Wet afgeschaft?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 12 apr 2005 16:04

elbert schreef:
Boekenlezer schreef:
elbert schreef:We kunnen ook van de ceremoniele wet nog het nodige leren, maar dat is wat anders dan dat we die nog strikt naar de letter zouden moeten onderhouden. In die zin is de ceremoniele wet afgeschaft.

Ik zou liever zeggen: die ceremoniële wet is vervuld door (de verschijning van) Christus.
Er valt dus veel uit te leren. Maar die letterlijk gaan uitvoeren heeft geen zin meer, omdat Degene verschenen is op Wie door die voorschriften gewezen wordt.

Mee eens. :)

Is dat zo? Is alleen de ceremoniële wet vervuld door Christus? Ik dacht eigenlijk de gehele wet.
Moeten we met de galatenbrief in gedachten ("staat dan in de vrijheid", enz.) niet eerlijk stellen dat de wet passee is? Vervuld in Christus. Staat er -als we wat nauwkeuriger lezen- eigenlijk niet dat wij voor de wet zijn afgeschaft (ik schrijf dit bewust omgekeerd) door het sterven met Christus? Dood voor de wet?
Ik vind het toch wel belangrijk hier goed over na te denken. Juist ook in refo-kringen wordt de wet er via de voordeur uitgezet, om vaak via de achterdeur in nog tyranieker vorm onder het mom van dankbaarheid weer binnen te komen. Topics te over hier.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 apr 2005 16:24

Maja de Bij schreef:
elbert schreef:
Boekenlezer schreef:
elbert schreef:We kunnen ook van de ceremoniele wet nog het nodige leren, maar dat is wat anders dan dat we die nog strikt naar de letter zouden moeten onderhouden. In die zin is de ceremoniele wet afgeschaft.

Ik zou liever zeggen: die ceremoniële wet is vervuld door (de verschijning van) Christus.
Er valt dus veel uit te leren. Maar die letterlijk gaan uitvoeren heeft geen zin meer, omdat Degene verschenen is op Wie door die voorschriften gewezen wordt.

Is dat zo? Is alleen de ceremoniële wet vervuld door Christus? Ik dacht eigenlijk de gehele wet.
Moeten we met de galatenbrief in gedachten ("staat dan in de vrijheid", enz.) niet eerlijk stellen dat de wet passee is? Vervuld in Christus. Staat er -als we wat nauwkeuriger lezen- eigenlijk niet dat wij voor de wet zijn afgeschaft (ik schrijf dit bewust omgekeerd) door het sterven met Christus? Dood voor de wet?
Ik vind het toch wel belangrijk hier goed over na te denken. Juist ook in refo-kringen wordt de wet er via de voordeur uitgezet, om vaak via de achterdeur in nog tyranieker vorm onder het mom van dankbaarheid weer binnen te komen. Topics te over hier.

Best ingewikkeld onderwerp waar je het over hebt. Er zitten zoveel subtiliteiten aan vast.

Niet alleen de ceremoniële wet is door Christus vervuld. De hele wet inderdaad. Al is dat dan op een wat andere manier.
De ceremoniële wet, doordat die naar Christus vooruitwees.
Het andere deel van de wet omdat de mens de plicht heeft zich daaraan te houden, maar dat niet volbracht heeft. Daardoor heeft de mens de vervloeking van de wet over zich heengehaald. Christus heeft die vervloeking van de schouders van de mens afgetild, en op zijn eigen schouders gelegd en gedragen.

Als gelovige in Christus is dus de vervloeking van de wet voorbij.
Maar je moet Jakobus natuurlijk ook niet vergeten.
Je kan dus aan twee kanten doorschieten:
- Alles is genade, dus zondig maar raak! Het maakt toch allemaal geen zak uit wat je doet.
- Gaan lopen twijfelen over je redding, omdat je zondig bent. Twijfelen of je wel genoeg goede werken volbrengt en zo. Dan ga je het zelf proberen te verdienen.
Bij het juiste midden hoort i.i.g. de strijd tegen de zonde, hoe lusteloos je je ook nogal eens voelt in die strijd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 12 apr 2005 18:11

O nee Klaas? De omschrijving mag echter duidelijk zijn. ZIj die de geboden Gods niet aangenomen hebben of andere ervoor in de plaats hebben gesteld, zullen dan uiteindelijk, niet, op een andere wet geoordeeld kunnen worden. Gods Zoon roept op om in de 3 enegelenboodschap terug te keren naar Gods wet, in of als voorbereiding op de spoedige komst.
Als de wet is afgeschaft is er weinig vreugde voor hen die dat erkennen of aannemen. Je reactie, is in eerste instantie, dus al een bewijs dat je én Openbaringen alsook de allerlaatste oproepen (nog) niet hebt begrepen, evenals de essentie van politiek-religieuze showprocessen van Satan, zoals de begrafenis van Gods vijand nr 1, van afgelope vrijdag. Wie stelt een Mens nu boven God, alsof hij de plaatsvervanger van Jezus zou zijn.
Laatst gewijzigd door Baltimore op 12 apr 2005 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Riska

Berichtdoor Riska » 12 apr 2005 18:18

Iemand van jullie schreef: de wet doet de zonde kennen.
Jezus zegt: Ik heb de wet vervuld...
Dat betekent niet dat de wet is afgeschaft, maar dat wij ons bewust zijn van zonde. Dat betekent ook en vooral dat we ons bewust zijn van de grote genade van onze Heer Jezus Christus, dat Hij de wet voor ons vervuld heeft - anders gezegd: dat Hij onze zonden op Zich heeft genomen.
Wij moeten de wet naleven, in het zekere besef, dat we altijd weer fouten maken en het nog zekere besef, dat wij daarmee tot Christus mogen gaan.

(Overigens: misschien heeft de EO op zijn website iets staan van Ds. Velema. In "vragen naar de weg" heeft hij afgelopen zaterdag over dit onderwerp gesproken op radio 747)

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 12 apr 2005 19:20

Riska geeft exact aan wat de feitelijke essentie van Gods wet bewerkstelligd en waar het dus om gaat. Vanuit die belangrijke 3 engelenboodschap in Openbaring 14 wil Jezus aangeven dat de tijd van Gods geduld opraakt (Genade-tijd). Omdat Jezus ook weet dat Satan zijn Rijk -parallel aan dat van Jezus- gestalte gaat geven, op grond van diezelfde Goddelijke geboden, maar dan met een onjuiste voorstelling vanzaken, heeft Jezus de Openbaringen onder Zijn directe liefdevolle gezag geplaatst.

De oproep tot het leren onderscheiden van zonden en door de genade te groeien door de rechtvaardiging, Heiliging naar de verheerlijkiing, zijn de wet en zijn de geboden dus van belang. net zoals daarin de Sabbat, een centrale plaats in neemt (4e gebod) is dat 4e gebod ook deel van de wet in die zin, dat Jezus al Zijn voorbeelden tot Heiliging ook in dat 4e gebod heeft verenigd. Geen wonder dan ook dat de Sabbat het meest verguisde maar ook weerlegde gebod is dat Satan tot mikpunt van het overtreden van de geboden heeft gemaakt.

Jezus geeft door de profeet Daniël daar akte van: Daniël 7:25

25 Hij zal den Hoogste lasteren, en de heiligen des Hoogsten verdrukken, en hij zal zich onderstaan om de tijden en de wet te veranderen, en zij zullen in zijne hand overgegeven worden voor een tijd en twee tijden en een halve tijds.

Er is maar één Babylonische macht die de tijden en wetten heeft veranderd en dat is Rome. Zij pronkt daarmee tegenover de wereld, omdat de wereldse geest (immers) zondig en onheilig is. Dat is de essentie van Daniëls weergave van haar overtreding in 7:25.

Jezus onderhoudt niet een eigen wet, maar die van het Hemels Koninkrijk. Ons voorbeeld wordt door alle mensen gezien. Ook zij die God -feitelijk- afwijzen en ogenschijnlijk voor onze ogen "ongelovig" zijn, worden in deze laatste tijden van het bestaan van het reeds verloren Babylon, ook door de Heilige Geest benaderd. En zo beste vriend gaat ook de Spaderegen, volgens dat eeuwige Evangelie alsook de profetie er van -dus; in vervulling.

Of wij er nu een eigen interepetatie of andere wetten (zondagviering) op na willen houden. Gods wet is niet afgschaft maar zal in zijn volle glorie de basis zijn van Zijn Hemelse Hemelrijk en beginnen in het Hemelse en Heilige Jeruzalem, waar de Enige Heilige Vader leeft en woont die er bestaat. Er is geen andere Heilige Vader!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 12 apr 2005 19:47

Je reactie, is in eerste instantie, dus al een bewijs dat je én Openbaringen alsook de allerlaatste oproepen (nog) niet hebt begrepen, evenals de essentie van politiek-religieuze showprocessen van Satan, zoals de begrafenis van Gods vijand nr 1, van afgelope vrijdag.

