Moderator: Moderafo's
Machiavelli schreef:Bron voor dat onderzoek? Daarnaast is het 'ervaren van God' een behoorlijk vage definitieHero schreef:Jongeren vertrekken, wanneer ze tussen hun 11e & hun 14e : niets van God, ervaren hebben ...!!!
Jort schreef:Inderdaad nemen naar mijn idee de kerken dit signaal niet serieus genoeg. Zeker een kerk als de PKN zal in grote financiele problemen kunnen komen. Mijn eigen ervaring is dat bijv. binnen de Hervormde Kerk bij veel gemeenten (behalve GB en conf.) alleen maar ouderen zitten. Bij gereformeerde kerken schijnt dat ook zo te zijn....
Wat de "gereformeerde gezindte" betreft denk ik dat deze wel zal blijven bestaan, maar dat de aantrekkingskracht van zowel wereld als charismatisch christendom erg groot is. Verder daalt het geboorteaantal daar, zodat ook daar een daling zal optreden. Sluiting van refoscholen op termijn kan negatieve gevolgen hebben voor ontkerkelijking. Sowieso zal er meer openheid komen, o.m. door veel hoger opleidingspeil, wat de gezindte een heel ander aanzien geeft da 50 jaar terug: is het nog wel hetzelfde?
Wat de evangelische gemeenten betreft waar ik hier over lees, ik heb er wienig zicht op maar of krijg de indruk dat in veel van die gemeenten een soort evangelische vrijzinnigheid optreedt.
Nee, wat de kerk in Nederland betreft ben ik bepaald negatief.
Ik denk dat we de meelopers gaan kwijt raken, maar dat vooral jongren nu niet meer automatisch in de kerk blijven , maar er bewust voor kiezen en dan vol overgave méédoen, actief zijn.
Marnix schreef:Jort schreef:Inderdaad nemen naar mijn idee de kerken dit signaal niet serieus genoeg. Zeker een kerk als de PKN zal in grote financiele problemen kunnen komen. Mijn eigen ervaring is dat bijv. binnen de Hervormde Kerk bij veel gemeenten (behalve GB en conf.) alleen maar ouderen zitten. Bij gereformeerde kerken schijnt dat ook zo te zijn....
Wat de "gereformeerde gezindte" betreft denk ik dat deze wel zal blijven bestaan, maar dat de aantrekkingskracht van zowel wereld als charismatisch christendom erg groot is. Verder daalt het geboorteaantal daar, zodat ook daar een daling zal optreden. Sluiting van refoscholen op termijn kan negatieve gevolgen hebben voor ontkerkelijking. Sowieso zal er meer openheid komen, o.m. door veel hoger opleidingspeil, wat de gezindte een heel ander aanzien geeft da 50 jaar terug: is het nog wel hetzelfde?
Wat de evangelische gemeenten betreft waar ik hier over lees, ik heb er wienig zicht op maar of krijg de indruk dat in veel van die gemeenten een soort evangelische vrijzinnigheid optreedt.
Nee, wat de kerk in Nederland betreft ben ik bepaald negatief.
En, hoe zou dat komen? Ligt het misschien ook voor een deel aan ons? Waarom zijn er zo weinig jongeren in sommige kerken? Krijgen ze wel genoeg aandacht bijvoorbeeld? En waarom is de aantrekkingskracht van de wereld en het charismatisch christendom zo groot? Heeft het er misschien ook mee te maken dat onze aantrekkingskracht zo klein is? Evangelischen stralen wel een hoop uit... liefde, warmte, het evangelie wordt niet in een voor velen onbegrijpelijke verpakking gestopt.We kunnen vraagtekens zetten bij de leer, maar wel kunnen wel leren van hun inzet en ijverigheid waarmee ze blijkbaar toch een hoop christenen en niet-christenen weten te bereiken.
Jo'tje schreef:Je moet het natuurlijk wel wíllen zien.
Een gemeente hoort ook een soort familie te zijn.
Een goed functionerende gemeente is zelfs veel meer dan dat.
En het is onzin te denken dat het onmogelijk is daar de jongeren bij te blijven betrekken.
Jo'tje schreef:Eén lichaam klinkt mij nog closer in de oren dan een familie. Het is dus maar wat je zoetig vindt...
En ik weet zeker dat er heel erg veel mogelijkheden zijn om én één van leer te blijven, en je jonge gemeenteleden voldoende aandacht te geven.
Het is belangrijk daar een goed evenwicht in te vinden, maar het is zeker niet onmogelijk.
Anders zou een kerk niet met complete gezinnen zijn opgebouwd, dat zou dan iets worden vanaf 12 jaar ofzo?
Jezus zegt 'laat de kinderen tot Mij komen'. Sta ze dat dan ook niet in de weg. Het is een hele standaard tekst hier, maar volgens mij geen onbelangrijke om te noemen. De timing waarop Jezus dit zegt is namelijk best bijzonder. Juist op het moment dat de ouderen en slimmeriken vonden dat de kinderen even buiten spel moesten blijven, nam Jezus tijd voor hen. En alle grote mensen stonden erbij. Misschien dat we daar juist eens flink van moeten leren.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten