Maar aangezien dat niet het enige is wat speelt, wordt het moeilijker om hier wat over te zeggen.
Wat is eigenlijk het verschil tussen (bijvoorbeeld) Herv.bond of Ger.gem. Kan iemand dat misschien duidelijk maken?
Moderator: Moderafo's
Maar aangezien dat niet het enige is wat speelt, wordt het moeilijker om hier wat over te zeggen.
Wilko schreef:
Wielen is een extremiteit, evenals toga's. Maar men let zeker wel op de christelijke kleding. Kun je me anders even verklaren waarom op de reformatorische scholengemeenschappen het verplicht is om een rok te dragen en dat je in een zware kerk erop aangekeken wordt als je geen hoed op hebt.
*** Wat ik bedoel is dat men hier het standpunt gaat verdedigen door er een paar uiterlijke (!) kenmerken bij te slepen. Zo ken ik een reformatorische school waar de rok niet verplicht is. En dan de term christelijke kleding, ik word daar oprecht moe van. Daarmee ontken ik zeker niet dat er mensen zijn die enorm waarde hechten aan zulk uiterlijk vertoon, maar of dat wel zo Bijbels is weet ik niet.
Je schetst de werkelijkheid net wat te gemakkelijk denk ik.
*** Welke werkelijkheid heb ik volgens jou geschetst dan? Ik heb enerzijds geconstateerd dat er een enorme verdeeldheid heerst en er teveel nadruk ligt op de uiterlijkheden die snel aanleiding zijn voor een karikatuur en anderzijds opgeroepen te zoeken naar dat wat bindt, wel kritisch op elkaar te zijn, maar elkaar niet direkt te verketteren. Wat isd aar te gemakkelijk aan geschetst?
en men zingt zonder enige uitzondering in alle reformatorische kerken met begeleiding van het orgel. Ook niet zonder reden dat ze dat niet vernieuwen denk ik.
*** Tegen de opwekkingsliederen worden inderdaad theologische bezwaren gevoerd, daar komt bij dat veel (reformatorische) kerkmusici muzikale bezwaren hebben tegen veel opwekking, ik ga daar verder nit op in, dat wordt te offtopic.
Het orgel, ook even kort ivm offtopic gevaar, dat is geen theologische kwestie op zich, er is geen enkele Bijbelse grond voor het zingen bij dit instrument, in de Bijbel bestond het simpelweg niet, dat is uit de praktijk ontstaan, simpelweg om dit instrument verreweg het meest geschikt is een grote groep te begeleiden, tonen kun je onbeperkt aanhouden, je hebt een stevige bas (Van belang voor de mannenstemmen), je kunt onbekende melodieen uit laten komen enz. enz. Ik denk dus dat je de plank misslaat, wanneer je dit voorbeeld erbij haalt om het conservatisme te illustreren. Dan zou je bijv. over de psalmberijmingen van Datheen en 1773 moeten beginnen
Lalage schreef:Daar ben ik het niet mee eens joepie. Het is een interpretatieverschil van mensen, dat ligt niet aan God, er is maar een God van de bijbel.
Tears schreef:zit zelf in de CGK, er zijn een beetej twee groepen.
De ene groep , echt behoudend. wijst alles wat buiten hun beleving valt, af
De andere groep (veel jongeren) staan open voor dat soort dingen maar er wordt ook een beetje lacherig over gedaan af en toe, of men stemt er mee in om lekker progressief over te komen.
Al met al kijken de wat heftiger gereformeerden toch met een heel klein schuin oogje naar de "lichtere" kerken.
zo ervaar ik het tenminste
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten