Een heel kleine opmerking tussendoor...
Het is Christus, en dus ook christen, niet kristen...
Moderator: Moderafo's
Jah, das ook het enige wat jullie vrijzinnigen nog over hebben. Wat is daar nou voor lol aan, een godsdienst met een nep-god? Ik bedoel: get real, of geloof wel, of geloof totaal niet. Een beetje suffe tradities houden zonder dat er echt de 'spirit' inzit is echt passé.
Inspector Morse schreef:Jah, das ook het enige wat jullie vrijzinnigen nog over hebben. Wat is daar nou voor lol aan, een godsdienst met een nep-god? Ik bedoel: get real, of geloof wel, of geloof totaal niet. Een beetje suffe tradities houden zonder dat er echt de 'spirit' inzit is echt passé.
Wat is dit nu voor een belachelijke opmerkingJij moet dan wel heel iemand zijn om te kunnen beoordelen of mijn God een nep-God is en dat in mijn eredienst niet de ware "spirit" zit. Een beetje bescheidenheid is toch wel op zijn plaats denk ik zo.
mvg,
http://www.caenen.tk
meid18 schreef:Ik denk dat het voor best moeilijk is om te zeggen welke niet welke wel en waarom wel en waarom niet. Meestal krijg je met je opvoeding en in de kerk bepaalde tradities mee en sommige juist weer niet.
Het ligt er ook aan of je er veel waarde aan hecht of juist niet.
Veel tradities worden vaak verworpen doordat we nu in een modernere wereld leven en het dan zo ouderwets lijkt. Maar daarom kan het je nog wel sterken in je geloof! Is het daarom juis niet goed om af en toe terug te vallen naar dingen die onze voor en voorvoorouders al niet hebben meegemaakt en ingesteld? natuurlijk moet je deze dingen wel vertalen naar nu en niet in een oud gewaat gaan lopen
Je moet gewoon altijd met de bijbel in je hand kijken naar de dingen die er gebeuren in de kerk. Als dan een traditie er voor zorgt dat er houvast ontstaat is die traditie correct, maar als de traditie tegen de bijbel ingaat, of onhoudtbaar is, moet men een traditie ook los durven laten.
Inspector Morse schreef:Je moet gewoon altijd met de bijbel in je hand kijken naar de dingen die er gebeuren in de kerk. Als dan een traditie er voor zorgt dat er houvast ontstaat is die traditie correct, maar als de traditie tegen de bijbel ingaat, of onhoudtbaar is, moet men een traditie ook los durven laten.
hmm hmm, in mijn visie kan ik daar niet helemaal akkoord mee gaan. De Bijbel is ook voor een heel groot stuk traditie, geloofservaringen worden menselijk ingekleurd. Dan weer de God van de legerscharen, dan weer de God van de liefde, dan weer de God van de verdrukten.... Allemaal menseliljke interpretaties van ervaringen, ze zijn zinvol maar kunnen niet doorgaan als onaantastbaar. Ze liggen ook in de lijn van een traditie. Ik probeer de tradities te confronteren met mijn persoonlijk geloofsleven en dan kom ik al een heel end....
mvg,
http://www.caenen.tk
Ik denk dat "teruggaan" per definitie gevaarlijk is.
Toen waren er helemaal geen kerken! Tenminste, niet van die suffe stenen en houten gebouwen met een dominee en ouderlingen.
Als je echt een gave kerk wil beginnen, begin dan een ootmoedige dienende kerk en niet een hoogmoedige prekende kerk.
De rode lijn die tegenwoordig door gemeenten heenloopt, is dat ze vaak denken dat ZIJ hoogstpersoonlijk ZIJ gelijk hebben.
Leraren en herders zijn in eerste plaats dienend en niet ziedend. Ik mis die houding vandaag de dag bij 99,9% van het lerend publiek. Ze verheffen zich door het doen van veroordelende uitspraken, terwijl de ootmoed uit hun mond zou moeten vloeien als honing.
Het orgel - een voor grefo's haast heilig instrument, noodzaak voor een correcte eredienst.
Iemand (bijv. een nieuwsgierige buurtgenoot of een asielzoeker) die zonder hoed in de kerk komt wordt door honderd man aangestaart en kan absoluut nooit bekeert zijn.
Dit is niet als schoppen bedoelt, maar ik heb hiermee aan willen geven dat een traditionele leer een blokkade kan vormen voor de Ware Leer die de Bijbel ons leert.
Het ligt er ook aan of je er veel waarde aan hecht of juist niet.
Is het daarom juis niet goed om af en toe terug te vallen naar dingen die onze voor en voorvoorouders al niet hebben meegemaakt en ingesteld?
joris schreef:jongens, probeer niet bitter te zijn.
in liefde en vrede groeit gerechtigheid, niet in bitterheid/kwaadheid.
vechten voor je kerk is goed. maar vechten voor God is beter. Ga oop zoek naar God en beslis vandaaruit wat voor stappen je moet nemen.
Je kan soms beter een andere gemeente zoeken waar je wél kunt groeien en waar je wél op jouw manier God kan prijzen.
BItterheid is altijd verkeerd.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten