aan alle studenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 16 mar 2003 19:33

Ik heb in het 4de en 5de jaar trouwens 6 punten vrije ruimte voor niet-technische keuzevakken....

2 ruim ik er in voor wetenschapsjournalistiek,
2 voor written english for technologists
en 2 voor reformatorische wijsbegeerte

Ik ben halverwege het 4de jaar en heb mijn vrije ruimte nu dus al verspeeld... :cry:
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 mar 2003 22:34

TheEdge schreef:35% van de beroepsbevolking in Nederland heeft een opleiding in het hoger onderwijs afgerond van minstens drie jaar. Dat is het hoogste percentage in de wereld. Het niveau blijft echter ver achter bij het niveau van de hoger opgeleiden in bijvoorbeeld Engeland en de Verenigde Staten. Wanneer je NOG meer schrapt uit het programma wat jou een zekere basiskennis moet geven, en vervangt door maatschappelijke vakken, dan zakt het niveau van de afgestudeerde nog verder af. Lijkt me dus een slechte optie.

Ik heb het niet over schrappen. Alleen over een andere invulling. Want ik kan me nu ook niet voorstellen dat elke onderwijsinstelling op exact dezelfde manier een invulling geeft aan een vak. En basiskennis is uiteraard noodzakelijk. En zou het misschien zo zijn dat door het veel grotere inwoner aantal van de bovengenoemde twee landen de kans dat er een hoger niveau wordt gehaald ook niet groter is? Maar stel dat mocht blijken dat door het invoeren van allerlei andere zaken in de studie de kennis verminderd. Dan zal de studie dus gewoon standaard verlengd moeten worden. Al vond ik het wel heel mooi dat ik mijn studie in 3 jaar afronde, waarbij dan we de MTS afstudeerstage en het HBO doorstroompakket moest worden gevolgd. Dus het totaal MTS + HTS bleef 7 jaar. Maar inmiddels wordt daar al weer over gesproken. VWO + HTS is al weer naar 3,5 jaar gegaan.

TheEdge schreef:Op de TU hebben ze trouwens wel mooie regelingen hoor, voor mensen die iets naast hun studie willen doen. Je krijgt er geen studiepunten voor, maar kunt van de TU voor bepaald studentenraads-, commissie- of bestuurswerk wel garantiemaanden of bestuursbeurs krijgen. Je moet in die periode echter wel nog steeds collegegeld betalen, dus helemaal gratis is het ook niet. Maar toch: de reden dat die regelingen er zijn, wil toch zeggen dat de TU het erg fijn vindt om academici af te leveren die meer waard zijn dan alleen die 5*42 studiepunten.

Ok dat is dus ook wel iets positiefs. Daar heb ik niets op tegen. Je krijgt dus op een andere manier dan studiepunten een vergoeding voor iets wat je leert. Dat is dus prima. Het uitgangspunt voor deze discussie was dat de OV in veel gevallen overbodig zou zijn. En dat geldt denk ik nog steeds. Want door deze extra tijd kun je je OV ook langer behouden. En dus die dingen doen die je anders niet kon. Dus je "strippenkaart" is langer geldig en er staan meer vakjes op als het ware.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 20 mar 2003 17:42

BJ schreef:Ok dat is dus ook wel iets positiefs. Daar heb ik niets op tegen. Je krijgt dus op een andere manier dan studiepunten een vergoeding voor iets wat je leert. Dat is dus prima.

Niet voor alles trouwens... klussen in het nieuwe verenigingspand, maaltijdcommissie en diesfeestcommissie, daar heb ik echt geen punten voor gekregen, maar dat terzijde.

BJ schreef:Het uitgangspunt voor deze discussie was dat de OV in veel gevallen overbodig zou zijn. En dat geldt denk ik nog steeds. Want door deze extra tijd kun je je OV ook langer behouden. En dus die dingen doen die je anders niet kon. Dus je "strippenkaart" is langer geldig en er staan meer vakjes op als het ware.

OK. Dus jouw voorstel is dan om alle studenten in Nederland een strippenkaart-OV te geven. Ofwel: iemand wiens ouders in Ter Apel (Gr.) wonen, en die zelf in Delft studeert en daar woont, krijgt 52*2 strippenkaarten Delft-Ter Apel, zodat hij elke week heen en terug naar Ter Apel kan. En iemand die in Delft studeert, maar in Dordrecht bij zijn ouders woont, krijgt 10*52 strippenkaarten Delft-Dordrecht. Kan ik me in vinden.

Echter: iemand die in Den Haag woont en in Delft studeert, en wiens ouders in Enschede wonen, moet twee sets strippenkaarten krijgen: 10*52 strippenkaarten Delft-Den Haag en 2*52 strippenkaarten Enschede-Delft.

Bovendien moeten AL die strippenkaarten nog van naam en nummer voorzien worden, zodat er geen fraude gepleegd wordt met die dingen. Verder: als de persoon in kwestie verhuist van Den Haag naar Delft, moet hij dan ineens een deel van zijn strippenkaarten terugsturen? En wie controleert dan dat hij dat doet? Of zijn ouders gaan scheiden, en de ene woont in Enschede en de ander in Ter Apel, watvoor strippenkaart moet je dan nemen? Of mag allebei?

