Uitverkiezing..

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 28 mar 2005 20:14

Raido schreef:JA! dat zou super rechtvaardig zijn, maar gelukkig hebben wij een God die ook barmhartig is, en dat het dus mogelijk is om bekeerd te worden!

Jawel....maar waarom vind jij het rechtvaardig dat niet iedereen behouden kan worden.....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2005 20:38

essieee schreef:Hoe verklaar je dan de tekst... velen heb IK geroepen, maar weinig uitverkoren...?

Velen zijn geroepen, weinigen verstaan.

Denk opnieuw aan de vijf wijze en de vijf dwazen. Ze waren geroepen, maar dat ze er niet bij waren kwam door hen zelf. Kijk naar de gelijkenis van de koning die een feest geeft waabrij op het laatst iedereen opeens geen tijd heeft. Dat ze niet komen (wat jij hier "uitverkoren" noemt) hebben ze aan zichzelf te wijten want ze werden geroepen maar gaven geen gehoor.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

PeterD

Berichtdoor PeterD » 28 mar 2005 20:44

Laten we niet bij de uitverkiezing beginnen alsjeblieft. Laten we beginnen bij de zondeval. Die mens die daar gevallen is. Eigen schuld. En nu gaan wij proberen God de schuld te geven dat Hij ons niet uitverkoren heeft...

Lees ook de Dordtse Leerregels hier eens over.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2005 23:59

Dat zou inderdaad een verkeerde insteek zijn, maar ik vind dit wel goed om over te praten.... Het is inderdaad de schuld van mensen... en zelfs dan is het volgens mij niet zo dat mensen niet gered worden omdat ze niet uitverkoren zijn. Maar zoals ik hierboven aangaf, uitverkiezing blijkbaar niet iets is wat altijd helemaal buiten je omgaat... De twee gelijkenissen die ik noem geven dat denk ik wel aan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mar 2005 00:21

PeterD schreef:Laten we niet bij de uitverkiezing beginnen alsjeblieft. Laten we beginnen bij de zondeval. Die mens die daar gevallen is. Eigen schuld. En nu gaan wij proberen God de schuld te geven dat Hij ons niet uitverkoren heeft...

Jaja, maar geeft dat God het recht om een beleid van 'willekeur' te voeren dan? (Ik zeg hiermee niet dat Hij dat doet)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mar 2005 07:59

essieee schreef:
Raido schreef:JA! dat zou super rechtvaardig zijn, maar gelukkig hebben wij een God die ook barmhartig is, en dat het dus mogelijk is om bekeerd te worden!

Jawel....maar waarom vind jij het rechtvaardig dat niet iedereen behouden kan worden.....
Omdat wij dat niet verdienen, we hebben alles verzondigd in het paradijs vanuit dat perspectief is het rechtvaardig dat we allemaal vergaan.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 mar 2005 08:14

Raido schreef:
essieee schreef:

Omdat wij dat niet verdienen, we hebben alles verzondigd in het paradijs vanuit dat perspectief is het rechtvaardig dat we allemaal vergaan.

... en daarom is het genade als we behouden worden (door het geloof, Ef. 2:8 ). Als we begrijpen wat het woordje genade betekent, begrijpen we ook iets van de uitverkiezing.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mar 2005 08:15

ge·na·de (de ~)
1 vergevensgezinde barmhartigheid => clementie
2 [rel.] bovennatuurlijke hulp die God de mens ter wille van Christus verleent om zijn eeuwige bestemming te bereiken
3 vergiffenis

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 mar 2005 08:37

Raido schreef:ge·na·de (de ~)
2 [rel.] bovennatuurlijke hulp die God de mens ter wille van Christus verleent om zijn eeuwige bestemming te bereiken
3 vergiffenis

Da's een miniem beginnetje om te kunnen begrijpen. :wink:
Ik denk dat ik er de rest van m'n leven mee bezig ben om de volle reikwijdte hiervan te kunnen bevatten (Ef. 3:18-19).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

refo
Mineur
Mineur

Berichtdoor refo » 29 mar 2005 08:40

rechtvaardig - onrechtvaardig.

