen wij ook doen.
En wat is mensen tot Jezus leiden? Mensen vertellen wie God is en wat Jezus voor hen gedaan heeft en wat God voor hen kan betekenenen als ze zich aan Hem willen overgeven.
Kan een mens dat zelf? ja, een mens moet dat zelf omdat God alles in hem heeft gelegd dmv zijn Heilige Geest dat de mens kán kiezen: kies dan heden wie u dienen zult, staat in Jozua.
Mensen tot JEzus leiden, is ook degewonde mens laten zien wie zijn Heelmeester is, mensen met een verwrongen of angstig godsbeeld laten zien wie de God van de bijbel is.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 12 jun 2003 12:18

Kan de mens kiezen? Waartussen dan? In Jozua worden maar twee keuzes gelaten: De goden van de Kana"anieten of de goden die de voorouders van Israel dienden voor ze de levende God dienden. Het is onze verantwoordelijkheid inderdaad, maar we kunnen het echt niet zelf om voor God te kiezen.

Ik heb al eerder het boekje van J.I. Packer "Evangelisatie en Soevereiniteit" aangeraden. Dat is als het om de theoretische vragen hierover gaat zeer aan te raden. Ook voor de practische vragen trouwens. Juist doordat God het is die het doen zal kunnen we zekerheid hebben. Wij zelf maken er een potje van, God niet. Bij Hem mogen we zo zeker zijn als Mordechai was toen hij Esther naar de Koning stuurde. "Als je niet gaat, komt er wel op een andere manier redding." Dit kun je niet zeggen als het van de keus van mensen afhangt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

joris

Berichtdoor joris » 12 jun 2003 12:27

parsifal schreef:Kan de mens kiezen? Waartussen dan? In Jozua worden maar twee keuzes gelaten: De goden van de Kana"anieten of de goden die de voorouders van Israel dienden voor ze de levende God dienden. Het is onze verantwoordelijkheid inderdaad, maar we kunnen het echt niet zelf om voor God te kiezen.

Ik heb al eerder het boekje van J.I. Packer "Evangelisatie en Soevereiniteit" aangeraden. Dat is als het om de theoretische vragen hierover gaat zeer aan te raden. Ook voor de practische vragen trouwens. Juist doordat God het is die het doen zal kunnen we zekerheid hebben. Wij zelf maken er een potje van, God niet. Bij Hem mogen we zo zeker zijn als Mordechai was toen hij Esther naar de Koning stuurde. "Als je niet gaat, komt er wel op een andere manier redding." Dit kun je niet zeggen als het van de keus van mensen afhangt.

Dat is niet waar volgens mij, parsifal. Jozua is daar volgens mij aardig cynisch. Jozua 24:14, daarin zegt jozua dat ze alle goden moetne wegdoen die ze vereeerden voor ze de eufraat overstaken: vereer alleen de Heer. Wil je dat niet?kies dan nu wie je wilt vereren. De goden van je voorouders óf de goden van het nieuwe land. Maar Ik en mijn huis zullen de Here dienen!
heel droog gezegd kan je niet iemand bekeren natuurlijk. Je kan iemand wijzen op zijn verantwoordelijkheid en de consequenties, vraag en aanbod. En daarna moet iemand zich zelf bekeren. Net als d everloren zoon in lucas 15 mag je naar GOd (terug) gaan. Je mag dan Gods kind worden: aan wie hem aanvarden en in hem geloofden heeft hij het recht gegeven kinderne va God te worden. joh 1:12

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 12 jun 2003 23:03

Beste Joris,

mag ik je op één ding wijzen? Een mens is van nature geneigd om God te haten. Een mens zal dus uit zijn eigen nooit voor God kiezen! Het is de Heilige Geest die dit geloof in hun werkt. Voor dat geloof hebben zij gebeden zonder ophouden. Bovendien als wij door ons eigen kiezen zalig zouden worden, zou er ook geen uitverkiezing meer nodig zijn. En dan zou God voor niks aan het kruishout voor onze zonden gestorven zijn.

Else

joris

Berichtdoor joris » 12 jun 2003 23:06

Else16 schreef:Beste Joris,

mag ik je op één ding wijzen? Een mens is van nature geneigd om God te haten. Een mens zal dus uit zijn eigen nooit voor God kiezen! Het is de Heilige Geest die dit geloof in hun werkt. Voor dat geloof hebben zij gebeden zonder ophouden. Bovendien als wij door ons eigen kiezen zalig zouden worden, zou er ook geen uitverkiezing meer nodig zijn. En dan zou God voor niks aan het kruishout voor onze zonden gestorven zijn.

Else

Beste Else en alle anderen die het hier mee eens zijn.
ik ben het helemaal met je eens, als je goed mijn postings leest dan zie je dat ook erin staan. God geeft het geloof, maar je moet zelf kiezen. probeer eens inhoudelijk te reageren op het stukje over Jozua dan?

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 13 jun 2003 07:49

joris schreef:
Else16 schreef:Beste Joris,

Else

Beste Else en alle anderen die het hier mee eens zijn.
ik ben het helemaal met je eens, als je goed mijn postings leest dan zie je dat ook erin staan. God geeft het geloof, maar je moet zelf kiezen. probeer eens inhoudelijk te reageren op het stukje over Jozua dan?

Beste Joris,

Jozua zegt: Maar aangaande mij, en mijn huis, wij zullen den HEERE dienen! Dit betekend niet automatisch dat ze een kind van God zijn :!: Wij kunnen ons wel heiligen voor de Heere, maar dat is allemaal uitwendig. Ons innerlijk veranderen kan alleen God. En wij moeten Hem verbidden. En de plaatsen opzoeken waar we bekeerd kunnen worden. Weet je een keuze die je zelf maakt, is makkelijk te verbreken, maar als je door God getrokken word uit de wereld, kan je nooit meer terug. Verder ben ik het helemaal met else eens.

groetenis.
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

joris

Berichtdoor joris » 13 jun 2003 08:46

Dat zit er allemaal bij in Riebo. JOngens, ik wens jullie zo die vrede toe van God he. Volgenss mj is God iemand die je op je nek zit. Als je voor God wil leven dan verander je innerlijk. JIj bekeert je en God laat je wedergeboren worden! Haal al die moeilijke mensleijke regels erom heen toch eens weg!
als je mij niet gelooft, probeer dan de bibjel eens met een open geest te lezen.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 13 jun 2003 08:55

joris schreef:Dat zit er allemaal bij in Riebo. JOngens, ik wens jullie zo die vrede toe van God he. Volgenss mj is God iemand die je op je nek zit. Als je voor God wil leven dan verander je innerlijk. JIj bekeert je en God laat je wedergeboren worden! Haal al die moeilijke mensleijke regels erom heen toch eens weg!
als je mij niet gelooft, probeer dan de bibjel eens met een open geest te lezen.

Je kan je zelf niet bekeren joris!!!!!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 jun 2003 09:24

Ikke21 schreef:
joris schreef:Dat zit er allemaal bij in Riebo. JOngens, ik wens jullie zo die vrede toe van God he. Volgenss mj is God iemand die je op je nek zit. Als je voor God wil leven dan verander je innerlijk. JIj bekeert je en God laat je wedergeboren worden! Haal al die moeilijke mensleijke regels erom heen toch eens weg!

Je kan je zelf niet bekeren joris!!!!!

Je kunt jezelf niet bekeren, als je de kracht van God die daar voor nodig is, niet krijgt. Maar God wil je die kracht tot bekering geven.

Lees eens een preek van die goede oude Spurgeon en laat je overtuigen.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 13 jun 2003 09:42

kaw hoe jij het zegt, ben ik het van harte met je eens....

Ben nu trouwens een boekje aan het lezen van Reijl, is ook echt een aanrader!!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 jun 2003 09:49

Ikke21 schreef:kaw hoe jij het zegt, ben ik het van harte met je eens....

Ben nu trouwens een boekje aan het lezen van Reijl, is ook echt een aanrader!!

Maar het grappige is, is dat God je die kracht altijd en op elk moment wilt geven, dus je kunt jezelf altijd bekeren.

Het is niet zo als een wereldse kracht. We hebben het hier over een Heilige kracht voor een Heilig doel en die wil God altijd en overal en op elk moment geven aan een ieder die probeert zich te bekeren. Als je je niet kan bekeren, ligt dat niet aan God, maar aan je eigen onwil.

Terug naar “Archief”