joden en christenen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 06 mar 2003 21:42

Hemelburger,

Dat veronderstel ik dan ook niet. Jij vervangt Romeinen eenvoudig door heidenen. Daar zit wel een verschil tussen!

Ik schreef (wat bovenaan op pagina 1 terug te lezen is):
Volgens mij (een Christen) hebben de Joden meer aandeel aan de dood van Jezus dan de Romeinen.

En dat baseer ik op Joh.19:7.

PS Hopelijk is dit geen woorddefinitiespelletje.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 06 mar 2003 22:09

Beste torenspits,

Volgens mij (een Christen) hebben de Joden meer aandeel aan de dood van Jezus dan de Romeinen.

En ik probeer je duidelijk te maken dat het helemaal niet interessant is welke mensendeel dit gedaan zou hebben. Het was de wil van God de Vader dat dit zou gebeuren. God de Vader heeft het grootste aandeel aan de dood van Christus. Of het moet de hele mensheid zijn die zich bezig houd met zondigen en de achterliggende oorzaak zijn van de dood van Christus. De Joden of Romeinen (een heidens volk) waren slechts een instrument.

Het is dus geen woorddefenitiespelletje.

PS Denk ook eens aan Jozef. Hij werd verkocht door zijn broers, moet je ze dat ernstig aanrekenen, terwijl het in overeenstemming was met God's plan om het gezin van Jakob en vele heidenen te redden van de hongersnood.
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 06 mar 2003 22:39

Ik geloof dat je er faliekant naast zit.
Iedereen die kwaad doet heeft een eigen verantwoordelijkheid. Het zou te gek zijn als iedereen de schuld op God zou afschuiven omdat uiteindelijk Zijn wil geschiede.

Dus als ik jouw gedachtegang tot in extrema doortrek zijn de nazi's ook niet verantwoordelijk voor de Holocaust?
Moeten we ze misschien ook nog feliciteren omdat ze zo goed de wil van God hebben uitgevoerd, aangezien de geschiedenis zijn loop gehad heeft?

"Laat ons het kwade doen, opdat het goede [daaruit] kome?
Welker verdoemenis rechtvaardig is.
" (Rom.2:8)

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 06 mar 2003 23:09

Hajjj Hemelburger :D
Hmm. Een natie? Dan wel een natie zonder land. Trouwens een christen is niet bekeerd tot het christendom, maar tot Christus.

Ja, klopt. Maar een Christen kan bv een Nederlander zijn. Nederlanders zijn goyiem. Zo bedoelde ik dat.

Trouwens goed dat je me ff corrigeerde: christenen zijn bekeerd tot Christus. Zo is dat :wink:

De twaalven waren dat zeker en hadden ook een taak onder de Joden.
De dertiende Paulus maakte er geen geheim van zich Jood en romein noemen. Hij had ook meer een bediening om het heil aan de heidenen te verkondigen (waarbij hij vaak eerst tevergeefse pogingen deed om het de Joden die buiten het land van Israel woonden te bereiken)

Klopt :!: Helemaal mee eens.

Heeft dit ook niet alles te maken met de onenigheid die er ontstond bij de gemeente in Jeruzalem over al die heidenen die to bekering kwamen.

Lees Handelingen 15.

Nope. Wij zijn van mening dat christenen niet persé aan de 613 Mitzwot hoeft te houden (uiteraard wel aan de 7 Noachitische Wetten). Messiaanse Joden wel. Dit heeft S´haul (Paulus) btw nooit bestreden, maar wel dat heidenen bv zouden moeten besnijden.

't Is maar wat je onder christen verstaat. Christen is toch niets anders een dan een romeins scheldwoord voor de mensen die in Jezus Christus geloven. Neem je dat als uitgangspunt dan kun je Messiaanse Joden gerust christenen noemen. Een christen uit de heidenen kun je geen Messiaanse Jood noemen, onze voorhuid is niet besneden en we zijn ook geen verbondsvolk.

