Christian Culture only?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 14 dec 2006 16:17

rafaell schreef:Ja en als we ook alleen nog maar expliciet christelijke zaken mogen bespreken dan denk ik niet dat ik me hier nog erg thuis zal voelen :?

Eensch!
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

rafaell

Berichtdoor rafaell » 14 dec 2006 16:22

Ik vind dat de gebruikers récht hebben op duidelijk en consistent beleid, ofwel een gedegen beleidsplan dat inzichtbaar is.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 14 dec 2006 16:44

Mmm, mijns inziens is dit topic, zij het misschien ietwat beknopt toch vrij duidelijk. Lees ook eens de twee links die in het tweede bericht door Henk worden aangehaald.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 dec 2006 17:00

Floefloe schreef:Mmm, mijns inziens is dit topic, zij het misschien ietwat beknopt toch vrij duidelijk. Lees ook eens de twee links die in het tweede bericht door Henk worden aangehaald.

het zal wel aan mij liggen, maar ik haal daar niet uit dat er alleen over christelijke kunst-, cultuur- en muziekuitingen mag worden gesproken. En als dat wel bedoeld wordt dan is daar nooit naar gehandeld.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 14 dec 2006 17:01

Maar Floefloe, kun jij me dan misschien uitleggen waarom (met de door jou aangehaalde regels in het achterhoofd) diverse muziektopics sneuvelen, terwijl meerdere filmtopics al lange tijd ongehinderd floreren?

Collateral

Berichtdoor Collateral » 14 dec 2006 17:22

Floefloe schreef:Ik begrijp dat jullie het er niet mee eens zijn. Maar enige tijd is deze algemene regel vastgesteld. Dat deze regel niet in alle eerste postings van de door Collateral gelinkt topics staat houdt niet in dat de regel niet geldt. Er is al een aantal keren, ook in die topics, aan de hand van deze regel gemodereerd.

Welja. Hoeveel procent van de genoemde bands in die topics is uitgesproken christelijk? Ik heb nooit gezien dat er iets is gemodereerd, dus het zal waarschijnlijk niet meer zijn dan één of twee bands die op een begrijpelijke manier niet door de beugel konden.

Overigens zijn er ook een aantal moderators die het over seculiere bands gehad hebben, maar gezien het lukrake 'beleid' van de afgelopen tijd kan ik me prima voorstellen dat die er zelf ook weinig meer van snappen. :roll:

Floefloe schreef:Mmm, mijns inziens is dit topic, zij het misschien ietwat beknopt toch vrij duidelijk. Lees ook eens de twee links die in het tweede bericht door Henk worden aangehaald.

Kun je de delen die over muziek gaan even quoten?

sela

Re: Christian Culture only?

Berichtdoor sela » 14 dec 2006 17:22

Klaas schreef:Naar aanleiding van de discussie over de top 10 muzieklijstjes in Kunst, Cultuur en Muziek, zou ik graag willen weten wat het formele standpunt is t.a.v. dit hele forum.
Is het de bedoeling dat hier alleen christelijke kunst-, cultuur- en muziekuitingen worden behandeld of mogen we hier verder kijken dan het christelijke wereldje.
Ik heb altijd het idee gehad dat het ok was om verder te kijken dan dat en in de praktijk gebeurt dat dan ook. Er wordt veelvuldig gerefereerd aan niet-christelijke muziek, films, literatuur etc. Er is ooit ingegrepen in het ‘concerten die komen’ en daarvan is toen expliciet gezegd dat het om concerten van christelijke artiesten zou moeten gaan. Ik heb dit altijd gezien als uitzondering op de rest (waar ik prima mee kon leven) en niet als algemene regel.

Nu wordt echter gesteld dat dit een algemene regel zou zijn en dat er alleen christelijke muziek besproken mag worden. Voor mij is dit nieuw en den geen goed nieuws.
Mijn vraag is of dit echt de bedoeling is en als dat zo is hoe er dan omgegaan zal worden met andere kunstuitingen als literatuur en film.

Meningen van medegebruikers zijn uiteraard welkom!

ergens een zorgelijke ontwikkeling.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 14 dec 2006 17:24

Ja het is niet erg overzichtelijk, wanneer komt er gewoon een goed document i.p.v. steeds maar ergens op verder te breien tot men door de bomen het bos nie tmeer ziet?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 dec 2006 17:47

Ergens begrijp ik de overweging wel ik kan mij namelijk voorstellen dat men liever niet heeft dat er gebruikers zijn die allerhande bands spuien die gewoon intens gaaf zijn en je daar mensen die vallen onder de gereformeerde gezindte van je aftrapt. Een zuiver tactisch/'commerciële' overweging is dan om het praten, aanprijzen en verspreiden van nietchristelijke bands te verbieden. (het moge duidelijk zijn dat ik het jammer vindt).

Ik begrijp het wel, maar ik begrijp dan niet dat er een soort spagaat is als het gaat over andere kunstuitingen die ook óf niet in gereformeerde gezindtestraatje passen vanwege vermeende antichristelijkheid (of om: wat een boer niet kent dat eet hij niet). Hierbij valt te denken aan het bespreken van films (en nee niét de natuurfilms op Discovery.. ahoewel dat TV is), het bespreken van kunstexposities, gospelconcerten (ook dat past niet in het gereformeerdegezindtestraatje).

Ik vind het jammer, maar zal dan maar niet meer praten over het gros van de muziek, films, schilderijen en andere kunstuitingen door nietchristenen. Wat ik mij overigens nu wel afvraag is of ik voor de fotowedstrijd het nummer 'The Boy Who Wanted To Be a Real Puppet' van Sonata Arctica of 'Master of Puppets' van Metallica uit te beelden?

P.S. ooit heeft een refowebber de domeinnaam 'Refolutie.nl' geregistreerd, misschien is het geen gek idee om daar vanuit christelijk oogpunt kritisch seculiere en christelijk muziek te reviewen op, zowel tekstueel als muzikaal.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 14 dec 2006 18:05

W.b. censuur neig ik te zeggen dat dit tot verarming leidt. Onlangs had ik het voorrecht iets samen te doen met een gozer die deel uitmaakt van the beauty room.

Ik ontmoette hem als christenbroeder en de naam van zijn band deed geen enkele bel rinkelen. Totdat ik thuis de hoes van een verzamelalbum bekeek. Ik schrok dat hij met grote namen uit mijn verzameling samenwerkte. Er zijn zo veel mensen die gewoon doen wat ze moeten doen --> being out there for the people. Deze mensen kiezen om niet via de christelijke muziekindustrie hun weg te gaan. Zo komen we nooit via fijne christelijke blaadjes te weten dat ze ook 'fijn' christen zijn, en daarmee een veilige optie om je euro's aan te spenderen.

Toch valt hun muziek mij blijkbaar onbewust op. Ik hoor de track "holding on" en denk: dit hebben de mensen nodig. Anyway --> haal dat album!!! Liefhebbers van Zero7 . . . haal dat album!!!

one luv, Scape

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 14 dec 2006 18:18

Een overweging die ik me kan voorstellen (ik ben geen kunst mod, maar weet wel wat er een beetje speelt) is dat bespreking van niet-Christelijke muziek/films e.d. okee is als de boodschap ook ter sprake komt. Echter aanprijzen is dat niet.
Top 10 lijstjes zitten dicht tegen het aanprijzen aan. Daarom dat soort lijstjes liever niet hier, als het niet duidelijk om muziek van en/of voor Christenen gaat (Dit laatste om te voorkomen dat op een gegeven moment ook Rammstein, Stones, Black Sabbath e.d. aangeprezen gaan worden, of bands die niemand van ons kent maar een soortgelijke inhoud van boodschap hebben).

