Moet er nu een christenboot meevaren op Gay Pride?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 01 mei 2008 09:18

Denkertje21 schreef:Heel terechte opmerking. Maar ik denk dat het mogelijk moet zijn om te laten zien dat God niet de groet Boeman is voor homo's. Helaas hebben veel christenen er een potje van gemaakt en het zal straks super moeilijk zijn, vooral omdat door het kiezen van het thema 'religie' de tegenstellingen flink aangewakkerd worden.

Maar zoals Majoor Bosshardt de wallen op ging, moeten wij dan niet een goede en zuivere manier vinden om uit te dragen dat God ook een God van homo's is?
Het is een onderwerp dat hier al uitgebreid besproken is, maar omdat je er zelf over begint laat duidelijk zijn dan homoseksualiteit een gruwel is, wat de Oewenelen van deze wereld er ook van proberen te maken. Het meevaren tijdens de gay pride zou verschrikkelijk zijn. Je begeeft je in een evenement waar vrije seks en immoraliteit gepromoot wordt. Het thema 'religie' is parels voor de zwijnen, ongetwijfeld zal dit door de homowereld weer aangepakt worden om ala muntz, madonna, etc. etc. het Kruis te bezoedelen en andere blasfemische uitingen te doen. Als oprecht Christen is het zowiezo af te raden omdat je op een rebelse manier provoceert richting andere Christenen warvan nog steeds 99,9% tegen een dergelijk evenement is, het is dus niet goed voor de geloofsgemeenschap. Ook zul je met een boot of met andere acties bijdragen aan het (wereldse) succes van het evenement. Ik zou dit vergelijken met het uitzenden van evangeliserende reclamespots rond een film als Deep Throat o.i.d. Denk er dus nog een keer goed over na, alstublieft, doe het niet.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 01 mei 2008 09:34

goshen schreef: Het meevaren tijdens de gay pride zou verschrikkelijk zijn. Je begeeft je in een evenement waar vrije seks en immoraliteit gepromoot wordt.

Hoe kom je daar nu bij? Omdat mensen vrolijk feest vieren op een bootje? Staat feest vieren almeteen gelijk aan immoraliteit? Het is natuurlijk kortzichtig het gedrag wat mensen op zo'n bootje ten toon spreiden door te trekken naar de dagelijkse situatie. De meesten zullen ook gewoon saaie kantoorbanen hebben.

Je zou alleen al mee moeten varen om te laten zijn dat Christenen niet allemaal van die grijze muizen zijn, met stijve boord en vouw in de pantalon die nooit lachen en die niets mogen van hun God. Vier eens lekker ongegeneerd feest mee met homo's, dat doet niets af aan je christen-zijn als het goed is en de gesprekken naderhand zullen vruchtbaarder zijn voor beide partijen dan wanneer je alleen maar boe staat te roepen vanaf de kant.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 01 mei 2008 09:38

:mrgreen: De beste Christenen staan aan wal . . .

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 01 mei 2008 09:40

MrSokkie schreef:Je zou alleen al mee moeten varen om te laten zijn dat Christenen niet allemaal van die grijze muizen zijn, met stijve boord en vouw in de pantalon die nooit lachen en die niets mogen van hun God.
Nou hier herken ik mezelf of mijn mede-Christenen totaal niet in. Je schetst hier een niet bestaande karikatuur en de mensen die zich hier een klein beetje in herkennen zullen van zichzelf zeggen dat ze ondanks de uiterlijke vorm niet meer of minder vrolijk in het leven staan.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 01 mei 2008 10:13

goshen schreef: Het thema 'religie' is parels voor de zwijnen,

Als God dat nou voor jou ook had gezegd? Hij kwám met een Parel en jij en ik zíjn zwijnen!

goshen schreef: Als oprecht Christen is het zowiezo af te raden omdat je op een rebelse manier provoceert richting andere Christenen warvan nog steeds 99,9% tegen een dergelijk evenement is,

Wie zegt dat het op een rebelse manier gaat? We kunnen ook een in het zwart geklede dominee op de hoe van de gracht zetten, maar je moet wel de taal spreken die de mensen begrijpen, zonder aan de boodschap af te doen. Die 99,9% is waarschijnlijk gemeten in jouw kerk, maar voor de rest is het flauwe kul.

goshen schreef: het is dus niet goed voor de geloofsgemeenschap.

