Gij vrouwen, zijt uw eigen mannen onderdanig...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 10 mei 2007 13:29

rosalie83 schreef:
jamillah schreef:Dat denk ik ook niet gezien er in die tijd geen auto's waren..

Ik denk dat hij inderdaad bedoelde wat jij al noemde: eindverantwoordelijk.

Maar goed, niet elke man is hetzelfde en mijn man is gewoon zo schattig om die verantwoording met mij te delen. :)

Is het ook niet meer zoiets als: als de vrouw het niet weet is het aan de man om de uiteindelijke beslissing te maken?
Bedoel je in de praktijk?, volgens mij is een vrouw ook 'bevoegd' om een beslissing te nemen, dan kun je nog gewoon als hulp geschapen zijn voor de man m.i.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 mei 2007 13:30

jamillah schreef:Schiet me nog iets te binnen: De vrouw vóórleven. Maw: het goede voorbeeld zijn en geven.

Staat er ook niet ergens dat de man moet zijn voor de vrouw als Christus is voor Zijn gemeente?
Niet dat dat ooit kan, maar dat je daar in elk geval naar moet streven.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 10 mei 2007 13:30

jamillah schreef:wanneer weet een vrouw nu iets niet.. :lol: 8)

Hahaha, helemaal gelijk in :mrgreen: :wink:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 mei 2007 13:31

André schreef:
rosalie83 schreef:

Maar goed, niet elke man is hetzelfde en mijn man is gewoon zo schattig om die verantwoording met mij te delen. :)

Is het ook niet meer zoiets als: als de vrouw het niet weet is het aan de man om de uiteindelijke beslissing te maken?
Bedoel je in de praktijk?, volgens mij is een vrouw ook 'bevoegd' om een beslissing te nemen, dan kun je nog gewoon als hulp geschapen zijn voor de man m.i.

Ja, natuurlijk kan en mag een vrouw een beslissing nemen, maar ik bedoel, bij een groot dilemma, je wordt het niet eens samen, dan is het denk ik de taak van de man om de knoop door te hakken zeg maar.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 10 mei 2007 13:31

rosalie83 schreef:
jamillah schreef:Schiet me nog iets te binnen: De vrouw vóórleven. Maw: het goede voorbeeld zijn en geven.

Staat er ook niet ergens dat de man moet zijn voor de vrouw als Christus is voor Zijn gemeente?

Ja, in de Efezenbrief, de quote die ik eerder had gegeven: daarom ook mijn opmerking, dat ik denk dat onderdanig zijn makkelijker is dan het zijn als Christus voor Zijn Kerk.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 10 mei 2007 13:31

rosalie83 schreef:

Jazeker, en dat is een nobel streven! Vind ik.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 mei 2007 13:32

jamillah schreef:
rosalie83 schreef:

Jazeker, en dat is een nobel streven! Vind ik.

En dan is het dus heel gaaf voor een vrouw als je man daarnaar streeft!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 10 mei 2007 13:33

Tja, dat is denk ik best moeilijk te omschrijven.
Onderdanig zijn is namelijk niet de sterkste kant van de vrouw.
Wij hebben graag AL de touwtjes in handen, en omdat het een moeilijk punt is voor de vrouw is het met name genoemd.
Zoals het voor een man moeilijk is om zijn vrouw lief te hebben.
Ja hij houd van haar, maar haar openlijk lief te hebben, is een moeilijk punt voor de man.
De vrouw moet onderdanig zijn en de man mag niet heersen.
En als dat goed gaat dan heb je een harmonieus huwelijk.

Hoe dat bij ons zich uit? Wij overleggen over de grote aanschaffen en als mijn man het echt niet wil dan gebeurd het ook niet.
Hij heeft eigenlijk de eindbeslissing.
Maar ik neem ook wel veel beslissingen zonder dat hij daar nu perse een stem in wil hebben. Wat eten we b.v.
Verder zie ik hem als het hoofd van ons gezin.
Ik heb respect voor hem en wat hij doet.

Maar auto rijden doe ik meestal, omdat hij gewoon de weg kwijt raakt.
En niet echt van autorijden houd. Hij is de kaartlezer en heeft altijd al heel de route uitgezocht.

Ook Bijbel lezen en bidden en danken doen wij allemaal om de beurt.
Maar als wij visite hebben tijdens het eten is hij het die het doet.
Hij bid ook altijd op de verjaardagen.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 10 mei 2007 13:35

Juist ja. Maar nu weten we nog steeds niet wat men precies onder onderdanigheid verstaat. Taakverdeling oid? En wat te denken van het seksuele aspect? Moet de vrouw maar aanschuiven zodra meneer zin heeft? Dat hoor je nog wel eens namelijk.

Edit: Ik reageerde niet op Tante Torltel.
Laatst gewijzigd door Smurffie op 10 mei 2007 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.

André

Berichtdoor André » 10 mei 2007 13:35

rosalie83 schreef:
André schreef:
rosalie83 schreef:

Ja, natuurlijk kan en mag een vrouw een beslissing nemen, maar ik bedoel, bij een groot dilemma, je wordt het niet eens samen, dan is het denk ik de taak van de man om de knoop door te hakken zeg maar.
Toch kan dat in de praktijk soms niet werken, stel het dilemma loopt uit op een echtscheiding........

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 mei 2007 13:43

André schreef:
rosalie83 schreef:
André schreef:
rosalie83 schreef:

Toch kan dat in de praktijk soms niet werken, stel het dilemma loopt uit op een echtscheiding........

Dat gaat wel heel ver vind ik! Ik bedoel, wij hebben soms wel eens iets waarvan we allebei iets anders willen. 9 van de 10 keer komen we gewoon uit. Maar als we écht perse ons eigen idee willen volgen, dan vinden wij het de taak van hem om dan een besluit te nemen. En soms besluit mijn man dan mijn idee te doen! En soms die van hemzelf. Nouja, daar komt in mijn ogen geen echtscheiding van. Dit zijn toch ook dingen die je voor je huwelijk bespreekt met elkaar? Hoe je daar mee om zult gaan?

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 10 mei 2007 13:44

Smurffie schreef:En wat te denken van het seksuele aspect? Moet de vrouw maar aanschuiven zodra meneer zin heeft? Dat hoor je nog wel eens namelijk

Hahaha, ik vind dat aanschuiven wel grappig verwoord. Ik denk wel dat echtgenoten een zekere verantwoordelijkheid naar elkaar toe hebben, maar dat betekent in mijn ogen dus niet dat een man het lichaam van zijn vrouw zomaar kan gebruiken tot zijn seksuele genoegen. Maar dan kom je weer in het gebied van: je vrouw liefhebben zoals Christus zijn kerk liefheeft. Het werkt van beide kanten zeg maar. Enne, als de vrouw zin heeft, moet de man zeker aanschuiven ;) :mrgreen:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 mei 2007 13:44

Smurffie schreef:Juist ja. Maar nu weten we nog steeds niet wat men precies onder onderdanigheid verstaat. Taakverdeling oid? En wat te denken van het seksuele aspect? Moet de vrouw maar aanschuiven zodra meneer zin heeft? Dat hoor je nog wel eens namelijk.

Als er staat in de bijbel dat de man moet zijn voor zijn vrouw als Christus voor Zijn gemeente, dan lijkt me de situatie die jij schetst niet het geval.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 10 mei 2007 13:48

André schreef:Toch kan dat in de praktijk soms niet werken, stel het dilemma loopt uit op een echtscheiding........

1 dilemma uitlopen op een scheiding? Ik vind dat erg moeilijk om voor te stellen :? Maar ik wil niemand kwetsen, indien het bij hun het geval is geweest.
Ik denk niet dat ik het zover zou laten komen....ik had hem dan toch wel de keuze laten maken, zoals Rosalie83 al zei.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mei 2007 13:52

Toevallig las ik pas het huwelijksformulier nog eens door en ik kan me niet voorstellen dat mensen in deze tijd daar volmondig ja op zeggen. Er zijn er genoeg die dat doen, maar volgens mij zijn er zeer weinig die er in de praktijk ook naar leven.

LauraC schreef:Soms krijg ik wel een gevoel van: nu moet ik inbinden, wat ik nu zeg ondermijnt zijn 'gezag'/'mannelijkheid'.

:shock: Vreselijk, ik zou echt op geen enkele manier gezag willen uitoefenen over mijn vriendin en ik hou ook niet van mannen die zich snel aangetast voelen in hun 'mannelijkheid'. Maar daar heb ik zelf dan ook nooit last van.

Smurffie schreef:Juist ja. Maar nu weten we nog steeds niet wat men precies onder onderdanigheid verstaat. Taakverdeling oid? En wat te denken van het seksuele aspect? Moet de vrouw maar aanschuiven zodra meneer zin heeft? Dat hoor je nog wel eens namelijk.

Onderdanigheid heeft in seksuele zin vaak weer een andere betekenis en kan juist erg bevredigend zijn, voor mensen die daarvan houden. Maar dat heeft dan weer niets te maken met dat een van beiden moet 'aanschuiven' wanneer de ander het belieft.

Terug naar “Archief”