Raido schreef:Is het 'waar de rechte prediking van het Woord en juiste bediening van de sacramenten niet meer getoleerd wordt' of 'waar de rechte prediking van het Woord en juiste bediening van de sacramenten niet overal meer gedaan wordt'...Machiavelli schreef:Hier sluit ik mij bij aan.elbert schreef:Als de kerk vals is geworden, m.a.w. de rechte prediking van het Woord en de juiste bediening van de sacramenten worden in die kerk niet meer getolereerd en worden er ook niet meer gevonden. Dan is het niet alleen geoorloofd om daar weg te gaan, dan moet het ook en vaak word je er dan als christen ook wel uitgezet (zie Luther). Tegelijk is dat ook de enige geldige reden om van kerkverband te veranderen.
Dat is naar mijn gevoel nogal een verschil..
Daar verschillen de meningen over. Naar mijn mening moet je naar het geheel van de kerk kijken en niet naar dat deel van de kerk waar Woord en sacrament niet meer juist worden bediend, dus de eerste optie. Dat voorkomt dat je bij de eerste de beste dwalende gemeente de hele kerk als vals gaat zien en je je eigen kerkverband op gaat richten. Persoonlijk zou ik niet in zo'n dwalende gemeente kunnen zitten (tenzij er verbetering optreedt natuurlijk), dus zou ik een andere gemeente opzoeken.