geloof op een lager pitje

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 02 nov 2006 19:15

Ook ik ga iedere week met veel plezier naar de samenkomst!
maar ik zou wel eens willen weten wat er bedoeld wordt "dat christelijk gedoe." Wordt daar het geloof als zodanig mee bedoeld of het hele gebeuren en alle rituelen van de kerk????
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 nov 2006 19:18

Met plezier zelfs!

Ik kan zeggen: ik heb soms wel eens dat ik denk "We motten weer speulen", maar als je dan weer bezigbent, dan merk je dat je op je goeie plekkie zit: de orgelbank.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 nov 2006 19:42

salty schreef:Ook ik ga iedere week met veel plezier naar de samenkomst!
maar ik zou wel eens willen weten wat er bedoeld wordt "dat christelijk gedoe." Wordt daar het geloof als zodanig mee bedoeld of het hele gebeuren en alle rituelen van de kerk????

Tja, eigenlijk alles.... maar vooral
* de onenigheid onder christenen
* alle dingen eromheen die niet met de essentie te maken hebben
* het blije gedoe (evangelischen) of juist het ellendige gedoe (refo's), terwijl het niet om emotie gaat maar om de feiten en om pure liefde

snap je het zo een beetje?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 nov 2006 19:43

Is er geen tussenweg?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 nov 2006 19:45

een tussenweg? Overal zijn christenen toch schijnheilig en discussieren ze graag over theologische dingen of hebben ze het juist alleen over hun geweldige (vage) ervaringen met God?

Hmmm misschien dat ik daarom iets heb met het katholicisme...
Laatst gewijzigd door Lalage op 02 nov 2006 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 nov 2006 19:46

OKK, PKN, Anglicaanse Kerk, Quakers wellicht, Remonstranten, Doopsgezinden, RKK...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 nov 2006 19:46

ow sorry ik zit m'n post steeds te veranderen 8)

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 02 nov 2006 20:06

Lalage schreef:het ellendige gedoe (refo's), terwijl het niet om emotie gaat maar om de feiten en om pure liefde

Het draait binnen de reformatorische gezinte JUIST om feiten en liefde. Door de ellendige staat van de mens in te zien wordt de liefde van God zo onnoemelijk groot! Dat Hij nog met zulke mensen te doen wil hebben, dat Hij ze wil trekken....

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 nov 2006 20:30

Maar is het wegcijferen van de mens dan zo nodig? Kan de grootheid van God alleen worden beschreven door het kleineren van mensen?

(voor de duidelijkheid: ik overdrijf wat)

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 02 nov 2006 20:42

Optimatus schreef:Maar is het wegcijferen van de mens dan zo nodig? Kan de grootheid van God alleen worden beschreven door het kleineren van mensen?

(voor de duidelijkheid: ik overdrijf wat)

De grootheid van God moet sowieso beschreven worden, en staat ook onomstotelijk vast. Maar wanneer je de ellende van de mens mag zien (en dus van jezelf) dan wordt het wonder dat God je als kind wil, en je bekeren wil, wel veel groter. Dan wordt de grootheid van God ook bevinding, en niet alleen dogmatische kennis. Ik wil hiermee niet zeggen dat je de grootheid van God niet kunt zien zonder ellende-kennis!

Ik zie dit niet als kleineren in negatieve zin, maar als op zijn plaats zetten in positieve zin. God zet de mens in zo'n geval op zijn plaats (leert wat de mens werkelijk is). De mens is zo hoogmoedig van zichzelf en moet op zijn plaats worden gezet....God moet de eer ontvangen, en niet de hoogmoedige en ijdele mens...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 nov 2006 20:51

Goed, dat verheldert je eerdere posting aanzienlijk. Bedankt :)

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 02 nov 2006 22:09

Lalage, Ok !
De onenigheid onder christenen......
ja maaar daar wordt de boodschap van Yeshua toch niet minder om : zij zijn slechts een slechte getuigenis. Veel christenen zeggen dat ze christenen zijn maar de Heilige Geest en de werken ervan zijn niet zichtbaar......ze zijn lauw en hebben geen liefde......

ja de dingen eromheen die niet met de essentie te maken hebben , kunnen mij ook mateloos irriteren, daar heb ik wel over gehoord en van gelezen..........Al die artikelen in grote volzinnen .
Dan denk ik Mensen hou het toch simpel. De Boodschap van Yeshua is ook simpel, ..........Het is enorm diep maar in essentie simpel ----- enneh ja
dat superblije gedoe, komt bij mij ook nogal gemaakt over..... zo zit ook niet in elkaar .

het ellendige gedoe------ daar heb ik nou nooit last van want ik heb zoiets nooit ervaren en bij ons doen ze ook niet zo . Ik weet wel dat ik mens ben en nooit zelf kan zorgen dat ik Heilig genoeg ben voor Hem .Net als dat ik me bewust ben dat op kraakheldere kleding de vlekken extra snel opvallen en dat wij in ons aardse bestaan steeds met enorme vlekken rondlopen, daar ga je echt niet gauw mee naar een trouwerij of een ander officieel gebeuren , dan wil je graag onder de douche en schone kleren aan > door Zijn Liefde heeft Hij daar voor gezorgd dat Hij ons heeftt gereinigd, daar is toch niets ellendigd aan - das toch alleen maar fijn....????? daarom zijn wij heel blij in ons leven omdat we weten wie er naast boven en vooor ons strijdt en pleit! en dat wij aan Hem toebehoren die zekerheid ,dat er niets buiten zijn weten gebeurt en dat alles volgens Zijn Plan gaat maakt ons gelukkig, hoewel we er ons bewust zijn dat we nu midden in de tekenen van de tijd leven.
Maar dan weten we toch dat niets ons kan scheiden van Zijn Eeuwige Liefde!

en dat is de essentie van het geloof in Yeshua de Messias !

vind je mij ook schijnheilig ?
For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 02 nov 2006 22:50

japio schreef:
Lalage schreef:het ellendige gedoe (refo's), terwijl het niet om emotie gaat maar om de feiten en om pure liefde

Het draait binnen de reformatorische gezinte JUIST om feiten en liefde. Door de ellendige staat van de mens in te zien wordt de liefde van God zo onnoemelijk groot! Dat Hij nog met zulke mensen te doen wil hebben, dat Hij ze wil trekken....

hm.. wie geeft het leven aan mensen? juist God doet dat, natuurlijk wil God met Zijn maaksel te maken hebben waarom zouden er anders nog mensen geboren worden.

groeten marcel
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 nov 2006 23:20

Lalage schreef:
salty schreef:Ook ik ga iedere week met veel plezier naar de samenkomst!

Tja, eigenlijk alles.... maar vooral
* de onenigheid onder christenen
* alle dingen eromheen die niet met de essentie te maken hebben
* het blije gedoe (evangelischen) of juist het ellendige gedoe (refo's), terwijl het niet om emotie gaat maar om de feiten en om pure liefde

snap je het zo een beetje?

ik moest aan deze uitspraak denken bij jou posting:
Als je een plant tot in de kleinste onderdelen ontleed hebt, is-t-ie dood. Zo zijn sommigen bezig met godgeleerdheid en bijbelkennis.

ik denk dat we niet naar de midden weg meoten gaan zoeken. We moeten aan God vragen welke weg Hij wil dat wij ingaan. Dat kan de midden weg wezen maar ook de weg links of rechts om.
Als we maar met God gaan en niet alleen. Let dan niet op de puinhopen die wij mensen er van maken, maar probeer te zien wat God ons laat zien door onze puinhopen heen. Al is het nog zzo'n grote bende onder de christenen... God is daar ook en Hij wil je leiden! Zie op Hem en niet op hoe christenen elkaar het geloof afhandig proberen te maken.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 02 nov 2006 23:24

salty schreef:het ellendige gedoe------ daar heb ik nou nooit last van want ik heb zoiets nooit ervaren en bij ons doen ze ook niet zo . Ik weet wel dat ik mens ben en nooit zelf kan zorgen dat ik Heilig genoeg ben voor Hem .Net als dat ik me bewust ben dat op kraakheldere kleding de vlekken extra snel opvallen en dat wij in ons aardse bestaan steeds met enorme vlekken rondlopen

Het feit dat je mag zien dat je nooit heilig genoeg bent, is al ellende-kennis!

vind je mij ook schijnheilig ?

Als je gezien je woonplaats (Jeruzalem) op een dergelijke manier Jezus/Yeshua als Messias mag belijden lijkt me dit allerminst schijnheilig :D

@marcel: God had in het paradijs, en later ook met Noach, de mogelijkheid (het was terecht geweest) om de mensheid te laten gaan. En gezien de zonden van vandaag de dag (inclusief mijzelf) is dat niks veranderd! Het zou terecht en logisch zijn wanneer God niks meer met ons te maken zou willen hebben. Je kijkt er heel menselijk naar met: natuurlijk wil God met ons te maken hebben....Zo TUURLIJK is dat niet! Als jouw onrecht aangedaan wordt (op een vreselijke manier) wil je ook niks meer met diegene te maken hebben. Zo had God ook de mensheid kunnen laten stikken! Nu is Hij God zij dank (letterlijk) lankmoedig en heeft Hij besloten om Zijn Zoon te schenken, en daarbij schenkt Hij Zijn volk ook nog eens het geloof!! Zodat dat Volk niet om hun zonden wordt gestraft maar door het geloof in Christus gerechtvaardigd wordt.

Het lijkt me dan ook noodzaak (weer ff on-topic) om Hem vaak te zoeken in Zijn Woord, zodat we Christus mogen leren kennen.

Er worden nog mensen geboren omdat nog niet geheel God's volk is toegebracht.

Terug naar “Archief”