Popversie moet psalmen redden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 22 mei 2003 16:37

lizzz schreef:Waarom zingen we eigenlijk niet gewoon allemaal Hebreeuws, lijkt me best leuk.

lizzz schreef:komt de boodschap dan beter over

inderdaad :D
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 22 mei 2003 16:39

ik heb mijn sterke twijfels bij de geestelijke 'ligging' van hedendaagse bijbelvertalers. Dan schat ik de statenvertalers toch hoger in.

Vaak kun je bij een bepaald woord in de grondtaal meerdere opties kiezen, en zinnen op meerdere manieren vertalen. Als je een vrijzinnige hervormde bijbelvertaler hebt, dan zegt de vertaling van die man mij niet zoveel. Dus vandaar mijn twijfels.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 22 mei 2003 16:56

BJ schreef:Als ze dit inderdaad gaan toepassen, zijn Psalmen dan nog wel Psalmen? Kan dit eigenlijk wel?

BJ, je vraagt: kan die eigenlijk wel? En eigenlijk lees ik je antwoord al in de vraag. Jij vindt het dus niet kunnen. En ik vind het ook niet kunnen, en ben het dus met je eens. Is dat een juiste conclusie?

Maar let wel, dit is natuurlijk een subjectieve mening. Als ik zeg dat het niet kan, bedoel ik er dus mee, dat ik het persoonlijk niet wenselijk acht en dat iemand anders daar heel anders over kan denken.

M.i. zullen mensen die grote waarde hechten aan een traditonele en sobere eredienst, hier nogal moeite mee hebben. Ik moet er zelf niet aan denken, om popmuziek in de kerk te horen, terwijl ik toch een groot liefhebber van popmuziek ben. De psalm-melodieen zijn zo uniek, door hun prachtige eenvoud. Ik vind het een rijk bezit, en zie iedere verandering als een verslechtering.

Ik zat nog even aan het volgende te denken: (geen sterke vergelijking maar het verduidelijkt iets denk ik)

Stel de koningin verplaatst zich op de 3e dinsdag in september, van haar paleis naar de ridderzaal per scooter, in spijkerbroek, met helm op, om de troonrede uit te spreken. Een (klein?) deel van de bevolking zal dit echt fantastisch vinden!
De majesteit laat zien, dat ze ook maar een gewoon mens is, het is ludiek, het is weer eens iets anders, en het haalt alle buitenlandse kranten.
Een ander deel van de bevolking zal dit verschrikkelijk vinden. Zij hechten aan de pracht en praal, de traditie, en het bijzondere en feestelijke van zo'n dag. Met mooie hoedjes, zwarte pakken, mooie uniformen, erewachten, vlaggen en gouden koets. Kortom zij zouden het een verarming vinden, en het overboord gooien van een rijke en waardevolle traditie.

Ook hier dus subjectief: het KAN immers wel, per scooter.
De troonrede wordt er echt niet minder van. Maar de vraag of het wenselijk is, daarover kun je discussieren.

Nog even inhoudelijk: de poging om jongeren naar de kerk te krijgen, d.m.v. meer eigentijdse elementen in te voegen in de eredienst, zoals popmuziek, is niet nieuw. Dit speelde 35 jaar geleden ook al.
Naar mijn bescheiden mening heeft het nooit een structureel effect gehad.
De jongeren kwamen af op de popmuziek, en zodra er geen popmuziek was, bleven ze weer weg.
Maar er zullen hier misschien mensen zijn, die daar anders over denken, of hiermee een andere ervaring hebben.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 22 mei 2003 17:15

surfer schreef:Ik pas! Ook voor Bijbelvertalingen in hedendaags Nederlands; zo'n Bijbelvertaling staat of valt met de geestelijke staat van een vertaler. Iemand die God niet kent, kan geen goede bijbelvertaling maken.

Ik ben niet gewend om uitdrukkingen te gebruiken als "wie God kent" omdat ik daar niet zo goed mee uit de voeten kan.
Er zijn zoveel mensen die beweren "God te kennen" dat ik maar liever met mensen te maken hebben, die dit niet over zichzelf of anderen zeggen.

Ben jij het met me eens, dat wanneer een professioneel vertaler, die grote sympathie heeft voor de Jehova's Getuigen, met een andere vertaling op de proppen komt, dan een professioneel vertaler die zich verbonden weet met de Remonstranten? En misschien zullen ze ook allebei beweren iets "van God te kennen".

Ik vraag mij dus af, of een objectieve vertaling wel mogelijk is, omdat ook vertalers onderling, juist door hun religieuze opvattingen, hun vertalingen "kleuren".
Zonder hier een uitgesproken mening over te hebben, vraag ik mij dus af, of dergelijke eisen aan vertalers moeten worden gesteld.
En wie bepaalt eigenlijk wie "God kent"? De bijbel? Tja, die moet eerst nog vertaald worden. De cirkel is dus rond. Moeilijk!

Stel er moet een vertaling worden gemaakt van een Engelse gebruiksaanwijzing van een Philips breedbeeldtelevisie.
Zou het mogelijk kunnen zijn, dat als een Philips-vertaler hiermee aan de gang gaat, hij vertaalt op bladzij 1: "Gefeliciteerd met uw fantastische aankoop", en dat een onafhankelijk vertaler schrijft: "Gefeliciteerd met uw aankoop"?

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 23 mei 2003 07:01

Gisteren was er in het 6 uur journaal een item hier over. Ze lieten eerst een koor horen die een Psalm zong. En daarna een nieuwe versie. Het klonk inderdaad veel meer op eigentijdse muziek. Maar of ik nu kan zeggen dat de teksten al zoveel beter waren???