Hé dat is mooi gezegd. Je bedoelt dus dat Messiaanse Joden Christenen zijn, maar Christenen hoeven geen Mess. Joden te zijn.

Door genade zijn we wel allemaal broertjes en zusjes in Yeshua HaMashiach

Geweldig zuster ( ik neem aan dat je een vrouw bent )
[/quote]
*Grinnik* Yeps :wink: broer ( :?: )

Genade en vrede van God, onzen Vader, en den Heere Jezus Christus.

Omein (amen)!

Lfs
Kena
Laatst gewijzigd door Kena op 06 mar 2003 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 06 mar 2003 23:12

Elsa schreef:Als God een mens geloof schenkt, dan ziet hij/ zij het offer van Christus zoals Revius het in dit bekende gedicht verwoord heeft.

Hij droeg onze smerten.
Jacobus Revius.

't En zijn de Joden niet, Heer Jesu, die U kruisten,
Noch die verraderlijk U togen voor 't gericht,
Noch die versmadelijk U spogen in 't gezicht,
Noch die U knevelden en stieten U vol puisten,

't En zijn de krijgslui niet die met haar felle vuisten
Den rietstok hebben of den hamer opgelicht,
Of het vervloekte hout op Golgotha gesticht,
Of over Uwen rok t'zaam dobbelden en tuisten:

Ik ben 't, o Heer, ik ben 't die U dit heb gedaan,
Ik ben de zware boom die U had overlaan,
Ik ben de taaie streng daarmee Gij gingt gebonden,

De nagel en de speer, de gesel die U sloeg,
De bloedbedropen kroon, die Uwen schedel droeg:
Want dit is al geschied, eilaas! Om mijne zonden.

Omein!!! Zo is dat! :mrgreen:
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 06 mar 2003 23:14

hemelburger schreef:Beste torenspits,
En ik probeer je duidelijk te maken dat het helemaal niet interessant is welke mensendeel dit gedaan zou hebben. Het was de wil van God de Vader dat dit zou gebeuren. God de Vader heeft het grootste aandeel aan de dood van Christus. Of het moet de hele mensheid zijn die zich bezig houd met zondigen en de achterliggende oorzaak zijn van de dood van Christus. De Joden of Romeinen (een heidens volk) waren slechts een instrument.
Zit je gezellig te lezen inde bijbel en dan kom je het volgende stukje tegen.
Romeinen 3:10-12
10 gelijk geschreven staat: Niemand is rechtvaardig, ook niet een,
11 er is niemand, die verstandig is, niemand, die God ernstig zoekt;
12 allen zijn afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die doet wat goed is, zelfs niet een.

Leuk he als je zoiets leest. Dat je als mens tot niets goeds in staat bent en je altijd tot het kwaad geneigd bent. En wij denken nog vaak dat we het goed hebben gedaan, wij keurige nette burgers, die nooit gestolen hebben verslaafd zijn geweest of in de prostitutie bezig zijn geweest. En dan stelt een dergelijke tekst ons zomaar gelijk met dieven, hoeren en drugsverslaafden en dat wij geen haar beter zijn dan zij.
De oorzaak van deze ellende is de mens zelf en niet God.
Johannes 3 :16-19
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.
17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde.
18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God.
19 Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos.

De afwijking van de mens genoodzaakte God om Zijn Zoon te sturen, want er was niemand anders, die ons kon redden.
Wie is dus de oorzaak dat Jezus moest sterven, juist wij. Jood zowel griek en niemand uitgezondert.
Als je gaat discussieren over de schuldvraag dan heb je de tekst in joh. 3:19 nog niet begrepen of Rom. 3:10-12.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 06 mar 2003 23:31

Maar Maaranatha,

Jij bent er toch hopelijk ook bij ten tijde van 1 Kor.6:2?

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 06 mar 2003 23:35

Torenspits schreef:Maar Maaranatha,

Jij bent er toch hopelijk ook bij ten tijde van 1 Kor.6:2?