Niet alleen de vrijheid van de student gaat er dan aan, maar het levert ook nog eens een hele berg administratieve rompslomp op voor het deel van de overheid wat dat allemaal moet gaan regelen.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 20 mar 2003 17:53

Je hebt helemaal gelijk dat het een lastige klus wordt. En zolang er nog met de ouderwedse methodes gewerkt wordt. Ik heb het strippenkaarten genoemd omdat die voor iedereen bekend zijn. Daardoor zal het helaas de komende tijd nog niet mogelijk zijn. Echter zodra digitale systemen meer voet aan de grond krijgen wordt het eenvoudig. Ik kan me zelfs voorstellen dat iemand zelf via zijn Internetverbinding kan aangeven waar zijn of haar ouders wonen. En dit ook zelf mag wijzigen. En natuurlijk komen er dan bewakingsfuncties. Waardoor iemand die beweerd dat zijn vader binnen een maand al 3 keer verhuisd is automatisch wordt gecontrolleerd.

Een pasje als een chipknip zou uitstekend geschikt zijn. In Groningen zijn al proefen gedaan met elektronisch betalen in de bussen. Met de zogenaamde Tripperpas. Helaas wordt dit niet doorgezet omdat Den Haag niet meer wil betalen.

Als het systeem goed werkt zal het zelfs minder werk mee brengen dan de huidige OV.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 20 mar 2003 17:59

OV afschaffen vind ik niet zo'n goed idee.
want
-alleen voor mensen op kamers.. die gaan hem ook tussendoor gebruiken, dus moeten het traject ov's worden.
-mensen die thuiswonen niet, tenzij ze buiten een straal van ? studeren?
-Reizen kost geld, studenten klagen al zo hard. (ik snap het niet hoor)

Verder hoger college geld. Nee daar ben ik het niet mee eens. Gewoon laten wat het nu is.
Maar wel binnen een bepaald aantal jaar MOETEN afstuderen, anders terugbetalen. Dat vind ik dus echt wel nodig.
stelletje lanterfanterende lui die er soms zijn.

Ik geniet mega van mijn studentenleven, ik doe van alles en nog wat en ben echt niet mega druk met school. Toch scoor ik elk jaar echt wel al mijn studiepunten. Dat kan iedereen, zo niet, nivo lager misschien?

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen (schoolbesturen, studentenver. enz.)
Verder kunnen studenten er best bij werken op zaterdag oid om bepaalde dingen te bekostigen.

Ga niet niet gillen dat ik gek ben en makkelijk kan praten.

Ik heb ook gewoon minimum beurs, ben uitwonend (dus duur)
heb een baan (tussen de 30/50 uur in de maand)
en studeer half jaar eerder af dan gepland door gewoon af en toe wat harder te werken. Verder voer ik in het weekend nooit wat uit voor school. Door de week een vaste werkavond voor school en de rest overdag.. dus verder... relaxt!!
Time flies when you have none!

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 20 mar 2003 18:19

OK. Dus OV afschaffen, en daarvoor in de plaats een waterdicht systeem met chippers... wellicht zou dat in de toekomst mogelijk kunnen zijn. Hoewel ik nog steeds van mening ben dat zo'n trajectgebonden kaart een aankomend academicus (waarvan je juist wilt dat 'ie zich algemeen ontwikkelt) niet moet beperken.

Sterretje schreef:Verder hoger college geld. Nee daar ben ik het niet mee eens. Gewoon laten wat het nu is.
Maar wel binnen een bepaald aantal jaar MOETEN afstuderen, anders terugbetalen. Dat vind ik dus echt wel nodig.
stelletje lanterfanterende lui die er soms zijn.

Het is nu 10 jaar. Ik vind niet dat ze daar beperkingen op moeten gooien. Je moet de tijd krijgen om je algemeen te ontwikkelen, zoals ik al een paar keer eerder gezegd heb. En als je die 10 jaar stikum gebruikt hebt om te lanterfanten, dan zul je er tijdens je sollicitatiegesprek wel achter komen dat het niet zo'n goede zet was.

Ik geniet mega van mijn studentenleven, ik doe van alles en nog wat en ben echt niet mega druk met school. Toch scoor ik elk jaar echt wel al mijn studiepunten. Dat kan iedereen, zo niet, nivo lager misschien?

Niveau lager? Niveau hoger zou ik zeggen! Als je niet druk bent met school en wel al je studiepunten haalt, dan is de opleiding dus te makkelijk voor je. Maargoed, bij het CPB is toch al bekend dat de hoger opgeleiden in Nederland helemaal niet zoveel voorstellen.

Verder kunnen studenten er best bij werken op zaterdag oid om bepaalde dingen te bekostigen. Ik heb ook gewoon minimum beurs, ben uitwonend (dus duur) heb een baan (tussen de 30/50 uur in de maand)

Die studiebeurs is volgens mij destijds ingesteld om ervoor te zorgen dat studenten er niet naast hoefden te werken, en daardoor op tijd af konden studeren! Door al die bezuinigingen die al eerder zijn doorgevoerd moet je er intussen juist weer wel bij werken, dus intussen slaat die beurs helemaal nergens meer op.

Nu ik 6dejaars ben en geen stufi meer krijg, moet ik helemaal voor 2 werken om nog een beetje te kunnen rondkomen.

Terug naar “Archief”