Aan welke kant zit de klink?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 sep 2006 19:49

Als hij aan Gods kant zit, kan een mens dus niets doen. Als hij aan onze kant zit kan de mens wat doen. Het is beeldspraak.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 23 sep 2006 19:50

Raido schreef:Als hij aan Gods kant zit, kan een mens dus niets doen. Als hij aan onze kant zit kan de mens wat doen. Het is beeldspraak.

8) Bedankt voor de uitleg, 'k snap 'm!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 23 sep 2006 19:54

Raido schreef:' daarom stoppen ze met zoeken, kloppen of iets wat lijkt op 'de deur proberen open te krijgen, of zelfs maar te kloppen'.

Daarom is het goed om daar over te praten.
Nee ze stoppen niet met kloppen, bidden, smeken, zoeken, najagen, vragen, verlangen, enz. ze doen die klink wel van de deur, maar ze wachten wel tot er wordt opengedaan door God.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 sep 2006 20:01

Ik zeg niet dat iedereen dat doet, maar het komt teveel voor dat het wel zo gaat..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 23 sep 2006 21:38

Jantjes schreef:
Raido schreef:' daarom stoppen ze met zoeken, kloppen of iets wat lijkt op 'de deur proberen open te krijgen, of zelfs maar te kloppen'.

Nee ze stoppen niet met kloppen, bidden, smeken, zoeken, najagen, vragen, verlangen, enz. ze doen die klink wel van de deur, maar ze wachten wel tot er wordt opengedaan door God.

en? laat God die mensen staan? oftewel, wil God die mensen genadig zijn?
en die vetgedrukte woorden zijn misschien wel de klink of het kloppen op de deur...(om bij die beeldspraak te blijven)
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 25 sep 2006 20:49

columbus schreef:
Jantjes schreef:

en die vetgedrukte woorden zijn misschien wel de klink of het kloppen op de deur...(om bij die beeldspraak te blijven)
Overeenkomstig Zijn belofte niet, maar we mogen het niet toe-eigenen.
Genade betekend ook krijgen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 sep 2006 22:47

Jantjes schreef:
columbus schreef:
Jantjes schreef:

Overeenkomstig Zijn belofte niet, maar we mogen het niet toe-eigenen.
Genade betekend ook krijgen.

Je mag het niet zelf toe-eigenen want iets dat je krijgt kan je niet toe-eigenen... maar je mag wel pleiten op die beloften... en we mogen weten hoe God is.....

10 Want wie vraagt ontvangt, en wie zoekt vindt, en voor wie klopt zal worden opengedaan. 11 Welke vader onder jullie zou zijn kind, als het om een vis vraagt, in plaats van een vis een slang geven? 12 Of een schorpioen, als het om een ei vraagt? 13 Als jullie dus, ook al zijn jullie slecht, je kinderen al goede gaven schenken, hoeveel te meer zal de Vader in de hemel dan niet de heilige Geest geven aan wie hem erom vragen.’
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 okt 2006 18:13

Hier nog een vraagje, niet over de klinken sloten of iets dergelijks, maar over puur een deur en het openen er van.

In Opb 3:20 staat: Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

Als je deze tekst oppervlakkig lees lijkt het er op dat de mens zelf de deur kan open doen.
De kantekenaars zeggen dat dit niet zo is want, zo zeggen zei: ‘dit wordt niet gesteld in den vrijen wil des mensen, maar deze lering is een middel waardoor Christus de deur van onze harten opent’.

Dus volgens de kantekenaars kan je de deur zelf niet opendoen, zoals de tekst suggereer, nog door de vrijen wil of keuzen van de mens, maar het is Christus die de deur van ons hart open doet.

Mijn vraag is, heb je hierbij nu helemaal geen inbreng om die deur open te doen?

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 09 okt 2006 20:08

Jantjes schreef:Hier nog een vraagje, niet over de klinken sloten of iets dergelijks, maar over puur een deur en het openen er van.

