De waarde van de traditie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 24 sep 2006 11:37

Marnix schreef:Je hebt gelijk... maar die laatste nuancering kunnen veel mensen gewoon niet maken. Ze kijken naar Gods heiligheid en denken dat wat hardere muziek met beat daar niet in past. Juist vanwege hun traditie kunnen ze zich dat niet voorstellen... dus als je naar Gods heiligheid gaan kijken komen ze toch bij dezelfde conclusie uit.

Hier wordt dus opnieuw "tarditie" met traditie verward.
Waar jullie het over hebben is het woord 'traditie' in de betekenis van 'gewoonte'...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 sep 2006 11:51

tra·di·tie (de ~ (v.))
1 van generatie op generatie overgeleverde gewoonten of cultuurgoederen
2 [jur.] bezitsoverdracht, levering
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 25 sep 2006 16:54

Nou denken mensen over het algemeen bij traditie aan stoffige dingen, zoals: soep eten op zondag, als dame altijd in rokken lopen, de Bijbel uitsluitend in de Statenvertaling willen lezen, de psalmen alleen maar willen zingen in de berijming van 1773. Maar dat is nou precies niet wat mij interesseert als ik dit onderwerp aansnijd. Ik denk liever aan wezenlijkere dingen, in plaats van dit soort onderwerpen die alleen maar een hele hoop aandacht en tijd kosten (vanwege evt. discussies) maar die de aandacht afleiden van datgene wat de aandacht als traditie waard is.

Kort geleden dacht ik: is de belijdenis van de heilige katholieke kerk misschien wel een van de meest veronachtzaamde tradities in de gereformeerde gezindte? (Zie de apostolische geloofsbelijdenis!) Een traditie die misschien nog wel serieuzer wordt genomen in de Rooms-Katholieke Kerk, zij het dan niet in de zuivere vorm?
De gereformeerde gezindte in Nederland wordt gekenmerkt door (veel te) grote kerkelijke verdeeldheid. Heel veel dominees uit die kerken vinden dat allemaal wel best, en leunen daarbij lekker met een dikke sigaar achterover in hun luie fauteuil. Het kerkvolk is niet anders gestemd. Een behoorlijk aantal zijn daarin ook bedwelmd door de ('reformatorische') mystiek, die in navolging van Plato het geestelijke zeer hoog acht en het materiële maar van geringe waarde acht. ('Het gaat niet om de kerk, maar om de Kerk', zo luidt dan de 'wijsheid'.) Die mystieke bedwelming maakt helder denken, laat staan een helder en constructief gesprek, bij voorbaat al onmogelijk. En hoe verwarrend dat wel naar buiten toe is, ach, daar heeft men veelal helemaal geen besef meer van, naar binnen gekeerd als men dan is.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 25 sep 2006 18:03

Helemaal met Boekenlezer eens. De traditie is het meest veronachtzaamd van alle vruchten van de Geest in de gereformeerde en evangelische traditie. En daarom worden alle fouten telkens weer opnieuw gemaakt.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 sep 2006 22:35

Boekenlezer schreef:Nou denken mensen over het algemeen bij traditie aan stoffige dingen, zoals: soep eten op zondag, als dame altijd in rokken lopen, de Bijbel uitsluitend in de Statenvertaling willen lezen, de psalmen alleen maar willen zingen in de berijming van 1773. Maar dat is nou precies niet wat mij interesseert als ik dit onderwerp aansnijd. Ik denk liever aan wezenlijkere dingen, in plaats van dit soort onderwerpen die alleen maar een hele hoop aandacht en tijd kosten (vanwege evt. discussies) maar die de aandacht afleiden van datgene wat de aandacht als traditie waard is.

Kort geleden dacht ik: is de belijdenis van de heilige katholieke kerk misschien wel een van de meest veronachtzaamde tradities in de gereformeerde gezindte? (Zie de apostolische geloofsbelijdenis!) Een traditie die misschien nog wel serieuzer wordt genomen in de Rooms-Katholieke Kerk, zij het dan niet in de zuivere vorm?
De gereformeerde gezindte in Nederland wordt gekenmerkt door (veel te) grote kerkelijke verdeeldheid. Heel veel dominees uit die kerken vinden dat allemaal wel best, en leunen daarbij lekker met een dikke sigaar achterover in hun luie fauteuil. Het kerkvolk is niet anders gestemd. Een behoorlijk aantal zijn daarin ook bedwelmd door de ('reformatorische') mystiek, die in navolging van Plato het geestelijke zeer hoog acht en het materiële maar van geringe waarde acht. ('Het gaat niet om de kerk, maar om de Kerk', zo luidt dan de 'wijsheid'.) Die mystieke bedwelming maakt helder denken, laat staan een helder en constructief gesprek, bij voorbaat al onmogelijk. En hoe verwarrend dat wel naar buiten toe is, ach, daar heeft men veelal helemaal geen besef meer van, naar binnen gekeerd als men dan is.

Kijk, now we're talking :) Ik ben het hier wel mee eens. En ik ontken (nogmaals) de waarde van tradities niet, als het maar bijbels gestoelde tradities zijn en geen menselijke verzinsels.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”