Mariamagdalena schreef:Wat ik hier net over pubertijd heb geschreven heb ik niet zelf uitgedacht, ik heb het van een kennis, die psychiater is. Een paar jaar geleden, toen onze kinderen in de pubertijd waren, heeft hij dit uitgelegd. Ik snapte namelijk hun gedragingen niet, omdat wij toch wel hele moderne makkelijke ouders zijn. Ik dacht: We doen nooit moeilijk, maar waarom reageren ze toch zo. Ik zat er echt mee. Toen is mij dit uitgelegd. Dat dit dus nodig is, om een eigen persoon te worden.
En je hebt gelijk: ze schoppen overal tegenaan in een bepaalde periode, de maatschappij, school, thuis, etc.
Schijnt toch allemaal wel nodig te zijn, en gaat allemaal over, gelukkig!
Maar het schijnt dus niet goed te zijn als iemand bv tot z'n 30ste tevreden thuis woont en niet weg wil, begrijp je wat hij bedoelt?
Hm, ik ben het er echt niet mee eens!
Ik heb nu een broertje en zusje die middenin de pubertijd zitten, en al kunnen ze tegenover mij soms enorm puberen en irritant zijn, tegenover mijn ouders blijven ze dezelfde.
Mijn ouders laten ons ook heel erg vrij. Ze laten ons meningen vormen en verplichten ons niet om hun mening over te nemen. En als zij ons iets verbieden, geven ze ook altijd redenen. Zonder redenen aan te dragen kun je niks verbieden.
Mijn zus en ik zijn ook wel eens lastig geweest, maar niet dat we dan tegen de wil van onze ouders in, dingen gingen doen die zij neit wilden ofzo.
Ik ga over 2 jaar ook zeker op mezelf, en mijn ouders geven me groot gelijk, niet omdat ze zo graag zonder mij willen, welnee, maar omdat het daar dan ongeveer tijd voor is.
He ik snap niet hoe mijn ouders het zo klaargespeeld hebben, maar ik (en met mij mijn zus en broertje en zusje), moet toch eerlijk bekennen dat zij ons wel een superopvoeding hebben gegeven

Ik heb er echt superveel respect voor...
En ik denk niet dat er iets mankeert aan je als je in je pubertijd niet tegendraads bent en je ouders ouderwets vind. Mijn vader is het soms wel, maar mijn moeder juist helemaaaaaal niet, die gata het liefste nog mee naar de Eo-Jongerendag

Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...