De Bijbel en kerkelijk gezag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 okt 2008 19:17

Helaas merk je alleen bar weinig van de openheid van de kerkenraad voor ideeën van mede gemeenteleden. Dat is mij in vele gemeenten opgevallen.

Kerkenraad is er om de boel te sturen. Dat houdt in dat zij de leiding nemen in de diensten, de financieeën, de geestelijke ondersteuning en de diaconie verzorgen.

Mij inziens is de kerkenraad, de classis en de synode er niet om voor elk gemeentelid te beslissen wat hij of zij in eigen huis doet. Dat ze regels voor de kerkbezoeken en alles wat daar bij komt kijken opstellen: prima. Dat moet ook om orde en regelmaat te houden. De kerkenraad zijn gemeenteleden, die niet meer of minder dan alle andere gemeenteleden.

Zodra mensen thuis zijn, is het hun eigen verantwoording of zij al dan niet open of gefiltert indernet hebben, televisie kijken (al kijkt een gros van de niet tv bezitters uitzending gemist via kliksafe), kleding in de kast hebben en ga zo maar door.

Al helemaal niet mogen zij op deze uiterlijke zaken mensen weigeren deel te nemen aan sacramenten die door God zijn in gestelt, ZONDER deze voorwaarden.

De kerkelijke wereld draait mijn inziens veelste veel om macht. Ik moet hier door erg mijn best doen op moment om er niet een afkeer van de kerk te krijgen. Zo heeft God de gemeente nooit en te nimmer bedoeld. Het moet in harmonie en er voor elkaar zijn.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Riska

Berichtdoor Riska » 21 okt 2008 20:25

Wat de PKN betreft herken ik me niet in je opmerkingen Gerdien. Althans niet waar het die denominaties binnen de PKN zijn die niet tot de Gereformeerde Bond behoren. En ook daarin zitten veel nuances.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 22 okt 2008 17:43

Gerdien B. schreef:Helaas merk je alleen bar weinig van de openheid van de kerkenraad voor ideeën van mede gemeenteleden. Dat is mij in vele gemeenten opgevallen.

Kerkenraad is er om de boel te sturen. Dat houdt in dat zij de leiding nemen in de diensten, de financieeën, de geestelijke ondersteuning en de diaconie verzorgen.

Mij inziens is de kerkenraad, de classis en de synode er niet om voor elk gemeentelid te beslissen wat hij of zij in eigen huis doet. Dat ze regels voor de kerkbezoeken en alles wat daar bij komt kijken opstellen: prima. Dat moet ook om orde en regelmaat te houden. De kerkenraad zijn gemeenteleden, die niet meer of minder dan alle andere gemeenteleden.

Zodra mensen thuis zijn, is het hun eigen verantwoording of zij al dan niet open of gefiltert indernet hebben, televisie kijken (al kijkt een gros van de niet tv bezitters uitzending gemist via kliksafe), kleding in de kast hebben en ga zo maar door.

Al helemaal niet mogen zij op deze uiterlijke zaken mensen weigeren deel te nemen aan sacramenten die door God zijn in gestelt, ZONDER deze voorwaarden.

De kerkelijke wereld draait mijn inziens veelste veel om macht. Ik moet hier door erg mijn best doen op moment om er niet een afkeer van de kerk te krijgen. Zo heeft God de gemeente nooit en te nimmer bedoeld. Het moet in harmonie en er voor elkaar zijn.

Dat lijkt me niet.
Als de "macht" van de kerkenraad niet verder reikt dan de kerkdeur betekend dat dus ook dat de uitoefening van de tucht niets voorstelt, immers over alles wat thuis gebeurd mag de kerkenraad niets zeggen.
Helaas is dit bij sommige gemeenten wat doorgeschoten, maar dat mag de kerk in zijn algemeenheid niet worden aangerekend.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2008 11:34

Daar ben ik het mee eens. De vraag is vooral of men de tucht goed bedient. Niet goed de tucht bedienen is minstens zo erg als de tucht helemaal niet bedienen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 23 okt 2008 14:16

Marnix schreef:Daar ben ik het mee eens. De vraag is vooral of men de tucht goed bedient. Niet goed de tucht bedienen is minstens zo erg als de tucht helemaal niet bedienen.
Daar heb je een punt.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 23 okt 2008 16:45

The Engineer schreef:Een kerkenraad hoeft mij niet te vertellen hoe ik moet leven. Geloof is persoonlijk en niet volgens een paar opgestelde regels.

