Kerst gedichten/ spreuken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 15 dec 2006 12:57

Draw schreef:De vraag was: spui hier je speciale kerstgedichten/spreuken. Ik heb in andere gedichten topics gekeken en hier paste het gedicht het beste... dacht ik. Maar ik merkte op dat in de meeste topics iedereen serieus begint, maar dat het al gauw verzandt in flauwe rijmelarij. Ik weet dat je niet gezegd hebt dat serieuze gedichten plaatsen niet meer kan, maar zo komt het wel over. Lees je reactie op onze gedichten nog eens over: vind je zelf ook niet dat het een beetje lijkt op belachelijk maken?

Ik vind het erg jammer dat dit toegelaten wordt. Zeker op Refoweb ga je ervan uit, dat je gedichten en de gedachten erachter worden gerespecteerd. Die flauwe reacties zijn niet echt motiverend moet ik zeggen en vind ik nou niet echt van respect getuigen.

Ik vind je een beetje dramatisch doen hoor, je mag toch ook op een luchtige manier de zaak bekijken? Dat is juist de afwisseling, zolang je maar geen beledigende dingen post of elkaars gedichten gaat belachelijk maken. Ik lees ook afwisselende luchtige grappige, en diepgaande serieuze gedichten, boeken etc. Als het posten van een grappig of luchtig gedicht gelijk als een aanval wordt beschouwd op de mensen die behoefte hebben anderen een serieus gedicht te laten lezen, vind ik dat heel onterecht. Tenzij ik je verkeerd begrijp.

Stefanus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stefanus » 15 dec 2006 13:00

Draw schreef:De vraag was: spui hier je speciale kerstgedichten/spreuken. Ik heb in andere gedichten topics gekeken en hier paste het gedicht het beste... dacht ik. Maar ik merkte op dat in de meeste topics iedereen serieus begint, maar dat het al gauw verzandt in flauwe rijmelarij. Ik weet dat je niet gezegd hebt dat serieuze gedichten plaatsen niet meer kan, maar zo komt het wel over. Lees je reactie op onze gedichten nog eens over: vind je zelf ook niet dat het een beetje lijkt op belachelijk maken?

Ik vind het erg jammer dat dit toegelaten wordt. Zeker op Refoweb ga je ervan uit, dat je gedichten en de gedachten erachter worden gerespecteerd. Die flauwe reacties zijn niet echt motiverend moet ik zeggen en vind ik nou niet echt van respect getuigen.

Het is niet zozeer een reactie. Toen ik het gedichtje plaatste had ik wel de intentie om iets luchtigs te brengen, maar niet om daarmee andere gedichten belachelijk te maken. Het is misschien meer een uiting van mijn houding, waarin ik de overgang van 31 december naar 1 januari meer beschouw als het voorbij gaan van een dag, dan van een jaar. Daarmee wil ik niet zeggen dat Oud & Nieuw relatief betekenisloos is, maar ik relativeer het enigszins. Dat er dan gedichten worden gepost waar wordt teruggekeken op het voorbije jaar, vanuit een christelijk perspectief, vind ik daarmee niet belachelijk.

Daarnaast: het is geen kerstgedicht. Met Oud & Nieuw herdenk ik niet iets wat direct christelijk is.

Draw
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Draw » 15 dec 2006 13:24

meschianza schreef:

Ik vind je een beetje dramatisch doen hoor, je mag toch ook op een luchtige manier de zaak bekijken? Dat is juist de afwisseling, zolang je maar geen beledigende dingen post of elkaars gedichten gaat belachelijk maken. Ik lees ook afwisselende luchtige grappige, en diepgaande serieuze gedichten, boeken etc. Als het posten van een grappig of luchtig gedicht gelijk als een aanval wordt beschouwd op de mensen die behoefte hebben anderen een serieus gedicht te laten lezen, vind ik dat heel onterecht. Tenzij ik je verkeerd begrijp.

Natuurlijk heb ik geen problemen met luchtige gedichten. Ik maak ze zelf ook. En om het nou direct een aanval te noemen... Maar het was wel een koude douche, hoe dramatisch dat misschien ook mag lijken...

Wat ik niet begrijp: hier, op een REFO web, zijn wel gedichtentopics, maar er is geen topic te vinden (ik heb het tenminste nog niet gevonden) voor gedichten met een boodschap waar niet eens iemand een of ander rijmpje ertussendoor gooit, hoe grappig ook. Dàt vind ik jammer en dat wilde ik even zeggen.

Ik heb gezegd! UGH!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 dec 2006 13:30

Draw schreef:Wat ik niet begrijp: hier, op een REFO web, zijn wel gedichtentopics, maar er is geen topic te vinden (ik heb het tenminste nog niet gevonden) voor gedichten met een boodschap waar niet eens iemand een of ander rijmpje ertussendoor gooit, hoe grappig ook. Dàt vind ik jammer en dat wilde ik even zeggen.

Je kunt het ook andersom zien: tussen al die rijmpjes worden regelmatig serieuze gedichten gepost. Mooi he? :)

Draw
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Draw » 15 dec 2006 13:41

Aragorn schreef:
Draw schreef:Wat ik niet begrijp: hier, op een REFO web, zijn wel gedichtentopics, maar er is geen topic te vinden (ik heb het tenminste nog niet gevonden) voor gedichten met een boodschap waar niet eens iemand een of ander rijmpje ertussendoor gooit, hoe grappig ook. Dàt vind ik jammer en dat wilde ik even zeggen.

Je kunt het ook andersom zien: tussen al die rijmpjes worden regelmatig serieuze gedichten gepost. Mooi he? :)

Je zou het zo kunnen zien, maar het is niet waar: het begon met een serieus gedicht en daarna kwamen de rijmpjes ertussendoor.
Of was het soms niet de bedoeling van dit topic om Kerstgedichten te posten? Ik kan daar geen grapjes over (of tussendoor) te maken. Als jullie dat 'dramatisch doen' vinden, dan vind ik dat jammer. Het bewijst dat je toch niet begrijpt wat ik bedoel.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 15 dec 2006 13:44

Draw schreef:
meschianza schreef:

Natuurlijk heb ik geen problemen met luchtige gedichten. Ik maak ze zelf ook. En om het nou direct een aanval te noemen... Maar het was wel een koude douche, hoe dramatisch dat misschien ook mag lijken...

Wat ik niet begrijp: hier, op een REFO web, zijn wel gedichtentopics, maar er is geen topic te vinden (ik heb het tenminste nog niet gevonden) voor gedichten met een boodschap waar niet eens iemand een of ander rijmpje ertussendoor gooit, hoe grappig ook. Dàt vind ik jammer en dat wilde ik even zeggen.

Ik heb gezegd! UGH!

Ik begrijp echt niet waarom je Stefanus aanspreekt op het refo zijn (terwijl een aantal mensen hier niet eens uit de categorie komen waar refoweb ook open voor staat) alsof het dan allemaal alleen bloedserieus zou behoren te zijn. (gelukkig niet) Voor mij doet een oppervlakkig gedicht niets af aan een gedicht met een boodschap wanneer ze bij elkaar staan, sterker, een serieus gedicht valt juist extra op.

En als we allemaal topics moeten gaan openen per categorie gedicht, wordt het er niet overzichtelijker op, dus dat lijkt me ook geen optie.

Maar goed, ik hoop dat het je leesplezier niet teveel zal vergallen en dat het je lukt tussen alle rijmpjes door te lezen. Ik raad je aan alle gedichttopic die er zijn nog eens goed door te lezen en je zal zien dat er overwegend mooie en serieuze gedichten zijn geplaatst op REFOweb.

Stefanus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stefanus » 15 dec 2006 13:54

Draw schreef:
Aragorn schreef:

Je zou het zo kunnen zien, maar het is niet waar: het begon met een serieus gedicht en daarna kwamen de rijmpjes ertussendoor.
Of was het soms niet de bedoeling van dit topic om Kerstgedichten te posten? Ik kan daar geen grapjes over (of tussendoor) te maken. Als jullie dat 'dramatisch doen' vinden, dan vind ik dat jammer. Het bewijst dat je toch niet begrijpt wat ik bedoel.

Oké, van een kerstgedichtentopic mag je verwachten dat het inhoudelijk over Jezus gaat. Mijn gedichtje was geen kerstgedicht en hoort dus eigenlijk niet thuis in dit topic. Smurffie plaatste een Nieuwjaarsgedicht, en daarom had ik zoiets van: Ik gooi er iets luchtigs in. Totaal niets kerstigs, mijn gedichtje. Dat van Smurffie heeft wel christelijke inhoud, en dat is dan ook de link met het kerstige in dit topic.

Overigens is er verder geen topic waarin het serieuze karakter van een gedicht een vereiste is.

Hoewel mijn gedichtje niet op onverklaarbare wijze in dit topic staat, ben ik wel bereid om mijn gedicht te verplaatsen naar een ander gedichtentopic (om de eerdergenoemde opmerking dat mijn gedichtje niet kerstig is).

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 dec 2006 14:12

Draw schreef:
Aragorn schreef:

En als het met een niet-serieus gedichtje gestart zou zijn zou er geen serieus gedicht meer bij mogen? Ik vind het een beetje een oneigenlijk onderscheid dat je maakt. Alsof niet-serieuze gedichten profaan zouden zijn en de serieuze zouden besmeuren als ze daarmee in één topic staan.

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 15 dec 2006 14:33

Mag ik Stefanus dan een complimentje geven?
Hoewel niet kerstig, is het inderdaad heerlijk relativerend, en dat hebben we af en toe ook wel eens nodig.

Daarnaast geloof ik niet dat serieuze dingen en humor elkaar uitsluiten, ook niet als het om de kerstboodschap gaat.

(Maar nu wordt het toch wel weer eens tijd voor een serieuze reactie 8) )

Draw
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Draw » 15 dec 2006 15:09

Stefanus schreef:
Draw schreef:
Aragorn schreef:

Oké, van een kerstgedichtentopic mag je verwachten dat het inhoudelijk over Jezus gaat. Mijn gedichtje was geen kerstgedicht en hoort dus eigenlijk niet thuis in dit topic. Smurffie plaatste een Nieuwjaarsgedicht, en daarom had ik zoiets van: Ik gooi er iets luchtigs in. Totaal niets kerstigs, mijn gedichtje. Dat van Smurffie heeft wel christelijke inhoud, en dat is dan ook de link met het kerstige in dit topic.

Overigens is er verder geen topic waarin het serieuze karakter van een gedicht een vereiste is.

Hoewel mijn gedichtje niet op onverklaarbare wijze in dit topic staat, ben ik wel bereid om mijn gedicht te verplaatsen naar een ander gedichtentopic (om de eerdergenoemde opmerking dat mijn gedichtje niet kerstig is).

Ik snap het. Ik snap al jullie reacties. En ik begrijp dat als ik geen minderserieuze reacties wil hebben op mijn postings, dan moet ik een topic openen waarin serieuze respons een vereiste is. Maar zoals al (terecht) is opgemerkt: er zijn al zoveel gedichtentopics. En waarom haal ik er Refoweb steeds bij: De naam heeft het in zich dat ik er bepaalde verwachtingen over koesterde. Daarom viel het een beetje tegen denk ik.

Je hoeft het niet weg te halen hoor, Stefanus. Aan je reactie te zien denk ik dat je wel voelt wat ik bedoel. En ergens heb je misschien wel gelijk en ben ik misschien aan het zeuren. Maar ik blijf er toch bij: ik plaatste een gedicht wat eindigde in een gebed. Jouw reactie was niet op mijn gedicht gericht en toch vond ik het niet prettig. Alsof er over iets 'heengeriedeld' werd, zo van: we zijn nou weer even serieus genoeg geweest. Nogmaals, ik vind dat jammer.

[/b]

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 15 dec 2006 15:53

Dan heeft je terleurstelling denk ik vooral met je eigen (emotionele) gevoel te maken waarmee je jouw gedicht postte waarna je vervolgens werd geconfronteerd met het gedicht van Stefanus. Dat is inderdaad jammer. Maar ik denk ook dat het onvermijdelijk is in een opzet als dit forum. Het is allemaal geschreven tekst, je ziet geen gezicht en persoon. Ik denk dat je dat altijd in je achterhoofd moet houden als je meeschrijft op een forum. Als je iets neerschrijft wat je diep van binnen raakt en een ander reageert vervolgens heel koeltjes, kan dat soms zelfs bijna kwetsend overkomen. Maar ik denk dat het niet te voorkomen is.

Je kwam op mij over dat je de hele dichtinhoud van postings hier op refoweb bekritiseerde, en dat viel bij mij weer niet zo goed. Maar ik denk dat ik je nu begrijp.

Draw
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Draw » 15 dec 2006 16:34

meschianza schreef:Dan heeft je terleurstelling denk ik vooral met je eigen (emotionele) gevoel te maken waarmee je jouw gedicht postte waarna je vervolgens werd geconfronteerd met het gedicht van Stefanus. Dat is inderdaad jammer. Maar ik denk ook dat het onvermijdelijk is in een opzet als dit forum. Het is allemaal geschreven tekst, je ziet geen gezicht en persoon. Ik denk dat je dat altijd in je achterhoofd moet houden als je meeschrijft op een forum. Als je iets neerschrijft wat je diep van binnen raakt en een ander reageert vervolgens heel koeltjes, kan dat soms zelfs bijna kwetsend overkomen. Maar ik denk dat het niet te voorkomen is.

Je kwam op mij over dat je de hele dichtinhoud van postings hier op refoweb bekritiseerde, en dat viel bij mij weer niet zo goed. Maar ik denk dat ik je nu begrijp.

Ik denk dat je gelijk hebt wat mijn gevoel betreft. Uiteindelijk is een forum misschien toch niet de meest geschikte plaats om zo'n gedicht neer te zetten dan. Maar het blijft jammer. Ik zal nu niet zo snel meer een gedicht als deze plaatsen hier, denk ik.