Wie zijn wij om God te oordelen.
Anderzijds, deze soort discussie (over uitverkiezing enzo) verhit de gemoederen toch vaak.

Er lijkt namelijk ergens iets 'onrechtvaardigs' te zitten. Akkoord, God is soeverein in het verkiezen. Hij mag zaligen Wie Hij wil. Iedereen eens. Maar waarom moet het restant, de 'verworpenen' of, zo je wilt 'de niet verkorenen' nu meteen naar de hel om eeuwig pijn te lijden? Is dat 'barmhartig'? Soeverein, ja. Barmhartig, nee.

Gaan we terug naar hoe het zo gekomen is. We hadden een verbond met God. Ten dage dat gij daarvan eet, zult gij de dood sterven. Dood, ja. Hel, waar? Het lijkt toch allemaal niet afgesproken in het paradijs. Gehoorzaamheid: leven. Ongehoorzaamheid:dood.

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 29 mar 2005 08:44

elbert schreef:
Raido schreef:ge·na·de (de ~)
3 vergiffenis

Da's een miniem beginnetje om te kunnen begrijpen. :wink:
Ik denk dat ik er de rest van m'n leven mee bezig ben om de volle reikwijdte hiervan te kunnen bevatten (Ef. 3:18-19).

Volgens mij bevat je het nooit!
Ik had van de week een discussie met mn broer, over precies hetzelfde onderwerp.
Adam is gevallen ja, en wij allemaal in Adam, maar voordat Adam er was, voordat er al een aarde was, waren er al engelen gevallen, dus was er al ruzie in de hemel, hoe verklaar je dat dan?
Alles was toch volmaakt?
(of ga ik nu offtopic? :roll: )
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mar 2005 08:53

Die engelen vielen buiten het verbond, en niet binnen de zondeval. God heeft de mogelijkheid open gelaten om een te laten kiezen voor God of om te vallen, er is een oorlog geweest in de Hemel, waarover weet ik zo niet.

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 29 mar 2005 08:55

Raido schreef:Die engelen vielen buiten het verbond, en niet binnen de zondeval. God heeft de mogelijkheid open gelaten om een te laten kiezen voor God of om te vallen, er is een oorlog geweest in de Hemel, waarover weet ik zo niet.

Hoe kan je nou oorlog hebben als er nog geen zonde was...(of begrijp ik het nou echt niet? :? )
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 29 mar 2005 09:40

Probeer God eens te zien als een grote cirkel. Een klein partje uit die cirkel is wat God van Zichzelf heeft geopenbaard aan ons, middels Zijn Woord.

De rest van die hele grote cirkel is Zijn verborgen raad.

De uitverkiezing bevindt zich, gelukkig maar, in de rest van die hele grote cirkel. Wij weten niet hoe, waarom, wie. Gelukkig maar.

Ook is het zo dat wij altijd proberen met ons menselijke brein te begrijpen wat God heeft bedacht. En het blijkt telkens weer dat we te eigenwijs en te hoogmoedig zijn om te aanvaarden dat we bepaalde zaken niet klein kunnen krijgen. Wat vervolgens jammergenoeg weer vaak resulteert in beschuldigende of betweterige vingers richting God, of richting elkaar.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je dan maar niet over de uitverkiezing moet praten, maar wel dat je voorzichtig moet zijn om het in menselijke proporties te gieten. Dat lukt je namelijk nooit.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mar 2005 09:47

Ansje schreef:
Raido schreef:Die engelen vielen buiten het verbond, en niet binnen de zondeval. God heeft de mogelijkheid open gelaten om een te laten kiezen voor God of om te vallen, er is een oorlog geweest in de Hemel, waarover weet ik zo niet.

Hoe kan je nou oorlog hebben als er nog geen zonde was...(of begrijp ik het nou echt niet? :? )
Een engel valt niet onder de zondeval, God had geen verbond met hun dat ze niet mochten zondigen, door niet te eten van de boom.

Terug naar “Archief”