Het spijt me, maar ik kan ook niet zeggen dat jouw meditaties bijdragen aan een beter verstaan van de bijbel. Integendeel.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 12 apr 2005 21:52

Hallo Klaas,

Geeft niet hoor! Maar een goed verstaander heeft maar een half woord nodig! Het is wel jammer dat je Openbaringen, zoals Jezus dat bedoeld aan Zijn 7 gemeenten (symbolisch voor alle Christengemeenten) nog niet kunt doorgronden. Des te meer probeer ik je op weg te helpen. Maar vergeet dit niet:De Heilige Geest leidt de Kerk in ale waarheid! (Johannes 14:26 en 15:26 - 28 )

En als je mijn betoog (in zijn geheel of gedeeltelijk) niet begrijpt, dan ligt dat aan jou, niet aan mij! Ik schrijf gewoon dat, wat reeds in het Evangelie staat. Mensen die dat wél begrijpen geeft Jezus zelf aan in:

Openbaring 14:12

12 Hier is de lijdzaamheid der heiligen; hier zijn zij, die de geboden Gods bewaren en het geloof van Jezus.

Vraag dus de Heilige Geest om raad, dat is het beste wat ik kan aandragen.
Geloof= ook getuigenis! Als wij dus niet begrijpen wat de Heilige Geest zegt, dan moeten we nog -verder- groeien in de relatie! Dat is of kan voor elk mens, anders zijn. Dus doe niet aa zelfverwijt, noch aan een verontschuldiging door andermans posting! Niemand is namelijk te verontschuldigen, zal straks blijken; nu het oordeel over de wereld gaat!

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 12 apr 2005 21:59

Een plicht vervullen is niet hetzelfde als een plicht elimineren! Alle plichten vervult door Jesjoea, doet dus nog geen wetten elimineren. Heeft Jesjoea in die zin alle inzettingen verricht? Wordt dat bedoeld? Zelf zegt Hij:
"Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen." (Matth.5:17).
Maar let nu goed op het accent "wet of de profeten". Het gaat hier dus helemaal niet alleen om de regelementen opgetekend in de 5 boeken van Mosje, maar om de 5 Boeken van Mosje (Mozes) EN de Boeken der profeten! En als de Torah en profeten achter elkaar genoemd worden m.b.t. vervullen van die, dan gaat het in die boeken over vervulling van de profetieen en niet om het een keertje doen van elke inzetting.
Voorts heeft Jesjoea gezegd:
Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied. Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen. Want Ik zeg u: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan van de Schriftgeleerden (Sof'riem) en van de Farizeen (P'roesjiem), dat u in het Koninkrijk van de hemelen (Malchoeth haSjamajiem) geenszins zult ingaan (Matth.5:18-20)
en
De Sof'riem en de P'roesjiem zijn gezeten op de stoel van Mosje; Daarom, al wat zij u zeggen, dat u houden zult, houdt dat en doet het; (Matth.23:2,3. Vgl. Deut.17:10; Joodse Historien 4.8.14 v. Josephus - d.i. Josef ben Matja haKohen).
Wanneer gaat dus de Torah voorbij?:
"Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied". Wanneer gaan hemel en aarde voorbij?:
Maar de dag van de Heer zal komen als een dief in de nacht, in welke de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden. (2 Petros 3:10)
en
En ik zag een groten witten troon, en Degene, Die daarop zat, van Wiens Aangezicht de aarde en de hemel wegvluchtten, en geen plaats is voor die gevonden. (Openb.20:11; zie verder: Jes.51:6; Matth.24:35; Mark.13:31; Luk.16:17; 21:33; 2 Petr.3:7,13; Openb.21:1)
Dat is dus na de 1000 jarige sjabbath.

Sam

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 12 apr 2005 23:28

Geeft niet hoor! Maar een goed verstaander heeft maar een half woord nodig!

Dan zou ik maar snel beginnen met het inkorten van je bijdragen.

Het is wel jammer dat je Openbaringen, zoals Jezus dat bedoeld aan Zijn 7 gemeenten (symbolisch voor alle Christengemeenten) nog niet kunt doorgronden.

