christelijke houding ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 30 jun 2005 18:54

Ik ga af en toe echt bijna kwijlen, zovaak er hier aan de 'liefdesbel' wordt getrokken. Het lijkt wel een kleuterschool. "Juf!, Hij doet lelijk" "Stoute jongen toch, je weet toch dat je lief moet doen!". Zo!

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 30 jun 2005 18:58

Een 'ad hominem' aanval is in een discussie een zeer geaccepteerd middel om de geloofwaardigheid van je tegenstander te ondermijnen.
In een kwestie waarin ánderen van jouw of de ander z'n mening overtuigd moet worden is zo'n actie zeer geoorloofd. Die situatie komt hier nogal eens voor... ware het niet dat anderen overtuigd MOETEN worden.

Let op! Op dit forum wordt, mijns inziens, op een zeer elegante en eloquente manier omgegaan met mensen. Word je op je fouten gewezen? Is dat dan een ramp? Jas weet ze zo heerlijk kort en cynisch te verwoorden. Caprice maakt er prachtige verhalen van. Ikzelf, ach... ik constateer meer... Verder is het een geaccepteerd verschijnsel dat zodra iemand een fout maakt, hij of zij daarop gewezen wordt. Liefdevol? Het zou pas liefdeloos zijn als er helemáál geen opmerking gemaakt werd. Alle mogelijkheden tot correctie zijn een gift uit liefde, ieder commentaar biedt een mogelijkheid tot correctie... dus ieder commentaar is een gift uit liefde.
Durf dan nog eens te beweren dat het liefdeloos, hatelijk en sarcastisch is om iemand te wijzen op zijn of haar onvolkomenheden, fouten, misrekeningen...

Bovendien moet, zoals Mapleleaf zegt, iedereen die zich zéér aangevallen voelt maar eens een eeltlaag kweken, want dit forum is niks vergeleken met wat je in real life over je heen kan krijgen.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 30 jun 2005 19:06

Lieve schatten (o, wat zijn we liefdevol :wink: )

Ik geloof niet dat het zozeer een probleem is dat er pittig gediscussieerd wordt, meer is het probleem dat er persoonlijk aangevallen wordt op momenten dat dat werkelijk zeer nutteloos en flauw is.
Daarnaast, tuurlijk, iedereen heeft een eigen mening, niks mis mee lijkt mij. Alleen, (en ja, ik voel me soms ook een watje, maar goed, I like to follow God (the bible)......) mis ik daarin nog wel eens de liefde. Het gaat af en toe meer om "mijn mening" dan om Gods waarheid. Daarin zie ik dus niet echt terug dat het uit liefde is; meer uit frustratie of ergenis.

Ik ben een absoluut voorstander van waarheid en dus ook confrontatie, maar niet van beledigingen die absoluut niet van toepassing zijn.

2 timotheus 2 vers 14 tot 26 lijkt me hierin erg van toepassing! Daar staat niet dat we niet meer waarheid moeten verkondigen en dus maar uit liefde met iedereen mee moeten kletsen, maar juist dat we mensen met de waarheid moeten confronteren. Maar wel uit een houding van (ik citeer): geduld, zachtmoedigheid en vriendelijk.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 jun 2005 19:09

Ik Relativist van de eerste orde : Iets pas een belediging als je het zelf als belediging ziet :) *oem*
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 30 jun 2005 19:13

be·le·di·ging (de ~ (v.), ~en, ~en)
1 het beledigen
2 uiting waarmee men iem. beledigt => affront, een klap in het gezicht, insult, insultatie, krenking, kwetsing
3 [jur.] verzamelnaam voor de misdrijven smaad, smaadschrift, laster, eenvoudige belediging en lasterlijke aanklacht

Dus een klap in het gezicht is pas een klap in het gezicht als jij het zelf een klap in je gezicht vind.......... lijkt me dus niet...

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 30 jun 2005 23:54

Discussie is discussie en dat wil zeggen je gaat rond er zijn voor en tegens.Men zit hier ook nog is voor zijn/haar plezier,en misschien echte ontmoeting.

Zeg wat je te zeggen hebt niets meer en niets minder.

Als je maar in werkelijkheid respect kan betonen en een goed glas wijn of bier met elkaar kan drinken,en je kan verheugen in de ontmoeting.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jul 2005 00:14

Lalage schreef:Weet je Knotwise, ik herken me wel in jou. Maar ondertussen veroordelen wij net zo hard, want wij veroordelen de refo's! We scheren ze zo allemaal over een kam en willen er vooral niet bij horen. Ik realiseer me af en toe weer eens dat dat ook niet goed is. Je mag elkaar met liefde terechtwijzen, maar doe dat dan een op een, rechtstreeks. Jij en ik moeten waken om niet roddelen over iemand anders of over een hele groep van je broers en zussen in Christus. Want dat zijn ze wel, ook al vinden ze zelf misschien van niet.