Nee, dat kan waar zijn. Een kerkenraad hoeft geen clubje van heerschappen te zijn. Hun taak is om te dienen, zoals Christus gediend heeft. Maar tegelijk zijn de ambten een gave van God aan Zijn gemeente om die gemeente te leiden. Ambtsdragers én gemeenteleden samen moeten wel luisteren naar wat de Bijbel verteld over hoe wij als christenen hebben te leven. Uiteindelijk heeft dan niet de ambtsdrager, maar de Bijbel het laatste gezag. Die ambtsdrager die zijn ambt waardig draagt en de Bijbel uitlegt en toepast, moet daarom (en niet vanwege het gegeven dat hij het ambt draagt) dubbele eer waardig worden geacht.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 24 okt 2008 10:35

hamlap schreef:Die ambtsdrager die zijn ambt waardig draagt en de Bijbel uitlegt en toepast, moet daarom (en niet vanwege het gegeven dat hij het ambt draagt) dubbele eer waardig worden geacht.

Een ambstdrager kan ook doorslaan in "zijn" interpretatie van de bijbel of bepaalde teksten uit de bijbel. Een ambstdrager is ook maar een mens, men moet altijd oppassen dat men een ambstdrager niet te hoogplaatst. Een ambstdrager behoort in mijn opinie in de eerste plaats bedienend bezig te zijn....
Laatst gewijzigd door Harm-J op 24 okt 2008 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 okt 2008 10:39

hamlap schreef:
The Engineer schreef:Een kerkenraad hoeft mij niet te vertellen hoe ik moet leven. Geloof is persoonlijk en niet volgens een paar opgestelde regels.

Nee, dat kan waar zijn. Een kerkenraad hoeft geen clubje van heerschappen te zijn. Hun taak is om te dienen, zoals Christus gediend heeft. Maar tegelijk zijn de ambten een gave van God aan Zijn gemeente om die gemeente te leiden. Ambtsdragers én gemeenteleden samen moeten wel luisteren naar wat de Bijbel verteld over hoe wij als christenen hebben te leven. Uiteindelijk heeft dan niet de ambtsdrager, maar de Bijbel het laatste gezag. Die ambtsdrager die zijn ambt waardig draagt en de Bijbel uitlegt en toepast, moet daarom (en niet vanwege het gegeven dat hij het ambt draagt) dubbele eer waardig worden geacht.
Dan kom je weer op het punt: wie intepreteerd de Bijbel goed. Wat meer elkaar vrij laten en respecteren lijkt mij beter. Zeker als er 2 inzichten zijn, die wel beide op de Bijbel gefundeerd zijn. Dan moet het niet zo zijn dat de stem van de ambtsdrager zwaarder telt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 24 okt 2008 10:45

Gerdien B. schreef:[Dan kom je weer op het punt: wie intepreteerd de Bijbel goed. Wat meer elkaar vrij laten en respecteren lijkt mij beter. Zeker als er 2 inzichten zijn, die wel beide op de Bijbel gefundeerd zijn. Dan moet het niet zo zijn dat de stem van de ambtsdrager zwaarder telt.

Eensch, vervolgens kom je dan op het punt dat men soms vrolijk durft te stellen dat een ambstdrager door God persoonlijk is aangesteld. Dat is een gevaarlijke uitspraak. Die uitspraak kan er toe leiden dat men juist door zulks soort van uitspraken een ambstdrager te veel macht macht in handen legt..

Riska

Berichtdoor Riska » 24 okt 2008 10:59

Harm-J schreef:Eensch, vervolgens kom je dan op het punt dat men soms vrolijk durft te stellen dat een ambstdrager door God persoonlijk is aangesteld. Dat is een gevaarlijke uitspraak. Die uitspraak kan er toe leiden dat men juist door zulks soort van uitspraken een ambstdrager te veel macht macht in handen legt..

Dat heeft te maken met de vraagstelling als iemand bevestigd wordt tot het ambt.
Bent u in uw hart overtuigd dat God zelf u door zijn gemeente tot deze dienst geroepen heeft?
Wilt u zich laten leiden door het Woord van God en alles wat daarmee in strijd is verwerpen?
Belooft u uw ambt trouw te vervullen, met liefde voor de gemeente en al haar leden, daarbij te zwijgen over wat u in vertrouwen wordt gezegd en belooft u in heel uw levenswandel u te gedragen naar het Woord van God en u te voegen onder het opzicht van de kerkelijke vergaderingen?