Ja tuurlijk, maar welke betrekking heeft dat op mijn antwoord?
Deuteronomium 6:4

Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: joden en christenen

Berichtdoor groenrondballetje » 07 mar 2003 11:30

enda schreef:is het zo dat de joden door christenen worden beschouwd als moordenaars van de messias?
ik kwoot ff:
...Messias en niet Christus, want daarmee geef ik Zijn joodse identiteit aan.

ik heb laatst 'stad van dromen' (city of dreams) gelezen. het boek handelt over het begin van de stad new york. er was in die tijd een aparte wijk voor joden. deze groep werd door de christenen ronduit veracht. ze zouden de meest afschuwelijk rituelen uitvoeren en nergens voor deugen.
ik snap dat zulk een haat niet van deze tijd is (hoop ik), maar leeft deze gedachte nog steeds? volgens mij zijn het nog steeds de romeinen die yeshua (die natuurlijk zelf van joodse komaf was) hebben vermoord...

Ik denk dat problemen vaak ontstaan door het geven van een onjuist beeld, hetzij te positief, hetzij te negatief. In het eerste geval roept het vaak een indirecte tegenreactie op. Ik denk dat het beeld dat jij geeft van de Joden te positief is. Natuurlijk was Jezus van Joodse komaf, maar natuurlijk zijn (andere) Joden medeverantwoordelijk voor de dood van Jezus omdat ze op zijn dood aandrongen. Ook waren de eerste volgelingen van Jezus Joden. Dit ligt voor de hand aangezien vrijwel het gehele Evangelie zich afspeelden in een land waar vooral Joden woonden. Het belichten van slechts 1 type aspect hiervan, hetzij goed, hetzij kwaad, leidt echter tot een vertekend beeld en daarmee op de kortere of langere termijn tot problemen.
Dus net als bij andere gelovigen zijn er mensen die goede daden doen en die slechte daden doen. Gelukkig zijn er, zij het niet zoveel, ook Joden die in Jezus geloven, de zogenaamde Messias-belijdende Joden, maar vele Joden geloven niet in Jezus.

John

enda
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor enda » 07 mar 2003 12:32

met je reactie kan ik weinig... wat zeg je nu precies?

bovendien heb ik volgens mij helemaal geen beeld geschetst van het joodse volk in mijn eerste post.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 07 mar 2003 12:37

hemelburger schreef:
Joh.19:7-11 schreef:Volgens mij (een Christen) hebben de Joden meer aandeel aan de dood van Jezus dan de Romeinen.

Je veronderstelt dat een heiden minder zondig is dan een Jood?

Het wordt ondersteund door het Woord, dus spreek het tegen met het Woord :!:
hemelburger schreef:Volgens mij is Christus toch gestorven omhet oordeel van God over de wereld en zijn bewoners te dragen.

Om is wat anders dan door ...

hemelburger schreef:Wie kan zich vrijpleiten? Wie wilde dat Jezus Christus zou sterven, juist God de Vader zelf.

Dat is toch wel een beetje uit de context gerukt! God de Vader wilde dat de zonde bestraft werd, en Jezus nam de straf op zich op!

is het zo dat de joden door christenen worden beschouwd als moordenaars van de messias?

Deze mening kon alleen worden gevormd door gebeurtenissen uit hun context te rukken (zie mijn vorige posting). Dus zie hier het gevaar van gebeurtenissen uit hun context rukken ....

hemelburger schreef:Helaas is dit in de vorige eeuwen wel het geval geweest. Men ging er daarom vanuit dat God's werk met Israel daardoor stopte en dat Zijn beloften (aan Israel) over gingen aan de Christenen (nog steeds zijn er christenen die zich geestelijk Israel wanen).

Romeinen 11 leert ons dat ook! Als je iets anders gelooft kun je je bekeren tot het Jodendom :wink: Maar ik denk dat Jezus de Ware Weg tot het Leven is ....
Romeinen 11 laat zien dat als de Joden zich bekeren tot Jezus, dat Jezus ook voor Joden de Ware Weg tot het Leven is.

hemelburger schreef:Sinds 1948 moet je eigenlijk wel beter weten ...