Inderdaad, van evangelische kant zie je precies hetzelfde. Als je kijkt hoe de GGiN soms gebasht wordt of mensen hoort zeggen dat je eigenlijk niet echt christen bent als je van psalmen houdt en niks hebt met opwekkingsliederen.. het is meer een menselijke eigenschap dan een refo-eigenschap lijkt me. :)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 jul 2005 00:46

Knotwise schreef:Ik heb mezelf aangeleerd om zulke reacties niet persoonlijk op te vatten. Maar daar gaat het hier niet om! Het gaat om de manier waarop, de houding. Die kan ik gewoon niet begrijpen!

De vraag is niet hoe tolerant anderen zijn, maar hoe tolerant ben je zelf?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 jul 2005 00:49

Mapleleaf schreef:Ik ga af en toe echt bijna kwijlen, zovaak er hier aan de 'liefdesbel' wordt getrokken. Het lijkt wel een kleuterschool. "Juf!, Hij doet lelijk" "Stoute jongen toch, je weet toch dat je lief moet doen!". Zo!

Aan de bel trekken is een rondje geven. Uhh, in het refocafé natuurlijk.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 01 jul 2005 06:42

Naastenliefde bestaat niet altijd uit 'lief' doen of tolereren. Het moet voortvloeien uit de liefde tot God, tot Zijn inzettingen, Zijn woord. Dat staat voorop.
En vanuit dat punt moet naastenliefde worden bewezen. En dan kan het ook zijn dat er eens fel wordt uitgehaald.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 jul 2005 06:56

2 uiting waarmee men iem. beledigt => affront, een klap in het gezicht, insult, insultatie, krenking, kwetsing
Dat is het inderdaad als jij vind dat het een belediging is, als jij mij uitmaakt voor heiden, wat vroeger veel voorkwam bij mij, dan vind ik dat geen belediging.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 01 jul 2005 07:37

HEEEEEJ!

Het ging degene die dit topic opende om veroordeling, niet op het elkaar in liefde op elkaars fouten wijzen. Nu gaat de discussie ineens een hele andere kant op :?

Je kunt iemand zeker wel zonder liefde op zijn fouten wijzen. Je kunt iemand ook op zijn fouten wijzen in de veronderstelling dat jij zelf veel beter bent, wat vaak kwetsend over kan komen. Als ik me aan iemand irriteer en zeg: wat gedraag jij je toch altijd als een idioot, dan is dat in de eerste plaats liefdeloos en ik de tweede plaats doe ik het overkomen alsof ik zelf veel beter ben. dit bewijst dan weer dat ik zelf ook niet volmaakt ben enz.

Zelf heb ik er niet zoveel last van, maar ik ken een aantal mensen die op een reformatorische school gek werden van de veroordeling en daarom denk ik dat er best over nagedacht kan worden wat je zegt en tegen wie en met welk doel. Maar goed, ik heb het idee dat daar hier ook best over wordt nagedacht

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 01 jul 2005 22:21

De opmerking van Knotwise vind ik wel begrijpelijk.

Sommige mensen nemen zichzelf erg serieus; anderen zijn in staat een stukje afstand te nemen van de materie en het geheel met een knipoog te overzien. :wink:

Je merkt hier wel dat de opmerkingen directer worden naarmate het onderwerp dichter bij de persoon zelf komt. :?
Vaak is het niet eens de bedoeling iemand te kwetsen, terwijl het bij de ander wèl zo overkomt. Daar heeft Raido gelijk in: het is pas kwetsend als je het zelf als kwetsend ervaart. :?

Maar goed, communicatie is gewoon moeilijk. Assertief wordt zo snel agressief. Een felle discussie is prima, maar je moet het wel op de goede manier kunnen overbrengen. Zelf vind ik het hier de laatste paar maanden duidelijk beter gaan dan een (paar) jaar geleden. :) En op een niet-refoforum kunnen ze er ook wat van... :wink:
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 jul 2005 09:43

Aragorn schreef:
Lalage schreef:Weet je Knotwise, ik herken me wel in jou. Maar ondertussen veroordelen wij net zo hard, want wij veroordelen de refo's! We scheren ze zo allemaal over een kam en willen er vooral niet bij horen. Ik realiseer me af en toe weer eens dat dat ook niet goed is. Je mag elkaar met liefde terechtwijzen, maar doe dat dan een op een, rechtstreeks. Jij en ik moeten waken om niet roddelen over iemand anders of over een hele groep van je broers en zussen in Christus. Want dat zijn ze wel, ook al vinden ze zelf misschien van niet.

Inderdaad, van evangelische kant zie je precies hetzelfde. Als je kijkt hoe de GGiN soms gebasht wordt of mensen hoort zeggen dat je eigenlijk niet echt christen bent als je van psalmen houdt en niks hebt met opwekkingsliederen.. het is meer een menselijke eigenschap dan een refo-eigenschap lijkt me. :)

Dat je geen echte christen bent als je van psalmen houdt? Grapjas ;)

Terug naar “Archief”