boodschap voor de Medicijnmeester

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: boodschap voor de Medicijnmeester

Berichtdoor jas » 10 apr 2005 16:46

cire schreef:
The Intolerant Truth schreef:
Green schreef:Wat vinden jullie van het volgende stukje uit de viervoudige staat van Boston?

Wat ik ervan vind?
Waarom niet gewoon in begin 21ste eeuws Nederlands?
Waarom moeten dingen zodra het religieus is opeens in dat taaltje?

Dit gedoed my te dencken aen myne 16de eeuwsche Nederlandsche bronnen.

Het is dan ook niet in de 21ste eeuw geschreven, maar ergens in de 18e...
Dan klinkt het natuurlijk altijd wat achterhaald, maar dat wil niet zeggen dat de inhoud dat ook is...
Hoewel het misschien ook nog aan de vertaling ligt :?:

Het ligt niet aan de vertaling. Het is in het Ned. verschenen in 1741. En het stukje wat hier geplaatst is is al in gemoderniseerd Nederlands heruitgegeven. Ik hou van die oude taal.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 10 apr 2005 20:08

Uit het hele verhaal rijsde bij mij het vermoeden dat het ws om de erfzonde zou gaan.
Van de rest van de tekst snap ik niet heel veel eigelijks. :?
Verder vind ik het begrip erfzonde erg moeilijk. Ik geloof er overigens wel in, maar hoe dat nu allemaal precies in mekaar steekt..?
the most important things in life are not things

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 apr 2005 20:58

lindita schreef:Uit het hele verhaal rijsde bij mij het vermoeden dat het ws om de erfzonde zou gaan.
Van de rest van de tekst snap ik niet heel veel eigelijks. :?
Verder vind ik het begrip erfzonde erg moeilijk. Ik geloof er overigens wel in, maar hoe dat nu allemaal precies in mekaar steekt..?

rijsde = rees :wink:

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 apr 2005 21:04

Is dat dan niet Bijbels?

2 opmerkingen:

1) Ik weet niet in hoeverre het bijbels is vergeving te vragen voor de zonde die geleid heeft tot onze verdorven natuur. Ik zie zoiets in de bijbel niet terug. Ik zie ook niet in hoe het zou kunnen. Toegegeven, we zijn op allerlei manier verbonden aan de zonde van Adam, maar kan of moet ik vergeving vragen voor die zonde? Ik zie niet in hoe ik dat zou kunnen.

2) Zelfs al zou het bijbels zijn, moet ik het dan doen zonder dat ik het zelf ook zo ervaar? Moet ik God lippendienst bewijzen of moet ik de zonden waarvoor ik vergeving vraag doorleefd hebben? Heeft het zin vergeving te vragen voor een zonde waar je eigenlijk (om wat voor reden dan ook) geen spijt van hebt?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 apr 2005 21:58

Klaas schreef:
Is dat dan niet Bijbels?

2 opmerkingen:

1) Ik weet niet in hoeverre het bijbels is vergeving te vragen voor de zonde die geleid heeft tot onze verdorven natuur. Ik zie zoiets in de bijbel niet terug. Ik zie ook niet in hoe het zou kunnen. Toegegeven, we zijn op allerlei manier verbonden aan de zonde van Adam, maar kan of moet ik vergeving vragen voor die zonde? Ik zie niet in hoe ik dat zou kunnen.

2) Zelfs al zou het bijbels zijn, moet ik het dan doen zonder dat ik het zelf ook zo ervaar? Moet ik God lippendienst bewijzen of moet ik de zonden waarvoor ik vergeving vraag doorleefd hebben? Heeft het zin vergeving te vragen voor een zonde waar je eigenlijk (om wat voor reden dan ook) geen spijt van hebt?

Klaas

Tja, als je het niet ervaren hebt houdt het op. Ik ben er persoonlijk schuldig aan geworden. Adams zonde is mijn zonde. Daarom begreep ik meteen wat Boston bedoelde.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 apr 2005 22:09

Tja, als je het niet ervaren hebt houdt het op.

Dat is een iets te makkelijk antwoord als er gevraagd wordt om een bijbelse onderbouwing. Je diskwalificeert mij nu iets te makkelijk. Waar kan ik in de bijbel vinden dat ik vergeving moet vragen voor de zonde dit tot onze zondige natuur leidde?

Ik ben er persoonlijk schuldig aan geworden. Adams zonde is mijn zonde.

De 'grap' (en dat zijn echt vette aanhalingstekens) is nou net dat ik dat laatste ook zo zou kunnen zeggen. Adam en ik kunnen elkaar de hand schudden... Maar kun jij vergeving vragen voor het feit dat (Eva en) Adam zich liet(en) verleiden in het pardijs? Hoe doe je dat dan?

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 apr 2005 23:20

Klaas schreef:
Tja, als je het niet ervaren hebt houdt het op.

Dat is een iets te makkelijk antwoord als er gevraagd wordt om een bijbelse onderbouwing. Je diskwalificeert mij nu iets te makkelijk. Waar kan ik in de bijbel vinden dat ik vergeving moet vragen voor de zonde dit tot onze zondige natuur leidde?

O maar het was niet als diskwalificatie bedoeld hoor. Het was gewoon een constatering n.a.v. je eigen woorden. Ik bedoel te zeggen dat ik er begrip voor heb dat je niet uit ervaring kunt praten als je die ervaring niet gehad hebt. Ik zeg niet dat je daardoor geen ware gelovige bent o.i.d.
Klaas schreef:
Jas schreef:
Ik ben er persoonlijk schuldig aan geworden. Adams zonde is mijn zonde.

De 'grap' (en dat zijn echt vette aanhalingstekens) is nou net dat ik dat laatste ook zo zou kunnen zeggen. Adam en ik kunnen elkaar de hand schudden... Maar kun jij vergeving vragen voor het feit dat (Eva en) Adam zich liet(en) verleiden in het pardijs? Hoe doe je dat dan?

Klaas

Adam is representant voor het gehele menselijk geslacht waartoe ik behoor. Zijn zonde is mijn zonde, evenals Christus gerechtigheid door toerekening mijn gerechtigheid is geworden.
Maar bij Adam speelt er nog iets wat in vergelijking met Christus niet opgaat. Ik heb persoonlijk Adams zonde gedaan, maar ik kan nooit Christus gerechtigheid verwerven.
Ik begrijp dat je die erfzondekwestie moeilijk vindt. Maar in feite overtreden wij toch dagelijks Gods inzettingen. Vandaaruit teruggaand naar het paradijs zijn wij dus gewoon Adam. Ik tenminste wel. Ik kan niet voor jou of anderen spreken maar slechts uit eigen ervaring. We doen net of er zo'n verschil is tussen onze zonde en de erfzonde van Adam maar ze zijn zeer vergelijkbaar. Hoe gemakkelijk kan een zonde niet een kettingreactie op gang brengen van andere zonden. Dus bijv. door een leugen of andere snode daad zijn wij oorzaak dat wij of zelfs ook anderen daarna nog veel meer zonden gaan doen. Bijv. als ik iemand boos zou maken, tergen, het bloed onder de nagels haal en die persoon begint uiteindelijk te vloeken. Dan ben ik daar de oorzaak van. Die persoon zondigt wel door te vloeken, maar ik zondig omdat ik de aanleiding ben. Wel, in dat opzicht ben ik dan dus Adam. Ik breng een reactie op gang waardoor anderen a.g.v. mijn zonde ook zondigen.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 10 apr 2005 23:24

Ik heb - ondanks alle kritiek- waardering voor je eerlijke heldere uit eenzetting!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 apr 2005 23:46

essieee schreef:Ik heb - ondanks alle kritiek- waardering voor je eerlijke heldere uit eenzetting!

Het was me nooit opgevallen dat je kritiek had. :D

Green

Berichtdoor Green » 11 apr 2005 04:31

The Intolerant Truth schreef:
Green schreef:Wat vinden jullie van het volgende stukje uit de viervoudige staat van Boston?

Wat ik ervan vind?
Waarom niet gewoon in begin 21ste eeuws Nederlands?
Waarom moeten dingen zodra het religieus is opeens in dat taaltje?

Dit gedoed my te dencken aen myne 16de eeuwsche Nederlandsche bronnen.

Met een beetje inspanning is het best te 'vertalen'
Hier een aanzet voor je.

Als je al je zonden, van wat je deed en niet deed, bij de Heere Jezus brengt, maar je belijd niet dat je bron, je hart, boos en zondig is, dan heb je het beste deel van je boodschap vergeten te vertellen aan de Medicijnmeester. Hij alleen kan die ziekte genezen.
Als de inwoners van Jericho alle potten en pannen die ze konden vinden hadden gevult met het water wat niet te drinken was, en ze hadden die laten reinigen door Eliza, dan hadden ze alleen nog maar dat water om te drinken. Nu lieten ze de bron reinigen en hadden ze voor altijd een goede bron.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 11 apr 2005 08:09

Green schreef:Als de inwoners van Jericho alle potten en pannen die ze konden vinden hadden gevult met het water wat niet te drinken was, en ze hadden die laten reinigen door Eliza, dan hadden ze alleen nog maar dat water om te drinken. Nu lieten ze de bron reinigen en hadden ze voor altijd een goede bron.

De toepassing is gemakkelijk.

Ik begin nu te begrijpen wat er bedoeld wordt. Maar dat de toepassing van het bovengenoemde voorbeeld gemakkelijk is, geldt helaas niet voor mij. Hoe langer ik er na kijk, hoe mistiger ik de vergelijking vind.
Moet ik hieruit begrijpen dat Christus onze erfzonde vergeeft en dat we daarna vrolijk en lustig verder kunnen leven ?
Wie helpt mij?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 apr 2005 08:23

ik heb het maar eens omgezet in mijn eigen denktaal. Maar ja....

Ik zal u enkele zaken voorlegen die uw zicht kunnen geven op de zonde van uw natuurlijk lichaam.
Let hier op als u naar Jezus toegaat. Het je een reden om naar Jezus de Dokter te gaan? Vergeet deze ziekte(zonde?) niet als je naar de dokter bent. Als je niet ziek bent, en naar de dokter gaat weet je ook niet wat voor werk de dokter doet. Want Jezus bloed neemt onze schuld weg, en zijn Geest verbreekt de kracht van de zonde.
Al zou u een stapel van de aarde tot de hemel met papier volgschreven met al u zonde. Maar de zonde van de natuur daarin ontbrak. Dan moet u weten dat u het beste deel van uw zonde boodschap heeft vergeten. Wat zou het voor nu hebben gehad als het volk van Jericho geweest zijn, om voor Eliza al de vaten van hun stad gezet te hebben, vol met water dan niet goed is? Als je Hem niet naar de bron zelf brengt, om daar zout in te werpen.

wat wordt er nu met de zonde van de natuur bedoelt? Ik bedoel, de zonde komt toch uit je zondige natuur?

ik kan me er niet in vinden.. Net of wij onze zonde, moeten kennen voordat we naar de dokter moeten gaan? Hallo, als ik naar de dokter ga heb ik geen flauw idee wat voor ziekte ik heb.. Dat moet de dokter maar zien.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

PeterD

Berichtdoor PeterD » 11 apr 2005 08:57

hijwel schreef:ik kan me er niet in vinden.. Net of wij onze zonde, moeten kennen voordat we naar de dokter moeten gaan? Hallo, als ik naar de dokter ga heb ik geen flauw idee wat voor ziekte ik heb.. Dat moet de dokter maar zien.

Als je naar de dokter gaat en je hebt een waslijst aan problemen opgeschreven van een verkoudheid tot een prikkelende grote teen, en je vergeet de dokter te melden dat je vaak pijn aan je hart hebt, zal je een doos met pillen meekrijgen zonder dat de dokter de bron aan pakt.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 apr 2005 09:02

PeterD schreef:
hijwel schreef:ik kan me er niet in vinden.. Net of wij onze zonde, moeten kennen voordat we naar de dokter moeten gaan? Hallo, als ik naar de dokter ga heb ik geen flauw idee wat voor ziekte ik heb.. Dat moet de dokter maar zien.

Als je naar de dokter gaat en je hebt een waslijst aan problemen opgeschreven van een verkoudheid tot een prikkelende grote teen, en je vergeet de dokter te melden dat je vaak pijn aan je hart hebt, zal je een doos met pillen meekrijgen zonder dat de dokter de bron aan pakt.

ja klinkt mooi! kank me wel in vinden.. we moeten ons niet direct focussen op kleine dingen. We moeten van binnenuit verandert worden door Gods liefde en kracht!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 apr 2005 09:10

Jas schreef: Ik begrijp dat je die erfzondekwestie moeilijk vindt. Maar in feite overtreden wij toch dagelijks Gods inzettingen. Vandaaruit teruggaand naar het paradijs zijn wij dus gewoon Adam. Ik tenminste wel. Ik kan niet voor jou of anderen spreken maar slechts uit eigen ervaring. We doen net of er zo'n verschil is tussen onze zonde en de erfzonde van Adam maar ze zijn zeer vergelijkbaar. Hoe gemakkelijk kan een zonde niet een kettingreactie op gang brengen van andere zonden. Dus bijv. door een leugen of andere snode daad zijn wij oorzaak dat wij of zelfs ook anderen daarna nog veel meer zonden gaan doen. Bijv. als ik iemand boos zou maken, tergen, het bloed onder de nagels haal en die persoon begint uiteindelijk te vloeken. Dan ben ik daar de oorzaak van. Die persoon zondigt wel door te vloeken, maar ik zondig omdat ik de aanleiding ben. Wel, in dat opzicht ben ik dan dus Adam. Ik breng een reactie op gang waardoor anderen a.g.v. mijn zonde ook zondigen.

Zo gesteld kan ik me er prima in vinden. Maar volgens mij is dat niet wat er bedoeld wordt. Ik zondig net zo goed als Adam. Wat dat betreft ben ik het met je eens dat er niet zo’n verschil is tussen de zonde van de Adam en die van mij. Echter, mijn zonden veroorzaken niet mijn zondige natuur. Volgens de leer van de erfzonde wordt ik daarmee geboren. Van die zondige natuur moet ik verlost worden, maar ik zie niet in hoe ik er vergeving voor kan vragen.

Peter schreef:Als je naar de dokter gaat en je hebt een waslijst aan problemen opgeschreven van een verkoudheid tot een prikkelende grote teen, en je vergeet de dokter te melden dat je vaak pijn aan je hart hebt, zal je een doos met pillen meekrijgen zonder dat de dokter de bron aan pakt.

Ik denk toch dat Hijwel gelijk heeft. Als je bij de dokter komt volstaat het aanreiken van de symptomen. Het is de dokter die de diagnose moet stellen.

Klaas

Terug naar “Archief”