homoseksualiteit --> lesbisch of biseksuele gevoelens.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Refoanders
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Refoanders » 11 dec 2005 14:44

Cisca schreef:Dit klink wel heel eenvoudig, terwijl het dat volgens mij niet is, liefde is een intense gevoelskwestie, het is het mooiste, wat je iemand geven kunt.
Het lijkt me dat je toch wel duidelijk voelt, naar welk geslacht je liefde uitgaat, ik kan me niet voorstellen, dat je als homo, die liefde voor een vrouw op kunt brengen, zelfs met haar kunt trouwen, en kinderen krijgen, dat gaat tegen je natuur in.
Zelf ben ik hetero, en kan me niet voorstellen een verhouding met een vrouw te hebben, dat zou tegen mijn natuur ingaan, hoe dierbaar sommige vriendinnen ook voor me zijn, 'k denk er niet over om met een vriendin het bed in te duiken, daarom begrijp ik niet dat jij dat tegen je natuur wel hebt kunnen doen. (sorry voor de omschrijving, maar, 'k weet het even niet anders onder woorden te brengen)
't Spijt me, maar voor zo'n houding kan ik eigenlijk weinig respect opbrengen, het lijkt me heel erg voor een vrouw om zoiets te moeten ervaren, 'k zou me echt bedrogen voelen.

Ik denk dat Cisca met haar reactie even is vergeten dat er in zo'n verhaal ook nog een factor "tijd" is.
Ik ben niet bewust in het huwelijk gestapt als Homo.
en de liefde die ik naar mijn vrouw heb is wel degelijk oprecht

Refoanders schreef:Achteraf praten is altijd gemakkelijk

Ik leefde toen in een tijd waarin homofilie iets was wat alleen in die grote steden door een stel vreemden werd beoefend althans dat idee had ik op ons besloten plaatsje Tholen.

Het was voor mij helemaal geen vraag of ik homo zou zijn
Het was eigenlijk heel simpel je bent christen, iedereen begint zo rond 16-20 jaar een meisje te zoeken en later zou je trouwen.

Cisca schreef:'k denk er niet over om met een vriendin het bed in te duiken, daarom begrijp ik niet dat jij dat tegen je natuur wel hebt kunnen doen.

Heb ik ergens gezegd dat ik tegen mijn natuur in het bed in ben gedoken en zo kinderen heb verwekt :?
Ik heb kinderen, ja, en het zijn mijn eigen kinderen, ja,
Refoanders schreef:Maar als ik dan achteraf terugkijk en zie op welke manier ik mij verbonden voelde met bv een jeugdvriend van me.
Maar ook hoe ik me afvroeg tijdens verkeringstijd, van, ja ehh, dus dit is dan "verliefd zijn".
Dan kwam het besef eigenlijk vanzelf bij me naar boven van, maar je bent helemaal niet hetero.
Zeker toen ik ook in latere jaren geconfronteerd werd met mensen die openlijk gay waren ging me dat aan het denken zetten

Tegenwoordig zijn jongelui bij het aangaan van verkering veel bewuster bezig met hun geaardheid dan vroeger.
Dat is dan ook een winstpunt van deze tijd, iets wat een homobeweging als coc bereikt heeft.
Vroeger werd er niet gepraat over geaardheid.
Tegenwoordig lezen we hierover zelfs in het RD en andere opinie bladen binnen de refo kerken, op school en op straat worden we er mee geconfronteerd.
Te gemakkelijk wordt er vergeten dat die openheid echt nog maar iets is van de laatste jaren.
En te gemakkelijk wordt er gedacht dat geaardheid alleen maar te maken heeft met jongere die voor de keuze van hun levenspartner staan.
Ik zie het in de aanmeldingen op mijn forum, dat er evengoed een groot deel ouderen tussen zitten die er op latere leeftijd achter gekomen zijn.
Had ik in deze tijd als jongere geleefd die voor de keuze van een levenspartner stond, dan was ik niet aan trouwen toegekomen.