Laten we het er maar op houden dat ik Openbaringen anders doorgrond. OK?

En als je mijn betoog (in zijn geheel of gedeeltelijk) niet begrijpt, dan ligt dat aan jou, niet aan mij!

Tuurlijk joh.
Als wij dus niet begrijpen wat de Heilige Geest zegt, dan moeten we nog -verder- groeien in de relatie!

Bedankt voor de tip. Probleem is dat ik de Heilige Geest een stuk beter kan volgen dan jou. No offense.

Ik vind het trouwens wel prachtig hoe je alles op alles kunt betrekken. Zijn daar speciale cursussen voor?

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 13 apr 2005 06:22

Beste Klaas,

De tijd zal het leren! De geesten gaan zich wel scheiden. Het beeld van de bokken en schapen dringen zich, met name in de wereld, op. Ook binnen de kerken zal dit evenement plaats vinden.
Nochmaals het venement van 8 april moet vele, oprechte gelovigen en zij die naarstig zoeken, de ogen doen open gaan.

Openbaringen is, in relatie tot Daniël en de profeet Elia ( als symbool van trouw geloof en getuigenis) datgene wat geestelijke zaken openbaart die van belang zijn voor de zoekende Gelovige. Dat wij Openbaringen verschillend interepeteren heeft niets te maken met een aardse navolging van een Apostolische- en Babylonische Kerk (-staat) maar met het feit dat Jezus, door de Heilige Geest ene persoonlijke relatie met ons wil hebben.

Openbaringen leert ons de tegenstellingen tussen de Onreine vrouw en haar Rijk (Het Grote Babylon) en de Reine Vrouw (Het Hemels Jeruzalem).
Terwijl de Paus zijn almacht baseerd alleen op Oud Testamentische wetgeving en werelds gezag (Romeins), Leert Jezus dat het OT heeft afgedaan en dat het NT geldt als nieuw verbond, met als sluitstuk de Openbaringen van de tegenstellingen tussen de Beesten en het Lam.
Dat s nodig, want Gods volk moet wakker worden!

Toen ik afgelopen zaterdag heel toevallig mijn Bijbelstudieboekje naast dat van een medebroeder hield i.v.m. onze samenwerking binnen die Bijbelklas, viel het ons beiden op dat we, nagenoeg dezelfde gedachten en gevoelens aangaande Marcus (thema van dit kwartaal) hadden genoteerd, en ook hetzelfde hadden aangemerkt in de tekst zelf.

Dit, terwijl we toch geheel verschillend zijn en zaken anders interepeteren en wij elkaar, door de grote afstand en werk niet door de weeks kunnen bereiken. Toch, ondanks veel tegenstand en een zekere "roddel" wordt ons in die gemeente een zeker "gezag" toegedicht. Daarop zit ik niet te wachten en maakt op mij een verkeerde indruk als het gaat om een vrije geest om keuzes te kunnen maken. Anderzijds kan ik begrijpen dat mensen die in een door Rome geleid land wonen, en gewend zijn aan dictatoriale opgelegde regelgeving door de autoriteiten, zo reageren en handelen. (RK wet van wettische navolging: Zum Gehorsamst an dem Gesetz)

Maar tegelijkertijd leert het mij dat Gods Geest altijd consequent is maar daarbij de mens vrij laat in zijn relatie met Hem, die spoedig komt en zal aantonen dat, wat ik hier heb aangegeven op zich juist is!

We hebben niets te vrezen tenzij wij de weg vergeten waarop de Here ons geleid heeft en Zijn onderwijzing in ons verleden.

Tot slot een bemoediging:

Kunnen wij weten en vertrouwen opdatgene wat de Heilige Geest de mensen bekend wil maken?

1. Hij overtuigd mensen van hun zondige staat en de behoefte aan vergeving (Openbaring 22:17)
2.Hij brengt de wedergeboorte tot stand (Johannes 3:3-8)
3.De waarheid [color=darkred]waartoe hij leidt
is in harmonie met het Levende Woord en de Bijbel (Jesaja 8:20)
4. Hij geeft geestelijke gaven aan die mensen die trouw zoekende zijn (kerk) Efeziërs 4:10-13 en 1 Korinthiërs 12:3-12[/color]

Ik wens je oprecht veel succes met je Bijbelstudie en gebed

Riska

Berichtdoor Riska » 13 apr 2005 06:57

Baltimore schreef:Toen ik afgelopen zaterdag heel toevallig mijn Bijbelstudieboekje naast dat van een medebroeder hield i.v.m. onze samenwerking binnen die Bijbelklas, viel het ons beiden op dat we, nagenoeg dezelfde gedachten en gevoelens aangaande Marcus (thema van dit kwartaal) hadden genoteerd, en ook hetzelfde hadden aangemerkt in de tekst zelf

Helemaal niets toevalligs aan. Je komt uit dezelfde gemeente, met dezelfde cultuur en dezelfde gedachtengang. Kortom: je omgeving heeft er ook mee te maken.