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 24 okt 2008 17:35

zo staat het inderdaad in veel van de formulieren, dat ben ik helemaal met jou eens.

Het wordt al wat lastiger, als er mensen 'verkozen worden' en één of meerdere mensen uit die groep die met een meerderheid van stemmen is/zijn ver/gekozen en die bedanken en er vervolgens mensen na voren worden geschoven worden die niet direct gekozen zijn. Hier begint dat voor mij in de regel al wat te kriebelen, dit vanwege het de regeltje van: Bent u in uw hart overtuigd dat God zelf u door zijn gemeente tot deze dienst geroepen heeft'....

Riska

Berichtdoor Riska » 24 okt 2008 17:40

Bij ons wilde iemand wel het ambt aanvaarden, mits dat "door God zelf" weggelaten werd en gewoon gezegd zou worden: "door de gemeente". Want dat geloofde de persoon in kwestie, maar had moeite om dat op een hoger plan te brengen. Na een aantal gesprekken met de predikant is diegene overigens wel bevestigd als diaken, en in de vraag stond gewoon wat er altijd al stond... :wink:

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 okt 2008 11:14

Harm-J schreef:
Gerdien B. schreef:[Dan kom je weer op het punt: wie intepreteerd de Bijbel goed. Wat meer elkaar vrij laten en respecteren lijkt mij beter. Zeker als er 2 inzichten zijn, die wel beide op de Bijbel gefundeerd zijn. Dan moet het niet zo zijn dat de stem van de ambtsdrager zwaarder telt.

Eensch, vervolgens kom je dan op het punt dat men soms vrolijk durft te stellen dat een ambstdrager door God persoonlijk is aangesteld. Dat is een gevaarlijke uitspraak. Die uitspraak kan er toe leiden dat men juist door zulks soort van uitspraken een ambstdrager te veel macht macht in handen legt..

Een ambtsdrager wordt door de gemeente gekozen. Aangezien God de gemeente bijeenroept, mag ook gezegd worden dat een ambtsdrager door God geroepen is om Hem in die gemeente te dienen.
Dat geeft die ambtsdrager gezag én tegelijk een grote verantwoordelijkheid, want hij is geroepen om te dienen.
Als er 2 inzichten zijn, tussen ambtsdrager en een ander gemeentelid, hangt het ervan af hoe zwaar het verschil in inzicht is. Bij ondergeschikte zaken kun je die verschillen best laten bestaan. Bij echt grote verschillen van inzicht is het een ander verhaal.
Daarbij is het niet zo dat de ambtsdrager meteen naar machtsmiddelen moet grijpen, maar hij spreekt dan wel namens de gemeente en mitsdien namens God. Het is de taak van de gemeente om te beoordelen of zijn spreken en handelen naar de Schrift is en kan die ambtsdrager desnoods tot de orde roepen. Maar zo niet, dan heeft die ambtsdrager (vrijwel altijd in overleg met andere ambtsdragers) wel de mogelijkheid om het gemeentelid tot de orde te roepen. Dat kan overigens op verschillende manieren, waarbij de weg van een liefdevol gesprek en vermaning de voorkeur heeft.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 25 okt 2008 15:27

Allemaal goed en wel, het blijft toch mensen werk, zowel handelend al denkend. Vaak zie je dan het volgende gebeuren bij een verschil van mening tussen (een) broeder(s)/zuster(s) en een lid van de of een kerkraad nl. dat de ambstdragers elkaar steunen en de andere perso(n)on(en) niet meer meer met één kerkraadlid een verschil van mening hebben, maar al gauw of vaak met de gehele kerkraad.

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 31 okt 2008 20:15

Dat God iemand over je heeft gesteld, wil niet zeggen dat je alles dan klakkeloos kunt aannemen. De bijbel roept ook op om zelf na te denken.

Hier een goede waarschuwing 1 Samuel 15:11:

11 Het berouwt Mij, dat Ik Saul tot koning gemaakt heb, omdat hij zich van achter Mij afgekeerd heeft, en Mijn woorden niet bevestigd heeft. (...)

Terug naar “Archief”