Ik kon me ook heel goed vinden in het commentaar van 1 van de koor leden. Die zei, de huidige Psalmen zijn gericht op gemeente samenzang. En de nieuwe versie is juist niet voor samenzang.

Ze willen over een aantal jaar een CD uitbrengen. Daarop alle Psalmen. En ze willen eigenlijk wel in Paradiso optreden. Dat was vroeger een kerk. Dus dat is eigenlijk wel een droom zei die muzikant.

JWW
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JWW » 23 mei 2003 08:08

Cor schreef:Elke tijd heeft zijn eigen muziek, van mij kan het wel, als er maar niks verandert wordt aan de teksten want daar gaat het om en de wijs moet ook herkenbaar blijven, mare waarom niet, de Bijbel wordt ook steeds in de hedendaagse taal uitgegeven, de versie van het Boek is populair.
Dan werkt het ook bij de Psalmen, ik vind het een goed initiatief.

MEt dit plan verandert de inhoud wel degelijk. de woorden worden makkelijker gemaakt en de betekenis gaat er gedeeltelijk uit.
Geen goed plan! :!:

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 23 mei 2003 08:40

De tekst wordt gewoon in de hedendaagse taal neer gezet, we kunnen toch niet eeuwig van die ouderwetse woorden blijven zingen, en dat schuiven onder de tale kanaans.
Zometen snapt niemand meer wat hij of zij zingt en das pas zonde.

Op het het Journaal al een stukje gehoord en het klonk echt goed!!!! :D

joris

Berichtdoor joris » 23 mei 2003 08:49

Ik kon me ook heel goed vinden in het commentaar van 1 van de koor leden. Die zei, de huidige Psalmen zijn gericht op gemeente samenzang. En de nieuwe versie is juist niet voor samenzang.

betekent dit dan ook dat deze 'vernieuwing' past in de modegril om weer cantorijen e.d in de kerk te laten zingen?

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 23 mei 2003 08:53

Dat zou inderdaad best eens zo kunnen zijn.

Ik denk dat de meeste muzikanten tegenwoordig voor een hele kleine groep liederen maken. Dus niet met een paar 100 tegelijk laten zingen. En zoals op het journaal met een gitaar begeleiden dat gaat gewoon niet werken. Maar de melodie die ze gebruikten is niet te doen op een orgel ben ik bang. Niet dat het wat mij betreft een orgel moet zijn, maar het is gewoon een instrument dat geschikt is om zulke grote groepen te begeleiden.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 23 mei 2003 08:55

Waarom willen we allemaal met de tijd meegaan??

Soms snap ik jullie niet helemaal, het ene mag absoluut niet, en over iets te dure kleding heeft iedereen wat aan te merken, want dat is tegen Gods wil in enz enz......Nu willen ze van de psalmen een popversie maken aan daar zijn we het ineens mee eens!! Denk je nou echt dat dit Gods bedoeling is.....het gaat van kwaad tot erger over een paar jaar staan me met zn alle te dansen en tegelijkertijd een psalm te galmen...... mensen dit kan toch niet?!!

joris

Berichtdoor joris » 23 mei 2003 09:00

Ha ikke,

zijn dit jouw zorgen, of die van je ouders?
bedenk dat de psalmen zeker weten spectaculairder klonken toen ze gemaakt werden dan nu hoor. Koop maar eens een cd met muziek uit Israel, dat moet in de buurt komen.
Ik heb vroeger wel eens een videofilm gemaakt. En als ik die nu nog eens weer kijk, dan zou ik heth eel anders doen. omdat er nu andere aparatuur is, mar ook omdat de film veel te rustig is voor in deze tijd. Er zit geen beweging in! En toen ik hem maakte was hij echt geweldig hoor!
nou, zoiets heeft David ook vast wel met zijn psalmen denk je niet?

Trouwens, de tekstne die wij zingen heeft David ook niet bedacht. Dan moet je ook consequent zijn en de teksten zoals zein je bijbel staan zingen, onberijmd dus. Maar dat doen we niet, want wij afgepaste nederlanders willen wel weten waar we aan toe zijn, we willenook het liefst dat de regels op elkaar rijmen.

Ik vind het jammer dat musici dit initiatief nemen. Diemoetne namelijk geld verdienen aan hun project. Ik merk de laatste tijd dat de beroepsmucici en beroepsmuzikanten de kerk als afzetmarkt hebben her ontdekt. Moet ook wel, want anders koopt niemand hun spul meer.

Wat ze nu doen, is iets nieuws verzinnen. Terwijl ze gewoon moeten aansluiten bij de ontwikkelingen die er zijn.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 23 mei 2003 09:00

Ja ik vond het aantal positieve reacties ook al erg hoog.

Natuurlijk mag er van mij een popversie worden gemaakt. Als die maar niet in de kerk hoeven worden gezongen door mij.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 23 mei 2003 09:01

Joris.......wat hebben mn ouders hier mee te maken??

Ik heb mn eigen mening en dat is niet die van mn ouders!!!!!!!

joris

Berichtdoor joris » 23 mei 2003 09:03

Ikke21 schreef:Joris.......wat hebben mn ouders hier mee te maken??

Ik heb mn eigen mening en dat is niet die van mn ouders!!!!!!!

"van kwaad tot erger' gebruikte je. Dat klinkt afgekeken.
weet je zeker dat het erg is? wat is er erg aan precies?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 23 mei 2003 09:11

Afkijken doe ik niet want dan krijg ik een 1!!!

De psalmen die je zingt zijn tot Gods eer, daar hoort geen popversie bij!!! Ik geloof nooit dat God d.m.v. zulke pop psalmen geprezen wilt worden!!

Terug naar “Archief”