Moderator: Moderafo's
Hoi Marnix,Marnix schreef:Ehm, dan ben ik wel heel benieuwd waar voor bedrijfsfeesten jullie hebben dan, dat je geweten je er aanklaagt. Kan je beschrijven wat het precies is, wat je in gewetensnood brengt?
Marnix schreef:Oke, ik begrijp het. Ik kan me trouwens die reactie van je collega op zich ook wel voorstellen. Ik ging ook niet in de kantine voor het eten en na het eten bidden. Je zit in een megadrukke kantine, met allemaal collega's aan tafel.... Ze willen best even stil zijn, maar dan moet ik ff snel een gebedje afraffelen... heb ik niet zoveel zin in, op zo'n manier kan ik niet rustig bidden, hooguit ff iets doen wat je gewend bent.... en ik heb het idee dat het dan ook zo overkomt... hij moet ff een traditie, een gewoonte afwerken. Daarom bid ik liever op andere momenten, in het verborgene... in een "binnenkamer" en niet op de hoeken en pleinen van de kantine... Dat schiet niet op. Overigens zie ik bidden voor het eten als iets goeds, maar niet als een "must". Bidden kan altijd.
Maar ja, iedereen gaat daat op een andere manier mee om... wie hier anders mee omgaat is daarmee nog geen half-christen.
Toch zegt een gewoonte of gebaar heelveel en ook kan ik jou beredenering wel begrijpen.Marnix schreef:Kortom, dan is bidden niet meer praten met God... maar je doet het puur om even aan anderen te laten zien dat je christen bent... en dus bidt voor het eten zoals je gewend bent. Sorry hoor, maar dat is niet de essentie van het bidden.... als ik mijn christen zijn op die manier even aan ze zou moeten laten zien zou er iets flink mis zijn. Overigens wisten de meesten het wel, en vroegen er ook wel eens collega's waarom ik niet bad voor het eten. Ik vertelde wat bidden is en dat dat ff kort voor de vorm en een drukke kantine niet echt prettig is... dat konden ze wel begrijpen. Ik denk dat echt laten zien dat je christen bent eerder zijn vruchten afwerpt dan wanneer je dingen maar ff doet, ook al is het totaal niet praktisch... om mensen te laten zien dat je tenminste nog bidt voor het eten... en wat je dan bidt niet zo belangrijk is... Juist daar prikken mensen doorheen, dacht je dat die niet doorhebben dat je in die 15 seconden stilte aan je tafel in een drukke kantine weinig kan zeggen... hooguit snel even drie zinnetjes opzeggen?
Ik doe het niet.... daar heb ik geen smoesjes voor nodig, gewoon praktische redenen... Ik vind wat je zegt eerder smoesjes om het wel te doenDaarnaast is bidden voor het eten is een goede gewoonte en geen verplichting... bidden op andere tijden, als je echt de tijd hebt, werkt vaak een stuk beter.
pol schreef:Maar dan kan je bijv ook niet naar een restaurant of bijv macdonalds, vooral bij het laatste daar is het ook vaak rumoerig en weinig rust voor een gebed.
Je kan ook anderen een vb zijn om juist wel te bidden op die plaatsen.
Marnix schreef:pol schreef:Maar dan kan je bijv ook niet naar een restaurant of bijv macdonalds, vooral bij het laatste daar is het ook vaak rumoerig en weinig rust voor een gebed.
Je kan ook anderen een vb zijn om juist wel te bidden op die plaatsen.
Natuurlijk kan je daar wel heen. Alleen bid ik daar ook niet voor mijn eten, dan doe ik dan liever op een rustige plek waar ik me er op kan concentreren... als het lekker rustig is doe ik het wel gewoon.
topkok schreef:gewoon gaan. probeer die man ook is te accepteren zoals hij is. probeer altijd de eerste te zijn om mensen te accepteren;)
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten