Afgesplitst van tarot e.d.: Verlost zijn uitstralen/voelen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 01 nov 2006 11:01

Kurtyo schreef:En ik kan me zijn afkeer wel voorstellen. (Al ben ik meer gecharmeerd van de orthodoxe/reformatorische manier van preken dan van de manier van preken in vrijzinnig protestantse of evangelische kringen.)

Waarom ben je niet of minder gecharmeerd van preken in Evangelische kringen?
Afbeelding

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 01 nov 2006 11:04

Kurtyo schreef:

Het is wel heel apart om zulke zwakke eigenschappen aan God toe te kennen.

Laten we dit maar exegese van de koude grond noemen. Waarom zou God zwak zijn als Hij mensen straft die Hem verlaten?

Ik daarentegen heb er heel wat meer beluisterd, met regelmaat zelfs. En ik kan me zijn afkeer wel voorstellen.

Ik ken heel wat meer refodominees die veelzijdig, dan eenzijdig preken. En ook ik heb er aardig wat beluisterd, in alle kerkverbanden.

En in het bericht van jou waar ik op reageerde was niet eens een bijbels argument te vinden, slechts onware woorden die een zekere onkunde op dit gebied ten toon spreiden.

Het is waar dat ik geen Wiccadeskundige ben. Dat wil ik ook graag zo houden. Wat ik er van lees en hoor (ook van de alhier aanwezige ervaringsdeskundigen), is genoeg om te constateren dat het hier om het domein van de slang gaat.

En ach, wie gaat er bepalen wie naamchristen en wie echt christen is? Ik vind het begrip naamchristen een bijzonder leeg en onzinnig begrip.

Wel, dat past dan aardig bij de naam.

Er zijn zelfs meer fatsoenlijke niet-christenen dan christenen, vermoed ik wel eens. Vertrouwen moet je verdienen, en de medemens doet dat niet echt, of wel?

Als Paulus zegt dat we allen onnutte mensen zijn, onbekwaam tot enig goed, ben ik bereid om hem van harte te geloven. Dat komt omdat ik mezelf hierin heb leren kennen.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 nov 2006 14:43

Omega schreef:Optimatus schreef:

Ik kan echter niet zeggen dat ik me heel erg verlost van ellende, afgunst en somberheid voel als ik door diverse meer reformatorische dominees heb laten voorhouden hoe ellendig ik ben.

Dalethvav schreef:

God is wel goed, maar Zijn grondpersoneel deugt niet.....

Prima antwoord Dalethvav, hoewel we Optimatus na het horen van 3 van de 1000 refodominees nu ook niet weer als een deskundige op dit terrein kunnen beschouwen... Gelukkig zijn er ook genoeg andere geluiden te beluisteren. Nog afgezien het feit dat Optimatus inderdaad van veel ellende, afgunst en somberheid verlost moet worden ;-)

Me dunkt dat dit toch een vrij zwak antwoord van de zijde van Omega is, temeer daar ik wellicht toch wel meer dan drie (en ook meer dan tien) refodominees beluisterd heb en tevens ook nog in diverse refo-kerkgemeenschappen. Sterker nog, ik krijg een klein beetje de indruk dat Omega behoudens een uitstapje in Slowakije en in Utrecht zelf nauwelijks meer kerkgemeenschappen dan zijn eigen PKN (waar hij zelf HHK is overigens) heeft onderzocht noch bezocht of, indien toch, voornamelijk Hersteld-Hervormde oogklepjes opgehad heeft.

Als ik de diverse dominees reformatorischer kerken beluister, beluister ik toch een vrij eenduidige, helaas soms ook vrij eenzijdige wijze van verkondigen. Het is de toon die de muziek maakt: als de liefde van Christus nu eens echt goed gepredikt zou worden, dan zou de reformatorische gezindte ook veel meer mensen van buiten aantrekken en niet alleen door een stevig geboortencijfer op peil gehouden worden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 01 nov 2006 22:18

Meer dan tien beluisterd? Van de ruim 1000? Dan spreken we dus over 1 procent van het totaal. Dan moeten we inderdaad constateren dat je een deskundige bent op dit gebied. :wink:

Het is de toon die de muziek maakt: als de liefde van Christus nu eens echt goed gepredikt zou worden, dan zou de reformatorische gezindte ook veel meer mensen van buiten aantrekken en niet alleen door een stevig geboortencijfer op peil gehouden worden.

Als je kennis van de Evangeliën evenredig is aan het percentage refodominees dat je hebt beluisterd, dan heb je vast deze tekst gemist: "Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden."
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 nov 2006 22:41

Je kan niet ontkennen Omega dat de liefdee van Jezus voor ons maar weinig doorklinkt in de preken in de reformatorische kerken. In de zondagdiensten krijg ik de ellende te horen en op de jongerenavonden de verlossing en liefde. Zo probeer ik er evenwicht in te brengen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 nov 2006 23:53

Omega schreef:Meer dan tien beluisterd? Van de ruim 1000? Dan spreken we dus over 1 procent van het totaal. Dan moeten we inderdaad constateren dat je een deskundige bent op dit gebied. :wink:

Wil jij nu beweren dat men binnen de refoscene zo enorm veel verschillende dingen verkondigt dat het horen van 10 dominee's niet eens een redelijk beeld geeft van de scene als geheel?

Dat geeft toch te denken over die drie forumulieren van enigheid..

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 02 nov 2006 11:50

Aragorn schreef:
Omega schreef:Meer dan tien beluisterd? Van de ruim 1000? Dan spreken we dus over 1 procent van het totaal. Dan moeten we inderdaad constateren dat je een deskundige bent op dit gebied. :wink:

Wil jij nu beweren dat men binnen de refoscene zo enorm veel verschillende dingen verkondigt dat het horen van 10 dominee's niet eens een redelijk beeld geeft van de scene als geheel?

Die zit...

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 02 nov 2006 12:05

Aragorn schreef:

Dat doet het niet nee. Stel dat Optimatus 9 HHK dominee's en 1 GG dominee heeft gehoord, heeft hij geen duidelijk beeld.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 nov 2006 12:23

L'être extraterrestre schreef:
Aragorn schreef:

Dat doet het niet nee. Stel dat Optimatus 9 HHK dominee's en 1 GG dominee heeft gehoord, heeft hij geen duidelijk beeld.

Beluisterd: Gereformeerde Bond, Gereformeerde Gemeenten, Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Hersteld-Hervormde Kerk. Me dunkt dat ik, als niet-refo, toch een vrij aardige verscheidenheid aan reformatorische predikanten aan mij voorbij heb zien trekken.

Voorts heb ik ook op prekenweb.nl wel eens een en ander afgeluisterd alsmede op audioserver.nl. Het verwijt dat ik me niet heb ingelezen/ingeluisterd in de reformatorische gezindte danwel een volslagen leek ben, werp ik met walging verre van mij en wel in de richting van wie dit verwijt komt.

Gisteren nog heb ik anderhalf uur Zeist beluisterd en ik heb daar dingen gehoord waar ik gewoon kwaad over werd. Het is allemaal prima, dat verlossing een persoonlijke zaak is - maar over het je naaste liefhebben werd met geen woord gesproken, het werd zelfs niet eens aangemoedigd. Er werd mijns inziens een akelig, kil, a-sociaal en individualistisch geloof gepredikt, de wereld doet er blijkbaar niet toe en de liefde die in de reformatorische standaardfrases werd gepredikt kwam op mij meer over als een soort S/M op hele noten. De totale desinteresse in de wereld om ons heen - de schepping - droop er met klodders smeersel vanaf, maar het meest trof me nog de complete, ja, totale ontkenning van Gods schepping. "Want Uw goedertierenheid is beter dan het leven;" (ps 63:4a). Totaal uit het verband van de rest van de psalm gerukt.

Er werd niet alleen wereldmijding, maar bijna wereldhaat gepredikt. God alle eer, jawel, dat steun ik, maar je eert God niet door alleen maar "God, u bent er voor mij, stinkende zondaar" te roepen. Nee, nee, nee! Mattheüs 25:31-46 werd compleet verworpen door de Dienaar des Woords. Vers 40 werd vernietigd in deze preek: "En de Koning zal antwoorden en tot hen zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij dat Mij gedaan."

Maar daar werd met geen woord over gepredikt. Wereldmijding, wereldhaat, dat was het. Ik vind het een schande.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 02 nov 2006 12:28

Ik raad je Ds. H. Klomp aan. Die heb je nog niet gehoord. Ellende, verlossing en dankbaarheid in een preek korter dan 3 kwartier...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 nov 2006 12:36

L'être extraterrestre schreef:Ik raad je Ds. H. Klomp aan. Die heb je nog niet gehoord. Ellende, verlossing en dankbaarheid in een preek korter dan 3 kwartier...

Dank je stichtelijk, ik heb nog nooit zo gehunkerd naar een oprechte, eerbiedige, oud-katholieke dienst als gisteravond. Zondag, ZONDAG mag ik weer orgel spelen in een kerkje, zo groot als een bescheiden huiskamer, waar ongeveer 17 mensen zich met hart en ziel inzetten voor hun kleine kerkgemeenschap, waar iedereen gewoon kan komen zoals-ie is, waar Gods Woord en Sacrament met liefde, vreugde en betrokkenheid in al zijn schoonheid worden bediend.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 02 nov 2006 12:41

Optimatus schreef:
L'être extraterrestre schreef:Ik raad je Ds. H. Klomp aan. Die heb je nog niet gehoord. Ellende, verlossing en dankbaarheid in een preek korter dan 3 kwartier...

Dank je stichtelijk, ik heb nog nooit zo gehunkerd naar een oprechte, eerbiedige, oud-katholieke dienst als gisteravond. Zondag, ZONDAG mag ik weer orgel spelen in een kerkje, zo groot als een bescheiden huiskamer, waar ongeveer 17 mensen zich met hart en ziel inzetten voor hun kleine kerkgemeenschap, waar iedereen gewoon kan komen zoals-ie is, waar Gods Woord en Sacrament met liefde, vreugde en betrokkenheid in al zijn schoonheid worden bediend.
Jij bent net zo godslasterlijk bezig als een groot aantal christenen. Met geheven borst omlaag kijken naar andere gelovigen andere mensen die God dienen. Wie ben jij om te bepalen dat jullie kleine, maar stichtelijke kerkje wel tot Gods eer bezig is? Dat vind jij, maar wat God vind heb ik je nog niet horen zeggen. En als jullie kerkje zo mooi is, waarom zijn er dan wel 17 leden? Ik denk dan meer aan 1700 leden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 nov 2006 13:08

Optimatus schreef:

Jij bent net zo godslasterlijk bezig als een groot aantal christenen. Met geheven borst omlaag kijken naar andere gelovigen andere mensen die God dienen. Wie ben jij om te bepalen dat jullie kleine, maar stichtelijke kerkje wel tot Gods eer bezig is? Dat vind jij, maar wat God vind heb ik je nog niet horen zeggen. En als jullie kerkje zo mooi is, waarom zijn er dan wel 17 leden? Ik denk dan meer aan 1700 leden.

Omdat er niet meer dan 25 mensen in de kleine kerkje passen - het is niet mijn kerkje, ik ben er alleen gastlid. Verder begrijp jij (wederom) niet wat ik schrijf. Ik schrijf namelijk dat ik enorm verlang naar zondag omdat ik dan weer in dat kleine kerkje mag spelen. Als anderen naar Ds. Klomp willen luisteren en dat graag met 1700 man willen doen, dan is dat prima, ik zeg alleen dat ik me daar niet thuisvoel. Het idee met 1700 man in een kerk te zitten alleen al... Dat zijn meer mensen dan er in het dorp waar ik woon, wonen.

Eerst lezen, dan vragen. Niet oordelen. En me dunkt dat jij niet degene bent die bepaalt of ik godslasterlijk acteer of niet, jij kent mij niet en wat mij betreft blijft dat zo.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 02 nov 2006 13:23

Optimatus schreef:
Optimatus schreef:

Omdat er niet meer dan 25 mensen in de kleine kerkje passen - het is niet mijn kerkje, ik ben er alleen gastlid. Verder begrijp jij (wederom) niet wat ik schrijf. Ik schrijf namelijk dat ik enorm verlang naar zondag omdat ik dan weer in dat kleine kerkje mag spelen. Als anderen naar Ds. Klomp willen luisteren en dat graag met 1700 man willen doen, dan is dat prima, ik zeg alleen dat ik me daar niet thuisvoel. Het idee met 1700 man in een kerk te zitten alleen al... Dat zijn meer mensen dan er in het dorp waar ik woon, wonen.

Eerst lezen, dan vragen. Niet oordelen. En me dunkt dat jij niet degene bent die bepaalt of ik godslasterlijk acteer of niet, jij kent mij niet en wat mij betreft blijft dat zo.
Ik weet niet wie wie hier niet begrijpt, maar jij begrijpt mij nu niet.

Met Ds. Klomp was ik van goede wil om je op een vriendelijke manier een goede, lieve dominee kenbaar te maken. Maar hoe ik iets ook breng, vriendelijk of niet, jij loopt altijd alles af te kraken. Enig idee hoe frustrerend en teleurstellend dat is? Ik zei helemaal niet dat je naar die dominee MOET gaan, het was een tip. Zo van, als je ooit nog eens naar een reformatorische dominee wilt luisteren, is hij echt een goede 'keuze'.

Over de zondag, nee dat begreep ik inderdaad niet. Dat komt misschien ook door jouw schrijfstijl, want dingen komen nooit van 1 kant.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 nov 2006 13:37

Kijk, dat verheldert de zaak al enigszins. Bedankt :)

Ik zal de tip dan ook opvolgen als hij hier in de buurt is. Van welk kerkgenootschap is hij lid?

Terug naar “Archief”