patienten voorlezen uit koran?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 25 jan 2006 22:07

Meestal schakelen ze bij ons ook de predikant in. Dus ik heb nog nooit ergens uit voor hoeven lezen. Ik denk dat je voor jezelf vooral duidelijk een grens moet stellen. Als je liever niet voor iemand uit de koran leest, doe het dan niet! Het is je goed recht! :D
- Home is in my head -

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 jan 2006 23:04

Ik denk dat je je eigen geloof wel heel klein inschat als je werkelijk grote problemen hebt met het helpen van anderen met het beleven van hun geloof. Wederzijds respect is waar het om draait, dus jij hoeft niet te geloven wat zij geloven en andersom, maar zij zijn patient, en kunnen soms dingen zelf niet, dan moeten ze dus geholpen worden. Bovendien ben jij dan de professional, dus ben jij degene die bijvoorbeeld wel eens een stukje uit de The Holy Quran.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 26 jan 2006 06:54

mw schreef:ik zou het niet doen.... ik ga niet voorlezen uit een boek waar onwaarhden in staan (ik denk niet dat dit de goede woorden zijn, want ik ben niet zo bekend met de koran).
Net zoals ik een client van me ook niet help als ze het roomskatholieke onze vader opzegt... en ff niet weet hoe ze verder moet.

Help je wel mensen die een een andere politieke mening hebben? Of fan zijn van een andere voetbalclub?

-

Op zich is het niet de taak van verplegend personeel dit te doen (daar zijn idd de predikanten voor) maar het kan zo eens voorkomen, 's nachts ofzo. Het lijkt me dat je als professional én als Christen het helpen van je naasten boven je eigen mening/geloof zou moeten plaatsen.

Verder lijkt het me een zeer waardevolle ervaring; sowieso kun je de Koran eigenlijk pas echt goed waarderen als ie wordt voorgelezen, én dan nog in het Arabisch (moet je dat alleen wel verstaan natuurlijk). Zeker als iemand je nog kan uitleggen wat het allemaal voor hem/haar betekent kan er alleen maar een brug in je hart geslagen worden, en die kans moet je niet laten schieten.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 26 jan 2006 10:58

Ik heb 6 maanden in het algemeen ziekenhuis gewerkt het is mij nooit gevraagt maar ik zou het denk wel doen. Als die cliënt er rustiger van wordt... En ik denk dat het er wel een klein beetje bij hoort, bij de taken van de vpk. Op school hebben wij het er uitgebreid over gehad, maar ik denk als je er problemen mee hebt en die aan de cliënt uitlegt dat deze er wel begrip voor heeft.

Op dit moment werk ik in de psychiatrie, daar komt dit niet echt voor.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 26 jan 2006 11:18

Net zoals ik een client van me ook niet help als ze het roomskatholieke onze vader opzegt... en ff niet weet hoe ze verder moet.

En wat is dan het verschil met een protestants Onze Vader? Kan aan mij liggen hoor, maar bidden katholieken niet hetzelfde Onze Vader?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 26 jan 2006 15:02

Of het bij je taken past ligt denk ik een beetje aan je werkomgeving. In een ziekenhuis ligt het ook weer anders dan in een verzorgingstehuis/verpleegtehuis..Ik zou wel voorlezen uit de Koran als ik normaal gesproken ook tijd heb voor dat soort persoonlijke dingetjes ( dus dan is het geen ethische vraag maar een praktische vraag). Heb je alleen tijd om mensen te wassen, aan te kleden enz en ga je niet een kwartiertje praten met iemand?-> Dan lees je ook niet uit de Koran want die minuten trek je voor een andere client ook niet uit. Maar als je de tijd hebt en het tot je taken rekent om ook sociaalemotioneel er te zijn voor een client kan je denk ik wel uit de Koran lezen. Zolang iedereen maar aan jou kan zien dat je christen bent hoef je volgens mij niet honderd keer per dag over Jezus te beginnen maar het meer te uiten in je empathie. Natuurlijk zou je wel kunnen zeggen dat je het best moeilijk vindt om de client voor te lezen omdat je zelf christen bent. De client zal dit waarderen en het christen-zijn van jou zal positiever overkomen. Succes er maar mee!

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 26 jan 2006 15:04

Katlheen schreef:

En wat is dan het verschil met een protestants Onze Vader? Kan aan mij liggen hoor, maar bidden katholieken niet hetzelfde Onze Vader?

Oei..Ik zou eigenlijk allang blij zijn dat iemand nog het Onze Vader op wil zeggen..Dan ga ik niet moeilijk zitten doen omdat ik van een of ander afgescheiden behouden gereformeerde reformatorische nogwat gemeente ben en alleen dingen wil doen die precies in mijn straatje passen..Maar das mijn mening hoor :)

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 26 jan 2006 15:16

Ik merk dat de meningen nogal verdeelt zijn over de vraag of dit bij de taak van de verpleegkundige zou behoren. wanneer je naar de gozondheidspatronen van Gordon kijkt die op flink wat plaatsen in de verpleging gebruikt worden zou het in ieder geval een punt zijn waar je iets mee zou moeten. Ik denk dus zeker dat het bij de taak van de verpleegkundige hoort om tot een oplossing te komen. Of de verpleegkundige nu zelf gaat lezen of een ander persoon vind die de patient er misschien nog beter in kan begeleiden is dan de vraag.

ik las ook als argument dat het niet gedaan zou worden omdat verpleegkundige te weinig tijd zouden hebben. Ik zelf moet zeggen dat ik dit argument iets te vaak tegen kom wanneer verpleegkundige lastige dingen tegen komen. Gebruiken we dit niet te vaak als excuus. Zelf heb ik op drukke afdelingen gewerkt toch kon ik altijd wel een gaatje vrij maken om met patienten in gesprek te gaan. Ook tijdens het wassen heb je de gelegenheid om te praten. Is een gesprek over het geloof niet veel en veel belangrijker dan een koffiepauze??

[/quote]kurtyo :Ik denk dat je je eigen geloof wel heel klein inschat als je werkelijk grote problemen hebt met het helpen van anderen met het beleven van hun geloof.
Ik vind dit nogal een flinke uitspraak. Er zijn meerdere geloven die ook duidelijk recht tegenover de bijbel staan. wanneer je dit zo zegt zou je die ook helpen met hun geloofsbeleving? dat gaat me toch wel te ver. Ik denk dan aan bepaalde rituele bijvoorbeeld. Daar ligt voor mij toch wel een duidelijke grens

bedankt allemaal voor jullie reactie zelf heb ik een keer wel voorgelezen en daarna ook een gedeelte uit de bijbel. helaas stond deze patient niet bepaald open voor mijn geloof maar deed die wel heel erg zijn best om mij te overtuigen van zijn geloof

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 26 jan 2006 16:57

MrSokkie schreef:
mw schreef:ik zou het niet doen.... ik ga niet voorlezen uit een boek waar onwaarhden in staan (ik denk niet dat dit de goede woorden zijn, want ik ben niet zo bekend met de koran).

Help je wel mensen die een een andere politieke mening hebben? Of fan zijn van een andere voetbalclub?

koran en de bijbel gaan over geestelijke zaken, waar de eeuwigheid toch wel mee gemoeid is.

Politieke mening en voetbalclub (ik zal al noooit een gesprek hebben over een voetbalclub wat ik haat dat afgodengedoe) zijn aardse zaken waar ik geen waarde aan hecht/
__
Net zoals verpleeg zegt is tijd een verkeerd excuus. Ik blijf graag een halfuurtje langer zonder overuur te schrijven om over het geloof te praten.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 26 jan 2006 17:26

mw schreef:
MrSokkie schreef:

koran en de bijbel gaan over geestelijke zaken, waar de eeuwigheid toch wel mee gemoeid is.

Politieke mening en voetbalclub (ik zal al noooit een gesprek hebben over een voetbalclub wat ik haat dat afgodengedoe) zijn aardse zaken waar ik geen waarde aan hecht/
__
Net zoals verpleeg zegt is tijd een verkeerd excuus. Ik blijf graag een halfuurtje langer zonder overuur te schrijven om over het geloof te praten.

Hmm..Als een patient het nou fijn vindt om over zn favo voetbalclub te praten..Waarom niet..Dat hoort ook bij de sociale steun die je een patient kunt geven..!! Ik praat overal over mee, ook over zaken die me geen zier interesseren en ook bij een verhaal dat ik 99 x eerder heb gehoord zeg ik : wat leeeeeeeuk!! Je moet ut allemaal wat minder serieus opvatten..

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 26 jan 2006 17:51

als hij er over wil praten kan dat...alleen ik ben snel uitgepraat van ik weer er niks maar ook niks vanaf
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 26 jan 2006 17:55

Je kunt dan idd beter zeggen dat je er zelf nooit naar kijkt en je er ook niet in verdiept. Patienten hebben vast wel door dat je er helemaal niets van meent als je erover gaat praten terwijl je het niet eens leuk vind :mrgreen:
- Home is in my head -

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 26 jan 2006 17:55

Wordt nog leuk als de situatie andersom is. Als jij graag zou willen, dat ik als broeder je 's nachts, als je het moeilijk hebt, voorleest uit de bijbel. Lijkt me leuk om dan te glashard in je gezicht te zeggen: sorry, maar u bent van een bepaalde reformatorische richting, die ik niet erken als de enige ware christelijke leer. Uit geloofsovertuiging kan ik u niet voorlezen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 26 jan 2006 17:58

een half uur langer blijven en overuren schrijven. weer neit of de afdeling daar zo blij mee is. ik vraag me dan af of die 8 uur die je werkt dan nog niet voldoende is.
vind het wel een heel verschil en de vergelijking met een praatje maken over voetbal vind ik niet helemaal op gaan. natuurlijk kun je ook over die zaken praten maar dat is van een totaal ander caliber. Lijkt me minder essentieel. al zouden mensen daar ook een principekwestie van kunnen maken.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 26 jan 2006 18:01

Katlheen schreef:Wordt nog leuk als de situatie andersom is. Als jij graag zou willen, dat ik als broeder je 's nachts, als je het moeilijk hebt, voorleest uit de bijbel. Lijkt me leuk om dan te glashard in je gezicht te zeggen: sorry, maar u bent van een bepaalde reformatorische richting, die ik niet erken als de enige ware christelijke leer. Uit geloofsovertuiging kan ik u niet voorlezen.

Voetbal is heel wat anders dan een culturele achtergrond of geloof. Natuurlijk zou ik nooit een patient zeggen dat ik me niet in zijn/haar geloof interesseer. Daarbij gaat het hier over een belangrijk stuk van de patient. Ik neem aan dat voetbal niet voor ieder mens op 1 staat. Er zijn belangrijkere dingen in het leven dan voetbal.
- Home is in my head -

Terug naar “Archief”