Moderator: Moderafo's
Volgens mij (een Christen) hebben de Joden meer aandeel aan de dood van Jezus dan de Romeinen.
Hmm. Een natie? Dan wel een natie zonder land. Trouwens een christen is niet bekeerd tot het christendom, maar tot Christus.
De twaalven waren dat zeker en hadden ook een taak onder de Joden.
De dertiende Paulus maakte er geen geheim van zich Jood en romein noemen. Hij had ook meer een bediening om het heil aan de heidenen te verkondigen (waarbij hij vaak eerst tevergeefse pogingen deed om het de Joden die buiten het land van Israel woonden te bereiken)
Heeft dit ook niet alles te maken met de onenigheid die er ontstond bij de gemeente in Jeruzalem over al die heidenen die to bekering kwamen.
Lees Handelingen 15.
't Is maar wat je onder christen verstaat. Christen is toch niets anders een dan een romeins scheldwoord voor de mensen die in Jezus Christus geloven. Neem je dat als uitgangspunt dan kun je Messiaanse Joden gerust christenen noemen. Een christen uit de heidenen kun je geen Messiaanse Jood noemen, onze voorhuid is niet besneden en we zijn ook geen verbondsvolk.
Door genade zijn we wel allemaal broertjes en zusjes in Yeshua HaMashiach
Genade en vrede van God, onzen Vader, en den Heere Jezus Christus.
Elsa schreef:Als God een mens geloof schenkt, dan ziet hij/ zij het offer van Christus zoals Revius het in dit bekende gedicht verwoord heeft.
Hij droeg onze smerten.
Jacobus Revius.
't En zijn de Joden niet, Heer Jesu, die U kruisten,
Noch die verraderlijk U togen voor 't gericht,
Noch die versmadelijk U spogen in 't gezicht,
Noch die U knevelden en stieten U vol puisten,
't En zijn de krijgslui niet die met haar felle vuisten
Den rietstok hebben of den hamer opgelicht,
Of het vervloekte hout op Golgotha gesticht,
Of over Uwen rok t'zaam dobbelden en tuisten:
Ik ben 't, o Heer, ik ben 't die U dit heb gedaan,
Ik ben de zware boom die U had overlaan,
Ik ben de taaie streng daarmee Gij gingt gebonden,
De nagel en de speer, de gesel die U sloeg,
De bloedbedropen kroon, die Uwen schedel droeg:
Want dit is al geschied, eilaas! Om mijne zonden.
Zit je gezellig te lezen inde bijbel en dan kom je het volgende stukje tegen.hemelburger schreef:Beste torenspits,
En ik probeer je duidelijk te maken dat het helemaal niet interessant is welke mensendeel dit gedaan zou hebben. Het was de wil van God de Vader dat dit zou gebeuren. God de Vader heeft het grootste aandeel aan de dood van Christus. Of het moet de hele mensheid zijn die zich bezig houd met zondigen en de achterliggende oorzaak zijn van de dood van Christus. De Joden of Romeinen (een heidens volk) waren slechts een instrument.
Romeinen 3:10-12
10 gelijk geschreven staat: Niemand is rechtvaardig, ook niet een,
11 er is niemand, die verstandig is, niemand, die God ernstig zoekt;
12 allen zijn afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die doet wat goed is, zelfs niet een.
Johannes 3 :16-19
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.
17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde.
18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God.
19 Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos.
enda schreef:is het zo dat de joden door christenen worden beschouwd als moordenaars van de messias?
ik kwoot ff:...Messias en niet Christus, want daarmee geef ik Zijn joodse identiteit aan.
ik heb laatst 'stad van dromen' (city of dreams) gelezen. het boek handelt over het begin van de stad new york. er was in die tijd een aparte wijk voor joden. deze groep werd door de christenen ronduit veracht. ze zouden de meest afschuwelijk rituelen uitvoeren en nergens voor deugen.
ik snap dat zulk een haat niet van deze tijd is (hoop ik), maar leeft deze gedachte nog steeds? volgens mij zijn het nog steeds de romeinen die yeshua (die natuurlijk zelf van joodse komaf was) hebben vermoord...
hemelburger schreef:Joh.19:7-11 schreef:Volgens mij (een Christen) hebben de Joden meer aandeel aan de dood van Jezus dan de Romeinen.
Je veronderstelt dat een heiden minder zondig is dan een Jood?
hemelburger schreef:Volgens mij is Christus toch gestorven omhet oordeel van God over de wereld en zijn bewoners te dragen.
hemelburger schreef:Wie kan zich vrijpleiten? Wie wilde dat Jezus Christus zou sterven, juist God de Vader zelf.
is het zo dat de joden door christenen worden beschouwd als moordenaars van de messias?
hemelburger schreef:Helaas is dit in de vorige eeuwen wel het geval geweest. Men ging er daarom vanuit dat God's werk met Israel daardoor stopte en dat Zijn beloften (aan Israel) over gingen aan de Christenen (nog steeds zijn er christenen die zich geestelijk Israel wanen).
hemelburger schreef:Sinds 1948 moet je eigenlijk wel beter weten ...
hemelburger schreef:... en goed de bijbel lezen helpt ook.
hemelburger schreef:Joden die tot geloof in Jezus Christus komen wiegeren nog altijd zich vanwege de vroegere christelijke houding t.a.v. Israel om zich christen te noemen, ze noemen zich liever Messiaanse Joden. Het zit dus wel diep.
enda schreef:met je reactie kan ik weinig... wat zeg je nu precies?
bovendien heb ik volgens mij helemaal geen beeld geschetst van het joodse volk in mijn eerste post.
enda in de openingsposting schreef:volgens mij zijn het nog steeds de romeinen die yeshua (die natuurlijk zelf van joodse komaf was) hebben vermoord...
Dus als ik jouw gedachtegang tot in extrema doortrek zijn de nazi's ook niet verantwoordelijk voor de Holocaust?
Moeten we ze misschien ook nog feliciteren omdat ze zo goed de wil van God hebben uitgevoerd, aangezien de geschiedenis zijn loop gehad heeft?
Het zou te gek zijn als iedereen de schuld op God zou afschuiven omdat uiteindelijk Zijn wil geschiede.
De afwijking van de mens genoodzaakte God om Zijn Zoon te sturen, want er was niemand anders, die ons kon redden.
Wie is dus de oorzaak dat Jezus moest sterven, juist wij. Jood zowel griek en niemand uitgezondert.
Als je gaat discussieren over de schuldvraag dan heb je de tekst in joh. 3:19 nog niet begrepen of Rom. 3:10-12.
Ja, klopt. Maar een Christen kan bv een Nederlander zijn. Nederlanders zijn goyiem. Zo bedoelde ik dat.
Wij zijn van mening dat christenen niet persé aan de 613 Mitzwot hoeft te houden (uiteraard wel aan de 7 Noachitische Wetten). Messiaanse Joden wel. Dit heeft S´haul (Paulus) btw nooit bestreden, maar wel dat heidenen bv zouden moeten besnijden.
*Grinnik* Yepsbroer (
)
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten