openbaar vervoer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 19 feb 2003 11:32

Lees dit artikel eens:

Kenniseconomie / Wiskunde sterft in Nederland
door Henk Kuiken
2003-02-19

Wie de wiskunde verwaarloost, verwaarloost zijn technologische en economische ontwikkeling. Nederland doet dat als geen ander, en is hard op weg een tweederangs natie te worden. Wetenschappelijk adviseur H.K. Kuiken stelt maatregelen voor om het tij te keren.

In de media verschijnen de afgelopen maanden stukken van verontruste schrijvers die de teloorgang van de technologie in Nederland voorspellen. Bedrijven als DSM en Philips zeggen grote moeite te hebben bij het aantrekken van gekwalificeerd wetenschappelijk personeel. Philips laat doorschemeren dat, als daarin geen verandering komt, de onderneming genoodzaakt is zijn onderzoek en ontwikkeling naar het buitenland te verplaatsen.

Jaarlijks melden zich slechts zo'n honderd eerstejaars wiskundigen aan bij de Nederlandse universiteiten. Het aantal eerstejaars natuurkunde ligt nu al onder de driehonderd. En dat voor een land dat in de vorige eeuw per hoofd van de bevolking het grootste aantal Nobelprijzen natuurkunde heeft behaald! In dit land met een omvangrijke chemische industrie melden zich nog slechts honderd eerstejaars aan voor een studie scheikundige technologie.

De natuurwetenschappen hebben de grootste moeite in ons land kandidaat-promovendi te vinden. Het merendeel van de bètapromovendi aan Nederlandse universiteiten is afkomstig uit landen als China, Rusland en Indonesië, en hun aandeel groeit nog steeds. Onlangs las ik in het blad van een wiskundige studievereniging van een Nederlandse universiteit het volgende bericht: 'Op 20 november zullen drie promovendi onder leiding van professor (...) promoveren. Het zijn Shenggui Zhang, Ziao-Dong Liu en Mw. Lei Zhang'.

Hoogleraren zijn gedwongen hun promovendi uit het buitenland te halen, want het ministerie rekent hen af op het aantal afgeleverde proefschriften en er zijn te weinig Nederlanders die op een bèta-onderwerp willen promoveren. Bovendien hebben de hoogleraren, wegens hun bestuurlijke taken, promovendi nodig om behoorlijk wetenschappelijk onderzoek te kunnen doen.

Het universitaire onderwijs worstelt met vergelijkbare problemen. De faculteiten worden beloond naar het aantal afgestudeerden dat ze leveren. Van de zeer weinigen die zich thans voor een bètastudie aanmelden zal het percentage dat de eindstreep haalt daarom toch veel groter zijn dan vroeger, ondanks het feit dat het gemiddelde peil van de aankomende kandidaten volgens velen lager is dan voorheen. Een collega verzuchtte eens: ,,De vraagstukken die ik mijn studenten twintig jaar geleden voorlegde, kunnen ze nu niet meer maken. Sommigen ontbreekt het zelfs aan de meest elementaire kennis.''

Het meest schrijnende voorbeeld van een wetenschap die in Nederland aan het sterven is, is de wiskunde. Weinigen beseffen hoe groot het belang van wiskunde is voor een moderne industriële samenleving. De kunst van de wiskundige modelvorming heeft vrijwel onbegrensde toepassingsmogelijkheden. De ontwikkeling van de moderne natuurkunde was ondenkbaar zonder de wiskunde. Maar wiskundige modellen zijn inmiddels ook onmisbare instrumenten voor de biologie, het farmaceutisch onderzoek, de financiële wereld, de econometrie, de taalkunde en vele andere gebieden.

Nederland denkt in een goede positie te verkeren omdat uit internationaal vergelijkend onderzoek is gebleken dat het wiskundeonderwijs in Nederland op een hoog peil staat. Die vaststelling is ongeveer even interessant als de wetenschap dat het Nederlandse amateurvoetbal de vergelijking met het buitenland glansrijk kan doorstaan.