Overigens heb je het aldoor over Openbaringen, als je dan toch goede Bijbelkennis hebt, gebruik de naam van het Bijbelboek dan goed: Openbaring.
Baltimore schreef:En als je mijn betoog (in zijn geheel of gedeeltelijk) niet begrijpt, dan ligt dat aan jou, niet aan mij!

Kijk, zo iemand kende ik ook op een ander forum: wij deden het allemaal fout, lazen het fout, interpreteerden het fout. Ik vraag me af waar jij de hoogmoed vandaan haalt om te zeggen dat de ander te dom is om het niet te snappen - of, zo jewilt, niet genoeg open staat voor de Heilige Geest. Ik ken een aantal theologen, die mij telkens weer zeggen: 'hoe meer ik mij erin verdiep, hoe meer ik me bewust word van het feit dat ik nog steeds niets weet'. Oftewel, dat ze blijven studeren en open staan voor de gedachten van anderen.

Door te zeggen dat het aan de ander ligt dat ie het niet begrijpt, sla je elk gesprek volledig dood.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 apr 2005 07:46

Baltimore heeft nu eenmaal de gewoonte om zijn bijdragen te larderen met zijn opvattingen over het boek Openbaring, met name ten aanzien van de RK-kerk. Daar moeten we maar mee leren leven.

En dan nu maar weer back-on-topic:

Maja de Bij schreef:
elbert schreef:
Boekenlezer schreef:

Christus heeft de wet voor ons vervuld, maar wij worden opgeroepen om Zijn navolgers te zijn (1 Kor. 11:1). Dat houdt ook in het doen van goede werken, ergo: werken die voldoen aan het liefdecriterium (Matth. 22:37-40) en dus aan de wet. Vandaar dat de apostelen ons ook voortdurend oproepen om goede werken te doen (o.a. Paulus in Rom. 6 en Gal. 5, Johannes in 1 Joh. 2:3-4, 1 Joh. 3:22-24, 1 Joh. 5:2-3 en Jakobus eigenlijk in z'n hele brief).
Zoals je heel scherp opmerkte zijn wij voor de wet afgeschaft voor zover we in Christus zijn, maar dat geldt niet andersom. De wet is niet voor ons afgeschaft.

Zoals ook Petrus zegt in 1 Petr. 1:14-16:
14 Als gehoorzame kinderen, wordt niet gelijkvormig aan de begeerlijkheden, die te voren in uw onwetendheid waren;
15 Maar gelijk Hij, Die u geroepen heeft, heilig is, zo wordt ook gijzelven heilig in al uw wandel;
16 Daarom dat er geschreven is: Zijt heilig, want Ik ben heilig.

Het gaat er immers om dat we gelijkvormig aan het beeld van de Zoon van God worden? (Rom. 8:29). Als we in Hem geloven, dan is dat toch ons verlangen? Dat geldt dan ook in handel en wandel, want het geloof wil doorwerken in ons hele leven.

Boekenlezer schreef:Je kan dus aan twee kanten doorschieten:
- Alles is genade, dus zondig maar raak! Het maakt toch allemaal geen zak uit wat je doet.
- Gaan lopen twijfelen over je redding, omdat je zondig bent. Twijfelen of je wel genoeg goede werken volbrengt en zo. Dan ga je het zelf proberen te verdienen.