Het gaat er toch niet om of het goed is voor 'de geloofsgemeenschap'? Het gaat er om of het goed is voor de uitbreiding van Gods Koninkrijk.

goshen schreef: Ook zul je met een boot of met andere acties bijdragen aan het (wereldse) succes van het evenement. Ik zou dit vergelijken met het uitzenden van evangeliserende reclamespots rond een film als Deep Throat o.i.d. Denk er dus nog een keer goed over na, alstublieft, doe het niet.

God eist van mij dat ik Zijn Naam uitdraag, en laat zien dat God er ook voor homo's is. Het zou van mijn hand worden geëist als ik alleen maar braaf in mijn kerkje zou blijven zitten en Hem voor mij alleen zou houden!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 01 mei 2008 10:13

@goshen (en eigenlijk de rest ook natuurlijk): heb jij weleens het boekje 'Het Bezoek' van Adrian Plass gelezen? Daarin bezoekt 'de Grondlegger' van de kerk een gemeente, waarin een jongeman zit die worstelt met zijn geaardheid. Iedereen om hem heen vindt het maar moeilijk enzo. Maar wanneer hij bij 'de Bezoeker' komt om raad/advies dan eindigt het ermee dat ze samen wat gaan drinken in het dichtstbijzijnde café. Moraal van het verhaal: je kunt wel spreken over dat het een gruwel is, of over de verschuiving van de zienswijze in verschillende christelijke kringen, maar uiteindelijk hebben we het gewoon over mensen.

Misschien een beetje off-topic, maar ik moest het even kwijt.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 01 mei 2008 10:51

goshen schreef:
MrSokkie schreef:Je zou alleen al mee moeten varen om te laten zijn dat Christenen niet allemaal van die grijze muizen zijn, met stijve boord en vouw in de pantalon die nooit lachen en die niets mogen van hun God.
Nou hier herken ik mezelf of mijn mede-Christenen totaal niet in. Je schetst hier een niet bestaande karikatuur en de mensen die zich hier een klein beetje in herkennen zullen van zichzelf zeggen dat ze ondanks de uiterlijke vorm niet meer of minder vrolijk in het leven staan.

het gaat er niet om of je jezelf er in herkent, maar of niet-christenen dit vooroordeel herkennen.

Riska

Berichtdoor Riska » 01 mei 2008 12:29

Ik denk dat er nog iets anders mee speelt, waar rekening mee gehouden moet worden.
Veel homoseksuelen/lesbiennes zijn helemaal niet blij met die Gay Pride. Juist omdat het vaak een volkomen scheef beeld geeft van wat het in de praktijk van alle dag inhoudt om deze geaardheid te hebben.

Als het aan mij ligt zou er geen boot met christenen meevaren.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 01 mei 2008 13:24

Riska schreef:Ik denk dat er nog iets anders mee speelt, waar rekening mee gehouden moet worden.
Veel homoseksuelen/lesbiennes zijn helemaal niet blij met die Gay Pride. Juist omdat het vaak een volkomen scheef beeld geeft van wat het in de praktijk van alle dag inhoudt om deze geaardheid te hebben.

Als het aan mij ligt zou er geen boot met christenen meevaren.

Er zijn ook een hoop brabanders die niet blij zijn met Carnaval. Toch vieren we dat ook nog steeds elk jaar. Wat is je punt? Het ergste wat een homo volgens mij kan overkomen is dat hij/zij de anonimiteit ingedrukt wordt. Je mag het wel zijn, als wij hetero's het maar niet merken. Vreselijk lijkt me dat.

Riska

Berichtdoor Riska » 01 mei 2008 13:34

MrSokkie schreef:Er zijn ook een hoop brabanders die niet blij zijn met Carnaval. Toch vieren we dat ook nog steeds elk jaar. Wat is je punt? Het ergste wat een homo volgens mij kan overkomen is dat hij/zij de anonimiteit ingedrukt wordt. Je mag het wel zijn, als wij hetero's het maar niet merken. Vreselijk lijkt me dat.

Ik heb het toch niet over wegdrukken? Over: "als wij hetero's het maar niet merken"?
Ik vind dat onzin. Het gaat om het extravagante en ik ken genoeg homo's die er echt niet blij mee zijn.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 01 mei 2008 15:13

Gesteld dat er zo'n boot zou komen. Wat zou er dan bijvoorbeeld op die boot moeten komen om een beetje goed voor de dag te komen en toch niet het christelijk geloof te kijk te zetten?