Het probleem is namelijk dat middelbareschoolwiskunde nauwelijks iets met professionele wiskunde te maken heeft. Wie wiskunde wil studeren en alleen middelbareschoolkennis heeft opgedaan, begint op de universiteit op niveau 0, plus een heel klein beetje. En is op dat moment al achttien. Wie op die leeftijd nog violist of beroepsvoetballer wil worden, wordt door conservatorium of profclub weggehoond: Mevrouw, meneer, u bent tien jaar te laat!

Het wiskundetalent is evenals het muzikale aangeboren. Je wordt geen Alfred Brendel onder de stimulerende leiding van een muziekleraar op de middelbare school, en je wordt geen beroepsvoetballer door de vogelnestjes die je maakt onder leiding van de gymleraar. Die talenten worden buiten de school om ontwikkeld.

Het wiskundetalent wordt echter eerst op het procrustesbed van het voortgezet onderwijs gekortwiekt en lam gemaakt. Iemand met een groot wiskundetalent verveelt zich kapot bij die infantiele sommetjes die daar onder leiding van niet-academisch gevormde leraren worden gemaakt, zelfs in de examenklas.

In de buurlanden is de situatie (nog) niet zo dramatisch als in Nederland. De universiteit van Kaiserslautern, niet eens de meest vooraanstaande in Duitsland, heeft al meer eerstejaars wiskundigen dan heel Nederland, namelijk honderdzeventig. In Groot-Brittannië melden zich jaarlijks vierduizend jongeren aan voor een wiskundestudie. Per hoofd van de bevolking is dat bijna tien keer zo veel als bij ons. Toch worden ook daar waarschuwende woorden gesproken omdat dat aantal kleiner is dan voorheen. Ook in dit opzicht is Nederland een gidsland en wel op weg naar de ondergang.

Zonder een geweldige cultuuromslag ligt er voor Nederland een technologieloze toekomst in het verschiet. Mocht dit proces tot Nederland beperkt blijven, dan is het probleem te overzien. Met het vervoer van grondstoffen en halffabrikaten kun je, met weliswaar veel stank en herrie, een redelijk belegde boterham verdienen. Ik vrees echter dat de ziekte waaraan ons land lijdt ook in andere westerse landen zal toeslaan. Zelfs de Verenigde Staten zullen daaraan niet ontkomen.

De kracht van de Amerikaanse wetenschap en technologie is in niet geringe mate te danken aan de immigratie van buitenlands talent. Waren dit voor de oorlog gevluchte joden, eerst uit Oost-Europa en later uit Duitsland, na de oorlog ging het vooral om de brain drain (de afvoer van knappe koppen) uit West-Europa. Nog weer later kwam uit China en India een grote stroom van wetenschapsbeoefenaars op gang. Het Amerikaanse team dat op de afgelopen Wiskunde Olympiade derde werd na China en Rusland, bestond uit vijf jongeren van Chinese afkomst en nog een zesde met een andere etnische achtergrond.

Na de val van de Berlijnse muur kwam een grote stroom van wetenschapstalent uit de voormalige Sovjet-Unie op gang. Die stroom ging grotendeels aan West-Europa voorbij; het meeste talent dat weg wilde is nu hoogleraar aan Amerikaanse universiteiten of verdient daar een goede boterham in de industrie. Ook in de VS is wetenschappelijk talent uit eigen kweek schaars aan het worden. Als de stroom uit bovengenoemde landen zal zijn opgedroogd, wat toch een keer gebeurt, en er op deze eindige aardbol geen geschikte emigratiegebieden meer over zijn, zal men ook in de USA met een technologiecrisis te maken krijgen.

Het aardige van de toekomst is dat die niet tevoren vastligt; je kunt hem met gepaste maatregelen beïnvloeden. De ellendige toekomst voor ons land, zoals die hierboven werd geschetst, hoeft geen werkelijkheid te worden. Om te voorkomen dat wij verworden tot een Albanië aan de Noordzee, stel ik de volgende maatregelen voor:

Schaf het collegegeld af voor bètastudies wiskunde, fundamentele natuurkunde, scheikunde en de technische opleidingen.

Stel alle leermiddelen gratis ter beschikking van studenten die een dergelijke studie willen volgen.

Schaf voor die studierichtingen de regeling af waarbij die faculteiten worden afgerekend op het aantal afgestudeerden en sta weer toe dat hoogleraren hun vak op het hoogste niveau examineren zonder kans te lopen dat hun fondsen worden afgeknepen. Stel die faculteiten in staat een breed scala van disciplines te onderhouden en trek buitenlandse hoogleraren aan, ook al zijn er in het begin niet voldoende studenten om die uitgaven volgens de huidige regels te rechtvaardigen.

Zorg dat serieuze wetenschap en techniek behoorlijk op televisie worden gerepresenteerd. Zoals er een voorschrift is over het percentage cultuur op de televisie, zo moet er een door de overheid voorgeschreven regel komen voor wetenschapstelevisie op de publieke kanalen, ook in prime time. Voor brood en spelen kan het volk terecht bij de commerciëlen.

Overweeg, in navolging van Groot-Britannië, om een beperkt aantal middelbare scholen aan te wijzen voor een aanmerkelijk versterkt bètaprofiel. Op dergelijke bètascholen willen gepromoveerde wetenschappers wellicht weer als docent optreden. Andere scholen zouden dan hun profiel voor kunst of maatschappelijke oriëntering kunnen versterken.

Voor het bedrijfsleven heb ik nog een voorstel. Akzo, DSM, Philips, Shell en Unilever hebben onlangs besloten middelbare scholen te adopteren en die van extra leermiddelen te voorzien, dit alles in een poging de belangstelling voor een studie in de natuurwetenschappen te wekken en het tij te keren. Het is de vraag of dat het gewenste effect zal sorteren. De door alfa's bedachte kreet om meisjes aan de wiskunde te zetten heeft ook niets uitgehaald en we zijn inmiddels tien jaar verder. Wie de tekenen van de tijd verstaat, weet dat er geldelijke beloningen in het vooruitzicht moeten worden gesteld. Jongeren zijn tegenwoordig vaak berekenend en willen weten of iets geld en status oplevert. Jammer, maar het is niet anders.

Ik stel daarom voor dat die vijf grote ondernemingen gezamenlijk een prijs van vijf miljoen euro ter beschikking stellen voor de eerste ingezetene van Nederland die op de Internationale Wiskunde Olympiade alle vraagstukken in de gestelde tijd volledig weet op te lossen. Zo'n buitensporig hoge prijs, vergelijkbaar met het jaarsalaris van een Ronaldo of een Beckham, zal als een baken aan de verre einder fungeren, dat een hele generatie knappe kopjes in de juiste richting kan trekken. De kans dat dit geld binnen afzienbare tijd moet worden uitgekeerd is nihil. De kandidaat die de gevraagde prestatie zal leveren is namelijk op dit moment nog geen tien jaar oud. Een jarenlange toewijding aan de wiskunde en stimulering buiten de school om en een geweldig talent zijn namelijk de vereisten voor het leveren van deze prestatie.

Onlangs vroeg ik aan de begeleider van het Nederlandse team op de Wiskunde Olympiade waarom die Chinezen toch zo goed zijn. Hij antwoordde dat zij zo ongelooflijk veel van wiskunde weten, dat ze na eerste lezing van een vraagstuk, hoe gecompliceerd ook, dat meteen binnen een herkenbare context weten te plaatsen. Hun verbazingwekkende kennis van vele onderdelen van de wiskunde, van jongs af aan opgedaan, stelt hen dan in staat binnen de gestelde tijd naar de oplossing toe te werken. Bij leden van het Nederlandse team is die kennis veel minder breed. Je ziet dan dat sommigen een, hooguit twee van de zes vraagstukken geheel of gedeeltelijk kunnen oplossen, maar van de overige geen kaas hebben gegeten.

Overigens, de helft van de ongeveer vijfhonderd deelnemers aan de Olympiade krijgt een medaille; goud, zilver of brons in de verhouding van 1 staat tot 2 staat tot 3. Iemand die brons wint, heeft dus nog minstens een kwart van de deelnemers boven zich. Iemand met een score van 25 procent, een dikke onvoldoende dus, kan toch een bronzen plak winnen. Ieder jaar lezen we weer in de krant: Nederlander wint brons op Wiskunde Olympiade!, alsof er in de hele wijde wereld slechts twee beter presteerden dan die Nederlander.

Een enkeling, meestal een Chinees, komt tot een ongelofelijke 100 procent score. Hierbij moet worden bedacht dat bijna geen enkele Nederlandse wiskundehoogleraar binnen de gestelde tijd zo'n perfecte score zou behalen. Dit ter illustratie van de hoogte van het peil van die competitie.

Worden de voorgestelde maatregelen niet doorgevoerd, dan is het onvermijdelijk dat Nederland binnen enkele decennia vervalt tot een natie van de tweede rang. En wanneer het met West-Europa dezelfde kant opgaat, zal dit deel van de wereld in een gevaarlijke afhankelijke positie komen.

H.K. Kuiken was verbonden aan het Philips NatLab en de Technische Universiteit Eindhoven, en is nu zelfstandig wetenschappelijk adviseur en hoofdredacteur van het internationale wetenschappelijke tijdschrift Journal of Engineering Mathematics.
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Derkel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Derkel » 19 feb 2003 14:13

Maar de 'moeilijke' studies worden dan ook niet meer gekozen, terwijl juist daar al een tekort aan is op de arbeidsmarkt.

Luister naar Napoleon: de capaciteit is nu al niet groot genoeg!

Ik vraag me nu af wanneer de capacitiet wel groot genoeg is. De moeilijke studies worden nu mischien wel gekozen, maar hoeveel studenten stranden niet op die studies? Alleen de mensen die echt zo'n studie willen doen en zich er ook keihard voorinzetten halen dat.
Ik denk niet dat het veel verschil maakt, het tekort op de arbeidsmarkt zal zeker in die sectoren blijven naar mijn idee.

Want ik betwijfel of het percentage geslaagde studenten groter is, wanneer men bijvoorbeeld de faculteit niet afrekend op het aantal geslaagde studenten. Het grootste probleem waar studenten tegen aanlopen is de motivatie naar mijn idee, zeker wanneer ze in het begin worden overrompeld en dan met name bij de exacte vakken de dingen niet begrijpen.

Net zoals in het artikel wordt vermeld, moet men studenten warm maken voor deze studies op de middelbare scholen. Maar de meeste studenten zijn blij wanneer zij hun pakket kunnen samenstellen. Weg met schei- en natuurkunde, ik doe wel wiskunde A in plaats van wiskunde B. Dus ik denk dat daar kan worden begonnen met de motivering voor die vakken. Maar daarentegen snappen veel leerlingen natuurkunden en scheikunde niet, dus is de motivatie helemaal weg.
Het toppunt van eigenwaarde is; jezelf bekijken door de ogen van God.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 feb 2003 21:46

Zoals jullie weten studeer ik wiskunde. In mijn eerste jaar begonnen we met 20 studenten, waarvan de helft is afgevallen. De meesten stopten omdat het (abstractie)niveau te hoog was.

Maar zoals in het door Rudolf geciteerde artikel staat: de wiskunde op de middelbare school heeft weinig te maken met de wiskunde die gedoceerd wordt aan de universiteit. Ik stel daarom voor om elke middelbare scholier die ook maar een beetje aanleg heeft voor exacte vakken, een abonnement te geven op het wiskundetijdschrift Pythagoras. Dat is speciaal voor jongeren en het laat de leuke kanten van wiskunde zien. Er zijn zoveel leuke dingen aan die nooit worden genoemd in de lessen wiskunde op school.

Afschaffen van het collegegeld lijkt me geen oplossing. Je krijgt dan hoogstens wat ongemotiveerde studenten erbij. Een wiskundestudent moet een puzzelaar zijn, hij/zij moet zich kunnen vastbijten in een probleem en niet rusten voor het opgelost is.

Aan geld en status ligt het niet. Als wiskundestudent wordt je vaak al ongelovig aangegaapt, omdat mensen denken dat wiskunde heel erg moeilijk is. Bovendien zijn er zoals hiervoor gezegd zo weinig wiskundigen dat je er makkelijk veel geld mee kunt verdienen.

In het artikel staat ook dat wiskundig talent al vroeg ontwikkeld moet worden. Ik denk dat dat op de basisschool al kan gebeuren. Ik heb me rot verveeld toen ik op de basisschool zat en had toen ontzettend veel leuke puzzels kunnen oplossen. In de groepen 3 t/m 6 kreeg ik een boekje dat Elftal heette en daarin stonden inderdaad van die opgaven die mijn wiskundig inzicht en kennis konden verbreden (ik liep dus niet veel voor op de klas met de normale stof). Toen ik van school wisselde, kreeg ik echter weer dezelfde sommen voorgeschoteld als ik klaar was met mijn gewone schoolwerk. Fout! Er is zoveel leuke wiskunde die ook begrijpelijk is voor basisscholieren. Maak daar dan gebruik van!

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 20 feb 2003 12:24

De hele studiefinanciering is vanaf het begin verkeerd opgezet mijn insziens. Veel onnodig geld is zomaar door het toilet gespoeld. :cry:

Neem nu de OV in het begin helemaal gratis. Waanzinnig eigenlijk. Een trajectkaart was veel beter geweest gratis reizen tussen woonplaats en school. Daarnaast op alle bestemmingen 40% korting. NS en de andere openbaarvervoersbedrijven zijn hierdoor een groot inkomen misgelopen. :wink:

Daarnaast de Stuvi. Ik snap niet waarom de prestatiebeurs al niet direct vanaf het begin was ingevoerd. Dat had een hoop geldt gespaard als de leerling het niet redde (rekening gehouden met persoonlijke omstandigheden).
Een voortijdige beeindigng van de opleiding zou naar mijn mening ook een reden zijn om het geleende terug te moeten betalen (rekening gehouden met persoonlijke omstandigheden).

Maar ja je blijft natuurlijk altijd zitten met de hebberigheid van de mensen. En vooral studenten, die denken dat ze alles zijn en eigenlijk niks voorstellen. :mrgreen:
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 20 feb 2003 12:48

[quote="Maranatha"]De hele studiefinanciering is vanaf het begin verkeerd opgezet mijn insziens. Veel onnodig geld is zomaar door het toilet gespoeld. :cry:

Neem nu de OV in het begin helemaal gratis. Waanzinnig eigenlijk. Een trajectkaart was veel beter geweest gratis reizen tussen woonplaats en school. Daarnaast op alle bestemmingen 40% korting. NS en de andere openbaarvervoersbedrijven zijn hierdoor een groot inkomen misgelopen. :wink:

Daarnaast de Stuvi. Ik snap niet waarom de prestatiebeurs al niet direct vanaf het begin was ingevoerd. Dat had een hoop geldt gespaard als de leerling het niet redde (rekening gehouden met persoonlijke omstandigheden).
Een voortijdige beeindigng van de opleiding zou naar mijn mening ook een reden zijn om het geleende terug te moeten betalen (rekening gehouden met persoonlijke omstandigheden).

Maar ja je blijft natuurlijk altijd zitten met de hebberigheid van de mensen. En vooral studenten, die denken dat ze alles zijn en eigenlijk niks voorstellen. :mrgreen:[/quote]

OV-kaart waanzinnig? Waanzinnig nuttig!
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 feb 2003 12:52

Maranatha, je moet wel even bedenken dat studenten amper een inkomen hebben omdat ze geacht worden full-time te studeren. Ouders krijgen geen kinderbijslag meer. Daarom krijg je een soort van 'uitkering' om de kosten enigszins te drukken.

Ik woon nu nog thuis, dus mijn ouders betalen mijn eten en daardoor kom ik makkelijk rond. Als ik echter op kamers ga, kan ik van de stufi met wat aanvullende beurs misschien net de huur betalen. Waar haal ik de rest vandaan? Lenen dan maar...
Voor mij is dat niet zo erg, omdat ik een exacte studie doe met een goed arbeidsmarktperspectief. Maar stel je voor dat je geschiedenis studeert, dan heb je dat niet. Het moet niet zo zijn dat mensen hun talenten niet meer ontwikkelen, omdat dat eenvoudig weg te duur is. Bovendien is er niet voor nix altijd wel werk te vinden als hoger opgeleide.

Green

Berichtdoor Green » 20 feb 2003 15:01

:x :x :x :x :x :x :x :x

He zeg het gaat hier niet over wiskunde of de OV maar over een voorstel voor een andere vorm van openbaar vervoer.

Maar mogelijk is het wel wiskundig op te lossen :idea: :wink: :wink:

Om maar eens een voordeelte noemen........ We hoeven geen kaartjes meer te rekken uit een automaat dat nogal eens last heeft van een kater. :P

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 20 feb 2003 15:35

Maranatha schreef:De hele studiefinanciering is vanaf het begin verkeerd opgezet mijn insziens. Veel onnodig geld is zomaar door het toilet gespoeld. :cry:

tja, maar dat gebeurt altijd als er in nederland iets opgezet wordt, dat is niet alleen bij de stufi

hier heb je op zich wel een punt, behalve dat ik het erg jammer zou vinden.. ik vind dat onbeperkt reizen wel handig...

ik vind de prestatiebeurs grote onzin. het is de enige uitkering die moet worden terugbetaald bij onvoldoende resultaat (dus ook het geld voor eten, huisvesting, enz. is hierbij inbegrepen). ik loop nu ook met een lekkere schuld rond, omdat ik vorig jaar de verkeerde studie heb gekozen. je laat een werkloze toch ook niet zijn uitkering terugbetalen, als hij geen werk vindt?

verder, als er geen stufi en ov was, was ik waarschijnlijk niet gaan studeren. dat had toch weer een verpleegkundige gescheeld. maar dat maakt niet uit, daar hebben we er toch al genoeg van...
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

woelratje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Gratis openbaar vervoer ???

Berichtdoor woelratje » 25 apr 2003 12:31

Hallo allemaal,

Ik wil toch even een bijdrage leveren aan de discussie over gratis openbaar vervoer. Neem nou het voorbeeld van onze zuiderburen:
De stad Hasselt (Belgie) stelde de wereld een voorbeeld: sinds 1 juli 1997 kan namelijk elke Hasselaar gratis gebruik maken van de bussen van De Lijn en kan bovendien ook elke niet-Hasselaar in Hasselt-stad ook gratis pendelen met bussen van De Lijn. Dit initiatief kaderde in de hervorming van de Hasseltse kleine ring, de zogenaamde Groene Boulevard.
Sindsdien werkte toenmalig initiatiefnemer burgemeester Steve Stevaert als Vlaams minister van mobiliteit samen met De Lijn de zogenaamde derde-betaler-regeling uit voor alle Vlaamse gemeenten. Onder bepaalde voorwaarden is het sinds 1 februari '99 mogelijk dat andere gemeenten het voorbeeld van Hasselt volgen: zij betalen De Lijn dan een bepaald, verminderd bedrag per hoofd van de bedoelde doelgroep. In de praktijk komt het er dus op neer dat de gemeente in z'n geheel - de belastingplichtigen dus - solidair betaalt voor de doelgroep, die dan op het einde van de rit in feite goedkoper uit is. De Vlaamse Gemeenschap komt hierin niet tussen, tenzij voor bijkomende exploitatiekosten (bussen, infrastructuur, personeel).

Sindsdien hebben al een aantal Vlaamse gemeenten het voorbeeld van Hasselt in min of meerdere mate gevolgd: o.a. Kruibeke, Zwijndrecht en Leuven boden bejaarden en jonge kinderen ook gratis busvervoer aan; Gent deed dat voor scholieren alleen; in Leuven kunnen studenten (tot eind 2000) gratis de bus nemen; Oostende, Genk en Sint-Niklaas kondigden ook al gauw gratis bus en tram aan voor bejaarden alleen. Later werd beslist dat vanaf 1 oktober in heel Vlaanderen alle 65-plussers gratis kunnen bussen en trammen (zie onder).
En dan zijn er ook nog gemeenten (bijvoorbeeld Boom en Lier) die bijvoorbeeld op marktdagen gratis pendelbussen ter beschikking stellen. Of er is het Antwerpse provinciebestuur dat haar personeel alle kosten voor bus én trein terugbetaalt. Gratis busvervoer voor iederéén is vooralsnog alleen in Hasselt voor de Hasselaren weggelegd.

In augustus '97 - na uitvoering van het Hasseltse initiatief - opperde De Lijn ook een plan om gratis busvervoer mogelijk te maken voor iedereen: een mobiliteitsheffing van 2.300 frank per gezin zou iedereen in staat stellen gratis te reizen. Meer dan een ideetje is het niet geworden. Het was niet eens een echt nieuw idee: onder minister Sauwens was er in het kader van het Vervoers- en Verkeersplan Vlaanderen al sprake van opcentiemen op de voertuigenbelasting, die geïnvesteerd zouden worden in het openbaar vervoer: in meer comfort, meer lijnen e.d.

De bustarieven

Bij De Lijn zijn op 1 februari 2000 de tarieven over het algemeen goedkoper geworden:
• Prijzen van tickets en kaarten blijven ongewijzigd.

• Alle abonnementen worden vijf procent goedkoper.

• Korting van 20 procent op het tweede -25 abonnement binnen eenzelfde gezin. Het derde en volgende -25 abonnement binnen eenzelfde gezin zijn gratis.

• Gratis vervoer van vier kinderen jonger dan twaalf als ze vergezeld zijn van een abonnee van De Lijn (geldt ook voor houders van gratis 65+ kaart).

• Iedereen in België die een 75%-reductiekaart bezit, kan bij een van de vijf entiteiten een gratis kaart voor het hele net van De Lijn aanvragen.

Deze kortingen kosten gezamenlijk zo'n 190 miljoen frank.

Voor de gratis bus en tram voor 960.000 65-plussers compenseert de Vlaamse Gemeenschap De Lijn met 980 miljoen frank, gespreid over twee jaar. Inmiddels zijn de Vlaamse en Waalse mobiliteitsministers overeengekomen dat ook de 560.000 Waalse 65-plussers in Vlaamse bussen en trams gratis (of voor het kleine forfaitaire bedrag van 500 frank) kunnen reizen, net als Vlamingen in Wallonië. Nu ook de Vlaamse Brusselaars gratis kunnen reizen in Vlaanderen en Wallonië blijven voorlopig alleen de Franstalige Brusselaars van boven de 65 betalen voor hun ritjes.

Gratis en goedkoper met de trein

Korting ondanks duurdere tarieven

Ook in het treinverkeer - een federale aangelegenheid (van verkeersminister Durant) - ontsnapt men tegenwoordig niet aan prijsverlagingen voor bepaalde doelgroepen. En dat terwijl de prijzen voor gewone treinticketjes in het algemeen wél stijgen.
Sinds begin dit jaar zijn treinreizen gemiddeld 2,65% duurder geworden. In '99 werden de prijzen niet aangepast ter compensatie van het reizigersleed in '98. Maar er is ook goed nieuws: bij een jaarabonnement krijgt men nu drie maanden gratis (een korting van 25%), tegen twee maanden vroeger korting van 16,7%), al is het totaalbedrag wel duurder geworden.
Vergeleken met het buitenland komt België er nog redelijk goed uit. Ook wat betreft autorijden wordt treinreizen flink goedkoper geacht: in '99 was dat 4,38 frank/km in tweede klasse, 1,71 frank/km bij een abonnement tegenover 6 frank/km voor een autoreiziger.

Goedkopere tarieven

Vanaf 1 juli 2000 sporen kinderen, senioren, scholieren en ambtenaren flink goedkoper dankzij de federale regering, die hiervoor dat jaar de NMBS 263,5 miljoen extra geeft en in 2001 519 miljoen.

• Kinderen van 6 tot 12 jaar: gratis sporen vanaf 1 juli 2000.

