Moderator: Moderafo's
hermanmulder schreef:Kan iemand me uitleggen wat borderline is? Ik begrijp hier iets van een geestelijke ziekte ofzo![]()
(sorry, maar ik ben niet zo goed thuis in de wereld van psychiatrische ziekten)
Daphne schreef:hermanmulder schreef:Kan iemand me uitleggen wat borderline is? Ik begrijp hier iets van een geestelijke ziekte ofzo![]()
(sorry, maar ik ben niet zo goed thuis in de wereld van psychiatrische ziekten)
http://www.borderlinestoornis.nl/
L'être extraterrestre schreef:Ik vond de opmerking van iemand best treffend: Borderline is geen ziekte maar een mode verschijnsel net als ADHD. Het is geen afwijking die neurologisch verklaarbaar is zoals autisme, toch?
Als ik iemand hier mee kwets haal ik de post weg.
Cisca schreef:L'être extraterrestre schreef:Ik vond de opmerking van iemand best treffend: Borderline is geen ziekte maar een mode verschijnsel net als ADHD. Het is geen afwijking die neurologisch verklaarbaar is zoals autisme, toch?
Ben ik het niet mee eens, als het een modeverschijnsel zou zijn, kun je het nalaten, 'k denk niet dat dat kan, verder zou er dan ook geen Ritalin verstrekt worden, zo goed is dat spul echt niet voor een mens.
mw schreef:
Ik ben het niet eens met de stelling dat je iemand met borderline geen borderliner mag noemen omdat je het hebt. Een griep heb je even (dus daarom geen grieper). Borderline heb je je hele leven ( overheerst gelukkig niet het hele leven)en bepaald voor een groot deel je doen en laten. Dus ik zeg gewoon rustig dat mijn zus een borderliner is. Iemand die autistisch is, word ook een autist genoemd, iemand die een handicap heeft word ook vaak een gehandicapte genoemd.
Ik bedoelde niet dat je het na kunt laten. Een adhd kind kan ook niet opeens rustig worden. Meer dat er snel een stempel word gedrukt op bepaald gedrag.Cisca schreef:L'être extraterrestre schreef:Ik vond de opmerking van iemand best treffend: Borderline is geen ziekte maar een mode verschijnsel net als ADHD. Het is geen afwijking die neurologisch verklaarbaar is zoals autisme, toch?
Ben ik het niet mee eens, als het een modeverschijnsel zou zijn, kun je het nalaten, 'k denk niet dat dat kan, verder zou er dan ook geen Ritalin verstrekt worden, zo goed is dat spul echt niet voor een mens.
Dit is echt totaal nieuw voor mij, ondanks dat ik me er best wel in heb verdiept. Heb je misschien een bron voor deze stelling?mw schreef:borderline is vaak iets wat rond het tweede/derde levensjaar (kan ook later) ontstaan, maar komt meestal pas openbaar na een ingrijpende gebeurtenis, zoals uit huis gaan, nieuwe baan enz.
Rond het 40 ste levensjaar kan het in intensiteit afnemen waardoor het beter aanteerbaar word.
Borderline is dankzijn goede therapie, medicijen en wilskracht/doorzettingsvermogen van de borderliner goed te handhaven.
Genezen kan het echter niet. (vind je van wel zeg mij dan hoe het kan)
Allereerst mijn excuses.karyna kyra schreef:ik vind de opmerking dat borderline een mode verschijnsel is erg kwetesent eerlijk gezegt.
dat je het vaker hoort nu komt alleen maar omdat sinds een kort aantal jaren pas bekend is hoe je kan uitzoeken of iemand het heeft.
net als bv met kanker vroeger gingen er mensen dood en wist men niet waaraan toen werd het woord kanker ontdekt en hoe je het kon opsparen dus hoor je het woord kanker vaak.
ik heb vroeger veel gedocktert ben vaak als lastig kind raar enzo versleten dus ik had wel borderline maar de dokters waren nog niet zo goed op de hoogte daarom ben ik 8 jaar geleden pas gediagnosteert.
als je zegt dat het een mode verschijnsel is doe je het af als iets wat je niet hoeft te hebben en dat vind ik verkeerd en naar mezelf toe heel kwetsend.
ik doe mijn uiterste best om zo goed mogelijk te functioneren en deze opmerking doet me pijn omdat het net lijkt alsof het flauwekul is
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten