abc schreef:Je zult het vast al eens gehoord zeggen, maar ik wil het toch maar eens zeggen. Ten eerste help ik je hopen dat het inderdaad ''tot in lengte van dagen mag blijven doen" zou zijn. Ik heb daar sterk mijn twijfels bij. En als tweede wil ik opmerken inderdaad als plaatselijke gemeente zelf mag beslissen, maar je hoort wel in en maakt wel deel uit van een kerk waar dit alles wel mogelijk is, mag en 'normaal' is. Bovendien (ik weet niet hoe het bij julie is) als er belijdenis van het geloof wordt afgelegd in het midden van de gemeente, dan zeg je ook in te stemmen met de leer van de kerk waarin je belijdenis afleg.
Ja, dat heb ik meer gehoord. Maar ik heb óók gehoord, bij monde van Ds. Heetderks, destijds nog preses van de Gereformeerde Synode en nu van de Generale Synode van de PKN, dat dit absoluut zo blijft.
En ik ben kerkvisitator - ik zal dus ook zo lang als mij gegeven wordt, de PKN daaraan herinneren.
Vergeten wordt door de HHK dat vóór de totstandkoming van de PKN al die stromingen al aanwezig waren binnen de Hervormde Kerk - van "Gekrookte Riet" tot uiterst vrijzinnig en dat al vóór die totstandkoming (van de PKN) er besluiten zijn genomen over zegening van homohuwelijken, de vrijheid van elke gemeente die dat wil, om over te gaan tot doopleden aan het Avondmaal enz. Dat is dus
niet het gevolg van de vorming van de PKN - het was er al lang, ook toen "Het Gekrookte Riet" om maar een stroming te noemen, nog tot diezelfde kerk behoorde.
Het oficiële belijdenisformulier is niet gewijzigd.
Naast de vragen over het belijden, zoals in de GKN (nu dus onderdeel van de PKN) gesteld worden, is de laatste vraag:
"Verklaart gij dat het uw oprechte begeerte is, u getrouw te stellen onder de bediening van het Woord en de sacramenten, en belooft gij u gewillig te onderwerpen aan het herderlijk opzicht en de tucht der kerk en mede te arbeiden aan de opbouw van de gemeente van Christus..."