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 01 mei 2008 15:26

In hoeverre is het mogelijk om aan wal iets te gaan doen als christenen of aan het begin van de Gay Pride?
Dat lijkt mij een betere optie....
Desnoods deel je folders uit of zo.
Zou je als christen dit niet beter kunnen doen dan meevaren? Als je meevaart kun je ook 'meegenieten' van alles wat je ziet en als christen laat sexualiteit je natuurlijk ook niet koud en ik zou persoonlijk niet weten waar ik zou moeten kijken. Of is dit te egoistisch gedacht van mij?

De Gay Pride vind ik echt pervers, ik walg ervan wat ik daar zie, het doet mij denken aan Sodom en Gomorra. En daarmee zeg ik niet dat ik de homo-mens afkeur, dat doe ik absoluut niet, maar wel het praktiseren ervan.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 01 mei 2008 15:56

Riska schreef:
MrSokkie schreef:Er zijn ook een hoop brabanders die niet blij zijn met Carnaval. Toch vieren we dat ook nog steeds elk jaar. Wat is je punt? Het ergste wat een homo volgens mij kan overkomen is dat hij/zij de anonimiteit ingedrukt wordt. Je mag het wel zijn, als wij hetero's het maar niet merken. Vreselijk lijkt me dat.

Ik heb het toch niet over wegdrukken? Over: "als wij hetero's het maar niet merken"?
Ik vind dat onzin. Het gaat om het extravagante en ik ken genoeg homo's die er echt niet blij mee zijn.

Ah, het extravagante, is daar waar de schoen wringt? Wat is er mis met een beetje extravagante, Ja, vanalles natuurlijk als je bent opgevoed en leeft in een cultuur die je leert dat je je moet schamen voor je lichaam, voor je wensen en gedachten en al helemaal voor je seksualiteit. Die mensen op die bootjes schamen zich niet, en daar kunnen sommigen maar slecht tegen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 01 mei 2008 16:01

em_ma schreef:De Gay Pride vind ik echt pervers, ik walg ervan wat ik daar zie, het doet mij denken aan Sodom en Gomorra. En daarmee zeg ik niet dat ik de homo-mens afkeur, dat doe ik absoluut niet, maar wel het praktiseren ervan.

pervers nogwel, toe maar. En wat versta je daar dan precies onder? En dat je de vergelijking met S&D maakt wil voor mij zeggen dat je zowel de gay pride als het verhaal van S&D niet helemaal begrepen hebt.

Verder mag je me wel eens uitleggen hoe dat in de praktijk werkt, een mens niet afkeuren maar zijn seksuele beleving wel. Ik geloof daar niet zo in.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 01 mei 2008 16:09

MrSokkie schreef:
em_ma schreef:De Gay Pride vind ik echt pervers, ik walg ervan wat ik daar zie, het doet mij denken aan Sodom en Gomorra. En daarmee zeg ik niet dat ik de homo-mens afkeur, dat doe ik absoluut niet, maar wel het praktiseren ervan.

pervers nogwel, toe maar. En wat versta je daar dan precies onder? En dat je de vergelijking met S&D maakt wil voor mij zeggen dat je zowel de gay pride als het verhaal van S&D niet helemaal begrepen hebt.

Verder mag je me wel eens uitleggen hoe dat in de praktijk werkt, een mens niet afkeuren maar zijn seksuele beleving wel. Ik geloof daar niet zo in.

per·ver·si·teit (dev; perversiteiten)
1 verdorvenheid op seksueel gebied
2 uiting van verdorvenheid

Moet ik dat uit gaan leggen wat ik er verder mee bedoel? De meeste beelden laten niets aan verbeelding over. Op het gebied van sex is alles mogelijk, open en bloot. Moet je zo met sex omgaan?
Dat kun je toch niet als christen?
En dit heb ik echt niet uit boekjes ofzo. Ik heb er genoeg van gezien op het journaal, actualiteitenprogramma 's.
Ik keur niemand om zijn persoon af, maar de daden van een persoon toets ik aan wat God van ons vraagt/de Bijbel.
Zelf heb ik vrienden die nergens in geloven/atheist zijn en ik keur hun als persoon niet af, maar ik ben het lang niet altijd eens met hun daden.
Dat kan toch prima samengaan?
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Terug naar “Archief”