Ik weet niet of ik de indruk wekte de hele dichtinhoud van postings te bekritiseren. Wel vroeg ik mij af, waarom je zoveel topics met gedichten hebt waar je lollig kunt zijn en er niet eentje is waar we gewoon even serieus kunnen blijven. Snap je? Dat bedoel ik. Ik zie niet in waarom het niet te voorkomen is. Stel nou (ik zeg niet dat ik het doe) maar stel nou, dat ik een topic open zoals ik dat bedoel: waar je gedichten kunt plaatsen met een christelijke inhoud en met een serieuze boodschap en anders wordt (cru gezegd) je reactie niet op prijs gesteld. Zou men dat dan niet respecteren? Zo niet, dan is dat eigenlijk toch wel heel triest, vind je niet?

Nogmaals, het gaat me er niet om te bekritiseren, maar ik vraag me gewoon dingen af.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 15 dec 2006 17:35

DAt vind ik wel jammer, dat je nu neit meer een gedicht zou plaatsen wat jou raakt. Er lezen heel veel mensen mee (schijnt) en wie weet hoeveel mensen jouw gedicht heel mooi vonden. Dat is juist het leuke van een forum, dat je dingen deelt met anderen. Ongetwijfeld zaten er ook mensen tussen die moesten lachen om het gedicht van Stefanus, bij wie zijn gedicht meer aansprak. Daar doe je het toch voor?

Misschien zou je een dergelijk topic het dan moeten openen in de rubriek 'Geloof en leven'' ofzo of bemoediging. Niet dat het hier niet gerespecteerd zou worden, maar daar komen mensen wanneer ze meer behoefte hebben om door te praten over een diepere inhoud. Niet dat het hier oppervlakkig is, maar hier wordt door veel mensen vanuit verschillende visies en smaken kunst en cultuuruitingen gespamt. En is het niet haalbaar om een topic 100% serieus te houden zonder dat er duidelijk bij te vermelden.

Als mensen een vraag van een topicstarter niet respecteren is dat inderdaad heel triest.maar trieste mensen die zich niet kunnen gedragen, houd je moeilijk tegen. Ik zou me er niet door af laten schrikken

Draw
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Draw » 15 dec 2006 23:53

Oké! Jullie allemaal bedankt voor je bijdragen! Ik had weer wat om over na te denken. Want weet je, misschien hebben jullie ergens wel gelijk. Mijn eerste neiging was om in mijn schulp te kruipen en hier nooit weer terug te komen :shock: . Maar bij nader inzien doe ik dat toch maar niet 8) . Ik ga hier gewoon weer een gedicht zetten, ja echt waar! Ik vind nog steeds dat ik gelijk heb hoor, dus zie het niet als terugkrabbelen :wink: . Maar er school ook veel waars in jullie woorden. Vanaf nu ben ik gewaarschuwd en zal onschuldige luchtige rijmelarijen niet als een persoonlijke aanval opvatten, oké? Hadden jullie niet gedacht hé? :mrgreen:

Hier komtie:

Samenspraak

Vrouw, moet je toch eens horen
Wat de herders uit het veld
Nu weer hebben rondverteld:
In de stal een Kind geboren!

Een engel kwam van boven
Die hen ‘t nieuws gebracht had
Ze verzinnen vast weer wat
Het is niet te geloven!

Luister man, er is toch daar
Wel degelijk iets geschied
Wat precies, dat weet ik niet
Maar wat is dan jouw bezwaar?

Maar vrouw! Die lui beweren
Dat ’t Kind Dat daar nu is
Nu de Zaligmaker is!
Ik kan ’t niet accepteren!

De Messias in een stal
Bij ‘die’ uit Nazareth!
Denk alleen al aan die smet!
’t Is een bedenkelijk geval

Ik heb maar niet zoveel gezegd
De tijd zal ’t ons wel leren
en voor speculeren
heb ik nu de zin niet echt

Als er één na dertig jaar
De Romeinen overwint
Dan was het van dat Kind
Heel misschien toch ook wel waar

Zo liep dat gesprek toen dood
Ze dachten niet meer aan ‘t Kind
Door velen wel bemind
Voor velen ook een aanstoot

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 dec 2006 23:54

Draw schreef:Oké! Jullie allemaal bedankt voor je bijdragen! Ik had weer wat om over na te denken. Want weet je, misschien hebben jullie ergens wel gelijk. Mijn eerste neiging was om in mijn schulp te kruipen en hier nooit weer terug te komen :shock: . Maar bij nader inzien doe ik dat toch maar niet 8) .

Geweldig, speak out! :D

Terug naar “Archief”