marierose schreef:HSP-ers kunnen vaak meer genieten van de natuur, muziek, kunnen stemmingen goed aanvoelen van andere mensen, kunnen vaak goed luisteren naar andere mensen, die mensen genieten vast meer van alle mooie en leuke dingen om hen heen. En HSP is aangeboren het is namelijk erfelijk... Je kunt dan samen met je kinderen lekker de natuur in gaan en samen genieten van alle mooie dingen in de natuur of lekker rustig ontbijten in het weekend met mooie (klassieke) muziek op de achtergrond en dan rustig wakker worden heerlijk toch... En genieten van gezellig in een rustig restaurant met kaarsjes aan... Of naar musea gaan waar aparte mooie dingen te zien zijn of te beleven zijn. (Terwijl dit alle mensen kunnen doen natuurlijk en hoef je niet perse HSP voor te zijn maar het is alleen maar om te zeggen dat HSP alle dingen kunnen doen maar er vaak dubbel van genieten lijkt het wel) Je kunt dan toch genieten van HSP zijn?!

En wat je ook (als je wilt) kan doen er je "werk van maken" bijvoorbeeld in de thuiszorg. Een gestresst persoon kun je vast niet inzetten bij iemand die verdriet heeft of even rustig zijn verhaal wil vertellen of ziek is en het liefst rust om zich heen heeft??!! En een HSP kan dan ook meer voldoening hebben van zijn/haar aparte eigenschap...

jahoor, ik ben heel blij met mijn "gave" van de heer gekregen. maar bedenkt je ook dat rustig in een restaurantje zitten voor mij niet bestaat. laatst gingen we met mijn ouders uit eten. zalproberen te omschrijven wat er toen in mijn hoofd gebeuren.
we komen binnen, waar hang ik mijn jas op, waar gaan we zitten, zijn veel mensen zeg, hmm zelfde plekje als de vorige keer, das vertrouwd lekker. oh er zitten bekenden achter ons, even praatje maken, wat was zijn naam ook alweer???, eten bestellen, wie neemt wat, wat neem ik, zit mijn haar nog goed??? en zo maar door en door en door.
en dit is een belabberde versie van t spel in mijn hoofd. het gaat veel sneller en dat ook nog eens de hele dag door. en door en door.
het is niet allemaal lekker roosjes ruiken in de maneschijn...
het is een gave, maar deze gave heeft ook een flinke keerzijde...