Het verwijt van Cisca is welliswaar begrijpelijk van haar kant.
Maar het gaat voorbij aan de ontwikkelingen die er de laatste tientallen jaren heeft plaatsgevonden rond het homo zijn.
De vervulling van de wet is Liefde

Cisca

Berichtdoor Cisca » 11 dec 2005 15:12

Refoanders schreef:Ik denk dat Cisca met haar reactie even is vergeten dat er in zo'n verhaal ook nog een factor "tijd" is.
Ik ben niet bewust in het huwelijk gestapt als Homo.
en de liefde die ik naar mijn vrouw heb is wel degelijk oprecht

Nee hoor, de factor tijd ben ik niet vergeten, als je over de vijftig bent, weet je wel dat er inmiddels het één en ander verandert is.
Wat er verandert is, of eigenlijk nog steeds bezig is te veranderen, is de buitenkant, het taboe, zoals men dat noemt.
De geaardheid van de mensen is niet verandert, het is een of/of, je bent niet eerste hetero, en daarna homo, of omgekeerd, dat wil er bij mij niet in, vandaar mijn reactie.

Refoanders schreef:Heb ik ergens gezegd dat ik tegen mijn natuur in het bed in ben gedoken en zo kinderen heb verwekt :?
Ik heb kinderen, ja, en het zijn mijn eigen kinderen, ja,

Door te zeggen, dat je homo bent, is dat tegennatuurlijk, anders kan ik het niet zien.
Dat het je eigen kinderen zijn, daar was ik al vanuit gegaan, vandaar, dat het mij allemaal toch wel vreemd over komt.

Refoanders schreef:Tegenwoordig zijn jongelui bij het aangaan van verkering veel bewuster bezig met hun geaardheid dan vroeger.

Gelukkig maar, dat lijkt me een veel eerlijker gang van zaken.

Refoanders schreef:Vroeger werd er niet gepraat over geaardheid.

Daar heb je helemaal gelijk in, maar dat houdt niet in, dat die geaardheid er niet was, daardoor, bleven deze mensen ook vaak alleen.

Refoanders schreef:Had ik in deze tijd als jongere geleefd die voor de keuze van een levenspartner stond, dan was ik niet aan trouwen toegekomen.

Kijk, dan vind ik toch, dat je nu jezelf tegenspreekt, dat had ik niet gevonden, als je alleen was gebleven.

Refoanders
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Refoanders » 11 dec 2005 16:08

Ik begrijp je Cisca je mag van mij je punt hebben hoor :P

Toch zal ik netjes getrouwd blijven en mijn gezin trouw blijven :D

En daarnaast zoveel mogelijk de mensen die in de refo wereld zitten en met hun geaardheid tobben zoveel mogelijk ondersteunen.
Zelfs als ze zo zondig zijn dat ze ondanks hun geaardheid getrouwd zijn :D
Met meedenken, en meeleven en faciliteiten bieden via m'n site

Cisca

Berichtdoor Cisca » 11 dec 2005 16:33

Refoanders schreef:Ik begrijp je Cisca je mag van mij je punt hebben hoor :P

Vrij kinderachtige reactie, het gaat mij er niet om, om een punt te hebben, maar ik vind het gewoon inconsequent.

Refoanders schreef:Toch zal ik netjes getrouwd blijven en mijn gezin trouw blijven :D

Als je vrouw dat zelf wil, lijkt dat me niet meer dan je plicht.

Refoanders schreef:En daarnaast zoveel mogelijk de mensen die in de refo wereld zitten en met hun geaardheid tobben zoveel mogelijk ondersteunen.

Heb je mij het woord zondig zien gebruiken, 'k denk het niet, daarvoor moet je geloven, en dat doe ik niet meer, volgens mij heeft ieder mens z'n fouten en gebreken, waar, voor mij, een geaardheid niet onder valt.
Je maakt nog onderscheid ook, je wilt alleen mensen uit de refo wereld "helpen", de rest telt niet mee, daarbuiten is het taboe ook nog lang niet doorbroken hoor, dat hoor ik wel binnen mijn kennissenkring, die o. a. uit meerdere mensen met een andere geaardheid bestaat.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 11 dec 2005 17:17

@Cisca - is het echt inconsequent?

