het spijt me denkertje, ik heb je text niet gelezen. Het is te veel, en het werd me bij snel scannen niet duidelijk wat je nou eigenlijk wilde zeggen.
Eigenlijk vind ik het grappig dat ongeloof in wonderen. Jezus zelf heeft ons verteld dat mensen grotere wonderen zouden verrichten dan hij gedaan heeft. Dit zijn geen grotere wonderen, dit zijn veelal kleinigheidjes vergeleken met wat hij deed.
Als je kijkt in het wetenschappelijke wereldje wat hiermee bezig is heb je een enorme controverse. Aan de ene kant is de geestelijke factor in genezing en ziekte duidelijk gedocumenteerd. Met soms extreme gevallen. Een voorbeeldje uit mijn opleiding. Een vrouw was eens dusdanig ziek dat ze zware medicatie nodig had. Die medicatie maakte letterlijk haar lever kapot. Dus de genezing was bijna net zo erg als de kwaal. Dokters hebben een experiment gedaan. Ze gaven de vrouw de medicatie in een milkshake geloof ik. En vervolgens begonnen ze de medicatie af te bouwen. De vrouw bleef gezond en de schade op haar lever nam af. Aan het einde moest ze een milkshake gaan drinken als ze zich onzeker voelde over haar ziekte. Probleem opgelost zou ik zeggen. Dat noemt men het placebo effect. En iedereen weet dat het bestaat en dat het "wonderen" kan verrichten. Aan de andere kant zijn er gevallen waar medicatie niet aan slaat omdat de patient er niet in gelooft. als dit bestaat. Waarom moet medicatie in ieder geval in sommige gevallen dan iets anders zijn dan handoplegging door een vertrouwde genezer? Dat is exact in lijn met wat de bijbel ons verteld.
ik heb het gezien en in mindere mate ervaren. ik beweer niet dat het altijd werkt. Ik weet niet of gebroken benen kunnen genezen door handoplegging. Ik weet wel dat het placebo effect genezing van botbreuken drastisch kan versnellen. Een oude vrouw die ik ken heeft een zware vorm van diabetes. Ze is diep gelovig katholiek. En ze behandeld haar diabetes met dagelijkse bijbel studie. Ze leeft langer en gezonder dan verwacht mag worden.
Als ons natuurlijke genezings proces afhangt van onze verwachtingen dan lijkt me dat in veel gevallen deze problemen opgelost kunnen worden door geloof.
misschien niet altijd en daarom is het verstandig om de reguliere geneeskunst zeker in de arm te nemen.