Volgens mij is er in 1948 op geestelijk gebied t.a.v. Israel en Joden weinig veranderd ...
hemelburger schreef:... en goed de bijbel lezen helpt ook.

Je advies is goed, nu ook nog zelf opvolgen :wink:

hemelburger schreef:Joden die tot geloof in Jezus Christus komen wiegeren nog altijd zich vanwege de vroegere christelijke houding t.a.v. Israel om zich christen te noemen, ze noemen zich liever Messiaanse Joden. Het zit dus wel diep.

Vele Christenen weigeren om zich Christen te noemen, ze noemen zich rooms, gereformeerd, hervormd ...
Dat zit errug diep :wink:

Hopelijk zit het Christen zijn in hun hart :!: (typo :wink: )

John
Laatst gewijzigd door groenrondballetje op 10 mar 2003 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 07 mar 2003 12:42

enda schreef:met je reactie kan ik weinig... wat zeg je nu precies?
bovendien heb ik volgens mij helemaal geen beeld geschetst van het joodse volk in mijn eerste post.

enda in de openingsposting schreef:volgens mij zijn het nog steeds de romeinen die yeshua (die natuurlijk zelf van joodse komaf was) hebben vermoord...

Dit is een selectieve weergave uit het Evangelie; net zo selectief als de omgekeerd weergave dat de Joden aandrongen op het vermoorden van Jezus en daar niet bijvertellen dat Jezus een Jood was. :wink:

Dus spiegel jouw gebruik van de waarheid aan het gebruik van de waarheid waar je andere van beticht :wink:

John

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 07 mar 2003 21:56

Hoi Torenspits,

Dus als ik jouw gedachtegang tot in extrema doortrek zijn de nazi's ook niet verantwoordelijk voor de Holocaust?
Moeten we ze misschien ook nog feliciteren omdat ze zo goed de wil van God hebben uitgevoerd, aangezien de geschiedenis zijn loop gehad heeft?

Deze woorden laat ik voor jouw verantwoording.

Je kunt er niet omheen dat Jezus Christus naar deze aarde kwam om te sterven. Niet voor niets spreekt Hij er met zijn discipelen er al over voordat het zover is.
Matt 12:40, Matt 27: 40 en 63, Mark 8:31, Mark 14:58, Joh 2:19-20

Het zou te gek zijn als iedereen de schuld op God zou afschuiven omdat uiteindelijk Zijn wil geschiede.

God heeft ook geen schuld, het is dus ook onzinnig om God de schuld te geven, maar daar ging het niet om. Het ging om wie er aandeel hed in het sterven van Christus.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 07 mar 2003 21:59

De afwijking van de mens genoodzaakte God om Zijn Zoon te sturen, want er was niemand anders, die ons kon redden.
Wie is dus de oorzaak dat Jezus moest sterven, juist wij. Jood zowel griek en niemand uitgezondert.
Als je gaat discussieren over de schuldvraag dan heb je de tekst in joh. 3:19 nog niet begrepen of Rom. 3:10-12.

Klopt

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 07 mar 2003 22:14

Geliefde zuster Kena,

Ja, klopt. Maar een Christen kan bv een Nederlander zijn. Nederlanders zijn goyiem. Zo bedoelde ik dat.

Accoord

Wij zijn van mening dat christenen niet persé aan de 613 Mitzwot hoeft te houden (uiteraard wel aan de 7 Noachitische Wetten). Messiaanse Joden wel. Dit heeft S´haul (Paulus) btw nooit bestreden, maar wel dat heidenen bv zouden moeten besnijden.

Wij (messiaanse Joden ?). Dus ook niet aan de tien geboden. :!:
Die zijn immers aan de Israelieten gegeven.

*Grinnik* Yeps :wink: broer ( :?: )

Ja zuster.

Messiaanse christen-Jood en christen-heiden, verscheidenheid doch eenheid in Christus.

Leef in vrede, leef met de Vredevorst.

Terug naar “Archief”