Liefde moet je toestaan, een keuze die moeilijk is als je jong bent. Het is volgens mij voor ieder mens mogelijk om de liefde naar iedere sekse toe te staan. De logische denkwijze dat je iemand van het ander geslacht zal zoeken om de rest van je leven mee door te brengen in een huwelijk is voor sommigen al vodoende om zichzelf niet volledig serieus te nemen als er gevoelens naar de eigen sekse zijn. Gaat iemand vervolgens zichzelf ontkennen dan komt dat er later wel uit. Het is tenslotte een ontwikkelingstaak om je identiteit eigen te maken, daarbij hoort ook het liefhebben van je eigen sekse. Want hoe kunnen al die (ehm dat noemen ze tegenwoordig) hetero's dan van een andere sekse genieten als ze niet van zichzelf kunnen genieten. Gelukkig kan niet iedereen zijn/haar gevoelens onderdrukken, de mogelijkheid om jezelf daarin serieus te nemen wordt echter niet zo goed begrepen door de buitenwereld waardoor men zich in bochten wringt om dit bespreekbaar te maken, tot in verre uitersten. Het vergt moed om een taak als het huwelijk serieus te blijven nemen ondanks de ondekking dat er gevoelens van liefde naar de eigen sekse toe zijn. Maar God zorgt en geeft..tegen verwachting!

Het geschenk dat God gelegt heeft in een een man/vrouw-relatie is dat zij een eenheid zullen zijn, dat kan in geen enkele andere relatie. God laat wel mensen bij elkaar thuis komen, een functie die Jezus ons heeft geleerd, waardoor verlangens werkelijkheid worden. God vraagt verantwoordelijkheid en zelfbeheersing, dan kan Hij Zijn werk doen...
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

Cisca

Berichtdoor Cisca » 11 dec 2005 18:01

aardmannetje schreef:@Cisca - is het echt inconsequent?

Voor mij wel, maar, mijn mening is niet gezaghebbend, dat kan voor ieder anders liggen, 'k geef alleen mijn mening.

aardmannetje schreef:Liefde moet je toestaan, een keuze die moeilijk is als je jong bent. Het is volgens mij voor ieder mens mogelijk om de liefde naar iedere sekse toe te staan.

Ja, dat is zo, maar er is verschil in liefde, je kunt mensen liefhebben, zonder er een relatie mee te hebben.
Heb je naaste lief als jezelf, je zult dus eigenlijk eerst jezelf moeten leren liefhebben, voor je werkelijk een ander kunt liefhebben, de liefde voor een partner, is, als het goed is een meer specifieke liefde, die anders voelt dan de liefde waarmee je anderen kunt liefhebben.

aardmannetje schreef:De logische denkwijze dat je iemand van het ander geslacht zal zoeken om de rest van je leven mee door te brengen in een huwelijk is voor sommigen al vodoende om zichzelf niet volledig serieus te nemen als er gevoelens naar de eigen sekse zijn.

Dat is heel triest, niet alleen voor jezelf, maar, ook voor die ander, het is een uiterst serieus iets, waarvan je serieus moet overdenken, of je je wel hele leven met die persoon door kunt brengen, als je ook maar voor een deel twijfelt, dan moet je het niet doen.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 11 dec 2005 18:24

In het geval van jezelf niet serieus nemen zal ook onbewuste angst en vergelijking met je seksegenoten een rol spelen waardoor je toch aan een relatie begint met iemand van het andere geslacht. Je intentie voor die relatie hoeft niet inconsequent te zijn ook die liefde zal ergens waar zijn, het is echter wel zo dat je jezelf geen ruimte geeft om een belangrijke behoefte te vervullen.
Grote problemen moet je oplossen als ze klein zijn...
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

Cisca

Berichtdoor Cisca » 11 dec 2005 18:27

aardmannetje schreef:Grote problemen moet je oplossen als ze klein zijn...

Helemaal mee eens d:)b
Dat zou veel problemen kunnen voorkomen :wink:

Refoanders
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Refoanders » 11 dec 2005 18:28

Cisca laat mij hier hardop in de lach schieten :D

Haar manier van discuseren is goed luisteren naar wat zij wil horen en daar vervolgens haar conclusies uit trekken best grappig

Cisca schreef:
Refoanders schreef:Ik begrijp je Cisca je mag van mij je punt hebben hoor :P

Vrij kinderachtige reactie, het gaat mij er niet om, om een punt te hebben, maar ik vind het gewoon inconsequent.

ik gaf je dus toe dat je een punt had daarmee ;)

Cisca schreef:
Refoanders schreef:]Toch zal ik netjes getrouwd blijven en mijn gezin trouw blijven :D

Als je vrouw dat zelf wil, lijkt dat me niet meer dan je plicht.

Jij hebt lekker makkelijk praten !
Als ik het moest doen omdat het niet meer als mijn plicht was dan had ik het allang niet meer gedaan, hier is meer voor nodig dan een "het is niet meer dan je plicht" waarde Cisca, wellicht dat jij graag een relatie met een man hebt die niet meer dan zijn plicht doet. maar als het "niet meer dan een plicht" was dan waren de pannen hier al door het huis gevlogen :D

Cisca schreef:
Refoanders schreef:]En daarnaast zoveel mogelijk de mensen die in de refo wereld zitten en met hun geaardheid tobben zoveel mogelijk ondersteunen.

Heb je mij het woord zondig zien gebruiken, 'k denk het niet, daarvoor moet je geloven, en dat doe ik niet meer, volgens mij heeft ieder mens z'n fouten en gebreken, waar, voor mij, een geaardheid niet onder valt.
Je maakt nog onderscheid ook, je wilt alleen mensen uit de refo wereld "helpen", de rest telt niet mee, daarbuiten is het taboe ook nog lang niet doorbroken hoor, dat hoor ik wel binnen mijn kennissenkring, die o. a. uit meerdere mensen met een andere geaardheid bestaat.

:D heb ik je het gebruik van het woord zondig toegeschreven ? :D

Ik maak onderscheid ja, erg heh, en toch doe ik dit volgens mij geheel terecht.
Ik weet dat ik door dit onderscheid te maken middels mijn site een thuis maak voor refogay mensen.
Deze mensen hebben namelijk eigenlijk geen behoefte aan een gay site waar volop date mogelijkheden zijn en perverse dingen staan.
Zij willen in rust met elkaar praten over dingen die hun persoonlijk aangaan.
In feite maakt iedereen die zich op een bepaalde doelgroep richt onderscheid.
Zouden mensen dat niet doen dan zouden er veel mensen in de kou staan :)

Riska

Berichtdoor Riska » 11 dec 2005 18:32

Ik zou niet graag de mensen de kost willen geven die - ondanks alle homofiele gevoelens - getrouwd zijn en kinderen hebben.
Toevallig (???) stond er dit weekend een artikel in Trouw/De Verdieping een verhaal over mensen die eenmaal per maand in de Keizersgrachtkerk bij elkaar komen. Daar zijn óók mensen bij die gehuwd zijn of waren. Het hangt dan van de partner af of dat huwelijk in stand blijft.
Ik denk dat het erg ingewikkeld ligt.
Er zijn mensen die vaag het gevoel hebben dat er iets in de relaties niet klopt. En die hopen dat het sluiten van een huwelijk met de vrouw - of man - die ze liefhebben, bepaalde problemen zal oplossen.
Helaas zijn er diverse religieuze groeperingen die dat ook als een vorm van 'genezing' propageren: 'als je eenmaal trouwt/getrouwd bent, zijn al die rare (of zondige) gevoelens wel over". Het blijkt dan achteraf niet over te gaan en soms vindt er dan een vervreemding plaats binnen een huwelijk. De partner voelt dat er iets is, maar kan het niet goed verwoorden, niet goed pakken wát er is.
Het is dus niet altijd zo dat men het altijd al geweten heeft dat de geaardheid anders was.
Het is in bepaalde kerkelijke kringen ook heel zwaar om 'uit de kast' te komen. Als jij opgevoed bent met de gedachte dat homoseksualiteit een ziekte is of een ernstige zonde, probeer dan bepaalde gevoelens maar eens serieus te nemen. Het kan jou toch niet gebeuren/overkomen, dat je die ziekte/zonde hebt/begaat? Je verbeeldt het je toch maar?
Niet dus - er komt een moment dat het je ondubbelzinnig duidelijk is dat er wel degelijk sprake is van een andere geaardheid.
En dan kun je alleen maar hopen en bidden op en voor een beetje begrip en ondersteuning. En sommigen durven er niet voor uitkomen in eigen kring. Daar is dan dus zo'n bijeenkomst van gelijk-geaarden een uitkomst voor. Ze komen er vanuit heel Nederland...
Ik maak het min of meer van nabij mee - mijn zuster komt er...

Cisca

Berichtdoor Cisca » 11 dec 2005 19:23

Refoanders schreef:Cisca laat mij hier hardop in de lach schieten :D

Haar manier van discuseren is goed luisteren naar wat zij wil horen en daar vervolgens haar conclusies uit trekken best grappig

Fijn, dan heb je in ieder geval gelachen vandaag.

Refoanders schreef:Jij hebt lekker makkelijk praten !
Als ik het moest doen omdat het niet meer als mijn plicht was dan had ik het allang niet meer gedaan, hier is meer voor nodig dan een "het is niet meer dan je plicht" waarde Cisca, wellicht dat jij graag een relatie met een man hebt die niet meer dan zijn plicht doet. maar als het "niet meer dan een plicht" was dan waren de pannen hier al door het huis gevlogen :D

Je kunt het belachelijk maken, maar, je begrijpt best, wat ik bedoel, en nee, zo'n situatie wens ik zelf niet.

Refoanders schreef:Ik maak onderscheid ja, erg heh, en toch doe ik dit volgens mij geheel terecht.
Ik weet dat ik door dit onderscheid te maken middels mijn site een thuis maak voor refogay mensen.
Deze mensen hebben namelijk eigenlijk geen behoefte aan een gay site waar volop date mogelijkheden zijn en perverse dingen staan...Zouden mensen dat niet doen dan zouden er veel mensen in de kou staan

Alsof iedereen die geen refo is, daar wel behoefte aan heeft, zeker weten van niet, vrij veroordelend zeg.

Succes, ik hou het liever bij persoonlijk contact, met mensen die anders geaard zijn dan ik, ik laat ze in ieder geval niet in de kou staan, zoals je suggereert.

Pukkie
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Pukkie » 11 dec 2005 19:44

Ach...mensen, mensen toch....
Ik heb de hele discussie (want dat is het geworden en dat wilde ik nou helemaal niet!!!) inmiddels gezien en gelezen...
En weet je wat er gebeurd? Het stemt me verdrietig. :cry:
'k Heb even tijd nodig om het hoe of waarom te formuleren, maar ik kom er zeker deze week nog op terug....
Dat ik mij getroost en stil,
overgeef, Heer, aan Uw wil.

Refoanders
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Refoanders » 11 dec 2005 20:05

Cisca schreef:
Refoanders schreef:Ik maak onderscheid ja, erg heh, en toch doe ik dit volgens mij geheel terecht.
Deze mensen hebben namelijk eigenlijk geen behoefte aan een gay site waar volop date mogelijkheden zijn en perverse dingen staan...Zouden mensen dat niet doen dan zouden er veel mensen in de kou staan

Alsof iedereen die geen refo is, daar wel behoefte aan heeft, zeker weten van niet, vrij veroordelend zeg.

Succes, ik hou het liever bij persoonlijk contact, met mensen die anders geaard zijn dan ik, ik laat ze in ieder geval niet in de kou staan, zoals je suggereert.

Beste Cisca hier doe je het weer :D
Jij trekt een conclusie uit woorden en daarop bekritiseer je me
ik heb niet gezegd dat iedereen die geen refo is behoefte heeft aan een gay site waarop perverse dingen staan. maar ik zeg dat

"Deze mensen hebben namelijk eigenlijk geen behoefte aan een gay site waar volop date mogelijkheden zijn en perverse dingen staan"

Uit zo'n opmerking kan je simpel weg niet de conclusie trekken dat ik daar mee zeg dat "iedereen die geen refo is, daar wel behoefte aan heeft" :D
er staat "DEZE mensen"

Ik ben blij dat je "Deze mensen"niet in de kou laat staan daar had ik eerlijk gezegd ook niet op gerekend dat dat zo zou zijn ;)

Persoonlijk contact is zeker waardevol !!
Echter het taboe in de refo kringen hierop is voor veel mensen nog zo groot dat zij niet persoonlijk te koop gaan lopen met hun gevoelens en dit dus graag in de beslotenheid en relatieve anonimiteit van zo'n forum doen.

Zo'n forum is dus niet anders dan een middel om (evtueel anoniem) met andere mensen die in de zelfde situatie zitten van gedachten te wisselen.
en het mooie is ook dat er bij ons ook werkelijk praktijk gevallen zijn van mensen die door de steun die zij op het forum ondervonden hebben, er toe hebben kunnen komen, om hun geaardheid eerlijk tegen hun vrouw te vertellen.
Waarbij zelfs in één geval de vrouw ook lid is geworden op ons forum.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 12 dec 2005 04:22

Nog een kleine toevoeging:

@ Cisca: ik krijg een beetje het idee dat je degenen die op basis van hun geloof besloten hebben hun homo-seksuele gevoelens niet in praktijk te mogen brengen, nogal achterlijk vindt. Je hebt er vast al respect voor, maar misschien moet je ook iets meer respect laten zien :wink:
Is het zo onlogisch dat zij gewoon met elkaar op een forum gaan zitten vanuit bepaalde uitgangspunten en elkaar proberen hierin proberen te steunen?

Verder ben ik van mening dat het hele seksuele aspect van relaties nogal eens overschat wordt. Als een man en vrouw gelukkig met elkaar getrouwd zijn, een goede vriendschappelijke relatie hebben met liefde voor elkaar, en een van beiden heeft toevallig een andere geaardheid, zoals degene met een homo-seksuele geaardheid pas na de trouwdag constateert, moet je dan maar gaan scheiden, met alle ellendige gevolgen van dien? Lijkt mij persoonlijk niet.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 12 dec 2005 08:09

Gershwin schreef:Nog een kleine toevoeging:

@ Cisca: ik krijg een beetje het idee dat je degenen die op basis van hun geloof besloten hebben hun homo-seksuele gevoelens niet in praktijk te mogen brengen, nogal achterlijk vindt. Je hebt er vast al respect voor, maar misschien moet je ook iets meer respect laten zien :wink:

Dat heb je niet goed begrepen, zie mijn reactie op de posting van Fappie, dat lijkt me juist erg moeilijk, en heb daar best respect voor.
Als zij toch een relatie aan zouden gaan, zouden ze daar niet echt gelukkig in kunnen zijn, omdat hun geweten hun aan zou klagen.
Het feit, dat mensen contact met elkaar zoeken, is iets waar men zelf voor kiest, als je dat nodig hebt moet je dat doen, dan maak ik even de vergelijking, die ik eigenlijk niet wil maken, omdat ik hem niet juist vind (omdat dit volgens mij geen ziekte is), maar dat heb je ook met patientenverenigingen, ik heb er geen behoefte aan, anderen hebben daar wel behoefte aan, en blijven daardoor op de been.
Wat ik vreemd vind is, dat je niet zou merken, wat je geaardheid is, en dus trouwt en een gezin sticht, juist in de pubertijd komen sexuele gevoelens naar boven, en merk je hoe je geaard bent.
Even serieus, ga eens wat eerder slapen, dan ben je nog helder, 'k merkte aan nog iets anders, dat je er niet meer helemaal bij was vannacht :mrgreen: :wink:

Terug naar “Archief”