Films bespreken is inderdaad wat dubieus vanuit dit oogpunt, maar in de meeste filmtopics en boekentopics wordt wel aangegeven waarom de film de moeite waard is en spelen voornamelijk inhoudelijke argumenten een grote rol en niet in de eerste plaats de technische (waar ik muzikaliteit voor het gemak ook maar onder schuif)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 14 dec 2006 18:21

parsifal schreef:Een overweging die ik me kan voorstellen (ik ben geen kunst mod, maar weet wel wat er een beetje speelt) is dat bespreking van niet-Christelijke muziek/films e.d. okee is als de boodschap ook ter sprake komt. Echter aanprijzen is dat niet.
Top 10 lijstjes zitten dicht tegen het aanprijzen aan. Daarom dat soort lijstjes liever niet hier, als het niet duidelijk om muziek van en/of voor Christenen gaat (Dit laatste om te voorkomen dat op een gegeven moment ook Rammstein, Stones, Black Sabbath e.d. aangeprezen gaan worden, of bands die niemand van ons kent maar een soortgelijke inhoud van boodschap hebben).

Films bespreken is inderdaad wat dubieus vanuit dit oogpunt, maar in de meeste filmtopics en boekentopics wordt wel aangegeven waarom de film de moeite waard is en spelen voornamelijk inhoudelijke argumenten een grote rol en niet in de eerste plaats de technische (waar ik muzikaliteit voor het gemak ook maar onder schuif)

Zoiets bedoelde ik dan ook, fijn uitgelegd :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 dec 2006 18:46

maar in de meeste filmtopics en boekentopics wordt wel aangegeven waarom de film de moeite waard is en spelen voornamelijk inhoudelijke argumenten een grote rol en niet in de eerste plaats de technische (waar ik muzikaliteit voor het gemak ook maar onder schuif)
Kijk ik hou persoonlijk (zoals men onderhand wel weet) van een potje hoofdbrekende en nekbrekende hardcore en metal.. Daarbij let ik in eerste plaats op de muziek maar in de tweede plaats op de tekst.

Zomaar een gedachte: zou er ruimte zijn om bands die nietchristelijk zijn te benaderen als tekstuele kunst waarbij de muzikale kant wordt benaderd als ondersteunend voor de tekst? Als ik denk aan een doodnormaal Nederlands of Engels gedicht kom ik nooit zo ver mee. Maar denk ik bijvoorbeeld aan Child in Time van Deep Purple...

Dat vind ik nou poëzie ten top... met als ultiem extraatje de muziek ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Carpento
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Carpento » 14 dec 2006 19:00

Hear, hear !

Carpento schreef:Er wordt altijd naar de regels gewezen als het op dit soort zaken aankomt, maar die voldoen naar mijn idee helemaal niet. Grijze gebieden in de regels worden nooit echt helder ingevuld, en de schijn van willekeur ligt dan nadrukkelijk op de loer.

Een verwijzing naar de regels, met daarin een verwijzing naar a) een topic van 13 pagina's -regels moet je makkelijk kunnen vinden- b) een topic met alleen een wazig algemeen statement, waarmee je lekker kunt wouterbossen.

met alle winden meewaaien dus

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 14 dec 2006 19:17

Het forum van RefoWeb is in eerste instantie bedoeld voor jongeren vanuit de gereformeerde gezindte. Zij kunnen er met elkaar discussiëren of in gesprek gaan over o.a. geloof, liefde, politiek of gewoon een minder serieus onderwerp. Verder is iedereen in principe van harte welkom. Men is natuurlijk wel te gast en hoort zich als zodanig te gedragen. Dus met respect voor elkaar en met inachtneming van de regels. Het actief promoten van een niet-bijbelse leer is verboden.

Aangezien iedereen welkom is op Refoweb, heeft dat als consequentie dat er soms ook minder reformatorische geluiden te horen zijn. Wat dat betreft is er dus geen verschil tussen de virtuele wereld van dit forum en het dagelijks leven. Evenals we in het dagelijks leven andersdenkenden tegenkomen, gebeurt dat dus hier ook. Dat doen we bewust:

1) Jongeren worden gedwongen om over hun eigen geloof en principes na te denken, dit onder woorden te brengen en te verdedigen.

2) Jongeren krijgen zo een uitgelezen mogelijkheid om hun geloof uit te dragen aan andersdenkenden.

De forumleden zelf dragen dus ook een grote verantwoordelijkheid. Zij hebben, naast de moderatoren, ook een taak om het reformatorische karakter van dit forum op een acceptabel niveau te houden.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Terug naar “Archief”