Tussen die twee klippen moeten we doorlaveren: antinomianisme en zelfrechtvaardiging door goede werken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 13 apr 2005 08:10

Divrei Shmuel schreef:Een plicht vervullen is niet hetzelfde als een plicht elimineren! Alle plichten vervult door Jesjoea, doet dus nog geen wetten elimineren. Heeft Jesjoea in die zin alle inzettingen verricht? Wordt dat bedoeld? Zelf zegt Hij:
"Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen." (Matth.5:17).
Maar let nu goed op het accent "wet of de profeten". Het gaat hier dus helemaal niet alleen om de regelementen opgetekend in de 5 boeken van Mosje, maar om de 5 Boeken van Mosje (Mozes) EN de Boeken der profeten! En als de Torah en profeten achter elkaar genoemd worden m.b.t. vervullen van die, dan gaat het in die boeken over vervulling van de profetieen en niet om het een keertje doen van elke inzetting.
Voorts heeft Jesjoea gezegd:
Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied. Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen. Want Ik zeg u: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan van de Schriftgeleerden (Sof'riem) en van de Farizeen (P'roesjiem), dat u in het Koninkrijk van de hemelen (Malchoeth haSjamajiem) geenszins zult ingaan (Matth.5:18-20)
en
De Sof'riem en de P'roesjiem zijn gezeten op de stoel van Mosje; Daarom, al wat zij u zeggen, dat u houden zult, houdt dat en doet het; (Matth.23:2,3. Vgl. Deut.17:10; Joodse Historien 4.8.14 v. Josephus - d.i. Josef ben Matja haKohen).
Wanneer gaat dus de Torah voorbij?:
"Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied". Wanneer gaan hemel en aarde voorbij?:
Maar de dag van de Heer zal komen als een dief in de nacht, in welke de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden. (2 Petros 3:10)
en
En ik zag een groten witten troon, en Degene, Die daarop zat, van Wiens Aangezicht de aarde en de hemel wegvluchtten, en geen plaats is voor die gevonden. (Openb.20:11; zie verder: Jes.51:6; Matth.24:35; Mark.13:31; Luk.16:17; 21:33; 2 Petr.3:7,13; Openb.21:1)
Dat is dus na de 1000 jarige sjabbath.

Sam

Dat is een mooie bijdrage.
Vooral dat citaat van Mattheüs 5:18-20 is mooi om weer eens te lezen.
Het geeft mij nooit een veilig gevoel als mensen lopen te roepen dat de wet afgeschaft zou zijn. Dat vind ik maar griezelig. De Bijbel roept niet op tot het verachten van de wet, maar tot het onderhouden daarvan. De Torah van Mozes staat toch niet voor niks in de Bijbel?
Leven in Christus is een nieuw leven naar Gods onderwijs/wet (Torah). Zoals Christus is opgestaan uit de dood, zo zijn wij - door de kracht van de opstanding van Christus en het werk van de Heilige Geest - opgestaan uit de dode toestand van leven in de zonde en afgekeerd zijn van God. Wie zal er dan nog genoegen nemen met een leven in zonde?

Alleen die 1000-jarige sabbat klinkt mij wat in de oren als de leer van het 1000-jarig rijk, het chiliasme. Dat is een omstreden leer.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 13 apr 2005 08:18

Maar hoe moet ik dan Romeinen 4 lezen als daar staat dat God de goddelozen rechtvaardigt? Het evangelie is dus op goddelozen toegespitst, waarom dan die staat proberen te ontvluchten door de wet te gaan houden? Wat heeft een christen dan nog aan Christus?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 13 apr 2005 08:24

Baltimore schreef:Openbaringen is, in relatie tot Daniël en de profeet Elia ( als symbool van trouw geloof en getuigenis) datgene wat geestelijke zaken openbaart die van belang zijn voor de zoekende Gelovige. Dat wij Openbaringen verschillend interepeteren heeft niets te maken met een aardse navolging van een Apostolische- en Babylonische Kerk (-staat) maar met het feit dat Jezus, door de Heilige Geest ene persoonlijke relatie met ons wil hebben.

De komst van de profeet Elia wordt voorspeld in Maleachi 4:5:
Ziet, Ik zende ulieden den profeet Elia, eer dat die grote en die vreselijke dag des HEEREN komen zal.

Uit het Nieuwe Testament kunnen we opmaken dat met Elia Johannes bedoeld is.
Lukas 1:16-17:
16 En hij zal velen der kinderen Israëls bekeren tot den Heere, hun God.
17 En hij zal voor Hem heengaan, in den geest en de kracht van Elias, om te bekeren de harten der vaderen tot de kinderen, en de ongehoorzamen tot de voorzichtigheid der rechtvaardigen, om den Heere te bereiden een toegerust volk.

Op het moment dat deze woorden geschreven zijn, gaat het over Johannes.

Terug naar “Archief”