De Heere Jezus noemt Zelf de verkondiging van het Evangelie en de Doop in één zin. Het hoort dus wel degelijk bij elkaar.
Natuurlijk horen deze beide bij elkaar. De vraag is of ze in de bijbel nadrukkelijk aan 1 persoon of ambt verbonden worden.
En het ambt van predikant is het ambt wat in de Bijbel herder en leraar genoemd wordt.
Efeze 4:11" En Dezelfde heeft gegeven sommigen tot apostelen, en sommigen tot profeten, en sommigen tot evangelisten, en sommigen tot herders en leraars;
Paulus schrijft dus dat God apostelen, profeten, evangelisten en herders en leraars geeft ter opbouw van de gemeente. Ik vind dat toch heel wat anders dan enkel een dominee. Verder zie ik in de bijbel meer het principe van iemand die gaven ontvangt en deze in dienst van de gemeente stelt. In dat licht moet je volgens mij ook deze 'ambten' zien. Het is een hele stap van het benutten van je gaven naar het kerkrechtelijk bevestigen van ambtsdragers.
Tot de volmaking der heiligen, tot het werk der bediening, tot opbouwing des lichaams van Christus;"
Ik zie hier niet staan dat het gaat om de bediening van de sacramenten. Wellicht dat je meent dat het woordt bediening in die richting wijst (de kanttekeningen menen dat blijkbaar ook) maar m.i. is dat niet terecht. Volgens mij kun je deze uitdrukking op 2 verschillende manieren verstaan. Als je uitgaat van de vertaling van de SV dan kun je die bediening niet direct verbinden met de bediening van de sacramenten. Het woord wijst op de verschillende eerder genoemde bedieningen (apostelen, profeten, evangelisten en herders en leraars) : het gaat erom dat deze mensen geroepen zijn binnen de gemeente deze bediening ter opbouw uit te oefenen.
De andere optie is de vertaling van de NBG:"om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus" Als je het zo leest staat er ineens heel wat anders en is de link naar de bediening van de sacramenten verdwenen. Zeg nou niet te snel dat die vertaling nergens op slaat, want het woord dat de SV vertaald met bediening en de NBG met dienst(betoon) is diakonia....
Voor welke interpretatie je ook kiest, hier staat niet dat het bedienen van de sacramenten alleen is voorbehouden aan kerkrechtelijk bevestigde ambtsdragers.
Klaas