In Opb 3:20 staat: Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

Als je deze tekst oppervlakkig lees lijkt het er op dat de mens zelf de deur kan open doen.
De kantekenaars zeggen dat dit niet zo is want, zo zeggen zei: ‘dit wordt niet gesteld in den vrijen wil des mensen, maar deze lering is een middel waardoor Christus de deur van onze harten opent’.

Dus volgens de kantekenaars kan je de deur zelf niet opendoen, zoals de tekst suggereer, nog door de vrijen wil of keuzen van de mens, maar het is Christus die de deur van ons hart open doet.

Mijn vraag is, heb je hierbij nu helemaal geen inbreng om die deur open te doen?

zo ze het bij ons in de kerk leren niet.
zonder de werking van de Heilige Geest word je niet bekeerd.
en zelfs een mens zijn beste werken zijn voor God blinkende zonden.
dat je er zelf wat aan kan doen is remonstrans.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 09 okt 2006 20:16

Jantjes schreef:Dus volgens de kantekenaars kan je de deur zelf niet opendoen, zoals de tekst suggereer, nog door de vrijen wil of keuzen van de mens, maar het is Christus die de deur van ons hart open doet.

De tekst moet je altijd lezen zoals die tot je komt, daarom kan ik niet zoveel met de uitleg van Goofy1978.
Volgens mij bedoelen de kantekeningen dat je de deur niet door je vrije wil kunt openen, maar uitsluitend dankzij Christus. Christus zorgt ervoor dat jij zelf de deur opendoet.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 09 okt 2006 20:25

Een mooi stukje van ds. Paul op een andere site over dit onderwerp:

Het is een gevoelig onderwerp omdat in onze kerken daar verschillende antwoorden op worden gegeven. De antwoorden variëren van ‘bid er om’ tot ‘geloof de beloften’, van ‘wacht af’ tot ‘u moet aannemen’. In deze situatie citeer ik het liefst iemand uit het buitenland, namelijk Martyn Lloyd-Jones. In zijn boek Onuitsprekelijke vreugde geeft hij aan dat iemand op drie manieren tot zekerheid van het geloof kan komen.

De eerste trap is die welke vanuit de Schrift tot ons komt. In een pastoraal gesprek met iemand die twijfelt mag gewezen worden op de belofte in Johannes 3:16 ‘Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe’. Als iemand geloof dat de Bijbel het Woord van God is en ook de waarheid van deze tekst erkent, mag de volgende conclusie getrokken worden: ‘Als u de Bijbel gelooft, moet u dat ook geloven. De Bijbel zegt dat u, omdat u gelooft, niet veroordeeld wordt, u bent behouden, u moet behouden zijn. Ga niet teveel op uw gevoel af; geloof het Woord van God.’ Dit is volgens Lloyd-Jones (die wij zeker niet van Arminianisme kunnen beschuldigen) iets dat wij allemaal moeten doen, maar hij noemt dit wel de laagste trap van zekerheid.

Tegenover mensen die tegenwerpen dat dit toch alleen maar verstandelijk toestemmen is, geeft hij aan dat de tweede trap van zekerheid gebaseerd is op de praktijk van het leven: wanneer mensen hun broeders liefhebben, en Gods geboden niet meer zwaar vindt, mag de conclusie getrokken worden dat u bent overgegaan uit de dood tot het leven (aldus 1 Joh. 3:14).

In beide toetsen trekken wij zelf conclusies, maar de derde trap van zekerheid hoeft dat niet en is het God Zelf die alle zekerheid schenkt. Aan de hand van Romeinen 8:15-16 kan dit verduidelijkt worden. Onze geest heeft geroepen ‘Abba, Vader’, maar daar bovenuit getuigt nu de Geest met onze geest. Hij bevestigt wat wij roepen. Het is het onmiddellijke getuigenis van de Geest en daarom volkomen en zeker. Dit kan door een bijbeltekst of een indruk in hoofd en hart. Juist dat geeft een ‘onuitsprekelijke vreugde’ (1 Petr. 1:8 ).
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Terug naar “Archief”