Voorwaarden:
- enkel op weekdagen, na 9 uur
- max. 4 kinderen per betalende reiziger (vanaf 12 jaar)
- geldig in tweede klasse
• Scholieren (18 jaar): vermindering prijs schooltreinkaart: 45% van normale prijs treinkaart.

• Senioren: 65-plussers betalen vanaf 1 juli 2000 50 frank voor enkele reis.

Voorwaarden:
- enkel op weekdagen, na 9 uur
- niet geldig in weekends tussen 15 mei en 15 september
- niet geldig tijdens verlengde weekends met Pasen, Hemelvaart en Pinksteren
• Federale ambtenaren betalen nu gemiddeld 12% van hun treinkaart, komende van 46%. Wat niet zo ver gaat als minister Vande Lanotte had willen zien: gratis vervoer.

Gratis, en dan is het nog niet goed

Tegelijk met de tariefverminderingen en vooral de gratis bus- en treinreismogelijkheden dook scepsis en zelfs kritiek op. Misschien niet ten onrechte werd gesteld dat gratis openbaar vervoer helemaal niet gratis is (de belastingbetaler draait er zwaar voor op; welnee, zegt Stevaert, dankzij de gunstige effecten verdient gratis busvervoer zichzelf terug) en geen antwoord is op het vastlopende verkeer: meer busreizigers betekenen meer bussen. En bovendien minder comfort (minder zitjes) voor de gewone, betalende reizigers. 65-plussers werden opgeroepen vooral in de daluren gebruik te maken van hun gratis bus- en trampasjes en niet tijdens de spitsuren in de weg te lopen.
Men zou meer in nieuwe en meer bussen en trams moeten investeren, vinden sommigen. Of ervoor zorgen dat er meer lijnen zijn, of bestaande in stand gehouden worden. Het is trouwens opvallend hoe vaak het CVP-mandatarissen zijn die pleiten voor een beter bestaand openbaar vervoer in plaats van een gratis openbaar vervoer, of die berekend hebben dat gratis busvervoer volgens de derde-betaler-regeling de gemeente te duur zou uitvallen. Ook uit niet-SP-bestuurde gemeentes klinkt af en toe de roep dat vooral minister Stevaert persoonlijk gewin beoogt met het uitdelen van cadeaus in de vorm van busstunts. Alsof de Hasseltse CVP de gratis bussen in Hasselt zou afschaffen als zij na gemeenteraadsverkiezingen aan de macht zou komen...

Groeten met handen en blote voeten !!!

Emiel
8) [quote][/quote]
Kijk ook eens op: http://www.eecomputers.nl

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 apr 2003 12:49

Maranatha schreef:Neem nu de OV in het begin helemaal gratis. Waanzinnig eigenlijk. Een trajectkaart was veel beter geweest gratis reizen tussen woonplaats en school. Daarnaast op alle bestemmingen 40% korting. NS en de andere openbaarvervoersbedrijven zijn hierdoor een groot inkomen misgelopen. :wink:

Lijkt me een heel wankel idee! een trajectkaart neem nou bij de mbo studies de helf van je school periode ben je op stage. Deze periode wordt meestal wel met de trein gereden maar naar een andere bestemming.
Wat als je halverwege van opleiding wisselt of van school. Wat als je gaat verhuizen. Dit brengt enorme administrative kosten met zich mee. 40% studenten tarief. Heel verstandig. Als je vrijdag wat langer doorgaat in je studentenstad en je wilt zaterdag naar huis is het toch niet terecht dat je het volle tarief moet betalen vandaar 40 % korting.

Nu nog ff het ideetje van :mrgreen:

Een vast bedrag per hoofd van de bevolking voor de trein en iedereen kan (gratis) met de trein mee. Als dit slaagt, dan doen we dat ook met de bus

Wat vinden jullie

Lijkt me niet de juiste oplossing om mensen te laten betalen voor iets wat ze niet gebruiken. Jij betaalt toch ook geen wegenbelasting(als je geen auto hebt)? Dit wat we nu hebben werkt perfect. Alleen de NS (waar jaren lang nx gebeurt is) moet eens wat beter georganiseerd worden. Maar dit is een jaren traject. Waar ze nu een klein beginnetje mee hebben gemaakt.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”